Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

Juttelin tuossa vanhan veteraanin kanssa niin kertoi että jos oltaisiin viellä lähdetty vetäytymään niin olisivat räjäyttäneet saimaan kanavaportit ym.
Tämähän toimisi samalla tapaa nykyäänkin, käsittääkseni järviin on tehty juoksutus kanaviakin millä saadaan vettä nostettua ennen sen tulvittamista.( siis eritoten juuri tätä varten)

Tuo kävikin mielessä kun kerran kanavan yli ajoin, että tämä olisi takuuvarmasti räjäytyslistalla. Olisi aika vaikea ylittää jos suomalaiset pystyisivät ylläpitämään vahvaa joukkoa vastarannalla.
 
Ketju on kuollut jo toista vuotta sitten, mutta vasta nyt sen löytänyttä pioneerikoulutettua räjähdealan "eksperttiä" aihe kiinnostaa kovasti, niin laitanpa pari näkemystä asiaan.

Hieman kummastuttaa, miten niin monet pitävät ajoitusta niin isona ongelmana. Ei meidän tarvitse murrostetta/hävitettä kerralla valmiiksi tehdä, vaan meillä on kyky ja välineistö rakentaa se haluttuun valmiusasteeseen sen mukaan, miten kiireellinen tilanne on kyseessä. Asioiden kehittymisen ja toimeenpanevan osaston mukaan sitten toimitaan, riippuen, miten ärhäkkäästi se vanja käy sekä miten hyvät hermot ja nopeat jalat räjäyttäjillä on.

Kun aikanaan varusmiehenä palvelin meille sanottiin, että monin kohdin panosreiät on porattu valmiiksi ja näihin lyöty tolpat, joihin laitettu aidat. Joku sanoi, että tästä olisi luovuttu, kun reiät jäätyvät, mutta vaikka näin olisikin, niin sen verran on Pionjäriä tullut käytettyä, että kyllä se aika paljon helpommin jäähän kuin kallioon puree.

Kysyttiin myös siitä, millaisen räjähdemäärän sillan tuhoaminen vaatii. Tämä tietenkin riippuu siitä, millainen silta on kyseessä ja kuinka paljon aikaa panostamiseen on käytettävissä. Luonnollisesti reikäräjäytys vaatii pintapanosta huomattavasti pienemmän r-ainemäärän. Silta saadaan kuitenkin tehtyä käyttökelvottomaksi pioneeriryhmän mukana olevalla materiaalilla.
 
Kun aikanaan varusmiehenä palvelin meille sanottiin, että monin kohdin panosreiät on porattu valmiiksi ja näihin lyöty tolpat, joihin laitettu aidat. Joku sanoi, että tästä olisi luovuttu, kun reiät jäätyvät, mutta vaikka näin olisikin, niin sen verran on Pionjäriä tullut käytettyä, että kyllä se aika paljon helpommin jäähän kuin kallioon puree.

Panosreikiä en ole havainnut, mutta monessa sillassa on näennäisen luonnollisesti muodostuneita "hyllyjä", joille mahtuu hävityspanos jos toinenkin. Ja aika paljon noista valmistautumisista on luovuttu, mutta samalla pioneeripuolella on tullut lisää valmiuksia millä panostaa ne sillat ihan vastaavalla vaivalla.

Kysyttiin myös siitä, millaisen räjähdemäärän sillan tuhoaminen vaatii. Tämä tietenkin riippuu siitä, millainen silta on kyseessä ja kuinka paljon aikaa panostamiseen on käytettävissä. Luonnollisesti reikäräjäytys vaatii pintapanosta huomattavasti pienemmän r-ainemäärän. Silta saadaan kuitenkin tehtyä käyttökelvottomaksi pioneeriryhmän mukana olevalla materiaalilla.

Nuo räjähdemäärät lienevät salassapidettävää tietoa, mutta julkista tietoa lienee se, että jokaisesta sillasta on suunnitelmat tehty, joten tarvittavien räjähteiden määrä on kyllä tiedossa. Ja oletaisin samoissa suunnitelmissa olevan myös tieto tarvittavasta ajasta.
 
Panosreikiä en ole havainnut, mutta monessa sillassa on näennäisen luonnollisesti muodostuneita "hyllyjä", joille mahtuu hävityspanos jos toinenkin. Ja aika paljon noista valmistautumisista on luovuttu, mutta samalla pioneeripuolella on tullut lisää valmiuksia millä panostaa ne sillat ihan vastaavalla vaivalla.



Nuo räjähdemäärät lienevät salassapidettävää tietoa, mutta julkista tietoa lienee se, että jokaisesta sillasta on suunnitelmat tehty, joten tarvittavien räjähteiden määrä on kyllä tiedossa. Ja oletaisin samoissa suunnitelmissa olevan myös tieto tarvittavasta ajasta.
Ilmaisin itseäni huonosti ja vajaavaisesti, tarkoitin teitä, jotka kulkevat kallioleikkauksen läpi ja näihin valmiiksi tehtyjä reikiä.

Noista silloista on tosiaan laadittu suunnitelmat, ja punaleimaisesta materiaalista löytyy kaavat ja panosten paikat, mutta kyllä julkisellakin materiaalilla saa asiasta melko vahvan kuvan, mikäli alaa yhtään ymmärtää.
 
Panosreikiä en ole havainnut, mutta monessa sillassa on näennäisen luonnollisesti muodostuneita "hyllyjä", joille mahtuu hävityspanos jos toinenkin. Ja aika paljon noista valmistautumisista on luovuttu, mutta samalla pioneeripuolella on tullut lisää valmiuksia millä panostaa ne sillat ihan vastaavalla vaivalla.



Nuo räjähdemäärät lienevät salassapidettävää tietoa, mutta julkista tietoa lienee se, että jokaisesta sillasta on suunnitelmat tehty, joten tarvittavien räjähteiden määrä on kyllä tiedossa. Ja oletaisin samoissa suunnitelmissa olevan myös tieto tarvittavasta ajasta.

Mistä mahtaa johtua tien/sillankaiteiden kaareva muoto joka suorastaan ohjaa räjähteen vaikutuksen tiettyyn suuntaan?
 
Jos nyt viittaat niihin kaiteista tehtyihin EFP panoksiin, niin ne taitaa olla ihan toinen keskustelun aihe.

En viittaa mihinkään panoksiin vaan suomessa myös silloissa käytettävien kaiteiden profiilin muotoon joka on mieltäni askarruttanut....siksi kysyn tätä muilta...? o_O
 
En viittaa mihinkään panoksiin vaan suomessa myös silloissa käytettävien kaiteiden profiilin muotoon joka on mieltäni askarruttanut....siksi kysyn tätä muilta...? o_O

Niin, siis nämäkö:
normal_Kaide.jpg


Juuri tuollaisesta kaiteesta tehtävistä improvisoiduista EFP panoksista oli vähän aikaa sitten puhetta pioneeri -ketjussa.
 
Äidin lapsuudenkoti on Kämärän asemalla Kannaksella. Siellä kävin pari vuotta sitten. Mutta ei mulla sen parempaa tietoa ole.
 
Onko kukaan perehtynyt naapurin junarataverkostoon esim. Karjalan kannaksella?
Tuossa olisi Karjalan rataverkko. Venäjän taitoiset voisivat ehkä kertoa mitä tuossa selitteessä tarkalleen sanotaan.. ymmärtäisin että ohuet viivat on yksiraiteisia ja paksut on kaksi tai useampiraiteisia. Mustat ilman sähköä, punaiset dc ja siniset ac. Katkoviivat rakenteilla.
Tässä jonkinmoinen selite:
https://www.mrl.ucsb.edu/~yopopov/rrt/railroadmaps/legend.html

..siitä voi myös havaita että Vanhan Laatokan/Olhavan kohdalla on, kuten oli Talvisodassakin, edelleen liikenteellisesti ongelmallinen kohta.

01-00_oktiabrskaya_zd.gif
 
Tuossa olisi Karjalan rataverkko. Venäjän taitoiset voisivat ehkä kertoa mitä tuossa selitteessä tarkalleen sanotaan.. ymmärtäisin että ohuet viivat on yksiraiteisia ja paksut on kaksi tai useampiraiteisia. Mustat ilman sähköä, punaiset dc ja siniset ac. Katkoviivat rakenteilla.
Tässä jonkinmoinen selite:
https://www.mrl.ucsb.edu/~yopopov/rrt/railroadmaps/legend.html

..siitä voi myös havaita että Vanhan Laatokan/Olhavan kohdalla on, kuten oli Talvisodassakin, edelleen liikenteellisesti ongelmallinen kohta.

Katso liite: 12965
Käsittääkseni 2012 vuoden jälkeen on jotain uusia rata osuuksia rakennettu ja vanhoja paranneltu. Kun Venäjästä on kyse niin näillä on myös aina sotilaallinen tarkoitus.
 
Käsittääkseni 2012 vuoden jälkeen on jotain uusia rata osuuksia rakennettu ja vanhoja paranneltu. Kun Venäjästä on kyse niin näillä on myös aina sotilaallinen tarkoitus.

Ei koske vain kannasta eikä pelkästään rautateitä. Ja onhan näitä infran paranteluja koeponnisteltu vuosittaisissa harjoituksissakin. Metsänhakkuissakin on toteutettu tiettyjä järjestelyjä, joita siviiliopein on vaikea käsittää, mutta jos pohtii sotilaalliselta kannalta niin...

Venäjä tekee omia järjestelyjään, me omiamme. Onhan se näinkin, eikö vain.

Venäjän uudistettuun doktriiniin kuuluu se, että joukkoja kootaan ympäri suurta valtakulmaa. Lentokenttien, rautateiden, ratapihojen, liikenneasemien, tankkauspisteiden, ruoka-vaate-lääkintähuollon, varastojen ja varikoiden on pystyttävä hoitamaan keskittämisiin liittyvät järjestelyt. Melkoisia PERKa siis. :cool:

Jos näitä järjestelyjä ei laadittaisi tänään, ei tuolla doktriinilla olisi mitään tekoa. Kyseessä olisi oikeasti varsinainen paperitiikerin kuvatus. :p
 
Metsänhakkuissakin on toteutettu tiettyjä järjestelyjä, joita siviiliopein on vaikea käsittää, mutta jos pohtii sotilaalliselta kannalta niin...
Minkäsuuntaista järjestelyä? Kiinnostaisi vähän kun on joskus tullut noilla työmailla poikettua. Kovin on tapoja erilaisia ihan kulttuurieroista ja säännöksistä johtuen. Nimimerkillä kasoittain tuoretta haapaa poltettu autonrengasröykkiöillä höystettynä...
 
Minkäsuuntaista järjestelyä? Kiinnostaisi vähän kun on joskus tullut noilla työmailla poikettua. Kovin on tapoja erilaisia ihan kulttuurieroista ja säännöksistä johtuen. Nimimerkillä kasoittain tuoretta haapaa poltettu autonrengasröykkiöillä höystettynä...
No kato satelliittitiedustelulta harjoittelevat kätkeytymään :rolleyes::)
 
Back
Top