Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Honcho
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sulutteita on hidastavia, pysäyttäviä ja ohjaavia. Ohjaava on kaikesta järein malli.
En ole 2015 Sulutusopasta selaillut kuin pieniltä osin, niin en tiedä mahdollisesta muutoksesta terminologiassa, mutta silloin kun vuosituhannen alussa pioneerina palvelin, sulutteita oli kahdenlaisia, torjuntasulutteita ja häirintäsulutteita. Nuo mainitsemasi asiat puolestaam laskettiin ominaisuuksiksi / käyttötarkoituksiksi.

Edit. Ai niin, olihan sitten vielä se runkosulutekin, mutta sen varsinainen merkitys ei koskaan tarkemmin auennut..
 
En ole 2015 Sulutusopasta selaillut kuin pieniltä osin, niin en tiedä mahdollisesta muutoksesta terminologiassa, mutta silloin kun vuosituhannen alussa pioneerina palvelin, sulutteita oli kahdenlaisia, torjuntasulutteita ja häirintäsulutteita. Nuo mainitsemasi asiat puolestaam laskettiin ominaisuuksiksi / käyttötarkoituksiksi.

Edit. Ai niin, olihan sitten vielä se runkosulutekin, mutta sen varsinainen merkitys ei koskaan tarkemmin auennut..
En ole pioneeri, mutta olen samaa mieltä mitä aikaisemmin kirjoitin. Eli joku nykyaikainen pioneeri voi vahvistaa tai korjata väittämän.
 
Sulutteita on hidastavia, pysäyttäviä ja ohjaavia. Ohjaava on kaikesta järein malli.

Pitää paikkansa.

En ole 2015 Sulutusopasta selaillut kuin pieniltä osin, niin en tiedä mahdollisesta muutoksesta terminologiassa, mutta silloin kun vuosituhannen alussa pioneerina palvelin, sulutteita oli kahdenlaisia, torjuntasulutteita ja häirintäsulutteita. Nuo mainitsemasi asiat puolestaam laskettiin ominaisuuksiksi / käyttötarkoituksiksi.

Edit. Ai niin, olihan sitten vielä se runkosulutekin, mutta sen varsinainen merkitys ei koskaan tarkemmin auennut..

Mistäs sä semmoisen olet käsiisi saanut, koska se on STIV vai oletko sitten kerrannut viime aikoina?
 
Taitaa löytyä kaikista vähän isommista silloista paikat panoksille, jossain saatetaan mainita jopa tarvittava kilo määrä räjähdysainetta. Kymijoen siltoja on tullu koluttua nuoruudessa läpi, kun on ollut kalassa. Eikä myös ole yksi tai kaksi kertaa kuin on näkynyt pioneereita harjoittelemassa sillan panostamista Kymijoella.

Riittää, että silta kantaa nippa-nappa tukkirekan nupin. Sellaisestakin tule penikkana katseltua panoskaivoja. Matkaa rajanylityspaikkaan linnuntietä 33,5 km Karttapaikan mukaan.
 
No esim. ajattelepa näin. Kun iso parvi raskaita raketinheittimiä halutaan ajaa tuliasemiin sopivalle paikalle, niin siinä pitää ottaa huomioon se, että tuota parvea seuraa melkoinen kolonna muutakin kalustoa. Kun valmiiksi hakatulle alueelle, jossa kasvaa 10-20 vuotiasta vesakkoa tehdään tuollaisia tiejärjestelyjä, niin paneehan se miettimään, että ensihakkuuta vartenko?
Toki mielenkiintosta jos sotilasmotiivi on selviö mutta aika hyvin pitää tuntea alueen metsänvuokraajien lähivuosien hakkuusuunnitelmat jotta sotilasmotiivia voi pitää todennäköisimpänä. Sen vesakon kautta voisi olla joutuisin reitti rakentaa runkoväylää tulevien vuosien hakkuisiin tai kantavan maa-aineksen hankintaan kauaksikin jos muita teitä ei kertakaikkiaan ole ja korvessa olisi lujasti havutukkia. Jos ihan tosissaan aletaan puuta kaatamaan, sopivat kelirikkoon varautumisen johdosta kuvioon myös puuterminaalit (kentät) hyvien kuljetusyhteyksien varrella. Lisäksi olettaisin että hyvinkin nopeassa tahdissa naapuri alkaa katselemaan tuliasemia Suomen kamaralta mikäli ollaan tilanteessa että raskaat raketinheittimet ovat käytössä.
 
Kyllähän tuota Kotka-Helsinki osuuttaa saadaan aika hyvin sulutettua.
Kalliot romautetaan tielle, Jokien sillat alas, tunnelit alas, tiepätkien tuhoamiset jne
Jolloin varmasti saadaan osa vihollisen (venäläisten*) liikenteestä ohjattua meille edullisille tieosuuksille.

Ehkä näkisin suurimpana esteenä politiikan, voisin veikata että Polliittisesti on hirveän korkea rima alkaa tuhoamaan omaa Infraa. Viime sodista on aikaa ja hirveän monella on kuvitelma ja usko että " Ei se koske meitä tai Ei ne nyt voi hyökätä sivistysvaltioon"

Voisin veikata että Venäläisten päänyrkki menisi ylempääntä yli jolloin jos se etenisi pitkälle pitäisi suomalaisten vetäytyä Kotka-hamina akselilla tai sitten tekevät maihinnousun virolahti-pyhtää välille samaan aikaan.

Minä taas veikkaan, että jos puna-armeijan rautasaapas ylittää itärajan, infraa ei tosiaankaan säästellä. Vaikka me täällä poliittisia päättäjiä kirotaankin, niin yleisesti ottaen järjestelmä valikoi suht' täyspäisiä tyyppejä johtoon. Poliittisista ratkaisuista rauhan vallitessa tietenkin voi olla eri mieltä, mutta kun kumeaan pilliin puhalletaan ja pääministerin, puhemiehen ja TP:n nokan alle työnnetään VK -vm. 2017, toiminta on aika suoraviivaista, riippumatta puoluekannasta.

Verrokkina esim. Neuvostoliitto, joka 1941 tuhosi patorakennelmiaan esim. Dnjeprillä, mikä teki vaikutuksen saksalaisiin, koska he tajusivat vastapuolen olevan 100% tosissaan ja olevan valmiita vuosikymmenien jälleenrakennukseen jopa voiton koittaessa.

Meillä jonkin kallioleikkauksen räjäyttäminen tuskin on ongelma.
 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.
 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.

Ylläpidetään tieverkkoa nykyrahoituksella, sen pitäisi riittää.
 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.

Riippuu tietenkin aina tilanteesta ja olosuhteista, mutta tien peittäminen ja miinoittaminen on useimmiten mainio peliliike.

Edit. Toinen hyvä vaihtoehto on murrostaminen, mikäli maasto antaa myöden ja kuten aiemmin on todettu, tällaisia paikkoja on yllättävänkin paljon, kun itä-länsi-suuntaisia teitä on kallion läpi vedetty.
 
Mitenkäs asfalttitie saadaan nopeiten perunapelloksi? Jaksaisko joku telavehje vetää perässään raskasta"auraa" joka kääntäis asfalttia nurin? Sitten vaan miinoja soran sekaan. Vai pitääkö vaan tietä räjäyttää kilometritolkulla? Antakaas pioneerit neuvoja. Kuitekin valtaosa tiestösta on asfalttia.

Jos sen kyntää haluaa, niin ei kai tuo loppujen lopuksi oikealla kalustolla ihan mahdottomia aikoja vie, kun humalainen maajussikin aikoinaan näin hyvin onnistui. Se on tietenkin toinen asia, onko tämä se paras vaihtoehto.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000213997.html
 
Itse en pioneeri- ja sulutustoiminnan toteuttamisesta tiedä käytännössä mitään, mutta kertokaa asioihin paremmin perehtyneet, kuinka taitavasti tehdyt valemiinoitteet rekvisiittoineen toimisivat käytänössä? Olisiko niissä yhtään mitään potentiaalia hidastamaan vihollista? Onko tutkimuksia tai kokemuksia asiasta? Etenkin jos valemiiojen sekaan kylvää ihan oikeita yksittäisiä tehdasvalmisteisia miinoja tai vaikka improvisoituja panoksia, jotka joko löytyisivät vihollisen toimesta tai parhaimmillaan vielä räjähtäisivät liian huolettoman kentän valemiinoitteiksi luokittelun jälkeen?

Maallikkona kuvittelisin ainakin, että kun pari kertaa jysähtää ja kirveleviä tappioita tulee "valemiinoitteessa" niin se saattaisi helposti lisäisi painetta vihollisen keskuudessa tarkistaa valemiinoitteiksi arvioidut kentät siinä missä satavarmasti kovatkin miinoitteet? Luonnollisesti valemiinoitteita valvottaisiin ja purkamista/tarkastamista häirittäisiin siinä missä kovankin.
 
Itse en pioneeri- ja sulutustoiminnan toteuttamisesta tiedä käytännössä mitään, mutta kertokaa asioihin paremmin perehtyneet, kuinka taitavasti tehdyt valemiinoitteet rekvisiittoineen toimisivat käytänössä? Olisiko niissä yhtään mitään potentiaalia hidastamaan vihollista? Onko tutkimuksia tai kokemuksia asiasta? Etenkin jos valemiiojen sekaan kylvää ihan oikeita yksittäisiä tehdasvalmisteisia miinoja tai vaikka improvisoituja panoksia, jotka joko löytyisivät vihollisen toimesta tai parhaimmillaan vielä räjähtäisivät liian huolettoman kentän valemiinoitteiksi luokittelun jälkeen?

Maallikkona kuvittelisin ainakin, että kun pari kertaa jysähtää ja kirveleviä tappioita tulee "valemiinoitteessa" niin se saattaisi helposti lisäisi painetta vihollisen keskuudessa tarkistaa valemiinoitteiksi arvioidut kentät siinä missä satavarmasti kovatkin miinoitteet? Luonnollisesti valemiinoitteita valvottaisiin ja purkamista/tarkastamista häirittäisiin siinä missä kovankin.

Potentiaalia on ja kuuluu oppaitten mukaiseen taktiikkaan. Ei ole salaisuus.
 
Sulutteita on hidastavia, pysäyttäviä ja ohjaavia. Ohjaava on kaikesta järein malli.

Ja hidastava on niistä vilpittömin. Uudenvuodenyönä Suuri Sakara tulee sille sulutteelle, joka on vilpittömin ja palkitsee sen. :)
 
Itse en pioneeri- ja sulutustoiminnan toteuttamisesta tiedä käytännössä mitään, mutta kertokaa asioihin paremmin perehtyneet, kuinka taitavasti tehdyt valemiinoitteet rekvisiittoineen toimisivat käytänössä? Olisiko niissä yhtään mitään potentiaalia hidastamaan vihollista? Onko tutkimuksia tai kokemuksia asiasta? Etenkin jos valemiiojen sekaan kylvää ihan oikeita yksittäisiä tehdasvalmisteisia miinoja tai vaikka improvisoituja panoksia, jotka joko löytyisivät vihollisen toimesta tai parhaimmillaan vielä räjähtäisivät liian huolettoman kentän valemiinoitteiksi luokittelun jälkeen?

Maallikkona kuvittelisin ainakin, että kun pari kertaa jysähtää ja kirveleviä tappioita tulee "valemiinoitteessa" niin se saattaisi helposti lisäisi painetta vihollisen keskuudessa tarkistaa valemiinoitteiksi arvioidut kentät siinä missä satavarmasti kovatkin miinoitteet? Luonnollisesti valemiinoitteita valvottaisiin ja purkamista/tarkastamista häirittäisiin siinä missä kovankin.

Voitaneen sanoa ihan varmaksi, että kukaan ei rupea ajamaan miinakenttään tahallaan ja oman henkensä uhalla. Joku saattaisi ehkä koettaa ajaa siten, että väistelee miinoja, mutta parhaassakin (pahimmassakin, riippuu kumman puolelta asiaa katsoo) tapauksessa vihollisen liike hidastuu jokaisen roskan kohdalla. Lienee hyvin todennäköistä, että vihollinen alkaa hyvin pian harkitsemaan muuta reittiä tavoitteeseen. Ja hyvin todennäköisesti vihollinen jalkauttaa ukkojaan näissä kohdissa, mikä avaa mahdollisuuksia muihin toimiin.
 
Jos sen kyntää haluaa, niin ei kai tuo loppujen lopuksi oikealla kalustolla ihan mahdottomia aikoja vie, kun humalainen maajussikin aikoinaan näin hyvin onnistui. Se on tietenkin toinen asia, onko tämä se paras vaihtoehto.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000213997.html
Eli tien kyntäminen perunapelloksi oikeilla vehkeillä ei ole ongelma. Leon perään kunnon aurat niin varmaan onnistuu ja valmista syntyisi nopeasti. Jälki olisi varmaan aika totaalista ja eteneminen hidastuisi radikaalisti kun tulos täydennettäisiin vielä miinoilla. Ja humalaisia maajusseja kyllä tässä maassa riittää kuskeiksi.
 
Tuommoinen vihersilta lienee melko helppo rojauttaa alas eikä mene mitään kallisarvoista

upload_2017-1-8_21-18-50.webp
 
Eli tien kyntäminen perunapelloksi oikeilla vehkeillä ei ole ongelma. Leon perään kunnon aurat niin varmaan onnistuu ja valmista syntyisi nopeasti. Jälki olisi varmaan aika totaalista ja eteneminen hidastuisi radikaalisti kun tulos täydennettäisiin vielä miinoilla. Ja humalaisia maajusseja kyllä tässä maassa riittää kuskeiksi.
Tuossa on vain se, että pelkkä kynnetty asvaltti ei loppujen lopuksi mekanisoitua A2 keltaista niin hirveästi hidasta. Lisäksi tuollaista kynnettyä asvalttia on kaiken järjen mukaan aika hemmetin hidas lähteä miinoittamaan. Samoin esimerkiksi meidän telamiinamme toiminta ei ole optimia, jos päällä kivenmurikoita, kun paino jakautuu epätasaisesti, joillain moni mina jää helposti laukeamatta ja panososat vain hajoavat. Ja ei meidän tarvitse (eikä kannatakaan) yhtä pitkää yhtenäistä estetä rakentaa, vaan ennemmin useita pienempiä.
 
Tuossa on vain se, että pelkkä kynnetty asvaltti ei loppujen lopuksi mekanisoitua A2 keltaista niin hirveästi hidasta. Lisäksi tuollaista kynnettyä asvalttia on kaiken järjen mukaan aika hemmetin hidas lähteä miinoittamaan. Samoin esimerkiksi meidän telamiinamme toiminta ei ole optimia, jos päällä kivenmurikoita, kun paino jakautuu epätasaisesti, joillain moni mina jää helposti laukeamatta ja panososat vain hajoavat. Ja ei meidän tarvitse (eikä kannatakaan) yhtä pitkää yhtenäistä estetä rakentaa, vaan ennemmin useita pienempiä.

Ei sen kynnetyn asfaltin ole tarkoituskaan hidastaa vihollista, sen tarkoitus on tehdä mahdolliseksi tuon tien miinoittaminen ilman, että tarvitsee rahdata kymmeniä ellei satoja lasteja soraa tai sitten tehdä siihen miinasijoja suluttamisajoneuvolla tms. Miinoittaminen saattaa toki edelleenkin olla hidasta (en tiedä minkälaiseksi se asfaltti menee), mutta se on sentään mahdollista verrattuna siihen, että käsityökaluin alettaisiin yrittää miinasijan tekoa asfalttiin. Asfaltissa tuskin on sellaisia kivenmurikoita jotka haittaisivat. Sen sijaan asfaltin kappaleet periaatteessa voisivat olla ongelma, mutta samalla ne saattaisivat olla myös hyödyksi, jos vaikka asfaltti olisi sopivina kappaleina, että ei ole kuin siirtää kappaletta ja sujauttaa miina siihen alle ja sitten asfaltti laatta päälle. Jos epäilyttää miinan toiminta, niin sitten käyttää pohjamiinoja pelkästään. Kyseessä on kuitenkin tie, joten niitä pohjamiinoja ei tarvitse niin montaa sen tukkimiseen ja tellut voi säästää muihin tarkoituksiin. Mitä taas tulee tuohon yksi iso vs. monta pientä -kysymykseen, niin eihän se yhtenäinen este olisikaan ja miinoja olisi juuri niin monta kuin sinä vain viitsit siihen käyttää. Kyse vain on siitä, että jos tuo tien "kyntäminen" (mikä tahansa muu vastaava keino kelpaa ihan yhtä hyvin) olisi mahdollista ja helppoa, niin miksi tehdä vain pieniä pätkiä, kun vain pienellä lisävaivalla tekee kilometrejä. Pääasia on se, että vihollinen ei tiedä missä ne miinat ovat ja joutuvat tarkistamaan koko sen kynnetyn osuuden. Ja se tarkistaminen ei onnistu miinaharavalla, koska me voimme kylvää vaivattomasti tien täyteen nauloja tms. Tarkastaminen ei myöskään onnistu piikkitutkailmella, koska kyseessä on kynnetty asfaltti tie ja asfaltti on erikokoisina kappaleina siinä tiellä. Muut raivausmenetelmät voisivat onnistua, jos ympäristö saadaan varmistettua ja meidän väijyporukat ajetaan pois asemista tavalla tai toisella. Mutta se varmistaminen olisi jo kokonaan oma operaationsa.

Lisäksi tässä olisi se idea, että jos tuollaista kynnöstä saa aikaan tyyliin kilometriä per tunti, niin sitä voi tehdä massamaisesti ja sillä voi syöttää viholliselle tietoa, koska se kynnetty tie on kuitenkin varsin selkeästi havaittavissa ilmatiedustelullakin. Se miten vihollinen siihen reagoi on sitten ihan oma juttunsa. Mutta näkisin tämän toimivan ohjaavana miinoituksena.
 
Back
Top