Paljon on vettä ja moottoriöljyä ehtinyt virrata Kymijoessa sen jälkeen, kun viimeksi tässä ketjussa sekoilin omiani. Pyrin ottamaan kantaa tässä niihin asioihin, jotka pikaisella selauksella koin huomionarvoisiksi.
Johtosuhteissa ei ole eroa RA ja SA. ALTSTO ei ohjaa PAIKP komentajaa. Jos ette tiedä, älkää kirjoittako luulojanne faktana.
Kuten muutama muukin taisi jo mainita, ei kukaan ole tarkoituksella väittänytkään PAIKP:n olevan ALTSTO:n alaisuudessa, vaan koko homma taisi lähteä liikkeelle meikäläisen ajatusvirheestä, kun sanailin PAIKP:n toimivan ALTSTO:n alaisuudessa. Nimenomaan yritin siis sanoa, että ALTSTO:lla on rauhan aikana hyvin keskeinen rooli MAAKK:n/PAIKP:n koulutuksen suunnittelussa, ohjauksessa ja toteutuksessa, ainakin meilläpäin. Loppupeleissä pari edellistä kommenttiani noista J-OS tunnuksista ja niiden käytöstä perustuivat enemmänkin ontuviin päättely-yrityksiin, kuin kivenkovaan tietoon. Fakta lienee kumminkin se, että Sotilasläänit ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen. Tällöin siis niiden tunnukset ovat vanhentuneet organisaation mukana, vai? Tästä syystä tilalle jaetaan jotain muuta ja Etelässä se on huomioni mukaan ollut J-OS:n tunnus. Miksi? Sitä yritin päätellä ja nähdäkseni epäonnistuin.
Nyt kun luin nuo pari keskusteluun kirjoittamaani välikommenttia, niin pisti hieman noloksi. Selkeästi minun tulee ottaa kunnolla aikaa viestin koostamiseen, tai jos on kiire niin jättää ne kokonaan kirjoittamatta, sillä olin lähinnä sekoillut jotain omiani...
Sorry. Saatoin provosoitua hieman.
Edelleen olen erimieltä, mutta täällä se ei ole ilmeisesti sallittua, vaan pitää tyytyä omien luulojen ja mielipiteiden esittäjien kantaan, niin kaikilla on hyvä mieli. Suorituskykyvaatimuksilla ja pataljoonan komentajan saamalla tehtävällä ei ole mitään merkitystä. ALTSTO:n kapteeni sanelee ja ohjaa. Toivottavasti se kaikkien vihaama PERK:n majuri ei sekaannu asiaan.
Itseasiassa olen pitkään seurannut jopa huvittuneesti sitä, miten KHENK-taustaiset käyttäjät kiihtyvät tällä foorumilla eri keskusteluissa 0-100 välillä lähes valonnopeudella, kun jengi louskuttaa vastaan. Huvittuneena siksi, että itse ainakin tiedostan foorumin käyttäjien pääosan koostuvan jostain nakkisodan aikaan viimeksi kerranneista, tai moninaisin muin tavoin täysin vajavaisin tiedoin varustetuista reserviläisistä, suuren osan edustaessa jopa varareserviä. On jokunen silminnähden täysin latvakakkonenkin. Tällöin, päinvastoin kuin yleensä nähtävästi reagoidaan, alan itse epäilemään vakavaa omanarvontunnon puutetta kyseisten ammattilaisten osalta, kun edes vaivautuvat painimaan asiasta sen enempää. Mutta nähtävästi halu tehdä kaikkensa isänmaan parhaaksi aiheuttaa mitä kummallisimpia reaktioita...
Mitä tulee johtosuhteisiin, niin niitä ei loppupeleissä PAIKP:n henkilöstölle johtajistoa lukuunottamatta itseasiassa kovinkaan kummoisesti selvennetä. Tätä taustaa vasten on täysin ymmärrettävää, että homma on hieman hakusessa useimmilla. Toisaalta itselleni on täysin selvää, että ALTSTO ei ole PAIKP:n komentajan yläpuolella, vaan homma toiminee niin, että komentaja antaa perusteet ja vaateet ALTSTO:lle PAIKP:n ja sen yksiköiden koulutuksesta ja tämän pohjalta ALTSTO suunnittelee ja toteuttaa näihin vaateisiin ja perusteisiin, sekä suorituskykyvaatimuksiin mahdollisimman hyvin vastaavaa koulutusta joukolle. Tässä on se paikka, jossa mielestäni näkyy MAAKKien osalta aiempi ohjesääntöjen/koulutusoppaan puutos, kun homma on ollut pitkälti alueittain ALTSTO:n asialle suoman kiinnostuksen mittari, asteikolla "ei mitä helvettiä - kova meno"
Älä missään nimessä pidä mölyjä mahassasi! Sellainen mentaliteetti on käytännössä mahdollistanut kaiken sen harrastelun, puuhastelun ja rahan haaskauksen, mitä MPK:n ja MAAKK:ien viitekehyksessä on jo vuosikausia tapahtunut. Tämä on ihan oikea ongelma. Olen omin silmin todistanut sen, minkälaista kuraa ovat yksiköt, jotka ovat paperilla ja periaatteessa olemassa, mutta käytännössä muistuttavat enemmän hirviporukkaa, joille on jaettu sotavarustus, kuin sotilasjoukkoa. Tätä asioiden tilaa kun peilaa pääosin KHENK-vetoisesti koulutettuun ja jonkinlaiseen vireeseen saatuun MAAKK:n, niin realiteetit kirkastuvat entisestään. Tähän hommaan on pakko saada joku järki ja roti ja alettava oikeasti vaatimaan asioita, sekä toteuttamaan vaativaa, SA-tehtäviin valmistavaa ja sen edellyttämiä tietoja ja taitoja harjaannuttavaa koulutusta PAIKP:n yksiköille, etenkin MAAKKeille. Näin on käsittääkseni jo alkanutkin tapahtumaan ja tämän vuoden PAPUissa useat yksiköt saavat kipeästi kaipaamaansa harjoitusta komppaniakoossa.
Viimeinen kolme virkavuotta meni kohtuu läheisesti paikallispuolustuksen parissa, joten voitte usko kirjoittamaanne tekstiin jos niin haluatte. Mistä kuvittelette sen MAAKK Y:n saavan tehtävän johon valmistautuu perustamisen jälkeen, ALTSTO:n kapteenilta vai PAIKP komentajalta? Jos päällikkö ei ole tavannut komentajaansa tai ei saa edes puhelimella yhteyttä, ei kyseiselle yksikölle varmaan lasketa mitään käyttöarvoakaan? Jonkun pitää sen MAAKK Y:n SA-suunnittelu tehdä ja sen pitää olla osa PAIKP suunnitelma. ALTSTO:n kanssa tekemisissä olevat ressut saattavat hyvinkin kuvitella käskyjen tulevan sieltä. Enempää en asiaa avaa julkisella foorumilla.
Tässä päällikkö-komentaja-tason yhteistoiminnassa on varmaan ollut ja on huomattavia alueellisia eroja, etenkin ennen paikallisjoukkojen (uudelleen)perustamista ja tuo yhteydenpidon olemattomuus lienee ollut todellisuus jossainpäin valtakuntaa, vaikka se kaikin tavoin paska tilanne olikin.
Jännä homma että aina kun kapiainen tai evp-kapiainen kommentoi kärkkäästi on se ylimieleistä asennetta, vittuilua ja provoilua...kuitenkaan se ei ole sitä jos aktiivi-MAAK-KOTU-Suojeluskunta-reserviläinen sen tekee... Noh eiköhän tästäkin taas banni heilahda kun arvostelen moderointia ja/tai reserviläisiä, joka on täysin kiellettyä tällä.
Sivuhuomiona, näihin keskusteluihin yleensä liittymättömänä tahona huomauttaisin, että kärkkäällä kommentoinnilla ja provoilulla on eronsa. Itse pidän huomattavan paljon "Don't sugar-coat it!"-tyylistäsi, mutta lienee epärehellistä väittää, etteivät jotkin kommentit ja huomautukset vastakeskustelijoiden taustoista menisi jo ad hominin ja provoilun puolelle... Mutta toisaalta taas kaikki nuo aiemmat trolli-, desantti-, yms. kohinat foorumin käyttäjiltä sinua vastaan ovat aivan naurettavaa sekoilua, kun tietää kuka nimimerkkisi takana kirjoittelee. Ne ovat erinomaisen hyvä osoitus siitä, että tämä foorumi nimenomaan tarvitsee kärkeviä, totuutta ja todellisuutta puolustavia kommetteja ja kommentoijia.
Tämä menee samaan kategoriaan, kuin tässä viestissä aiemmin kommentoimani 0-100 ilmiö. Pitäisi vaan ymmärtää, ettei tällä foorumilla ole oikeasti mitään väliä maanpuolustuksen kannalta ja täällä käytetty aika on ainoastaan pois joko sotahommien harjoittelusta, tai yksityis- ja perhe-elämästä. MP.net on kuin astianpesujauhetta narkille, joka tarvitsee puhdasta Kolumbialaista kokaiinia: Huono korvike, josta saa aivo-ongelmia.
Mitä tarkoitat ruohonjuuritasolla? RA-toiminta luo kyvyn SA-toiminnalle, kaikki puuhastelu joka ei tuota SA-valmiutta, on turhaa resurssien haaskaamista, jos se tehdään MAAKK nimissä. MakkaranPaistoKerhon kursseillakin pitäisi keskittyä pelkästään SA-valmiuksien kehittämiseen ja jättää kaikki muu puuhastelu res.yhdistysten toiminnaksi.Kissamiehiä väheksymättä, väitän ettei kukaan heistä kehtaa sanoa mitään negatiivistä, vaikka touhu menisi päin persettä, koska se laskisi maanpuolustusaatetta. Oikea ja vertailukelpoinen suorituskyky voidaan mitata vain jotu "loppusodan" kaltaisella mittauksella, jolloin selviää suoriutuuko komppania suunnitellusta tehtävästä. Kaikki muu "arviointi" on mutumenetelmää. Jotta arviointi voitaisiin oikeasti suorittaa, koko yksikkö pitäisi olla KH:ssa.
Niille joita kiinnostaa vain RA harrastaminen, on PAIKP / MAAKK väärä paikka.
Aamen. Olet sinäkin r*****ri, laiskottelet vaan eläkkeellä, kun systeemi nimenomaan kaipaisi noiden mielipiteiden omistajaa päättävässä asemassa. Ihan vaikka vaan paikallisella tasolla.
-----------
Sitten muutama muu MAAKK:n liittyvä heitto:
Mielestäni jokaisen MAAKK:n SA virka-apujoukkueelle (joka koostuisi 100% RA-VA-lappuset täytelleistä) ja muille virka-apusuostumuksen allekirjoittaneille tulisi lähtökohtaisesti antaa voimankäyttökoulutus ja -oikeudet aseelliselle tasolle asti (sekä tietenkin ylläpitää niitä), sekä muuttaa lakia niin, että näitä voitaisiin käyttää myös ns. vaarallisiin virka-aputehtäviin. Tämän lisäksi SA VA-joukkuetta olisi ensisijaisesti pyrittävä käyttämään kaikissa valmistelluissa, ja mahdollisuuksien mukaan valmistelemattomissa virka-aputehtävissä ja tarvittaessa täydentää sitten komppanian muilla virka-apusuostumuksen allekirjoittaneilla. Ei yksinkertaisesti käy minun järkeeni sellainen ajattelutapa, että rauhan aikana joukoille, joiden oletetaan SA-tilanteessa rellestävän kuoleman kentillä, ei voida RA-aikana luottaa edes toissijaisia tehtäviä ns. vaarallisissa keisseissä, yleensä huomattavasti SA-tilannetta kontrolloidummissa olosuhteissa. VA-joukkueiden soisi olevan reserviä ja jatketta PV:n VATI-joukkueille, toki tähän raamiin olisi koulutuksellisesti ja suoritusvyllisesti matkaa huomattavasti, mutta tavoitteita on oltava!
Tässä olisi myös täydellinen, valmis paketti käytettäväksi nyt keskustelun alla olevaan täydennyspoliisijärjestelmään, mikäli täydennyspoliisin on tarkoitus olla siis ainoastaan RA-organisaatio. Tällöin mahdolliset täydennyspoliisitehtävät harjaannuttaisivat VA-joukkuetta toimimaan yhden SA-tehtävänsä mukaisen yhteistoiminta- ja virka-apuosapuolensa kanssa. Tässä tosin rahoituksen pitäisi tulla nimenomaan sisäministeriön budjetista, siltä osin kun joukkue toimisi täydennyspoliisin tehtävissä.
Tämä kaikki on linjassa ajattelumallini kanssa, jonka mukaan näihin aktiivireservin joukkoihin on sekä panostettava, että niiltä vaadittava enemmän samassa suhteessa. Amatööriys ei ole mikään este toimia ammattimaisesti. Muun PR:n ohella rekryongelmiin vastaisi myös omalta osaltaan se, että toiminnalla ei olisi tuota huru-ukkojen makkaranpaistoringin mainetta, joka toki on paikoitellen hyvinkin todenperäinen. Suomalainen ei minun käsitykseni mukaan yleensä ole taipuvainen jättämään leikkiä kesken haasteiden edessä, vaan motivaatio on kateissa yleensä sillon, kun touhu vaikuttaa ainoastaan sekoilulta ja pelleilyltä epämukavissa olosuhteissa.
SA-VA-joukkueeseen sijoitettaessa henkilön aiempi sotilaskoulutustausta ja yksityisen turvapuolen kokemus ja koulutus pitäisi olla yksi tärkeimmistä rajaavista tekijöistä. Käytännössä joukko on huomattavan käyttökelpoinen ja osaava jo pienelläkin joukkuekoon sotilaskoulutuksella, kun suurimmalta osalta sen taistelijoista löytyy pitkä väkivalta-ammattilaistausta. Näiden joukkueiden johtoon sitten nimenomaan joku soveltuvuusjärjestyksessä: 1) KHENK - 2) EVP (SPOL-tausta, esim. vartiosto) - 3) RES SPOL-koulutettu ja kyvykkyyttä osoittava / RES turva-alan kenttäesimiestehtävistä ja viranomaisyhteistyöstä kokemusta omaava ja kyvykkyyttä osoittava 4) RES muu kyvykkyyttä osoittava
Yleisemmin sitten MAAKKeista ja noista suorituskykyvaatimuksista: Mielestäni jossain kohtaa ollaan menty pahasti metsään, kun yksiköllä, jonka henkilöstö kerää vuoden ainaka monin-moninkymmenkertaisen määrän koulutusvuorokausia vrt. joukkotuotettu SPOLK, on tuota joukkotuotettua ns. pystymetsäreserviläisyksikköä kevyemmät suorituskykyvaatimukset. Mielestäni tämä kertoo kaiken tarvittavan siitä, miten nykymallissa MAAKKn henkilöstön keräilemät koulutusvuorokaudet valuvat suuressa mittakaavassa suurelta osin kankkulan kaivoon eikä kaikesta tuosta vapaaehtoisten tekemästä työstä jää yksikön kannalta käteen muuta, kuin känsät ja yksittäiselle taistelijalle kotoa ukaasi olla osallistumatta siihen yhteen-kahteen komppaniakoon VEHiin vuodessa, kun olis family-timeä tiedossa.
Käytettävissä olevat KH, VEH ja PVVEH-vuorokaudet pitää mielestäni kohdentaa 100% joukon SA-tehtävän ja sen vaatimien taitojen harjoittelulle joukkue- tai komppaniakoossa ja kaikki muu seis.