Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

Tunneleita ajaessa on käynyt mielessä, että Hki-Turku väliä ajaessa ne tunnelit tuntuvat oikeasti perustelluilta, kun mennään kunnon kalliomuodostelmien läpi pitkiä matkoja. Mutta esim. Kotkasta itään päin ajaessa tuntuvat kummallisen kalliin ja ison oloisilta ratkaisuilta kun läpimentävät kukkulat ovat suht pieniä ja lyhyitä.

Voikohan sotilaallisella puolella olla merkitystä ratkaisuun...tuollaisen tunnelin kun romauttaa niin vainolainen saa tehdä melkoisesti tiehommia ennenkuin vastaavantasoinen etenemis- ja huoltotie on valmiina. Ja se pullonkaula on hyvin valmiiksi maalitettuna tykistölle...
 
Kotkasta itään olevat tunnelit eivät muodosta mitään estettä sotavoimille, niiden läpi ei ole pakko mennä. Tunnelithan ovat vain uuden moottoritien varrella. Kaikki vanhat tiet ovat tallella joita pitkin pääsee eikä niiden varrella ole tunnelin tunnelia.

Tosin on yksi kapeikko Kotkan länsipuolella jossa tunneli eli Markkinamäen tunneli. Vanha maantie menee vierestä mutta se on kapea kannas jota voi tykistötulella suluttaa.

https://asiointi.maanmittauslaitos....&desc=&zoom=9&layers=[{"id":2,"opacity":100}]
 
Viimeksi muokattu:
Tunneleita ajaessa on käynyt mielessä, että Hki-Turku väliä ajaessa ne tunnelit tuntuvat oikeasti perustelluilta, kun mennään kunnon kalliomuodostelmien läpi pitkiä matkoja. Mutta esim. Kotkasta itään päin ajaessa tuntuvat kummallisen kalliin ja ison oloisilta ratkaisuilta kun läpimentävät kukkulat ovat suht pieniä ja lyhyitä.

Voikohan sotilaallisella puolella olla merkitystä ratkaisuun...tuollaisen tunnelin kun romauttaa niin vainolainen saa tehdä melkoisesti tiehommia ennenkuin vastaavantasoinen etenemis- ja huoltotie on valmiina. Ja se pullonkaula on hyvin valmiiksi maalitettuna tykistölle...
Onhan siinä tunnelin itä puolella joku pieni ojakin, minkä yli tulee silta.

Oletan että puhuit Ahvenkosken tunnelista.
 
Oletan että puhuit Ahvenkosken tunnelista.
Sama Markkinamäen tunneli josta minä mainitsin.

Ahvenkosken kohdalla kun tukkii idästä pääsyn tunneliin E18 pitkin ja pitää VT 170 sillan kohtaa (ja ylempänä olevaa Savukosken siltaa) tykkitulen alla niin ei siitä niin helposti tulla yli.
https://www.google.fi/maps/place/Me...57a0c9139880c293!8m2!3d60.4912254!4d26.452467

!hist0
 
Viimeksi muokattu:
Minkäsuuntaista järjestelyä? Kiinnostaisi vähän kun on joskus tullut noilla työmailla poikettua. Kovin on tapoja erilaisia ihan kulttuurieroista ja säännöksistä johtuen. Nimimerkillä kasoittain tuoretta haapaa poltettu autonrengasröykkiöillä höystettynä...

No esim. ajattelepa näin. Kun iso parvi raskaita raketinheittimiä halutaan ajaa tuliasemiin sopivalle paikalle, niin siinä pitää ottaa huomioon se, että tuota parvea seuraa melkoinen kolonna muutakin kalustoa. Kun valmiiksi hakatulle alueelle, jossa kasvaa 10-20 vuotiasta vesakkoa tehdään tuollaisia tiejärjestelyjä, niin paneehan se miettimään, että ensihakkuuta vartenko?
 
Voikohan sotilaallisella puolella olla merkitystä ratkaisuun...tuollaisen tunnelin kun romauttaa niin vainolainen saa tehdä melkoisesti tiehommia ennenkuin vastaavantasoinen etenemis- ja huoltotie on valmiina. Ja se pullonkaula on hyvin valmiiksi maalitettuna tykistölle...

Sotilaallisista aspekteista en tiedä, mutta tunneleiden puolesta puhuu moni muu seikka.

Ensinnäkin kalliorakentamisen osaaminen noussut ja ennenkaikkea hinta on pudonnut niin paljon, että tunneli alkaa olemaan kustannustehokas ratkaisu. Myös kunnossapidossa tunneli säästää avoimen taivaan alla kulkevaan tiehen verrattuna.

Toiseksi ympäristöseikat saadaan ratkaistua helposti tunneliratkaisulla. Ei ole meluhaittoja, ei kallioleikkausten estevaikutusta, ei vääntöä maanomistajien kanssa jne. Tunnelista saatava kiviaines on myös arvokasta rakennusmateriaalia ja se saadaan ajettua samalla työmaalla viereiseen pehmeikköön. Lyhyet kuljetusmatkat ovat erittäin suuri säästö.
 
Sotilaallisista aspekteista en tiedä, mutta tunneleiden puolesta puhuu moni muu seikka.

Ensinnäkin kalliorakentamisen osaaminen noussut ja ennenkaikkea hinta on pudonnut niin paljon, että tunneli alkaa olemaan kustannustehokas ratkaisu. Myös kunnossapidossa tunneli säästää avoimen taivaan alla kulkevaan tiehen verrattuna.

Toiseksi ympäristöseikat saadaan ratkaistua helposti tunneliratkaisulla. Ei ole meluhaittoja, ei kallioleikkausten estevaikutusta, ei vääntöä maanomistajien kanssa jne. Tunnelista saatava kiviaines on myös arvokasta rakennusmateriaalia ja se saadaan ajettua samalla työmaalla viereiseen pehmeikköön. Lyhyet kuljetusmatkat ovat erittäin suuri säästö.

Onhan tuossa pointteja. Ja vastaavaan suuntaan viittaavaa keskustelua kuulin aiemmassa elämässäni tunnelirakennuspuolen väeltä.

Kyydissä istuvista pikkulapsistahan nuo ovat hyvin "siistejä", kun ei ihan päivittäin tunneleista ajeta...

Ennen sitä alipainotti havainnoissaan näitä sotilaallisia aspekteja, nyt tulee helposti nähtyä tankkiesteitä sielläkin missä niitä ei varsinaisesti olekaan...
 
Nykyään kun ympäristövaikutukset otetaan huomioon jo pakollisten YVA-selvitysten vuoksi, tehdään syvän kallioleikkauksen sijaan helposti tunneli. Kustannukset ovat jonkin verran korkeammat, mutta maastoon ei ilmesty kallioleikkauksen kymmeniä metrejä leveää ja syvää railoa.
 
Kyllähän tuota Kotka-Helsinki osuuttaa saadaan aika hyvin sulutettua.
Kalliot romautetaan tielle, Jokien sillat alas, tunnelit alas, tiepätkien tuhoamiset jne
Jolloin varmasti saadaan osa vihollisen (venäläisten*) liikenteestä ohjattua meille edullisille tieosuuksille.

Ehkä näkisin suurimpana esteenä politiikan, voisin veikata että Polliittisesti on hirveän korkea rima alkaa tuhoamaan omaa Infraa. Viime sodista on aikaa ja hirveän monella on kuvitelma ja usko että " Ei se koske meitä tai Ei ne nyt voi hyökätä sivistysvaltioon"

Voisin veikata että Venäläisten päänyrkki menisi ylempääntä yli jolloin jos se etenisi pitkälle pitäisi suomalaisten vetäytyä Kotka-hamina akselilla tai sitten tekevät maihinnousun virolahti-pyhtää välille samaan aikaan.
 
yllähän tuota Kotka-Helsinki osuuttaa saadaan aika hyvin sulutettua.
Kalliot romautetaan tielle, Jokien sillat alas, tunnelit alas, tiepätkien tuhoamiset jne
Jolloin varmasti saadaan osa vihollisen (venäläisten*) liikenteestä ohjattua meille edullisille tieosuuksille.
Kymijoki linjan Länsi puolella taistelumaastot muuttuvat viholliselle edullisiksi, joten tuo ohjaaminen vaikeutuu huomattavasti. Ja Kymijoen jälkeen vaihtuu jo toinen maakunta, jos olet joskus kuullut mainintaa Kymenlaakson Kurskista.

Ehkä näkisin suurimpana esteenä politiikan, voisin veikata että Polliittisesti on hirveän korkea rima alkaa tuhoamaan omaa Infraa. Viime sodista on aikaa ja hirveän monella on kuvitelma ja usko että " Ei se koske meitä tai Ei ne nyt voi hyökätä sivistysvaltioon"
Siinä vaiheessa kun otetaan valmiuslakeja käyttöön, niin toivottavasti pioneerirykmenttejen johdossa ei ole yhtään politiikkoa. Siihen asti tietenkin politiikot voivat haitata omalla toiminnallaan sotaan valmistautumista, kun valmiuslait eivät vielä ole voimassa.

oisin veikata että Venäläisten päänyrkki menisi ylempääntä yli jolloin jos se etenisi pitkälle pitäisi suomalaisten vetäytyä Kotka-hamina akselilla tai sitten tekevät maihinnousun virolahti-pyhtää välille samaan aikaan.
Hyökkääjän kannalta VT6 tien suunta on huonompi vaihtoehto, joten oletan että painopiste on VT7 suunnassa. VT6:n varessa on myös Utin Jääkärirykmentti jossa koulutetaan laskuvarjojääkäreita, sotilaspoliiseja ja erikoisjääkäreitä, niin hyökkäys pysähtyy viimeistään heihin.
 
Mitä minä olen bussinikkunasta katsellut niin Loviisan-Porvoon välissä on kovasti kallioista maastoa, kallioleikkauksineeen. Jos tien saa jotenkin poikki niin epäilen että vihulainen saa tehdä välillä suuriakin kiertoteitä, ja niillä seuduilla on myös soita.
 
Mitä minä olen bussinikkunasta katsellut niin Loviisan-Porvoon välissä on kovasti kallioista maastoa, kallioleikkauksineeen. Jos tien saa jotenkin poikki niin epäilen että vihulainen saa tehdä välillä suuriakin kiertoteitä, ja niillä seuduilla on myös soita.
Oon itte asunut Porvoossa ja ajellu sieltä päivittäin Loviisaan töihin, joten maastot on suhteellisen tuttuja. Ja oma mielipiteeni on että siellä mekanisoidulla joukolla on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet, kuin Kymijoen itä puolella. Tietenkin puolustajan näkökulmasta PSTOHJK:n käyttö mahdollistaisi varmasti suuret tappiot tuolla Porvoon maastossa.
 
Eikö tunneleita tai kallioleikkauksia voisi suluttaa lohkareilla + miinoittaa + panostaa jos niitä ei halua kokonaan tuhota? Aika vmäistä raivaajalle. Hidasta puuhaa ja pitkäön kantaman epis kiusaa koko ajan. Nopeimmat kiertoreitit sitten miinoittaen ja pstohj sekä epis sihdille. Saa ainakin aikaa ostettua. Viimeiset omat vetäytyvät joukot voivat tulla miinoittamatonta väylää, joka lopuksi vielä suljetaan.
 
Eikö tunneleita tai kallioleikkauksia voisi suluttaa lohkareilla + miinoittaa + panostaa jos niitä ei halua kokonaan tuhota?
Kallioleikkauksen kohdalla varmaan järkevämpää hankkia ne lohkareet suoraan siintä kallioleikkauksesta eli räjäyttää se kallio siihen tielle, niin ei tarvitse minkään maansiirtofirman alkaa siirtämään kasoittain lohkareita ympäri Etelä-Suomea. Ja oikeasti isompia tunneleita on suhteellisen harvassa Suomessa, joten yksi lysti miten ne suljetaan jos niin halutaan tehdä. Tietenkin räjäyttäminen on nopein ja tehokkain tapa. Toivottavasti minkään sillan, tunnelin tai vastaavan kohdalla ei käydä ajattelemaan paljon sen rakentaminen on maksannut ja paljon mahdollinen uusi silta tulee maksamaan.

Miinoittaminen on tietenkin yksi osa suluttamista, joten tietenkin sillä täydennetään nämä esteet.
 
Toivottavasti minkään sillan, tunnelin tai vastaavan kohdalla ei käydä ajattelemaan paljon sen rakentaminen on maksannut ja paljon mahdollinen uusi silta tulee maksamaan.

Se olisikin aika turhaa, koska vaikka me säästäisimme jonkin sillan, niin vihollinen tuskin säästää sitä mikäli meillä olisi ikinä tilaisuus karkoittaa miehittäjiä pois. Tällöin se silta on joka tapauksessa menetetty, ellei vihollinen tuhonnut sitä jo aikaa sitten ilmavoimillaan. Ja mikäli silta jää pysyvästi vihollisen haltuun, niin menetetty se on silloinkin.
 
Ihan tämmöinen heitto omalta kotiseudulta. Kun Imatralla Vuoksen ylittäviä siltoja rakennettiin, tehtiin niihin jo rakennusvaiheessa paikat valmiiksi räjähdyspanoksia varten. Eli jo tuolloin on otettu huomioon maanpuolustuksen tarpeet, eli puna-armeijan liikkeen hidastaminen.

Korialla 80-luvun alussa pioneerina palvellut sukulaismies on kertonut, että myös Kymijoen silloista löytyi hävityspaukuille suunnitellut paikat.

big_19343683.jpg
 
Ihan tämmöinen heitto omalta kotiseudulta. Kun Imatralla Vuoksen ylittäviä siltoja rakennettiin, tehtiin niihin jo rakennusvaiheessa paikat valmiiksi räjähdyspanoksia varten. Eli jo tuolloin on otettu huomioon maanpuolustuksen tarpeet, eli puna-armeijan liikkeen hidastaminen.

Korialla 80-luvun alussa pioneerina palvellut sukulaismies on kertonut, että myös Kymijoen silloista löytyi hävityspaukuille suunnitellut paikat.

Katso liite: 12996
Taitaa löytyä kaikista vähän isommista silloista paikat panoksille, jossain saatetaan mainita jopa tarvittava kilo määrä räjähdysainetta. Kymijoen siltoja on tullu koluttua nuoruudessa läpi, kun on ollut kalassa. Eikä myös ole yksi tai kaksi kertaa kuin on näkynyt pioneereita harjoittelemassa sillan panostamista Kymijoella.
 
Kun Imatralla Vuoksen ylittäviä siltoja rakennettiin, tehtiin niihin jo rakennusvaiheessa paikat valmiiksi räjähdyspanoksia varten. Eli jo tuolloin on otettu huomioon maanpuolustuksen tarpeet

Tarkoitat mahdollisesti about 1973 valmistunutta Mansikkakosken siltaa Vuoksen yli. Silloinen tekniikka oli räjäyttää sillan lisäksi sen kumpikin maahan tukeutuva pää taivaan tuuliin. Näissä päissä oli kaivot rajähdysaineen sijoittamista varten. Sittemmin
joskus 1980 tekniikka vaihtui ja nykyään siltojen pilareissa on ihan näkyvissä isojen vaateripustimien näköiset koukut räjäytyspanoksia varten.
 
Tarkoitat mahdollisesti about 1973 valmistunutta Mansikkakosken siltaa Vuoksen yli. Silloinen tekniikka oli räjäyttää sillan lisäksi sen kumpikin maahan tukeutuva pää taivaan tuuliin. Näissä päissä oli kaivot rajähdysaineen sijoittamista varten. Sittemmin
joskus 1980 tekniikka vaihtui ja nykyään siltojen pilareissa on ihan näkyvissä isojen vaateripustimen näköiset koukut räjäytyspanoksia varten.

Jep. Juurikin näin.
 
Kotkasta itään olevat tunnelit eivät muodosta mitään estettä sotavoimille, niiden läpi ei ole pakko mennä. Tunnelithan ovat vain uuden moottoritien varrella. Kaikki vanhat tiet ovat tallella joita pitkin pääsee eikä niiden varrella ole tunnelin tunnelia.

Tosin on yksi kapeikko Kotkan länsipuolella jossa tunneli eli Markkinamäen tunneli. Vanha maantie menee vierestä mutta se on kapea kannas jota voi tykistötulella suluttaa.

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6706679.516576758&e=469234.6777459446&title=Markkinamäen tunneli.&desc=&zoom=9&layers=[{"id":2,"opacity":100}]

Kannattaa muistaa, että suluttaessa se vihollisen totaalinen pysäyttäminen ei monestikaan ole se haluttu optimiratkaisu, vaan vihollisen liikkeen ohjaaminen meidän kannaltamme edulliseen suuntaan...
 
Back
Top