Märän kelin vaatetus

Lekalle ilmestyny valikoimaan nyt ihan kunnon M05 sadevaatteet:



Mä mietin sitä että jos tuokaan sadepuku ei oikeasti hengitä muuten kun tuuletusaukkojen kohdalta niin silloin sateenpito-ominaisuuksiensa vuoksi vanhanaikaiset "gummipuvut" voivat kokea jonkinlaista renesanssia. Jos katsoo tuollaisia ammattikalastajien PVC sadetakkeja ja housuja joilla on 20 000mm pilariarvo niin niistä ei satavarmasti mene vesi läpi vaikka sitä tulisi vakaatasossa ja jopa alhaalta ylöspäin. Kunhan kangas on ehjää ja saumat kunnossa. Painavat uusia enemmän, mutta saattavat olla kulutuskestävämpiä ja ehkä kestää jopa pesua paremmin kun vedenkesto ei perustu pinnoitteisiin.

Uusissa kamppeissa tietysti kevyempi paino, pienempi koko varmaankin pakattuna ja paremmin huomioitu NIR ominaisuudet. Maastokuviota unohtamatta.

Tuossa olisi mun suositus sadehousuiksi. Tanskalaisen Ocean textilen byysat. Näyttää kestävän hyvin vettä. :)

1573801775805.png
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys tietäjille M13-sadeasun kokoihin liittyen: Tilasin Lekasta koko asun sekä XL- että XXL -kokoisina, koska kokotaulukoiden perusteella en osannut tehdä valistuneita arvauksia. Nyt kotonani sovittaessa niitä havaitsin XXL-koon housut sopivan väljiksi käyttöön. mutta XXL-takki on kyllä melkoinen muumikaapu päälleni, vaikka sen alle puin paidan päälle fleece-takin ja päällystakin; tuntuu että XL-takkikin riittäisi. Kuitenkin tässä ketjussa on puhuttu sadevaatteiden väljyydestä hiostamisen vähentämiseksi. Kumman takin minä sitten ottaisin? Yläkropasta olen siviilissä XXL-miehiä, sivilistihousuissa jalkaan menisi myös XL. Onko armeija laskenut sen varaan kokotaulukoissaan, että takki voidaan pukea taisteluliivin päälle?

Itsehän olen käynyt armeijan tsaarinvallanaikaan, ja silloin käytettiin sadeviittaa.
 
En muista ikinä nähneeni mitään materiaalia jossa TST-varusteet eivät olisi päällimmäisinä.

Ja suojeluhälytyksessäkin otetaan TST-rensselit pois päältä, ja puetaan sadevaatteet niiden alle.

Toki tämäkin on voinut muuttua, vaikka omat kokemukset ovatkin vähän Tsaarinaikaa tuoreempia. ;)
 
Mahtaa siinä hiki virrata kuin Kymijoki kun on täysin vedenpitävä kerros TST-varustuksen alla.
 
@Herman30
Kyllä virtaa.
En ole mielestäni mitenkään erityisen kova hikoilemaan, mutta joukkueen hyökkäysharjoituksen jälkeen sadevaatteet päällä, M05 Takki ja housut olivat aivan kosteat meikäläisen hiestä.
Kun taas ilman sadevaatteita olleet taistelijat olivat märkiä lähinnä kyynärpäistä ja polvista.

Jos Aarnen1n vinkki kiinnostaa niin:
Naissotilaat:
Jakso 3, n 9:30 ->
 
Nopeus ei itsellä ollut ongelma, mutta se hieneritys tonne naamarin sisään. Käsi ylös. "Noh Vääpeli, mikä ongelma?" "pulpulplululululul" "Täh?" "pulullullulul" "Ottakaa se naamari pois että saa mitään selvää" Loraus litra hikeä ulos naamarista. "voiko naamaria marssilla raottaa, ettei hiki nouse silmiin saakka?" "Ei voi" pssst, laita pari tikun palasta poskien alle.
Noh 7km marssi meni hyvin kun ei hukkunut omaan hikeen. Kassulla sit oma perus inttinsä. 5min tupakaapien siisteystarkastus... suihku, puhtaat vaatteet, no ei kerkee........ Puoli purkkia Axea kainaloon ettei koko junanvaunu pyörry siihen hien ja paskan hajuun. :D
 
Riippuu mitä tekee, rähjäsimmissä hommissa olen pitänyt näitä, ei tietenkään hengitä jos hölkätä meinaa

Hinnat muuten nousseet,mistä johtuis, onkohan noit myyty enemmänkin mm. Ukrainaan.
 
Hinnat muuten nousseet,mistä johtuis, onkohan noit myyty enemmänkin mm. Ukrainaan.
Hyvät asiakkaamme! Saksasta kuuluu kummia tai oikeastaan kauheita! Saksan valtio on nyt virallisesti lopettanut Flecktarn ja Tropentarn-varusteiden myymisen ylijäämänä ja tämä luonnollisesti tarkoittaa sitä että em. tavara tulee jossain kohtaa loppumaan markkinoilta. Tämä tulee luonnollisesti myös vaikuttamaan tulevaisuudessa jyrkästi em. maastokuvioisten tuotteiden hintoihin.

Täten suosittelemme että jos olette em. tuotteiden faneja, niin nyt kannattaa varastoida em. kamaa nippukaupalla omiin ylijäämäbunkkereihin!
 
Onko jollakulla kokemusta näistä Brittiläisistä öljykangas tai mitä vahakangas takkeja onkaan?
 
Lueskelin noista ja alkoi kiinnostamaan tuollainen takki,hoito ohjeissa suositeltiin vahailemaan vuoden pari välein jotta pysyy vesi ulkopuolella.
 
Lekalle ilmestyny valikoimaan nyt ihan kunnon M05 sadevaatteet:



Tilasin tuon sadetakin ja ehdin jo hakea sen postin pakettiautomagiasta.

Havaintoja:

Kohtuullisen kevyt, hupun säädöt riittävät ainakin jos pujottaa siihen lippaan rautalangan tms. ("kuja" valmiina).

Koko: Itse olen 183/85 (pelkkää lihasta ((ja läskiä)) toki), koko XL sopii kohtalaisesti tavallisen fleecen päälle. Koska ajattelin käyttötarkoituksen olevan lähinnä vaellushommissa kovassa sateessa, tuskin koskaan tulen käyttämään tuon alla fleeceä. Jos joku minun kokoiseni haluaa pukea tuon kaikkien päällysvaatteiden ylle, suosittelen kokoa 2XL.
 
Back
Top