Märän kelin vaatetus

Yksi versio niistä. Useampia mallivaihtoehtoja ehti minunkin vaatimattoman sotilasurani aikana jo nähdä ja jopa pukea ylleen.
Tosiaan tätä ei ole itselle lykätty koskaan kouraan, huomasin tuossa kun käväsin Oulun putiikissa hakemassa äitimuorille sarkaa käsitöihin.
 
Laitetaanpa tänne oikeaan osastoon ;)



Varmaan @Old Boy tai @baikal tunnistaa. Itse kun olen hitusen nuorempi, niin heräsi epäilys, että onko tämä ns legendaarinen atomi/taikaviitta?

Uuuuhh. Pitääpä käydä kollaamassa josko löytyisi yksi, tämä on ihan uusi tuttavuus ja sovellutuksia saattaisi olla monia. Malliksi nyt vähintään, että voi sitten hoitaa tacticoolimman ja mediaseksikkäämmän.
 
Uuuuhh. Pitääpä käydä kollaamassa josko löytyisi yksi, tämä on ihan uusi tuttavuus ja sovellutuksia saattaisi olla monia. Malliksi nyt vähintään, että voi sitten hoitaa tacticoolimman ja mediaseksikkäämmän.
Juu, kyllä itsellekin toi tarttui mukaan. Jos tuosta jotain tulisi tuunailtua tai sitten vaan auton takakonttiin hätävaraksi.
 
Laitetaanpa tänne oikeaan osastoon ;)



Varmaan @Old Boy tai @baikal tunnistaa. Itse kun olen hitusen nuorempi, niin heräsi epäilys, että onko tämä ns legendaarinen atomi/taikaviitta?
Alkuperäinen taikaviitta oli ponchomainen kevyt ja ohut harsomainen tekokuidusta valmistettu kappale, joka ei vettä kestänyt minuuttiakaan keskivahvan sateen sattuessa. Mutta vangitsi tietysti säteilevät hiukkaset.
 
Itse olen vähän allerginen kaikille sadeasuille, koska olen suojavarusteet päällä muutenkin kova hikoilemaan, ja sadevaatteet päällä hikoilisin vielä enemmän, joten kastun sitten sisältä päin. Suojavarusteet, jos on vaikka lusu päällä, suojaavat kuitenkin keskikroppaa sateelta, kypärä päätä, hihojen ja housujen kastuminen on vähän triviaalia, ellei sitten seisoskele jollain tsekkerilla tms. kaatosateessa. Sadeviitta on mielestäni paras kompromissi, jos nyt jotain päällä pitäisi olla, seisoskelussa sadepuku on ihan ok, mutta tosiaan ei jos pitää liikkua. Veden pitävät hanskat, varmaan ihan sama sisältä kasteleva efekti, joten ovat märät kuitenkin. Sitten kun tulee pouta ja jos on aikaa vähän huoltaa, niin vaihtaa kuivaa päälle, tosin kuivuvat ne päälläkin. Hanskojahan ei esimerkiksi koskaan voi olla liikaa, sen vuoksi kolmet hanskat jotka soveltuvat aseenkäsittelyyn aina mukana, joten voi litimärät vaihtaa sitten kuivempiin ettei näpit jäädy.

Edit: Viime talvena toimiessa parin kymmenen asteen pakkasessa Mechanixin hanskat olivat ihan riittävät, koska toimintatarmo ja liike pitivät lämpimänä, sitten vasta tauolla paksut hanskat. Nuo brittiläisetkin ovat liian paksut aseenkäsittelyyn, itse käytin siinäkin harjoituksessa tauoilla BW:n vastaavan tyylisiä paksuja hanskoja, mutta ei ne kädessä oikein asetta voi käsitellä järkevästi. Tosin en ole mikään vilukissa, joten pitkille kalsareille ei ole kymmenen aktiivisen maanpuolustusvuoden jälkeen ole ollut tarvetta. Kerran kulunvalvontapisteellä kaivannut, mutta kun ei ollut niin ei ollut ja heti kiertovartioon siirryttäessä olisivat aiheuttaneet ns. pehin tosi nopeasti. Mielummin vähän kylmä, kuin kunnon hiki ja sen jälkeen märissä kamppeissa tosi kylmä jos tehtävä vaihtuu seisoskeluun.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen vähän allerginen kaikille sadeasuille, koska olen suojavarusteet päällä muutenkin kova hikoilemaan, ja sadevaatteet päällä hikoilisin vielä enemmän, joten kastun sitten sisältä päin. Suojavarusteet, jos on vaikka lusu päällä, suojaavat kuitenkin keskikroppaa sateelta, kypärä päätä, hihojen ja housujen kastuminen on vähän triviaalia, ellei sitten seisoskele jollain tsekkerilla tms. kaatosateessa. Sadeviitta on mielestäni paras kompromissi, jos nyt jotain päällä pitäisi olla, seisoskelussa sadepuku on ihan ok, mutta tosiaan ei jos pitää liikkua. Veden pitävät hanskat, varmaan ihan sama sisältä kasteleva efekti, joten ovat märät kuitenkin. Sitten kun tulee pouta ja jos on aikaa vähän huoltaa, niin vaihtaa kuivaa päälle, tosin kuivuvat ne päälläkin. Hanskojahan ei esimerkiksi koskaan voi olla liikaa, sen vuoksi kolmet hanskat jotka soveltuvat aseenkäsittelyyn aina mukana, joten voi litimärät vaihtaa sitten kuivempiin ettei näpit jäädy.

Edit: Viime talvena toimiessa parin kymmenen asteen pakkasessa Mechanixin hanskat olivat ihan riittävät, koska toimintatarmo ja liike pitivät lämpimänä, sitten vasta tauolla paksut hanskat. Nuo brittiläisetkin ovat liian paksut aseenkäsittelyyn, itse käytin siinäkin harjoituksessa tauoilla BW:n vastaavan tyylisiä paksuja hanskoja, mutta ei ne kädessä oikein asetta voi käsitellä järkevästi. Tosin en ole mikään vilukissa, joten pitkille kalsareille ei ole kymmenen aktiivisen maanpuolustusvuoden jälkeen ole ollut tarvetta. Kerran kulunvalvontapisteellä kaivannut, mutta kun ei ollut niin ei ollut ja heti kiertovartioon siirryttäessä olisivat aiheuttaneet ns. pehin tosi nopeasti. Mielummin vähän kylmä, kuin kunnon hiki ja sen jälkeen märissä kamppeissa tosi kylmä jos tehtävä vaihtuu seisoskeluun.
Kerran kun eturauhasen palellutat niin opit arvostamaan kalsareita :D
 
Kalvollinentakki tai jopa pv.n uusi sadetakki on ihan passeli hankinta. Toki pv.n takki mikään ihmeellisyys ole, kuitenkin huima parannus vanhaan verrattuna. Eihän siinä, mikäli vaatteiden kuivatus on mahdollista mutta silloin kun ei ole ja 3 vuorokautta olet putkeen läpimärissä vaateissa niin kyllä se alkaa sitä taistelukiimaa syömään.
Toinen hyvä ominaisuus noissa on että ne pitävät tuulta.

Makkaranpaisto portaalle kuivaaminen on ihan mahdollista mutta eturintaman joukoille se ei välttämättä aina ole. Teltta voi hyvinkin olla mutta se että saako kaminaan tehdä nykyään tulen tosi kahinassa onkin sitten toinen juttu.
 
Nyt kolme päivää jatkuvassa +5 vesisateessa pyssyhommissa olleena voin sano etten ilman jonkinlaista sadevaatetusta olisi pystynyt olemaan. Kun homma on jatkuvaa juoksemisen ja tuntien puskassa makaamisen välillä vaihtelua, ilman mahdollisuutta vaihtaa vaatteita välissä, olisi hypotermia päällä hyvin nopeasti. Vaikka sadeasussa hikoilee ei hiki kuitenkaan kastele vaatteita aivan kauttaaltaan yleensä eikä niin läpimäräksi kuin tuntien kaatosade.
 
Nyt kolme päivää jatkuvassa +5 vesisateessa pyssyhommissa olleena voin sano etten ilman jonkinlaista sadevaatetusta olisi pystynyt olemaan. Kun homma on jatkuvaa juoksemisen ja tuntien puskassa makaamisen välillä vaihtelua, ilman mahdollisuutta vaihtaa vaatteita välissä, olisi hypotermia päällä hyvin nopeasti. Vaikka sadeasussa hikoilee ei hiki kuitenkaan kastele vaatteita aivan kauttaaltaan yleensä eikä niin läpimäräksi kuin tuntien kaatosade.

Ihan sama tarina. Höpöhöpö-sadepuvusta johtuen hihat ja jalat melko märät. Tosin vain kaksi päivää ja kamat saatiin kuivatella yöllä teltassa kaminan suloisessa lämmössä. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi suotu niin tosi huonolla tolalla olisi ollut joukon toimintakyky ja taisteluarvo seuraavana aamuna. Vaatteiden kuivattaminen ei olisi onnistunut ja osa olisi varmasti mennyt hypotermiseksi.

Sadeviitta on paras jos ei tarvitse tehdä mitään, patsasteluun passeli. En kyllä vieläkään ole saanut sitä toimimaan taisteluvarustuksen kanssa. Sadepuvut saattavat olla ihan jees, mutta sitten ehdottomasti takkimallinen yläosa, ei mitään anorakkia. Hankalia pukea. Sadepuvun kangas kannattaa tutkailla kritiikillä. Ohut ripstop nailon ei välttämättä riitä kovaan sateeseen vaan vesi painaa läpi, etenkin jos kankaaseen tulee painetta esimerkiksi pötköttelystä. Osaan kankaista on saatettu jopa sekoittaa puuvillaa hengittävyyden parantamiseksi. Kyllä, puuvillaa sadepukuun. Ei jatkoon. Kunnon gumminen sadepuku on sitten sadepukuna ja sadeviittana loppuviimein ehkä se paras. Ne kestävät kulutusta ja pitävät parhaiten vettä, mikä tietysti on sadepuvun tärkein ominaisuus, tosin hengittävyys on samalla liki nollan luokkaa. Kalvovehkeet on parempia, mutta hinta saattaa olla melkoinen.
 
Vinkkivitonen.
Mikäli ei halua kuluttaa rahaa tuhottomasti, mutta parempiin kalvovaatteisiin oli halu päästä. Pukekaa ne n05 housejen alle tai lumipuvun.

Selvinnyt monet paskakelit kuivana tuolla lumipuku combolla.

Räntäkeleillä mm nallehousut, brittien multicami coret ja lumipuvun housut erittäin oiva yhdistelmä.
 
Sadeviitta on noussut itsellä ehdottomaksi suosikiksi. Päällä jos valmiiksi joku ripstop tms "pidin uutena vettä hetken" niin kietaisee viitan päälle kulkiessa ehkä vähän myöhemmin mutta paikallaan ollessa kiskaisen viitan kamojen päälle siinä vaiheessa kun ensimmäinen pisara havaittu. Sadeviitta toimii myös osittain taukotakkina, varsinkin Fjellduken jonka sisäpuoli hopeoitu. Mm hirvijahdissa passipaikalle alle vaan toppavaatetta ja päällimmäiseksi sadeviitta pitämään tuulta & sadetta niin jaksaa passittaa (lue: jaksat nussia sumua metsässä missä kuitenkaan ei sinä vuonna satu hirvi omalle kohdalle :) ).
 
Nyt kolme päivää jatkuvassa +5 vesisateessa pyssyhommissa olleena voin sano etten ilman jonkinlaista sadevaatetusta olisi pystynyt olemaan. Kun homma on jatkuvaa juoksemisen ja tuntien puskassa makaamisen välillä vaihtelua, ilman mahdollisuutta vaihtaa vaatteita välissä, olisi hypotermia päällä hyvin nopeasti. Vaikka sadeasussa hikoilee ei hiki kuitenkaan kastele vaatteita aivan kauttaaltaan yleensä eikä niin läpimäräksi kuin tuntien kaatosade.
Et vaan hikoile "tarpeeksi" kuten minä. ;)
En vielä kertaakaan testannut, koska en tosiaan sadeasua oikein suosi edellä mainituista syistä, mutta tuo uusi ohuempi PV:n sadepuku (m13) nyt voisi vielä tuollaisissa olosuhteissa mennä. Pitäisi varmaan testata lenkillä vaikka ennen kuin "kovassa" tilanteessa iskee päälle.
 
Lekalle ilmestyny valikoimaan nyt ihan kunnon M05 sadevaatteet:


 
Tuosta m13 sadetakista jäi oikeasti hyvät muistot, kuten pakkastakista. Sadetakki melkein jopa hengittää kun siinä on takana iso tuuletusaukko.
 
Back
Top