Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

Viestiketju osiossa 'Taktiikka ja strategia' , aloittaja Honcho, 11.02.2015.

  1. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    8,658
    Tykkäykset:
    19,446
    Pisteet:
    1,286
    Tunneleita ajaessa on käynyt mielessä, että Hki-Turku väliä ajaessa ne tunnelit tuntuvat oikeasti perustelluilta, kun mennään kunnon kalliomuodostelmien läpi pitkiä matkoja. Mutta esim. Kotkasta itään päin ajaessa tuntuvat kummallisen kalliin ja ison oloisilta ratkaisuilta kun läpimentävät kukkulat ovat suht pieniä ja lyhyitä.

    Voikohan sotilaallisella puolella olla merkitystä ratkaisuun...tuollaisen tunnelin kun romauttaa niin vainolainen saa tehdä melkoisesti tiehommia ennenkuin vastaavantasoinen etenemis- ja huoltotie on valmiina. Ja se pullonkaula on hyvin valmiiksi maalitettuna tykistölle...
     
    tulikomento tykkäsi tästä.
  2. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    4,497
    Tykkäykset:
    6,579
    Pisteet:
    1,286
    Kotkasta itään olevat tunnelit eivät muodosta mitään estettä sotavoimille, niiden läpi ei ole pakko mennä. Tunnelithan ovat vain uuden moottoritien varrella. Kaikki vanhat tiet ovat tallella joita pitkin pääsee eikä niiden varrella ole tunnelin tunnelia.

    Tosin on yksi kapeikko Kotkan länsipuolella jossa tunneli eli Markkinamäen tunneli. Vanha maantie menee vierestä mutta se on kapea kannas jota voi tykistötulella suluttaa.

    https://asiointi.maanmittauslaitos....&desc=&zoom=9&layers=[{"id":2,"opacity":100}]
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2017
    tulikomento tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Onhan siinä tunnelin itä puolella joku pieni ojakin, minkä yli tulee silta.

    Oletan että puhuit Ahvenkosken tunnelista.
     
    Honcho tykkäsi tästä.
  5. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    4,497
    Tykkäykset:
    6,579
    Pisteet:
    1,286
    Viimeksi muokattu: 05.01.2017
    tulikomento ja Honcho tykkäsivät tästä.
  6. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    17,021
    Tykkäykset:
    17,870
    Pisteet:
    1,286
    No esim. ajattelepa näin. Kun iso parvi raskaita raketinheittimiä halutaan ajaa tuliasemiin sopivalle paikalle, niin siinä pitää ottaa huomioon se, että tuota parvea seuraa melkoinen kolonna muutakin kalustoa. Kun valmiiksi hakatulle alueelle, jossa kasvaa 10-20 vuotiasta vesakkoa tehdään tuollaisia tiejärjestelyjä, niin paneehan se miettimään, että ensihakkuuta vartenko?
     
    Myrskyhiiri, Paavo ja Honcho tykkäsivät tästä.
  7. skärdis

    skärdis Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.04.2010
    Viestejä:
    3,735
    Tykkäykset:
    4,333
    Pisteet:
    1,286
    Sotilaallisista aspekteista en tiedä, mutta tunneleiden puolesta puhuu moni muu seikka.

    Ensinnäkin kalliorakentamisen osaaminen noussut ja ennenkaikkea hinta on pudonnut niin paljon, että tunneli alkaa olemaan kustannustehokas ratkaisu. Myös kunnossapidossa tunneli säästää avoimen taivaan alla kulkevaan tiehen verrattuna.

    Toiseksi ympäristöseikat saadaan ratkaistua helposti tunneliratkaisulla. Ei ole meluhaittoja, ei kallioleikkausten estevaikutusta, ei vääntöä maanomistajien kanssa jne. Tunnelista saatava kiviaines on myös arvokasta rakennusmateriaalia ja se saadaan ajettua samalla työmaalla viereiseen pehmeikköön. Lyhyet kuljetusmatkat ovat erittäin suuri säästö.
     
    Samses, YliKoo, Erkki ja 7 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    8,658
    Tykkäykset:
    19,446
    Pisteet:
    1,286
    Onhan tuossa pointteja. Ja vastaavaan suuntaan viittaavaa keskustelua kuulin aiemmassa elämässäni tunnelirakennuspuolen väeltä.

    Kyydissä istuvista pikkulapsistahan nuo ovat hyvin "siistejä", kun ei ihan päivittäin tunneleista ajeta...

    Ennen sitä alipainotti havainnoissaan näitä sotilaallisia aspekteja, nyt tulee helposti nähtyä tankkiesteitä sielläkin missä niitä ei varsinaisesti olekaan...
     
  9. scip10

    scip10 Eversti

    Liittynyt:
    23.07.2012
    Viestejä:
    1,588
    Tykkäykset:
    2,386
    Pisteet:
    316
    Nykyään kun ympäristövaikutukset otetaan huomioon jo pakollisten YVA-selvitysten vuoksi, tehdään syvän kallioleikkauksen sijaan helposti tunneli. Kustannukset ovat jonkin verran korkeammat, mutta maastoon ei ilmesty kallioleikkauksen kymmeniä metrejä leveää ja syvää railoa.
     
  10. BlackFox

    BlackFox Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    16.03.2015
    Viestejä:
    3,029
    Tykkäykset:
    4,193
    Pisteet:
    1,286
    Kyllähän tuota Kotka-Helsinki osuuttaa saadaan aika hyvin sulutettua.
    Kalliot romautetaan tielle, Jokien sillat alas, tunnelit alas, tiepätkien tuhoamiset jne
    Jolloin varmasti saadaan osa vihollisen (venäläisten*) liikenteestä ohjattua meille edullisille tieosuuksille.

    Ehkä näkisin suurimpana esteenä politiikan, voisin veikata että Polliittisesti on hirveän korkea rima alkaa tuhoamaan omaa Infraa. Viime sodista on aikaa ja hirveän monella on kuvitelma ja usko että " Ei se koske meitä tai Ei ne nyt voi hyökätä sivistysvaltioon"

    Voisin veikata että Venäläisten päänyrkki menisi ylempääntä yli jolloin jos se etenisi pitkälle pitäisi suomalaisten vetäytyä Kotka-hamina akselilla tai sitten tekevät maihinnousun virolahti-pyhtää välille samaan aikaan.
     
  11. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Kymijoki linjan Länsi puolella taistelumaastot muuttuvat viholliselle edullisiksi, joten tuo ohjaaminen vaikeutuu huomattavasti. Ja Kymijoen jälkeen vaihtuu jo toinen maakunta, jos olet joskus kuullut mainintaa Kymenlaakson Kurskista.

    Siinä vaiheessa kun otetaan valmiuslakeja käyttöön, niin toivottavasti pioneerirykmenttejen johdossa ei ole yhtään politiikkoa. Siihen asti tietenkin politiikot voivat haitata omalla toiminnallaan sotaan valmistautumista, kun valmiuslait eivät vielä ole voimassa.

    Hyökkääjän kannalta VT6 tien suunta on huonompi vaihtoehto, joten oletan että painopiste on VT7 suunnassa. VT6:n varessa on myös Utin Jääkärirykmentti jossa koulutetaan laskuvarjojääkäreita, sotilaspoliiseja ja erikoisjääkäreitä, niin hyökkäys pysähtyy viimeistään heihin.
     
    EK ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  12. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    4,497
    Tykkäykset:
    6,579
    Pisteet:
    1,286
    Mitä minä olen bussinikkunasta katsellut niin Loviisan-Porvoon välissä on kovasti kallioista maastoa, kallioleikkauksineeen. Jos tien saa jotenkin poikki niin epäilen että vihulainen saa tehdä välillä suuriakin kiertoteitä, ja niillä seuduilla on myös soita.
     
    ak.tied tykkäsi tästä.
  13. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Oon itte asunut Porvoossa ja ajellu sieltä päivittäin Loviisaan töihin, joten maastot on suhteellisen tuttuja. Ja oma mielipiteeni on että siellä mekanisoidulla joukolla on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet, kuin Kymijoen itä puolella. Tietenkin puolustajan näkökulmasta PSTOHJK:n käyttö mahdollistaisi varmasti suuret tappiot tuolla Porvoon maastossa.
     
    baikal ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. ak.tied

    ak.tied Eversti

    Liittynyt:
    13.03.2015
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    2,558
    Pisteet:
    316
    Eikö tunneleita tai kallioleikkauksia voisi suluttaa lohkareilla + miinoittaa + panostaa jos niitä ei halua kokonaan tuhota? Aika vmäistä raivaajalle. Hidasta puuhaa ja pitkäön kantaman epis kiusaa koko ajan. Nopeimmat kiertoreitit sitten miinoittaen ja pstohj sekä epis sihdille. Saa ainakin aikaa ostettua. Viimeiset omat vetäytyvät joukot voivat tulla miinoittamatonta väylää, joka lopuksi vielä suljetaan.
     
  16. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Kallioleikkauksen kohdalla varmaan järkevämpää hankkia ne lohkareet suoraan siintä kallioleikkauksesta eli räjäyttää se kallio siihen tielle, niin ei tarvitse minkään maansiirtofirman alkaa siirtämään kasoittain lohkareita ympäri Etelä-Suomea. Ja oikeasti isompia tunneleita on suhteellisen harvassa Suomessa, joten yksi lysti miten ne suljetaan jos niin halutaan tehdä. Tietenkin räjäyttäminen on nopein ja tehokkain tapa. Toivottavasti minkään sillan, tunnelin tai vastaavan kohdalla ei käydä ajattelemaan paljon sen rakentaminen on maksannut ja paljon mahdollinen uusi silta tulee maksamaan.

    Miinoittaminen on tietenkin yksi osa suluttamista, joten tietenkin sillä täydennetään nämä esteet.
     
    ak.tied ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  17. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,115
    Tykkäykset:
    5,432
    Pisteet:
    1,286
    Se olisikin aika turhaa, koska vaikka me säästäisimme jonkin sillan, niin vihollinen tuskin säästää sitä mikäli meillä olisi ikinä tilaisuus karkoittaa miehittäjiä pois. Tällöin se silta on joka tapauksessa menetetty, ellei vihollinen tuhonnut sitä jo aikaa sitten ilmavoimillaan. Ja mikäli silta jää pysyvästi vihollisen haltuun, niin menetetty se on silloinkin.
     
    tulikomento ja samip tykkäsivät tästä.
  18. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    5,206
    Tykkäykset:
    15,260
    Pisteet:
    1,286
    Ihan tämmöinen heitto omalta kotiseudulta. Kun Imatralla Vuoksen ylittäviä siltoja rakennettiin, tehtiin niihin jo rakennusvaiheessa paikat valmiiksi räjähdyspanoksia varten. Eli jo tuolloin on otettu huomioon maanpuolustuksen tarpeet, eli puna-armeijan liikkeen hidastaminen.

    Korialla 80-luvun alussa pioneerina palvellut sukulaismies on kertonut, että myös Kymijoen silloista löytyi hävityspaukuille suunnitellut paikat.

    big_19343683.jpg
     
  19. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Taitaa löytyä kaikista vähän isommista silloista paikat panoksille, jossain saatetaan mainita jopa tarvittava kilo määrä räjähdysainetta. Kymijoen siltoja on tullu koluttua nuoruudessa läpi, kun on ollut kalassa. Eikä myös ole yksi tai kaksi kertaa kuin on näkynyt pioneereita harjoittelemassa sillan panostamista Kymijoella.
     
    Rajajääkäri, Erkki, EK ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  20. Old Boy

    Old Boy Majuri

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    1,172
    Tykkäykset:
    1,339
    Pisteet:
    156
    Tarkoitat mahdollisesti about 1973 valmistunutta Mansikkakosken siltaa Vuoksen yli. Silloinen tekniikka oli räjäyttää sillan lisäksi sen kumpikin maahan tukeutuva pää taivaan tuuliin. Näissä päissä oli kaivot rajähdysaineen sijoittamista varten. Sittemmin
    joskus 1980 tekniikka vaihtui ja nykyään siltojen pilareissa on ihan näkyvissä isojen vaateripustimien näköiset koukut räjäytyspanoksia varten.
     
    Samses, Erkki, samip ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  21. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    5,206
    Tykkäykset:
    15,260
    Pisteet:
    1,286
    Jep. Juurikin näin.
     
  22. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    Kannattaa muistaa, että suluttaessa se vihollisen totaalinen pysäyttäminen ei monestikaan ole se haluttu optimiratkaisu, vaan vihollisen liikkeen ohjaaminen meidän kannaltamme edulliseen suuntaan...
     

Jaa tämä sivu