Lennetään, mutta ei korkealla. Maapallo on pyöreä ja noidenkin pitää saada maalitieto koneesta.Näin voisi ajatella.
Muuten täällä ei Horneteilla tositilanteessa paljon lennellä, kun tuon
S-400:n ohjusten kantama on 400 km parhaimmillaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lennetään, mutta ei korkealla. Maapallo on pyöreä ja noidenkin pitää saada maalitieto koneesta.Näin voisi ajatella.
Muuten täällä ei Horneteilla tositilanteessa paljon lennellä, kun tuon
S-400:n ohjusten kantama on 400 km parhaimmillaan.
Lennetään, mutta ei korkealla. Maapallo on pyöreä ja noidenkin pitää saada maalitieto koneesta.
Käytännössä matalalla lentävät kohteet havaitaan AWACSeilla
Kaukokartoitussatelliitteilla (ja SAR-tutkalla) voidaan paikantaa maan pinnallakin sijaitsevia kohteita kuten rakettien ja ohjusten laukaisuasemia.
Duodaduoda, olikohan tämä nyt raketti- vaiko lentokonekeskustelu?
Toki. Mutta kun raketit ja ohjukset on laukaistava maa-, meri-, tai ilmalavetilta, on merkitystä silläkin, miten helposti vastapuoli pystyy lavetin paikantamaan ja torjumaan.
Erityisesti Suomen tapauksessa: Horneteihin on hankittu AGM-158 JASSM -risteilyohjukset, mutta maalaveteille ei toistaiseksi mitään kauaskantoista. Jos vastapuolella on keinot pitää Hornetit loitolla, vaihtoehdot vaikuttaa ovat vähissä.
Erikoista pohdintaa, todistakaa nyt faktoilla että 70 ATACMS ohjusta ei ole pelote koska se on vanhentunut ja on korvattavissa jollain muulla.
On se Venäjä vaan eri valtio kun ei niihin auta mikään kuin aseet joita ei ole vielä kehitetty ja joita ei voi ostaa mistään.
Siitä en tiedä.
Jossain on valitettu että Suomella ei olisi kykyä 300 km päähän olevaan kaukotiedusteluun realiajassa.
Itse olen nähnyt aikoinaan tämän hankinnan alkumetreillä idean vähän ehkä väärin.
Kun Kainuun taistelualueella vihollisen mekanisoidut prikaatit kokeilevat junnata kohti Kajaania ja sieltä Ouluun. Niin silloin voidaan ampua tuollainen unitari Oulusta vaikka erikoisrajasissien/SIGINT antaman tiedon mukaan mekanisoidun prikaatin esikunnan katosta alas.
Ei ehkä maailman mahtavin tuho. Mutta kirpaisee hyökkääjän suorituskyvyssä jonkin verran.
Etuina siis ei tarvita sateliittitiedustelua
On helpompi kokeilla tappaa prikaatin komentaja kuin tappaa mekanisoidun prikaatin etulinjan taistelijat.
Operatiivisten komentokeskusten ja ammusvarastojen hätyyttämiseen luultavasti riittäisivät raketit, sirotteet ja kuorma-ammukset. Vahvasti linnoitettuihin asemiin ATACMSin unitaarikärki puree paremmin.
”Kaukopartiomiesten” tai signaalitiedustelun käyttö maalien paikantamiseen on olemassa oleva kapasiteetti, mutta hitaus ja satunnaisuus haittaa niitä. Jos tarvitaan nopeasti tieto siitä, mitä tapahtuu 300...400 km:n etäisyydellä suunnassa itä, tiedustelulennokit saadaan nopeammin paikan ylle ja päälle.
”Kaukokartoitusmiehiäkin” tarvitaan. Siitä on pitkät perinteet:
Kaukokartoitus Suomessa sai alkunsa Suomen ilmavoimien lentokuvauksena, johon tykistön kenraali Nenonen toi merkittävän panoksen 1920- ja 1930-luvulla... Veljekset Karhumäki on ollut merkittävä ilmavalokuvien ottaja... Avaruustekniikan opetus Suomessa on painottunut kaukokartoitukseen. (Wikipedia)
Kaukokartoitussatelliitit ovat kuitenkin tulevaisuutta:
GMESin ESAn ja EU:n yhteisrahoitteiset viisi satelliittiprojektia kantavat nimeä Sentinel, joka on suomeksi vartiosotilas... Satelliitteja ei ole tarkoitus tehdä yksin kappalein vaan synnyttää satelliittiperhe, jossa samankaltaisia mutta aika ajoin uudistettuja satelliitteja valmistetaan vuosikymmenien ajan. Tällöin niiden tehtävä ei enää ole tieteellistä tutkimusta vaan operatiivista seurantaa... Suomalainen DA-Design Oy toteuttaa osan Sentinel 1A ja Sentinel 1B -satelliittien SAR-tutkien komponenteista perustuen yrityksen saamaan kokemukseen mm. Saksan TerraSAR-X -satelliitista. Sentinel 1B laukaistaan vuonna 2015 ja kolmas Sentinel 1 -satelliitti vuonna 2018. (Wikipedia)
Raja railona aukeaa.
Edessä Aasia, Itä.
Takana Länttä ja Eurooppaa;
varjelen, vartija, sitä...
(Uuno Kailas)
Operatiivisten komentokeskusten ja ammusvarastojen hätyyttämiseen luultavasti riittäisivät raketit, sirotteet ja kuorma-ammukset. Vahvasti linnoitettuihin asemiin ATACMSin unitaarikärki puree paremmin.
”Kaukopartiomiesten” tai signaalitiedustelun käyttö maalien paikantamiseen on olemassa oleva kapasiteetti, mutta hitaus ja satunnaisuus haittaa niitä. Jos tarvitaan nopeasti tieto siitä, mitä tapahtuu 300...400 km:n etäisyydellä suunnassa itä, tiedustelulennokit saadaan nopeammin paikan ylle ja päälle.
”Kaukokartoitusmiehiäkin” tarvitaan. Siitä on pitkät perinteet:
Kaukokartoitus Suomessa sai alkunsa Suomen ilmavoimien lentokuvauksena, johon tykistön kenraali Nenonen toi merkittävän panoksen 1920- ja 1930-luvulla... Veljekset Karhumäki on ollut merkittävä ilmavalokuvien ottaja... Avaruustekniikan opetus Suomessa on painottunut kaukokartoitukseen. (Wikipedia)
Kaukokartoitussatelliitit ovat kuitenkin tulevaisuutta:
GMESin ESAn ja EU:n yhteisrahoitteiset viisi satelliittiprojektia kantavat nimeä Sentinel, joka on suomeksi vartiosotilas... Satelliitteja ei ole tarkoitus tehdä yksin kappalein vaan synnyttää satelliittiperhe, jossa samankaltaisia mutta aika ajoin uudistettuja satelliitteja valmistetaan vuosikymmenien ajan. Tällöin niiden tehtävä ei enää ole tieteellistä tutkimusta vaan operatiivista seurantaa... Suomalainen DA-Design Oy toteuttaa osan Sentinel 1A ja Sentinel 1B -satelliittien SAR-tutkien komponenteista perustuen yrityksen saamaan kokemukseen mm. Saksan TerraSAR-X -satelliitista. Sentinel 1B laukaistaan vuonna 2015 ja kolmas Sentinel 1 -satelliitti vuonna 2018. (Wikipedia)
Raja railona aukeaa.
Edessä Aasia, Itä.
Takana Länttä ja Eurooppaa;
varjelen, vartija, sitä...
(Uuno Kailas)
Tuo EU:n yhteinen satelliittitiedustelukyky olisi kyllä oikeasti kaikkia jäsenmaita hyödyttävä ja kannatettava yhteishanke. Moiseen eivät Suomen varat yksinään koskaan riittäisi, mutta osana unionia tuo saattaisikin onnistua. Toisaalta uskoisin Yhdysvaltain satelliittitiedustelun olevan ainakin osittain käytettävissämme kriisitilanteessa, jaetaanhan noita tietoja nyt jopa Ukrainallekin...
Olen myös miettinyt, että olisiko esimerkiksi korkealle ilmakehään nostettaville korkean resoluution kameroilla ja datalinkillä varustetuilla kuumailmapalloilla mitään käyttöä meidän tilanteessamme?
USA:han käytti vähän vastaavia järjestelyjä NL:n vakoilemiseen kylmän sodan aikana. Varmasti nuokin voidaan jollain ampua alas, mutta uskoisin kustannustehokkuuden olevan puolellamme, jos kuumailmapallojen alasampumiseen joudataan käyttämään ballististen ohjusten torjuntaan alunperin suunniteltuja järjestelmiä...
Olen myös miettinyt, että olisiko esimerkiksi korkealle ilmakehään nostettaville korkean resoluution kameroilla ja datalinkillä varustetuilla kuumailmapalloilla mitään käyttöä meidän tilanteessamme?
Toisaalta olalta ammuttavat IR-hakuiset torjuntaohjukset yltävät noin 5 km:iin. Siispä jos vastapuolella on joukkoja hävittäjän alapuolella, pitäisi pyrkiä lentämään
yli 5 km korkeudessa ja toisaalta sitten matalalla jotta S-300/S-400 patterit eivät näe konetta tutkallaan ! Haastetta siis piisaa ilman vastapuolen AWACSejakin.
Noilla ilma- tai kuumailmapallojen käytöllä on useita haasteita:
- tuulet kuljettavat niitä (mahdollisesti väärään suuntaan)
- pelkkä optinen tiedustelu ei toimi pilvisellä säällä
- mistä saadaan teho tarvittavalle, kohtuullisen paljon tehoa kuluttavalle elektroniikalle (tutka) ?
Kuten sanottu, USA:ssa on jonkin verran tutkittu LTA-aluksia (Lighter Than Air) ja LEMV (long-endurance multi-intelligence vehicle), tietynlaisten ilmalaivojen käyttöä. Esimerkki tällaisesta on "Stratellite" joka leijuu noin 20 km korkeudella (tyypillisesti mainitaan 65000 jalkaa halutuksi korkeudeksi). Siihen pitäisi sitten lisätä tarvittava ISTAR-laitteisto sotilaskäytössä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stratellite
http://www.defenseindustrydaily.com/Rise-of-the-Blimps-The-US-Armys-LEMV-06438
LTA:llakin on omat haasteensa:
- arvion mukaan tarvitsee luokkaa 10 kW tehoa pysyäkseen "paikallaan" (jotta tuuli ei kuljeta pois) ja elektroniikkaan
- tämä voidaan tuottaa vain aurinkokennoilla, jos halutaan että LTA pysyy ilmassa pitkään laskeutumatta
- tuollaisia aurinkokennoja jotka kestävät suuren UV-valon määrän joka noissa korkeuksissa esiintyy, ei ole vielä olemassa, joten ne pitäisi ensin kehittää
- Suomessa voi talvisin olla liian vähän auringonvaloa ?
- toisaalta SAR-tutka toimii vain liikkeessä olevassa aluksessa ? LMEV liikkuu, joten siinä voisi toimia. Tai sitten tyydytään "tavalliseen" tutkaan.
Ja hintaakin tulee sitten melkoisesti, arvioiden mukaan luokkaa 30 M$, joten ei LTAsta siten ole "köyhän miehen" ratkaisuksi.
AWACS-koneet ja lennokit taitaa edelleen olla pätevin ratkaisu.
Edit: Ankkuroituja ilmapalloja on olemassa. Esim. JLENS, joka voi leijua 4.5 km korkeudella !
http://www.defenseindustrydaily.com/jlens-coordinating-cruise-missile-defense-and-more-02921
Tarkemmalla lukemisella selvisi että noiden tuotantoa ei kuitenkaan käynnistetty kun niille ei myönnetty varoja FY2013 budjetissa USAssa.
Tuo EU:n yhteinen satelliittitiedustelukyky olisi kyllä oikeasti kaikkia jäsenmaita hyödyttävä ja kannatettava yhteishanke. Moiseen eivät Suomen varat yksinään koskaan riittäisi, mutta osana unionia tuo saattaisikin onnistua. Toisaalta uskoisin Yhdysvaltain satelliittitiedustelun olevan ainakin osittain käytettävissämme kriisitilanteessa, jaetaanhan noita tietoja nyt jopa Ukrainallekin...
http://en.wikipedia.org/wiki/VRSS-1#SatelliteThe satellite was built after a contract between Venezuela and China was signed inCaracas on 26 May 2011, and follows from their previous collaboration on VENESAT-1. The contract, worth $144.8 million USD, included $67.8 million for the satellite, $22m for the launch, $16m for the ground station in Venezuela and $22m for software. The main contractor is China Great Wall Industry Corporation and the satellite is based on the CAST 2000 bus developed by the China Academy of Space Technology.[2][4] One source posits that VRSS-1 is based upon the Chinese Yaogan-2 reconnaissance satellite.[5]
The satellite contains two different resolution cameras. The highest resolution ones have a resolution of 2.5 metres in panchromatic mode, and 10 metres in multispectralmode. The lower resolution cameras have a resolution of 16m. It will provide 350 images a day, with the first one on or about 10 October.[2][6]
The satellite will pass over Venezuela three or four times every 24 hours and will cover the same area of Venezuela every 57 days. It is controlled from the Base Aeroespacial Capitán Manuel Ríos in El Sombrero, Guárico and managed by Venezuela's Bolivarian Agency for Space Activities. It has an estimated life of 5 years.
Näin ne asiat etenee. Eli näitä puikkoja suomeen halutaan hankkia, hyötykuormana kuulia.
http://www.defencetalk.com/lockheed-alternative-gmlrs-warhead-logs-successful-flight-test-series-to-next-test-phase-59349/
Käsittääkseni ko. Tuote on tarkoitettu elävästä materiaalista puolikoviin. Näkemieni kuvien perusteella ainakin esim viestikontit ja kuorma-autot saa kyytiä, mutta tokihan tarvitaan Smartteja jne, kun halutaan kunnon panssariin pureutua.Toivottavasti tuon lisäksi siihen saa myös jotakin mikä tehoaa ajoneuvoihin ja muuhun materiaaliin. Kuulat eivät varmaankaan tehoa muuhun kuin elävään voimaan, joten esim. vastatykistöön noita ei toinna käyttää.
Käsittääkseni ko. Tuote on tarkoitettu elävästä materiaalista puolikoviin. Näkemieni kuvien perusteella ainakin esim viestikontit ja kuorma-autot saa kyytiä, mutta tokihan tarvitaan Smartteja jne, kun halutaan kunnon panssariin pureutua.
Kyseessähän on aluevaikutteinen ase ja niitä ammutaan vähintään kuuden seteissä, toki riippuen kohteesta. Mutta jos ajatellaan hyökkäyksessä A2 huoltoa, niin a-tarvikkeet tulee kuorma-autoissa omilla paikoillaan oli kyseessä sitten mekp, mekpr tai joku muu. Maalittaminen ja maalien löytyminen nousee arvoon arvaamattomaan.Joo, mutta mikä tehoaa ammusvarastoon, joka ei koostu vain yhdestä kasasta?