M05RES

Siis nää housut vs T4, laatu jaa metsäkestävyys??

33452577bbfcad58d3.jpg

Viitsitkö vielä kertoa, mitä housuja noi kuvat mahtaa esittää?
 
Molemmat ovat päteviä maastohousuja, kalliimmassa pari ominaisuutta lisää, jos kokee tarvitsevansa niin ei rahat hukkaan mene.
 
L4 - housut hinnastaan huolimatta ilman muuta, ovat olleet päivittäisessä ammattikäytössä ihan eri maata kuin PV:n M05-housu, joka siis on kai sama kuin tuo M05-res housu.
Samoin L4 takki on selvästi toimivampi kuin M05 takki.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni on evakuoitu vauhdikkaasti perässä raahaamalla pitkin metsäpolkua ja asfalttia. Persus kuumeni mutta kesti. Kyseessä tuo halvempi malli.

Housuissa suurin ero on kangas. Puuvillapolyester ja puuvillanylon. Molempien leikkaus mahdollistaa huihai-liikkeet. Lekan versio M05 RES on haaroista/perseestä löysempi, ei ratkea kuten intin pökät.

Suosittelen halvempia, jos ei työkseen pidä, tai lisäominaisuuksia tarvitse.
 
Mää käytäsin sen vaellus ja kalastusreissulle vaan.
Ottaisin siihenkin L4 housun. Siinä on vaatteen käytettävyyden ja toimivuuden kannalta parempi leikkaus + toimivuutta/käytettävyyttä lisääviä yksityiskohtia.
Toki se on M05 Res housua kalliimpi ja M05 housullakin kyllä pärjää, joten vähän makuasia ja myös siitä on kysr paljonko on budjetti.
Ylipäätään pidän kyllä L4 housua hyvin onnistuneena housuna.
 
Se tuli vielä mieleen että jos M05-kuvio ei ole välttämätön niin silloin hyvien housujen valikoima laajenee ja hinta putoaa merkittävästi.
 
Taktiset vaelluskalastushousut: https://varuste.net/Crye+Precision+G3+All+Weather+Combat+Pant?_tu=57721

Fjällräven on niin old school.

No siis tositetsaajallahan täytyy olla G3:t normaaleille keleille ja G3 all weather sadeleleille, millä ihmeellä muuten muka pärjäisi :)

No joo, kyllä Crye hyviä tuotteita tekee ja käytän niistä joitakin itsekin, mutta esim juuri nuo G3:t on hinnoiteltu siten että jäävät minulta kyllä ostamatta. Ei sillä, ovat hyvät housut ja ammatti- ja harrastuskäyttöön löytyy monenlaista vaatetta ja varustetta moneen työhön ja harrastukseen samassa hintaluokassa. Se "mutta" tulee minun kohdallani siinä että kun itse ostaa, niin itse vastaa kun tulee vaurioita ja työkäytössä niitä väistämättä tulee. Kun G3:n hintainen pöksy repeää niin H A R M I T T A A - kaksinverroin enemmän kuin harmitti silloin kun ensimmäiset L4 housuni repesivät käytännössä korjaamattomaan kuntoon tarttuessaan johonkin naulan jämään toisella käyttökerralla :)
 
L4 - housut hinnastaan huolimatta ilman muuta, ovat olleet päivittäisessä ammattikäytössä ihan eri maata kuin PV:n M05-housu, joka siis on kai sama kuin tuo M05-res housu.
Samoin L4 takki on selvästi toimivampi kuin M05 takki.
Kauhun ja pelonsekaisin tuntein henkeä haukkoen on pakko kysyä, että tarkoittaako tämä nyt sitä, että suomalaisella ammattisotilaalla on ollut töissä päällä muutakin kuin 100% tornin jakotavaraa? :eek:
Voiko tämä olla totta? o_O

;) :D
 
Kauhun ja pelonsekaisin tuntein henkeä haukkoen on pakko kysyä, että tarkoittaako tämä nyt sitä, että suomalaisella ammattisotilaalla on ollut töissä päällä muutakin kuin 100% tornin jakotavaraa? :eek:
Voiko tämä olla totta? o_O

;) :D
On ollut aika monta työpäivää kun on porukalla todettu ettei kenelläkään ole mitään jakotavaraa päällä pl. ehkä päähine silloin kun päässä on joku lakki :D
Ei ole kyllä sitten nipotettu koulutettavienkaan varusteista, olivat he sitten varusmiehiä, ammattiin opiskelevia, palkattua väkeä tai reserviläisiä :)
 
On ollut aika monta työpäivää kun on porukalla todettu ettei kenelläkään ole mitään jakotavaraa päällä pl. ehkä päähine silloin kun päässä on joku lakki :D
Ei ole kyllä sitten nipotettu koulutettavienkaan varusteista, olivat he sitten varusmiehiä, ammattiin opiskelevia, palkattua väkeä tai reserviläisiä :)

Mukava kuulla tämäkin kulma asiaan :)

Tästä päästäänkin varsinaiseen asiaan, mikä on mieltäni askarruttanut:
Mitä varustuksen rajoittamiseen tulee, niin kuinka tärkeä asia on omien erottaminen vihollisista? Ja missä menee raja? Kuinka paljon esimerkiksi vaatteiden leikkauksella on tuon suhteen väliä?

Tuntuisi että nykyään esimerkiksi multicam:iin pukeutuvat sekä liittolais-, että vihollis-oletetut. :D
Ja lisäksi venäläisillä on muutenkin oma jagel-kuvionsa, jonka erottaminen huonossa valaistuksessa m05:sta ei ole kovin helppoa.
 
Kapiainen: mielenkiinnosta kysyn, mikä on vastauksesi siihen että henkilökunnan pitäisi jakotavaralla näyttää varusmiehille että näillä pärjää ja asiansa ajavat? Esimerkkinä vaikka M05 taisteluliivi tai sadetakki. Ei trolli tai provo mutta tätä minulta esimies joskus kysyi kun 10% päällä olevista oli jakotavaraa harjoituksessa.
 
Minun näkemykseni on se että jakotavaralla pärjää, mutta se ei ole aina parasta mahdollista. Jakotavara on massa-armeijan tavaraa ja silloin joudutaan aina tekemään kompromisseja. Tämän olen myös tuonut esiin koulutettaville, olivat he ketä tahansa. Lisäksi varusmiehille olen tuonut senkin esiin että osa kouluttajista tekevät ulkotöitä vuodesta toiseen, osa jopa vuosikymmenestä toiseen, jolloin on perusteltua että henkilö hankkii omalla kustannuksellaan parasta mitä on tarjolla. Hyvin tämän on nuoriso tuntunut ymmärtävän.
En myöskään ole kovin tiukkapipoisesti rajannut omien, laadukkaiden ja kokonaisuuteen sopivien varusteiden käyttöä keneltäkään, oli kyse sitten henkilökunnasta, reserviläisistä ammattii opiskelevista tai varusmiehistä.
Onneksi myös ylempi johto tuntuu koko ajan paremmin ymmärtävän mistä on kyse. Ja onhan se pelkästään PV:n etu jos ja kun kenttäarmeija varustaa itse itseään hyvillä varusteilla omalla rahallaan.
 
Mitä sitten tunnistamiseen tulee, niin onhan silläkin merkityksensä, mutta vaikeata se esim. vaatteiden perusteella nykyään on. Kaikilla on kaikkea ja samat maastokuviot ovat käytössä kaikilla.
Käytännön kokemuksena ase on osoittautunut vaatteita paremmaksi tunnistuskeinoksi ja toki sitten ir-tunnukset ym. myös. Käytännön toiminnassa olen omalla kohdallani todennut myös sen että parhaiten tunnistan oman joukon kaverit jokaisen yksilönä, jostakin henk.koht jutusta.
Mutta joo, kyllä tunnistaminen vaikeata on - eikä sitä tietysti helpota se että meiltäki Suomessa löytyy M05:sta, multicamoa, multicam tropicalia, erilaisia vihreitä ja ruskean sävyjä - kuten löytyy kaikilta muiltakin.
 
Aika usein nykyisin muutenkin näkee, että tunnistusta omista ja vieraista helpotetaan esim. värillisillä hihanauhoilla. Kun eteen pamahtaa vihreä hahmo kivääri kädessä, siinä on vähän kiire lähteä laskemaan pikseleitä digitaalicamosta tai nappeja taskuista :D En tosin usko että naapuri tulee tänne jagel niskassa, yleensä kukaan ei halua tarkoituksella näyttää vastapuolen sotilaalta. Paitsi tietenkin ne muutamat, mutta silloin siihen samalta näyttämiseen on panostettu vähän enemmän.
 
Onneksi myös ylempi johto tuntuu koko ajan paremmin ymmärtävän mistä on kyse. Ja onhan se pelkästään PV:n etu jos ja kun kenttäarmeija varustaa itse itseään hyvillä varusteilla omalla rahallaan.
Koitappa tuo sama kertoa kaikista puristisemmille reserviläisille, jotka jatkuvasti vinkuu jos on esimerkiksi omat maiharit jalassa :ROFLMAO:
 
Back
Top