Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

Viestiketju osiossa 'Taktiikka ja strategia' , aloittaja Honcho, 11.02.2015.

  1. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    Sulutteita on hidastavia, pysäyttäviä ja ohjaavia. Ohjaava on kaikesta järein malli.
     
  2. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    En ole 2015 Sulutusopasta selaillut kuin pieniltä osin, niin en tiedä mahdollisesta muutoksesta terminologiassa, mutta silloin kun vuosituhannen alussa pioneerina palvelin, sulutteita oli kahdenlaisia, torjuntasulutteita ja häirintäsulutteita. Nuo mainitsemasi asiat puolestaam laskettiin ominaisuuksiksi / käyttötarkoituksiksi.

    Edit. Ai niin, olihan sitten vielä se runkosulutekin, mutta sen varsinainen merkitys ei koskaan tarkemmin auennut..
     
  3. Mainos



  4. samip

    samip Kapteeni

    Liittynyt:
    10.12.2012
    Viestejä:
    620
    Tykkäykset:
    418
    Pisteet:
    76
    En ole pioneeri, mutta olen samaa mieltä mitä aikaisemmin kirjoitin. Eli joku nykyaikainen pioneeri voi vahvistaa tai korjata väittämän.
     
  5. kertakenttään

    kertakenttään Kenraali

    Liittynyt:
    31.12.2014
    Viestejä:
    2,337
    Tykkäykset:
    1,311
    Pisteet:
    636
    Pitää paikkansa.

    Mistäs sä semmoisen olet käsiisi saanut, koska se on STIV vai oletko sitten kerrannut viime aikoina?
     
    Talvela tykkäsi tästä.
  6. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    Kertaamassa juurikin viime syksynä ja vain hyvin pieneltä osin.

    Edit. Ja sitä siitä kironnut, kun ei kunnolla ja rauhassa ole saanut tutustua.
     
  7. EK

    EK Majuri

    Liittynyt:
    10.10.2010
    Viestejä:
    1,378
    Tykkäykset:
    1,387
    Pisteet:
    156
    Riittää, että silta kantaa nippa-nappa tukkirekan nupin. Sellaisestakin tule penikkana katseltua panoskaivoja. Matkaa rajanylityspaikkaan linnuntietä 33,5 km Karttapaikan mukaan.
     
    samip tykkäsi tästä.
  8. Paavo

    Paavo Kersantti

    Liittynyt:
    29.10.2013
    Viestejä:
    252
    Tykkäykset:
    271
    Pisteet:
    16
    Toki mielenkiintosta jos sotilasmotiivi on selviö mutta aika hyvin pitää tuntea alueen metsänvuokraajien lähivuosien hakkuusuunnitelmat jotta sotilasmotiivia voi pitää todennäköisimpänä. Sen vesakon kautta voisi olla joutuisin reitti rakentaa runkoväylää tulevien vuosien hakkuisiin tai kantavan maa-aineksen hankintaan kauaksikin jos muita teitä ei kertakaikkiaan ole ja korvessa olisi lujasti havutukkia. Jos ihan tosissaan aletaan puuta kaatamaan, sopivat kelirikkoon varautumisen johdosta kuvioon myös puuterminaalit (kentät) hyvien kuljetusyhteyksien varrella. Lisäksi olettaisin että hyvinkin nopeassa tahdissa naapuri alkaa katselemaan tuliasemia Suomen kamaralta mikäli ollaan tilanteessa että raskaat raketinheittimet ovat käytössä.
     
  9. EK

    EK Majuri

    Liittynyt:
    10.10.2010
    Viestejä:
    1,378
    Tykkäykset:
    1,387
    Pisteet:
    156
    Minä taas veikkaan, että jos puna-armeijan rautasaapas ylittää itärajan, infraa ei tosiaankaan säästellä. Vaikka me täällä poliittisia päättäjiä kirotaankin, niin yleisesti ottaen järjestelmä valikoi suht' täyspäisiä tyyppejä johtoon. Poliittisista ratkaisuista rauhan vallitessa tietenkin voi olla eri mieltä, mutta kun kumeaan pilliin puhalletaan ja pääministerin, puhemiehen ja TP:n nokan alle työnnetään VK -vm. 2017, toiminta on aika suoraviivaista, riippumatta puoluekannasta.

    Verrokkina esim. Neuvostoliitto, joka 1941 tuhosi patorakennelmiaan esim. Dnjeprillä, mikä teki vaikutuksen saksalaisiin, koska he tajusivat vastapuolen olevan 100% tosissaan ja olevan valmiita vuosikymmenien jälleenrakennukseen jopa voiton koittaessa.

    Meillä jonkin kallioleikkauksen räjäyttäminen tuskin on ongelma.
     
    tulikomento ja scip10 tykkäsivät tästä.
  10. nurmipora

    nurmipora Alikersantti

    Liittynyt:
    15.02.2016
    Viestejä:
    96
    Tykkäykset:
    52
    Pisteet:
    6
    Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.
     
  11. Fencer

    Fencer Majuri

    Liittynyt:
    15.09.2014
    Viestejä:
    1,163
    Tykkäykset:
    1,385
    Pisteet:
    156
    Ylläpidetään tieverkkoa nykyrahoituksella, sen pitäisi riittää.
     
    Patu, arix, ITHPOG ja 9 muuta jäsentä tykkää tästä.
  12. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    Riippuu tietenkin aina tilanteesta ja olosuhteista, mutta tien peittäminen ja miinoittaminen on useimmiten mainio peliliike.

    Edit. Toinen hyvä vaihtoehto on murrostaminen, mikäli maasto antaa myöden ja kuten aiemmin on todettu, tällaisia paikkoja on yllättävänkin paljon, kun itä-länsi-suuntaisia teitä on kallion läpi vedetty.
     
  13. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    Jos sen kyntää haluaa, niin ei kai tuo loppujen lopuksi oikealla kalustolla ihan mahdottomia aikoja vie, kun humalainen maajussikin aikoinaan näin hyvin onnistui. Se on tietenkin toinen asia, onko tämä se paras vaihtoehto.

    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000213997.html
     
    nurmipora ja samip tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. vastarannankiiski

    vastarannankiiski Kapteeni

    Liittynyt:
    05.01.2017
    Viestejä:
    625
    Tykkäykset:
    810
    Pisteet:
    76
    Itse en pioneeri- ja sulutustoiminnan toteuttamisesta tiedä käytännössä mitään, mutta kertokaa asioihin paremmin perehtyneet, kuinka taitavasti tehdyt valemiinoitteet rekvisiittoineen toimisivat käytänössä? Olisiko niissä yhtään mitään potentiaalia hidastamaan vihollista? Onko tutkimuksia tai kokemuksia asiasta? Etenkin jos valemiiojen sekaan kylvää ihan oikeita yksittäisiä tehdasvalmisteisia miinoja tai vaikka improvisoituja panoksia, jotka joko löytyisivät vihollisen toimesta tai parhaimmillaan vielä räjähtäisivät liian huolettoman kentän valemiinoitteiksi luokittelun jälkeen?

    Maallikkona kuvittelisin ainakin, että kun pari kertaa jysähtää ja kirveleviä tappioita tulee "valemiinoitteessa" niin se saattaisi helposti lisäisi painetta vihollisen keskuudessa tarkistaa valemiinoitteiksi arvioidut kentät siinä missä satavarmasti kovatkin miinoitteet? Luonnollisesti valemiinoitteita valvottaisiin ja purkamista/tarkastamista häirittäisiin siinä missä kovankin.
     
  16. Myrskyhiiri

    Myrskyhiiri Eversti

    Liittynyt:
    24.04.2014
    Viestejä:
    1,956
    Tykkäykset:
    2,638
    Pisteet:
    316
    Potentiaalia on ja kuuluu oppaitten mukaiseen taktiikkaan. Ei ole salaisuus.
     
    vastarannankiiski tykkäsi tästä.
  17. Myrskyhiiri

    Myrskyhiiri Eversti

    Liittynyt:
    24.04.2014
    Viestejä:
    1,956
    Tykkäykset:
    2,638
    Pisteet:
    316
    Ja hidastava on niistä vilpittömin. Uudenvuodenyönä Suuri Sakara tulee sille sulutteelle, joka on vilpittömin ja palkitsee sen. :)
     
    vastarannankiiski tykkäsi tästä.
  18. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,115
    Tykkäykset:
    5,432
    Pisteet:
    1,286
    Voitaneen sanoa ihan varmaksi, että kukaan ei rupea ajamaan miinakenttään tahallaan ja oman henkensä uhalla. Joku saattaisi ehkä koettaa ajaa siten, että väistelee miinoja, mutta parhaassakin (pahimmassakin, riippuu kumman puolelta asiaa katsoo) tapauksessa vihollisen liike hidastuu jokaisen roskan kohdalla. Lienee hyvin todennäköistä, että vihollinen alkaa hyvin pian harkitsemaan muuta reittiä tavoitteeseen. Ja hyvin todennäköisesti vihollinen jalkauttaa ukkojaan näissä kohdissa, mikä avaa mahdollisuuksia muihin toimiin.
     
    vastarannankiiski ja Talvela tykkäsivät tästä.
  19. nurmipora

    nurmipora Alikersantti

    Liittynyt:
    15.02.2016
    Viestejä:
    96
    Tykkäykset:
    52
    Pisteet:
    6
    Eli tien kyntäminen perunapelloksi oikeilla vehkeillä ei ole ongelma. Leon perään kunnon aurat niin varmaan onnistuu ja valmista syntyisi nopeasti. Jälki olisi varmaan aika totaalista ja eteneminen hidastuisi radikaalisti kun tulos täydennettäisiin vielä miinoilla. Ja humalaisia maajusseja kyllä tässä maassa riittää kuskeiksi.
     
  20. YliKoo

    YliKoo Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    2,819
    Tykkäykset:
    5,103
    Pisteet:
    636
    Tuommoinen vihersilta lienee melko helppo rojauttaa alas eikä mene mitään kallisarvoista

    upload_2017-1-8_21-18-50.png
     
  21. Rintamakarkuri

    Rintamakarkuri Alikersantti

    Liittynyt:
    12.07.2016
    Viestejä:
    98
    Tykkäykset:
    70
    Pisteet:
    6
    Tuossa on vain se, että pelkkä kynnetty asvaltti ei loppujen lopuksi mekanisoitua A2 keltaista niin hirveästi hidasta. Lisäksi tuollaista kynnettyä asvalttia on kaiken järjen mukaan aika hemmetin hidas lähteä miinoittamaan. Samoin esimerkiksi meidän telamiinamme toiminta ei ole optimia, jos päällä kivenmurikoita, kun paino jakautuu epätasaisesti, joillain moni mina jää helposti laukeamatta ja panososat vain hajoavat. Ja ei meidän tarvitse (eikä kannatakaan) yhtä pitkää yhtenäistä estetä rakentaa, vaan ennemmin useita pienempiä.
     
    Stagideus tykkäsi tästä.
  22. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,115
    Tykkäykset:
    5,432
    Pisteet:
    1,286
    Ei sen kynnetyn asfaltin ole tarkoituskaan hidastaa vihollista, sen tarkoitus on tehdä mahdolliseksi tuon tien miinoittaminen ilman, että tarvitsee rahdata kymmeniä ellei satoja lasteja soraa tai sitten tehdä siihen miinasijoja suluttamisajoneuvolla tms. Miinoittaminen saattaa toki edelleenkin olla hidasta (en tiedä minkälaiseksi se asfaltti menee), mutta se on sentään mahdollista verrattuna siihen, että käsityökaluin alettaisiin yrittää miinasijan tekoa asfalttiin. Asfaltissa tuskin on sellaisia kivenmurikoita jotka haittaisivat. Sen sijaan asfaltin kappaleet periaatteessa voisivat olla ongelma, mutta samalla ne saattaisivat olla myös hyödyksi, jos vaikka asfaltti olisi sopivina kappaleina, että ei ole kuin siirtää kappaletta ja sujauttaa miina siihen alle ja sitten asfaltti laatta päälle. Jos epäilyttää miinan toiminta, niin sitten käyttää pohjamiinoja pelkästään. Kyseessä on kuitenkin tie, joten niitä pohjamiinoja ei tarvitse niin montaa sen tukkimiseen ja tellut voi säästää muihin tarkoituksiin. Mitä taas tulee tuohon yksi iso vs. monta pientä -kysymykseen, niin eihän se yhtenäinen este olisikaan ja miinoja olisi juuri niin monta kuin sinä vain viitsit siihen käyttää. Kyse vain on siitä, että jos tuo tien "kyntäminen" (mikä tahansa muu vastaava keino kelpaa ihan yhtä hyvin) olisi mahdollista ja helppoa, niin miksi tehdä vain pieniä pätkiä, kun vain pienellä lisävaivalla tekee kilometrejä. Pääasia on se, että vihollinen ei tiedä missä ne miinat ovat ja joutuvat tarkistamaan koko sen kynnetyn osuuden. Ja se tarkistaminen ei onnistu miinaharavalla, koska me voimme kylvää vaivattomasti tien täyteen nauloja tms. Tarkastaminen ei myöskään onnistu piikkitutkailmella, koska kyseessä on kynnetty asfaltti tie ja asfaltti on erikokoisina kappaleina siinä tiellä. Muut raivausmenetelmät voisivat onnistua, jos ympäristö saadaan varmistettua ja meidän väijyporukat ajetaan pois asemista tavalla tai toisella. Mutta se varmistaminen olisi jo kokonaan oma operaationsa.

    Lisäksi tässä olisi se idea, että jos tuollaista kynnöstä saa aikaan tyyliin kilometriä per tunti, niin sitä voi tehdä massamaisesti ja sillä voi syöttää viholliselle tietoa, koska se kynnetty tie on kuitenkin varsin selkeästi havaittavissa ilmatiedustelullakin. Se miten vihollinen siihen reagoi on sitten ihan oma juttunsa. Mutta näkisin tämän toimivan ohjaavana miinoituksena.
     

Jaa tämä sivu