MAAK tänään

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vezuri
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
... Veikkaan että seuraavan kolmen vuoden aikana "joutuu" kertaamaan enemmän kuin keskivertomaakkilainen.

Jedem das Seine, sano saksalainen.
Tuon voi myös lukea: "pääsee". No, kauneus lepää katsojan silmässä. Kertausten määrälle on aina syynsä.

Koetetaan hyvät herrat muistaa, että kertausharjoituksia järjestetään PV:n tarpeiden, ei joukkojen tai yksittäisten sotilaiden halun vuoksi. Se, että joku kertaa enemmän kuin toinen, ei ole keneltäkään pois vaan palvelee isänmaan etua.

Vapaaehtoisiin harjoituksiin ja kursseille osallistumiseen voi jonkin verran vaikuttaa myös itse, enkä näe harrastuneisuudessa ja maanpuolustusta hyödyttäviin asioihin perehtymisessä olevan kansakunnan kokonaisedun kannalta mitään haittaa, päinvastoin.

Näytetään itse kukainenkin omalla suorittamisellamme muskeli niille, jotka sitä toiselta pihalta salavihkaa tähyävät. Keskenään käsivarsiherneen koosta ei kannata inttää.
 
Pääseminen on mielenkiintoinen termi hommalle jota ehti tehdä jo reilun 30 v päivätyönä, tosin en valita. Vapaan ja itsenäisen isänmaan vuoksi voi tehdä uhrauksia eläkkeelläkin.

Siksi se pääseminen olikin lainausmerkeissä. On vähän eri juttu tehdä evp asioita kuin silloin töissä ollessa. Meille siviiliammattitaustaisille armeijahommat ovat vaihtelua leipätyöhön ja siksi hieman eri asia.

Laskin juuri, että jos pääsen joskus elävänä eläkkeelle (eläkeikä nousee koko ajan) ja jatkan nykyhommia, tulee työhistoriaa pelkästään ko. alalta +40v. Sen jälkeen voi olla halu tehdä jotain muuta. Tai sitten ei. Jos elää niin näkee sitten.

Mutta kuten Baikal poksautti, piis änd lööv pitviin plut prothers.
 
PAIKP olisi herkullinen keskusteluaihe. Mutta onko PV julkisessa esityksessään aiheesta jo tyhjentänyt pajatson? Veikkaan vaan, että aika monia palstalaisia ko. aihe koskettaa tai tulee koskettamaan. Aihe olisi kiintoisa, mutta miten sitä pitäisi lähestyä ja mitä pointteja kenties nostaa framille?

Mielenkiintoiseksi tekee asian vielä sekin, että Alueelliset joukot lienevät ne, joiden lkm pääluku tulee vielä pienenemään ja käsittääkseni reilusti. Operatiivisten joukkojen kenties vielä vahvistumaan? Voisi kuvitella, että karkeasti sanottuna tavoitteena olisi entistä vahvemmat operatiiviset joukot ja sitten -myös- vapaaehtoisuuden hyödyntävä Paikallispuolustuksen organisointi. Väliin osuvat Alueelliset joukot, joiden erona operatiivisiin on kohta enää mikä?

Pohdinta ei ole tarkoitettu offtopiksi vaan sopii mielestäni MAAKK-kyltin alle. PAIKP?
 
PAIKP olisi herkullinen keskusteluaihe. Mutta onko PV julkisessa esityksessään aiheesta jo tyhjentänyt pajatson? Veikkaan vaan, että aika monia palstalaisia ko. aihe koskettaa tai tulee koskettamaan. Aihe olisi kiintoisa, mutta miten sitä pitäisi lähestyä ja mitä pointteja kenties nostaa framille?

Mielenkiintoiseksi tekee asian vielä sekin, että Alueelliset joukot lienevät ne, joiden lkm pääluku tulee vielä pienenemään ja käsittääkseni reilusti. Operatiivisten joukkojen kenties vielä vahvistumaan? Voisi kuvitella, että karkeasti sanottuna tavoitteena olisi entistä vahvemmat operatiiviset joukot ja sitten -myös- vapaaehtoisuuden hyödyntävä Paikallispuolustuksen organisointi. Väliin osuvat Alueelliset joukot, joiden erona operatiivisiin on kohta enää mikä?

Pohdinta ei ole tarkoitettu offtopiksi vaan sopii mielestäni MAAKK-kyltin alle. PAIKP?

Eiköhän tuosta ole se kerrottu, mitä yleisellä tasolla julkisuuteen tarvitsee kertoakkin. Niitä joita asia koskee, varmasti informoidaan tarkemmin tehtäväkohtaisissa KH:ssa. Tarkempaa tietoa tarvitsevat lähinnä PAIKPE sijoitetut ressut ja yksiköiden päälliköt, jotka ovat pääasiallisesti kantahenkilökuntaa (pl MAAKK:t)

MAAKK olisi varmasti toimivampi, jos sillä olisi päällikkö, joka hoitaa tehtävää virkatyönä ja voisi osallistua OPSU:un muiden päälliköiden kanssa, saada esim. tehtävät ja suorituskykyvaatimukset suoraan komentajalta. En väitä, ettei reservistä löydy päälliköiksi sopivia, mutta virkamiehen olisi huomattavasti helpompi hoitaa tehtävä.
Rauhan ajan valmiuden säätelyyn liittyen, pelkästään reserviläisistä koottu joukko tarvitsee kuitenkin virkamiehen esim virka-aputehtävien johtamiseen, silloin kun toimitaan puhtaasti rauhan ajan lainsäädännön tuomilla toimivaltuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Viime syksynä paistettiin ressujen kanssa makkarat kaasugrillillä :D

Minä en ole koskaan paistanut makkaraa tornihommissa ollessani. En varusmiehenä enkä edes myöhemmin kertaamassa.
Pitäisiköhän pyrkiä MAAK:kiin? :D
 
Minä en ole koskaan paistanut makkaraa tornihommissa ollessani. En varusmiehenä enkä edes myöhemmin kertaamassa.
Pitäisiköhän pyrkiä MAAK:kiin? :D

Minä en ole koskaan kuulunut MAAKK:iin tornihommissa ollessani, mutta makkaraa olen paistanut monet kerrat. Ei makkaranpaistamisessa ole mitään vikaa, makkara on varsin kätevä tapa saada joukoille pakollinen energia, samoin kuin valmispizzat ja moni muukin eines, jota voidaan pula-aikana tehdä huonommistakin raaka-aineista massatuotantona.

Tänä vuonna paistan makkaraa ensimmäisen kerran "ressuna", saattaa joku valmispizzakin mennä mikroon :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kerrotaan kohtuu tyhjentävästi PAIKP:sta, se mitä yleisön siitä tarvitsee tietää

PAIKP

Monessa julkaisussa annetaan ymmärtää, että MAAKK olisi PAIKP:n ydin tai tärkein joukko. Se on sitä ehkä maanpuolustusaatteen kannalta, mutta suorituskykyvaatimusten mukaan sillä ei ole kuitenkaan vaativimmat tehtävät.
Samoin sen virka-apujoukkuetta hehkutetaan monessa paikassa, mutta mistään ei löydy perusteluja, miksi se olisi siihen hommaan parempi kuin esim joukkotuotettu SPOLK, joka harjoittelee useita kertoja J-kaudella toimintaa poliisijohtoisesti. Nyt ei pidä sekoittaa niitä parin vm-joukkueen joukko-osastoja, joilla ei välttämättä ole edes SPOLK JOTU-velvotteita, vaan tuottavat SPOLJ/EVK tai vastaavia.
 
Eiköhän tuosta ole se kerrottu, mitä yleisellä tasolla julkisuuteen tarvitsee kertoakkin. Niitä joita asia koskee, varmasti informoidaan tarkemmin tehtäväkohtaisissa KH:ssa. Tarkempaa tietoa tarvitsevat lähinnä PAIKPE sijoitetut ressut ja yksiköiden päälliköt, jotka ovat pääasiallisesti kantahenkilökuntaa (pl MAAKK:t)

MAAKK olisi varmasti toimivampi, jos sillä olisi päällikkö, joka hoitaa tehtävää virkatyönä ja voisi osallistua OPSU:un muiden päälliköiden kanssa, saada esim. tehtävät ja suorituskykyvaatimukset suoraan komentajalta. En väitä, ettei reservistä löydy päälliköiksi sopivia, mutta virkamiehen olisi huomattavasti helpompi hoitaa tehtävä.
Rauhan ajan valmiuden säätelyyn liittyen, pelkästään reserviläisistä koottu joukko tarvitsee kuitenkin virkamiehen esim virka-aputehtävien johtamiseen, silloin kun toimitaan puhtaasti rauhan ajan lainsäädännön tuomilla toimivaltuuksilla.

Yllä olevassa rautaristin viestissä on monta hyvää kohtaa itse kunkin pohdittavaksi ja arvioitavaksi. Kun nyt maailmanpoliittinen tilanne on kuitenkin voimallisesti muuttumassa ja PV:n kykyä valmiuden säätelyyn kehitetään kykeneväksi vastaamaan uusiin tarpeisiin, niin ylläolevien byrogratian esteiden purkamisessa olisi kerrassaan mainio teema valmiuden kehittämiseen ja normienpurkutalkoisiin. Esteet ovat puhtaasti keinotekoisia ja suomalaisten itse itselleen kirjoittamia.

Korjaavana toimenpiteenä voidaankin määritellä tavoitetila reserviläisten "joustavaan käyttöön" virkaa edellyttävissä tehtävissä ja valmiuden eri vaiheissa, minkä tarpeiden perusteella voidaankin seuraavaksi tehdä lakimuutosesitys tavoitetilan mahdollistamiseksi. Samalla määritellään em. reserviläiselle vaatimukset ja kartoitetaan mahdollinen lisäkoulutustarve, mitkä ovat lopulta vainjärjestely- ja tahtokysymyksiä. Jo nykyisten säädösten ja määräysten puitteissa voidaan luoda "kevennetty" menetelmä, jolla reserviläinen voidaan tarvittaessa nimittää tilapäisesti virkaan jonkin sitä edellyttävän tehtävän hoitamiseksi. Tällainen tarve voi olla esimerkiksi silloin kun tehtävänkuvaan sisältyy julkisen vallan käyttöä tai vaatimus virka-asemasta on muuten laissa määrätty, josta esimerkkinä laki puolustusvoimien virka-avusta poliisille 781/1980 5 §, mikä edellyttää virka-apuosaston johtajan olevan "puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva henkilö".

Tällaisen kevennetyn käytännön vakavahenkinen ja laaja jalkauttaminen lisäisi järjestelmän joustavuutta valmiuden säätelyn eri vaiheissa sekä lisäisi käytettävien resurssien määrää, mutta näin syvän rauhan aikana tällainen idea ei tietenkään onnistu, koska jo pelkkä asian mainitseminen saisi ainakin erään nimeltä mainitsemattoman AY-järjestön välittömästi takajaloilleen. Nämä ovat varmaan niitä saavutettuja etuja, joista Suomessa ei tunnetusti tingitä.
 
Yllä olevassa rautaristin viestissä on monta hyvää kohtaa itse kunkin pohdittavaksi ja arvioitavaksi. Kun nyt maailmanpoliittinen tilanne on kuitenkin voimallisesti muuttumassa ja PV:n kykyä valmiuden säätelyyn kehitetään kykeneväksi vastaamaan uusiin tarpeisiin, niin ylläolevien byrogratian esteiden purkamisessa olisi kerrassaan mainio teema valmiuden kehittämiseen ja normienpurkutalkoisiin. Esteet ovat puhtaasti keinotekoisia ja suomalaisten itse itselleen kirjoittamia.

Korjaavana toimenpiteenä voidaankin määritellä tavoitetila reserviläisten "joustavaan käyttöön" virkaa edellyttävissä tehtävissä ja valmiuden eri vaiheissa, minkä tarpeiden perusteella voidaankin seuraavaksi tehdä lakimuutosesitys tavoitetilan mahdollistamiseksi. Samalla määritellään em. reserviläiselle vaatimukset ja kartoitetaan mahdollinen lisäkoulutustarve, mitkä ovat lopulta vainjärjestely- ja tahtokysymyksiä. Jo nykyisten säädösten ja määräysten puitteissa voidaan luoda "kevennetty" menetelmä, jolla reserviläinen voidaan tarvittaessa nimittää tilapäisesti virkaan jonkin sitä edellyttävän tehtävän hoitamiseksi. Tällainen tarve voi olla esimerkiksi silloin kun tehtävänkuvaan sisältyy julkisen vallan käyttöä tai vaatimus virka-asemasta on muuten laissa määrätty, josta esimerkkinä laki puolustusvoimien virka-avusta poliisille 781/1980 5 §, mikä edellyttää virka-apuosaston johtajan olevan "puolustusvoimien sotilasvirassa palveleva henkilö".

Tällaisen kevennetyn käytännön vakavahenkinen ja laaja jalkauttaminen lisäisi järjestelmän joustavuutta valmiuden säätelyn eri vaiheissa sekä lisäisi käytettävien resurssien määrää, mutta näin syvän rauhan aikana tällainen idea ei tietenkään onnistu, koska jo pelkkä asian mainitseminen saisi ainakin erään nimeltä mainitsemattoman AY-järjestön välittömästi takajaloilleen. Nämä ovat varmaan niitä saavutettuja etuja, joista Suomessa ei tunnetusti tingitä.

AY-politiikkaa ja maanpuolustusta ei saa sekoittaa keskenään. Tuo virkaan tai virkamieheksi nimittäminen voi tulla kyseeseen monessakin PAIKP tehtävässä, esim kaikissa niissä joissa joudutaan puuttumaan asevelvollisten asioihin, tekemään esim päätöksiä SA-joukkoon sijoittamisesta. PAIKP PERK ja ALUETSTO tarvitsee monta ressua myös päätöksentekoon, koska ammattisotilaat tarvitaan omiin SA-tehtäviinsä.

Tuo MAAKK va-joukkueen johtajan paikka olisi omasta mielestäni paras täyttää jolloin poliisin päällystö tai alipäällystökoulutetulla kenttäpoliisilla, jolla on soveltuva sotilaskoulutus (RUK/AUK). Tuollaisen henkilön sotilasvirkaan nimittäminen olisi kohtalaisen helppoa, jos vaikka katsotaan nykyisiä virka-aliupseereiden kelpoisuusehtoja.
Toinen vaihtoehto on joku eläköitynyt sotilaspoliisialiupseeri, joka ei enää "kelpaa" SPOLK sijoitukseen.
 
Organisaatiokaavioihin jne. en ota kantaa. Niiden laatiminen ja asioista päättäminen on PV:n tehtävä, ei meidän reserviläisten vaikka olisimme kuinka sitoutuneita makkaranpaistohommiin. Totean vain sen, että aina ollaan tultu jostain merkillisestä syystä erittäin hyvin toimeen meitä makkaranpaistajia ohjaavan PV:n henkilöstön kanssa sotilasarvosta, asemasta, organisaatiorakenteesta jne. riippumatta ja mikä on pääasia: hommat ovat toimineet ja työt on saatu tehdyksi.

MAAKK ei ole = SPOLK eivätkä niiden tehtäväprofiilit ole samoja vaikka joissain olosuhteissa ja tilanteissa saattaa olla joitain yhtenevyyksiä (mehän siis paistamme vain enimmäkseen makkaraa, muistattehan sen). MAAKKien vahvuutena on se, että ne osaavat tottuneesti paistaa monenlaisia makkaroita HK:n sinisistä bratvursteihin ja prinssinakkeihin saakka - normaaleista grillimakkaroista puhumattakaan. Tämän vuoksi niitä on myös suunniteltu käytettäväksi makkaranpaistossa siellä missä makkaroita tarvitaan.

---
Joskus puhutaan siitä, että muut kuin "kovat" tehtävät makkaranpaistajille ovat turhia. Olen asioista hieman toista mieltä. Yhteiskunnan normaali toiminta voi olla uhattuna monella eri tavalla ja tilanteissa, joissa sitä kovaa vastapuolta ei ole tai ei voi helposti huomata. Ja siellä kovalla puolellakin on ne tietyt PV:n valitsemat tehtävätyypit mihin joukkoa ensisijaisesti käytetään.

Muistan kun takavuosina joukkorokotettiin ihmisiä erään influenssaviruksen aiheuttaman laajamittaisen uhan vuoksi. Touhu oli välillä kaoottista ja satojen metrien mittaiset ikäihmisten jonot pakkasessa pistivät miettimään, miksi siviilipuolelta ei pyydetty apua. MAAKK olisi voinut huolehtia ihmisvirroista; lämmintä mehua, telttoja heikkokuntoisille odottelua varten, rokotettavien ohjaaminen, turvallisuuden tunteen lisääminen jo pelkällä läsnäololla ja huolehtimisella. Omat lääkintähenkilömme olisivat voineet olla apuna piikittämässä (ammatillista kompetenssia siviilipuolelta...). Makkaroitakin olisi voitu paistaa jos nälkäisiä olisi pitänyt ruokkia. Meidän tehtävämme on puolustaa ja suojella siviiliväestöä kaikissa olosuhteissa ja suorittaa ne tehtävät, joita meille annetaan. Siihen me olemme sitoutuneet.

Jos odotetaan, että "joku" tekee hommat niin yleensä ne jäävät tekemättä.
 
Mielenkiintoiseksi tekee asian vielä sekin, että Alueelliset joukot lienevät ne, joiden lkm pääluku tulee vielä pienenemään ja käsittääkseni reilusti. Operatiivisten joukkojen kenties vielä vahvistumaan? Voisi kuvitella, että karkeasti sanottuna tavoitteena olisi entistä vahvemmat operatiiviset joukot ja sitten -myös- vapaaehtoisuuden hyödyntävä Paikallispuolustuksen organisointi. Väliin osuvat Alueelliset joukot, joiden erona operatiivisiin on kohta enää mikä?

Hieman olen samaa miettinyt. Eikö Länsi-Suomen alueelliset muka liiku maakunnan rajojen yli, vaan odottelevat että Ruotsi hyökkää? Jos ja kun liikkuvat, niin mikä ne muka erottaa operatiivisista. Huonompi varustus ja mobiliteetti? Vaiko se että uutta taistelutapaa käyttävät nimenomaan alueelliset joukot?

Kyllähän joku näiden päälle paremmin ymmärtää, mutta omaan järkeen kävisi että on paikallisempi "alasin", jota vasten hyvin mobiili ja varustettu operatiivinen "vasara" käy sitten ne vainolaiset nuijimassa. Minä voin kyllä milloin vain alkaa alasimen osaksi...olen ollut jo 7 vuotta naimisissa ja 8 vuotta perheenisä, joten osaamista löytyy olla aikamoisen höykytyksen kohteena :D
 
MAAKKien vahvuutena on se, että ne osaavat tottuneesti paistaa monenlaisia makkaroita HK:n sinisistä bratvursteihin ja prinssinakkeihin saakka - normaaleista grillimakkaroista puhumattakaan. Tämän vuoksi niitä on myös suunniteltu käytettäväksi makkaranpaistossa siellä missä makkaroita tarvitaan.

"OK grillimakkaraa" sai kruunun kustannuksella riittämiin ainakin KarPr:issa 2002-2003. Kamiinassa paisteltiin. Hyvää kasvisruokaa, olikohan lihaa 37%.

full
 
Viimeksi muokattu:
Alueellisten joukkojen päätaistelutapoja ovat puolustus ja viivytys, eli tappioiden tuottaminen. Operatiivisten joukkojen päätaistelutapa on hyökkäys. Näin ulkomuistista. Operatiivisilla on myös usein panssaria ympärillä, mikä alueellisilta puuttuu.

Mitä tulee tähän Rautaristin esittämään MAAK/SPOLK kysymykseen, niin suorituskykyvaatimuksia en tunne, mutta olettaisin kyvyn riippuvan SPOLK:n kohdalla melko pitkälti siitä, milloin tuo joukko on tuotettu ja/tai kertautettu. Tuore (muutaman vuoden) reservissä ollut SPOLK on varmaan MAAK:ia parempi useimmissa tehtävissä, mutta vuosikymmenen reservissä ilman kertausta ollut tuskin enää on. Maakuntakomppaniat kuitenkin harjoittelevat yhdessä tehtäviään sen 2-3 kertaa (4-6 päivää) vuodessa. Varmaan tässäkin on eroja, mutta näin minun tiedollani. En kyllä myöskään tiedä, sijoitetaanko paikallisjoukkoihin suoraan joukkotuotannosta, olettaisin että ei. Tällöin on (nykyisillä kertausmäärillä) hyvinkin mahdollista, että Paikallispataljoonan SPOLK:n viimeisestä yhteisestä koulutustapahtumasta on se 10 vuotta.
 
"OK grillimakkaraa" sai kruunun kustannuksella riittämiin ainakin KarPr:issa 2002-2003. Kamiinassa paisteltiin. Hyvää kasvisruokaa, olikohan lihaa 37%.
En tiedä paljastuuko tässä SA-taktiikkaa ja vaarantuuko OPSEC mutta ainakin rannikkojoukoissa vuoden aikana oppi todella optimaaliseen paistotulokseen niin kutsutulla makkaravaljas metodilla sissi/puolijoukkueteltan kaminassa. Avainsana on valmistella valjas hyvissä ajoin kahdella mielellään hyvälaatuisella grillimakkaralla (eniten tuntui kuola valuvan jo ilmeisesti edes menneellä sopivan rasvaisella ja mausteisella Saimaa Grilli-makkaralla jota maakunnasta lomilta kannoin). Odotetaan kun kamina on parhaassa punavaiheessa kun edellisestä täytöstä on runsas hiillos ja nakataan käyrät valjaissa noin 1/3 kaminan kannesta alaspäin kaminan kansi kiinni. Tarkkaan tirauksia kuunnellen ja about 3 min on käyrä täydellisessä nautinta valmiudessa. Saat yleensä kiitollisen kaverin jos tarjoat kipinälle toisen valjaiden tuotoksesta. End OT :)
 
Back
Top