Miettikää omaa ammattianne ja jos joku samaa hommaa harrastava tulisi tekemään teille samaa.
Toki näin. Olen itse taloushallinto-alalla ja hieman kyrsii jos joku (usein jopa taloustoimittaja, mutta useammin poliitikko) vaikkapa sanoo jonkin sellaisen yrityksen tai alan olevan huippukannattava, joka ei sellaista ole. Terminä esim. "kate" joka saattaa olla ihan mitä vain, joko täysin keksitty luku tai sitten esim. myyntikate, josta puuttuu pikkujutut kuten kiinteät kulut, kaluston poistot, rahoituskulut ja verot, jos nyt edes verotettavaa tulosta jää.
Toisaalta on hauskaa, ja hyödyllistä, jakaa osaamistaan vaikkapa oman firman sisällä, keskustellen esim. myyntipuolen kanssa. Näin on tullut monia erittäin hyviä asioita ainakin omassa firmassa. Samalla sitä imee oppia itseensä toiselta.
Tietyssä mielessä samaan tulisi pyrkiä myös tässä kommunikaatiossa reserviläisten (hyvin kirjava joukko) ja ammattisotilaiden (näidenkin näkemysten välillä toki eroja) välillä. Puolustusratkaisumme ominaispiirteisiin kuuluu tällä hetkellä se, että suurimmalla osalla koiraspuolisista on ainakin jokin kosketuspinta maanpuolustukseen. Isolla osalla voi olla täysin vanhentunutta ja/tai virheellistä tietoa asioista, osalla taas tuoreempaa ja/tai oletettavasti melko validia, jos ja kun luottaa siihen että suomalaiset ammattisotilaat ovat osanneet kouluttaa varusmiehiä. Samoin osa tästä vuonna X varusmieskoulutetusta porukasta on hyvin kärkästä tuomaan omia näkemyksiään pyhänä totuutena esille, perustukoon miten heppoiseen ymmärrykseen hyvänsä. Meitä on moneksi. Täytyy huomioida, että viimeksimainitulla asenteella ja suurella tai vähäisellä tiedolla on liikenteessä myös suurin osa kansanedustajistamme sekä osa kärkiyritysten johtajista. Ei tämä mikään ainoa aihe ole, jossa voi ammattilainen sadatella sitä, että vaihtelevalla tietotasolla olevat amatöörit tulevat esittämään mielipiteitään asioista. Toisaalta, jälleen kuten monessa muussakin asiassa (ns. reaalitieteet poislukien) voidaan todeta sodankäynnin olevan niin vaikeasti ennakoitava ja inhimillisistä tekijöistä riippuva asia että yllätyksiä tulee varmasti ammattilaisillekin. Jos ajatellaan vaikka suurten, kaikenkarvaisten reserviläismassojen hyötyä tai hyödyttömyyttä niin relevanttia vertauskohtaa on vaikea löytää. Mikään kolmannen maailman diktatuuri-kleprokratian pakko-otettu massa-armeija ei esimerkkinä ole hyvä, semminkin kun näiden maiden osalta myös ammattijoukot ovat esittäneet koko lailla surkeita esityksiä.
Yleisesti ottaen arvostus toista ihmistä kohtaan on hyvästä. Itse ainakin pidän meidän upseerikuntaa nykypäivänä varsin suuressa arvossa. Joskus "ennen vanhaan" PV saattoi olla paikka paikoin tietynlainen "luonnevikaisten pakopaikka" mutta enää tällaista tendenssiä en kyllä havaitse. Mitä enemmän olen ottanut selville PVstä ja sen tekemistä päätöksistä vaikkapa kalustohankintojen osalta, sen enemmän olen oppinut sotilasjohtoamme arvostamaan. Toisaalta ammattisotilailta vaikkapa tällä palstalla toivoisin myös ymmärrystä, ettei jokainen sparraus tai keskustelunavaus ole ammattitaitonne kyseenalaistamista tai v-lua. Kuten sanoin niin hiton moni asia on sellainen mihin on vaikea sanoa "tieteellistä" totuutta, joten tavallaan on väistämätöntä että erilaisia mielipiteitä on. Mielestäni on mielenkiintoista, jos voi esittää ajatuksiaan sen tietotason pohjalta mikä on ja saada niihin ammattilaisilta näkemyksiä. Eikä omalta osaltani ainakaan ole halveksuntaa, jos en sitten kuitenkaan olisi samaa mieltä jostain vaikeasti nähtävissä olevasta asiasta ammattilaisen kanssa. Asiaa voisi verrata taloustieteeseen - kuinka monta eri näkemystä talouteen voikaan olla ihan asiantuntijoiksi tunnustettujen taholla. Yrityskaupoista merkittävä osa menee mönkään etenkin ostajan kannalta vaikka käytössä on maailmanluokan asiantuntijoita. Talouteen vaikuttavat inhimilliset asiat kuten sodankäyntiinkin. Ja sattuma. Tietysti faktat on aina erikseen, jos PV:n käytössä on malli X niin en lähde väittämään ammattilaiselle vastaan, että se onkin malli Z. Nähkää kuitenkin myös se puoli, että ainakin olette valinneet alan joka kiinnostaa ja liikuttaa ihmisiä. Minun työnantajani jos konkkaisi, niin se vaikuttaisi vain kolminumeroiseen määrään ihmisiä. Jos PV epäonnistuu tehtävässään, vaikuttaa se hitosti 5,5 miljoonan ihmisen elämään! Ei ihme että kiinnostaa.
Aktiiviressuilua en tuomitsisi sen takia, ettei se tuota mitään ammattitason joukkoja tai siksi että osa intoilijoista on jostain syystä kiinnostunut lähinnä prenikoista ja elvistelystä. Suurin osa on kuitenkin kiinnostunut maanpuolustuksellisista syistä, eikä se ole keneltäkään pois jos samalla voi 'harrastaa' sitä. (Ja itse en ole aktiiviressu mutta makkaranpaistojoukot kiinnostavat kunhan jäisi perhekaaokselta aikaa. Oma lehmä siis puolittain ojassa) Väitän että aktiiviressuissa on ihan latvakakkosia keskimääräistä väestöä vähemmän, koska siihen yleensä vaaditaan aktiivista otetta ja sellaiset henkilöt ovat yleensä tekijämiehiä sitten siviilitöissäänkin. Reserviläiset ovat kuitenkin se materiaali jolla nykymallissa ammattisotilaat tositilanteessa ammattitaitoaan projisoisivat, jos nämä ovat täyttä halveksittavaa skeidaa niin täytyy muistaa että he ovat PVn ammattilaisten kouluttamia. Minun mielestäni ollaan loppupeleissä yhteisellä asialla.
Anteeksi pitkä ja rönsyilevä viesti. Toivottavasti välittyy se viesti mitä ajattelinkin.