M05RES

Miksi tuo tropical kuvio on tullut käyttöön? Kuinka yleinen se on? Mulla oli käsitys että sen käyttö rajoittuu vain erikoisimmille miehille, mutta näin ei taida olla?
Varmaankin lähinnä siksi ettei M05-kuviota ole ollut järkevästi saatavilla tiettyihin varusteisiin, jotka on kuitenkin katsottu tarpeellisiksi hankkia. Multicam tropical on lähinnä sopivin camo meikäläisiin tarpeisiin jos M05:sta ei ole saatavilla ja onpa meillä myös sellaisia maasto-olosuhteita joissa (minun mielestäni) multicamo tai sen tropical-versio on jopa parempi kuin M05-camo.
 
Varmaankin lähinnä siksi ettei M05-kuviota ole ollut järkevästi saatavilla tiettyihin varusteisiin, jotka on kuitenkin katsottu tarpeellisiksi hankkia. Multicam tropical on lähinnä sopivin camo meikäläisiin tarpeisiin jos M05:sta ei ole saatavilla ja onpa meillä myös sellaisia maasto-olosuhteita joissa (minun mielestäni) multicamo tai sen tropical-versio on jopa parempi kuin M05-camo.
No joo. Eikä mitään kaikkialle sopivaa kuviota ole olemassakaan. Mutta kiinnostaisi tietää millä tasolla niitä päätöksiä tehdään. Onko kyse tietyn joukko-osaston omasta linjasta, onko tehty esim maavoimien esikunnassa päätös, että tietyissä joukoissa näitä voidaan käyttää.

@Herman30 just se mies.eihän tuo tropical edes pahasti erotu m05 joukossa..
 
No joo. Eikä mitään kaikkialle sopivaa kuviota ole olemassakaan. Mutta kiinnostaisi tietää millä tasolla niitä päätöksiä tehdään. Onko kyse tietyn joukko-osaston omasta linjasta, onko tehty esim maavoimien esikunnassa päätös, että tietyissä joukoissa näitä voidaan käyttää.

@Herman30 just se mies.eihän tuo tropical edes pahasti erotu m05 joukossa..
Kuten tuossa edellä mainittiin, on tänä päivänä hyvin koulutettuja/ treenattuja ammattiporukoita vähän siellä ja täällä. Hankintoja voidaan tehdä pienessäkin mittakaavassa tarpeisiin kun niitä todetaan. Ei se nykyään sen kummempaa ole.
 
J-os Kom voi päättää "kokeilu"varusteista, ei tarvitse MAAVE päätöstä. Jep Kapiainen, sen verran vanha itsekin, että nähnyt näitä hepuleita välillä kun oikeassa paikassa vaihtuu mies, niin omat mielipiteet vaikuttaa enemmän kuin järki.
Varsinkin kun M05RES hyväksyttiin, niin ehdoton kielto ettei henkilökunta saa käyttää niitä... täh...
 
eihän tuo tropical edes pahasti erotu m05 joukossa..
Se on muuten tosiaan jännä kuvio tuo tropical - se ei todella hyppää silmille M05:sten joukosta. Sillä kuviolla kun osa joukosta toimii, siihen ei itsekään kiinnitä mitään huomiota, saati sitten joku ison esikunnan hahmo - sanonpa että 9/10 kertaa tropical jää M05:n seasta huomaamatta. Ja kuitenkin se on lähemmin katsottuna aivan erilainen kuin M05.
 
Missä? Sen miehen, joka seisoo ampujien takana, vaaleammat housutko?
Ne kaikkein vaaleimmat housut takana olevalla näyttää olevan tavallista multicam kuviota. Ympyröin kuvasta yhden jolla näyttää olevan mc tropic housut.

vdGEa6j.jpg
 
@Falangi Tuntuu että nuo tropiikkihousut toimisivat meidän maastoissa jopa paremmin kuin ns normaali M05. Ongelma on tietysti se että niitä puolustusvoimien housuja pestään niin usein että haalistuvat.
Minusta brittien MTP toimii myös melko hyvin meidän metsässä.
 
J-os Kom voi päättää "kokeilu"varusteista, ei tarvitse MAAVE päätöstä.

Tätä vastausta hain. Kiitos. Mutta on se muutos ollut kyllä kuitenkin aika nopea. Reilu 10v sitten omat otsalamputkin aiheutti katseita varusmiespalveluksessa, taikka urheilualusasut..
 
Leimaannun ehkä perseläveksi ja ahdasmieliseksi mutta kyllä minua sylettää enemmän nähdä Tier1 HSLD kamoissa pyörivä jätkä joka ei osaa mitään eikä kestä kenttäolosuhteita tuntia pidempään kuin vastaavilla ominaisuuksilla varustettua kaveria jakovarusteissa. Kysymys on siis siitä, että monet kuvittelevat hienojen releiden olevan oikotie onneen. Tiedän, ettei näin ole kaikkien kohdalla ja kyllä; itsellänikin on kaapit täynnä itse hankittuja vehkeitä niin rynnäkkömieshommiin kuin sissisotatoimiinkin. Pärjään kuitenkin ihan hyvin jakotavaralla ja hiljattain treenasin aikamoisenkin tovin pelkällä varusvaraston kamppeella.

Urheiluvertaus on sikäli hyvä että samanlaisia tunteita herättää naistenlehdistä motivaationsa ammentava kuntoilija joka hankkii miljuunan markan vehkeet mutta ei uskalla/osaa/tahdo harjoitella vaan pysyy aina mukavuusalueellaan pastellinvärisissä trikoissaan. Vade Retro Satanas, sanon minä!

Keskustellaanko muuten vielä samasta kuvasta ja siinä esiintyvistä maalatuista aseista?
 
Varmaankin lähinnä siksi ettei M05-kuviota ole ollut järkevästi saatavilla tiettyihin varusteisiin, jotka on kuitenkin katsottu tarpeellisiksi hankkia. Multicam tropical on lähinnä sopivin camo meikäläisiin tarpeisiin jos M05:sta ei ole saatavilla ja onpa meillä myös sellaisia maasto-olosuhteita joissa (minun mielestäni) multicamo tai sen tropical-versio on jopa parempi kuin M05-camo.

Minun puolestani sanottua, CADPAT on kanssa mainiosti meikäläiseen maastoon sopiva ja hyvin yleisessä kaupallisessa valmistuksessa.
 
Se on muuten tosiaan jännä kuvio tuo tropical - se ei todella hyppää silmille M05:sten joukosta. Sillä kuviolla kun osa joukosta toimii, siihen ei itsekään kiinnitä mitään huomiota, saati sitten joku ison esikunnan hahmo - sanonpa että 9/10 kertaa tropical jää M05:n seasta huomaamatta. Ja kuitenkin se on lähemmin katsottuna aivan erilainen kuin M05.

Mc Tropic sulautuu aivan käsittämättömän hyvin tiheään näreikköön. Toinen suomalaiseen maastoon hyvin sopiva kuvio on mielestäni A-Tacs FG. Lehtevään aikaan varsinkin todella hyvä, ei tosin paras mahdollinen kovin tummissa kuusipöheiköissä.
 
Joo...en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä joidenkin asennetta että hyviä tai jopa parhaita varusteita ei saisi hankkia ja jos joku omalla rahalla sellaisia hankkii niin hän on jotenkin "huono" ja/tai tekee siinä "väärin".
Ihan sama ilmiö löytyy armeijatouhujen lisäksi myös monesta urheilulajista. Lajeissa joissa väline/välineet ovat kalliita, on ollut havaintojeni mukaan nähtävissä sama ilmiö. Muistan jo nuorena nähneeni samaa kun harrastamassani lajissa väline/välineet olivat melko kalliita. Oli aika tyypillistä että parhaat välineet löytyivät M50 sarjasta, koska monet näistä vanhemmista herroista olivat elämässään vaiheessa jossa rahaa on muuhunkin kuin välttämättömiin menoihin. Sitten nuoret M-YL sarjan urheilijat irvailivat näille herroille että "luuletteko jotain huippuammattilaisia olevanne.."
Eivät he luulleet, he vain olivat hankkineet parhaat mahdolliset välineet koska se oli heille mahdollista JA hyvillä välineillä on aina tehokkaampaa toimia kuin huonoilla.
Ei tämä sen kummempaa ole jos joku reserviläinen haluaa ja voi hankkia itselleen parhaat mahdolliset välineet. Keneltä se on pois jos reserviläisellä on hyvät tai jopa parhaat mahdolliset välineet ja varusteet?
Ei keneltäkään - mutta silti tuntuu usein että asia olisi toisin.
Veikkaan että syy on pohjimmiltaan varsin perisuomalainen, nimittäin kateus.
Minun mielipiteeni on että hankkikaa hitossa niin paljon ja niin hyviä varusteita kuin haluatte ja budjetti antaa myöten. Se ei ole keneltäkään pois - päinvastoin.
Hyvät välineet eivät ole urheilussa ammattilaisten yksinoikeus - eikä ne ole sitä sotilashommissakaan.
Tässä on muuten yksi asia johon on pakko ottaa kantaa oman lajini, eli kiipeilyn puolelta... toi varustekyyläys ei kyllä rajoitu suomalaisiin, todellakaan, samaa mulkkausta, tuhahtelua tai suoraa väheksyvää kommentointia olen kuullut Ranskassa ja Briteissä nyt ainakin, espanjalaiset ja kiinalaiset olivat paljon rennompia, norjalaiset myös.
Esimerkki Suomesta ihan peruskallioilta. Tulen paikale Black Diamondin lead-gearin ja La Sportivan Solution -kenkien kanssa... kalleimpia mitä kaupasta löytyy (ero seuraaviin noin 20-30%, eli ei mitään Arc'teryx vs. sarka -linjaa todellakaan vedetty tässä) :).
- ai jaa jätkällä Solutionsit...
- luulet olevas hyväkin?
<Fremenin puolelta ties kuinka monetta kertaa hiljaisuutta, varusteiden laittoa, kyrpiintyneen suomalaismiehen äänetöntä harmaata vaihetta>
- tietsä että suo huomattavasti paremmatkin kiipeilijät pärjää ilman noita kalleimpia merkkivehkeitä??
- <FREMEN>: NO VITTU TIEDÄN, mä en ole parempi kiipeilijä, mitä se sitten tarkoittaneekaan... mulle käypäisyyden testaus on sitä että jään henkiin ekalla kerralla kun se on vehkeistä kiinni, enkä ota sitä riskiä että säästän 30-40 euroa KENGISSÄ!!!
Leave me alone.


89360019A_LaSportiva_Solution_men_Schuh.jpg

On muuten pähee, ja hirveä Golgata saada toi 41 numeron lähes venymätön kenkä sopimaan 43,5 jalkaan, edes kokemus ei jeesaa sitä ensimmäistä kymmentä tuntia kun molempi osapuoli vähän joustaa ja ottaa osumaa ja nuljaa ja antaa periksi just sen verran, että nää kusireiskat menee lihasvoimalla molempiin jalkoihin (jotka ovat snadisti eri kokoiset, thai-nyrkkeilyn seurauksena jotain ongelmia/ pysyviä turvotuksia yms. paskaa niin vasen tuntuu olevan just sen verran jykevämpi oikeeta varsinkin nilkasta että perkele!), ja niillä voi sitten jopa 20 min treenata ennen kuin itku tulee.

Mutta noi on äärimmäiset!

"Money talks, and bullshit runs the fucking marathon" :cool:
 
Itsellä MTP, Multicam ja ATACS AU (Arid Urban) taskuja, niihin suihkii NFM:n forest greeniä, niin hyvin sopii M05 settiin.
 
Back
Top