Eli ei ole mitään syytä laittaa vähemmän pätevää kaveria asialle, jos ei ole pakko.
Siinäpä se.
Järjestelmähän perusperiaatteiltaan toimii hyvin. Pisteiden ja henkilöarvosteluiden tms. näyttöjen perusteella valitaan koulutusputkeen johtajia, joiden katsotaan soveltuvan tavallista vaativampiin tehtäviin. Joukkueen varajohtajaa, vääpeliä, komppanian varapäällikköä ja päällikköä. Annetaan heille tilaisuus osoittaa kykynsä, ja tulos tai ulos.
Näin karkaistaan keskimääräistä lahjakkaammat amatöörit vaativampiin tehtäviin. Jos on säännöllisesti kh:ta ja saa junailla ja oppia virheistä, saavuttaa sen rutiinin. Itse tunnen kaverin, joka oli 80-luvun lopulla pupsina eräässä viikon pataljoonan hyökkäyksessä. Ei saanut moitteita ja homma kulki. Hänellä oli vaivaksi saakka kertauksia, useita monen viikon harjoituksia, joista käytiin välillä jopa lomilla.
En sano, että hän vastasi ammattilaista, mutta toisaalta, eipä potkittu poiskaan siitä hommasta. Itse olen joskus ollut ennen jatkosijoitusta ahkerasti kerranneessa pataljoonassa, jossa kaikki komppanian vääpelit ja päälliköt olivat 50-60 kh-päivän miehiä. Samaa tehtävää vähintään parit viikon kh:t hioneita ylivääpeleitä, sotilasmestareita ja kapteeneita. Silloin nuorena ajatteli, että jumaliste, kavereilla kulkee homma. Nyt vanhempana ajattelen, että kavereilla oli vain ensimmäisen tehtävän perustaso hyvin hallussa.
Oliko tätä sitten olemassa 90-luvun ja 2000-luvun säästöjen jälkeen yli jjoht- ja rj-tason, tai edes sillä tasolla laajasti? Ei ollut, tai ainakin huomattavasti vähemmässä mitassa. Joka harjoituksessa jossa olen ollut, näkee aina selvästi, kuinka osa joukosta kuin karkaisee itsensä sen aikana. Näkee selvästi, että tuossa on ainesta, olisi terästä selkärangassa kovassa paikassa. Mutta nupullaan olevan taistelijan ja taktikon kuihduttaa lyhyen kh:n loppuminen.
Se on sitten itsestä kiinni, kehittääkö itseään harjoitusten väliaikoina. Väitän, että päällikön vastuu on niin musertava, että se ohjaa siihen väkisinkin. Teoria tarvitsee kuitenkin tuekseen sitä välineen käyttöä, mikä nyt on jäänyt liian vähälle.
Näkisin ihanteellisena kokoonpanon, jossa kokenut ressu olisi varapäällikkönä kapiaiselle. Olen nähnyt niitäkin kapiaisia, jotka eivät ihan valiosotilaita ole olleet. Heilläkin on silti kokemus lukemattomista harjoituksista ja sotilaallisista tempuista. Vaikka siis taktinen nerokkuus puuttuu, on olemassa valmiita toimintamalleja, joita soveltaa. Onko reserviläisellä tätä etua?
Siinä pitäisi unohtaa täysin sotilasarvojärjestelmä ja tuijottaa vain osaamiseen ja koulutukseen. Ylivääpelin tms. pitäisi voida johtaa komppaniaa ja reservin kapteenin tms. tulisi voida olla hänelle varapäällikkönä. Siinä kun vielä luonteet kohtaisivat, niin väitän, että nopeaälyisistä ressuista tulisi todella nopeasti kovia taistelunjohtajia.
Ehkä saitte kiinni pitkästä ajatuksen langasta.