Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Honcho
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei tuollainen kovin paljoa hidasta. 200m kierotietä luiskattujen reunojen/pengerten kautta.
Varsinaiset kallioleikkeet oikeissa kohdin hidastaa/estää kummasti.

Kiusa se olisi sekin. Lisäksi jos saadaan pidettyä tykistöä alueella, niin sen kiertotien tekeminen voisi kestää hetken. Siis huollolle riittävä tie, telaajoneuvot varmaankin pääsevät tuosta yli muutenkin.
 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.


 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.


 
En usko että nykyajan sota syttyy vanhaanmalliin jolloin oli kuukausia aikaa valmistella puolustusta. Tieinfran tuhoaminen on niin suuri päätös että se tehdään vasta kun luodit vinkuu korvissa, ja kovalla kiireellä.
 
En usko että nykyajan sota syttyy vanhaanmalliin jolloin oli kuukausia aikaa valmistella puolustusta. Tieinfran tuhoaminen on niin suuri päätös että se tehdään vasta kun luodit vinkuu korvissa, ja kovalla kiireellä.

Päätös ehkä, mutta suunnitelmat ja mahdollisimman suuri osa valmisteluista sen sijaan tehdään ihan varmasti etukäteen.
 
Liian hidasta kun vihulainen huohottaa niskassa.

Tuotakin nopeammin voi tehdä, kaivinkoneen kun ei tarvitse kasata noita lohkareita mihinkään, vainoastaan rikkoa asfaltin pintaa siten, että sinne sekaan saa miinoja. Mahdollisesti tuollaisen laatan alle. Tuo toinen kone on siitä huono, että se heittää nuo jämät vika suuntaan.
 
Tuollaista joskus mietin tähän tarkoitukseen, mutta tuollaisenaan se on ihan liian hidas. Pitäisi olla ennemminkin raskaampi kone, mielellään vaikka traktori jonka takanostimeen laittaisi tuollaisen kiinni ja sitten vain ajeltaisiin eteenpäin.

 
Tämä taas on sitä mitä haetaan:

Huomattakoon, että D11 taitaa olla niitä suurimpia ja raskaimpia puskutraktoreita, joten se ei ole oikein tähän tarkoitukseen sopiva.
 
Ajattelin jotain tällaista.
1418108907105_1_orig.jpg
 
Eikö se ole nopeinta rekalla vetää soraa mattona asfaltin päälle ja osaan "matoista" miinoitteet, osaan ei. Aikaa menee vain minuutteja kun rekka kääntyy, vetää maton, ja lähtee hakemaan uutta kuormaa.

 
Eikö se ole nopeinta rekalla vetää soraa mattona asfaltin päälle ja osaan "matoista" miinoitteet, osaan ei. Aikaa menee vain minuutteja kun rekka kääntyy, vetää maton, ja lähtee hakemaan uutta kuormaa.
Jo valtatien leveys on 10 metriä ja halutaan 10cm soramatto kauttaaltaan, niin se on kuutio soraa per metri. Kuorma-auton lavalle menee noin. 13 kuutiota soraa mallista riippuen, joten yhdellä kuormalla syntyy 13 metriä soramattoa. Onko tämä sitten tehokkain tapa, niin en osaa sanoa...
 
Eikö se ole nopeinta rekalla vetää soraa mattona asfaltin päälle ja osaan "matoista" miinoitteet, osaan ei. Aikaa menee vain minuutteja kun rekka kääntyy, vetää maton, ja lähtee hakemaan uutta kuormaa.

Tyyny molemmissa päissä
 
Jo valtatien leveys on 10 metriä ja halutaan 10cm soramatto kauttaaltaan, niin se on kuutio soraa per metri. Kuorma-auton lavalle menee noin. 13 kuutiota soraa mallista riippuen, joten yhdellä kuormalla syntyy 13 metriä soramattoa. Onko tämä sitten tehokkain tapa, niin en osaa sanoa...

Joten kysymys kuuluu, että montako tuollaista mattoa saa tehtyä esim. tunnissa tai 24 tunnin aikana. Ja itseasiassa tuossa pitää huomata myös, että se KA ei saa tehtyä 10 metriä leveää kaistaa, vaan tarvitsee kolme reissua jotta saa n. 40 metrisen (siis yhdelle matolle tulee mittaa 40 metriä ja niitä tarvitaan kolme rinnakkain) kaistan tehtyä.
 
Eipä tuo hiekkaan kätketty miinoittelu juuri raivaajavaunuja tai muita menetelmiä pitele.

Kyllä tuohon infran tuhoamiseen pitää liittyä myös aktiivisia elementtejä. Joku tärkeä silta pam ja sitten sotimaan.....tarvitaan hyvää tiedustelua ja raskasta tulta.
 
Eipä tuo hiekkaan kätketty miinoittelu juuri raivaajavaunuja tai muita menetelmiä pitele.

Kyllä tuohon infran tuhoamiseen pitää liittyä myös aktiivisia elementtejä. Joku tärkeä silta pam ja sitten sotimaan.....tarvitaan hyvää tiedustelua ja raskasta tulta.

Totta kai.

Mitenkäs muuten on. Voisiko noilla sulutteilla hämätä vihollista ja antaa ainakin jollakin tavalla vääristyneen kuvan joukkojen ryhmistyksestä? Siis jos ne sulutteet tekisi ilmeisiksi ja tarpeeksi aikaisin ennen vihollishyökkäystä? Tai onko tämä jotenkin itsestäänselvää kaikille johtajille, että sulutteiden perusteella ei voi päätellä ryhmistystä?
 
Back
Top