MAAK tänään

Höpsis, mähän olin ihan samaa mieltä @CV9030FIN kanssa, tosin toin näkökulmaa laajemman maanpuolustustahdon kautta. Yksittäisen ressunkin perustaitojen parantaminen on mielestäni nykymuotoiselle armeijalle hyvä juttu. Ei elinehto, mutta aina kotiinpäin. Kuten kirjoitin kapiaisten paremmuudesta kouluttajana: "Tästä kiitokseni ammattilaisille ketkä vaivaantuvat paikalle jakamaan tietoaan ja päättäjille, jotka mahdollistavat tämän. Veronmaksajana olen halukas maksamaan sen yhden (yleisimmiten se on vain yksi) tai muutaman PV:n henkilön paikallaolon jos he oikeasti jakavat tietämystään ja valvovat toiminnan laatua.". Jokainen kuka menee oppiin, haluaa parasta mahdollista opetusta. Ja olen satavarma, että MPKK:n kasvatilla on enemmän tietoa asiasta kuin ressulla. (okei, voi olla jotain spesifejä poikkeuksia, kuten vaikka tunnistuskoulutus).

Lähinnä vitsinä takerruin hänen epäilyynsä, että harvasta ressusta oli kouluttamaan enemmän kuin telamiinaa. Minun mielestä useasta olisi enempäänkin. Mutta se vain vitsailuna, ei hänkään sitä kai kirjaimellisesti tarkoittanut.

Ja aidosti minua kiinnostaa miten MAAKK suhteutuu ammattilaisten arvoasteikolla. Tähän tulikin jo jotain kommentteja. Mutta voisi tulla lisääkin. Tuskin se varuskunnan uraohjusten komennus on, mutta tämä on vain aavistus.

Tässä on katsos ressun elämässä semmoinen vaihe menossa, että toisin kuin palstalainen @Honcho n elämässä, jossa lapset ovat ilmeisesti niin pieniä, että hän joutuu itse siivoamaan, minulla lapset on jo sen verran isoja, että voin lauantaisin keskittyä siivoustoimien johtamisen ja MAAKK-maihareiden rasvaamisen ohella palstalle kirjoitteluun :)

Kursseihin liittyen... En itseasiassa haluaisi avata enempää taustoja, sillä minusta kurssit ovat olleet hyviä, MAAKKissani henki on hyvä ja kantikset suhtautuvat toimintaan hienosti. Tarkoittaa kehittäen. Sääli olisi jos työyhteisö sisäisesti ei heidän panostaan arvostaisi. Itselleni touhu tuo lähinnä maanpuolustushenkisen viitekehyksen liikuntaharrastukseni ympärille. Kun en treenaa kasvattaakseni penkkitulosta, voittaakseni maratooneja tai yleisurheilukisoja, treenaan pärjätäkseni paremmin marsseilla, soilla, hangilla ja cooperissa. Tähän viitekehys luo motivaatiota. Ja kuten sanoin, tiedän olevani sen takia vähän parempi kovassa KH:ssa kuin olisin ilman tätä.

Sen verran sanon, että yhdessä TST-pelastaja koulutuksessa kurssin johtaja ja pääkouluttaja oli käsittääkseni entinen upseeri, tosin siviilipuolelle hypännyt. Ja se on ollut paras koulutukseni missä olen ollut. Toiminta oli särmää, porukkaa käskettiin, ajankäyttöä vahdittiin - touhu oli johtamiseltaan yksinkertaisesti tehokasta. Muistutti enemmän inttiä (siis niitä koulutuksia, ei odottelua) kuin MPK:n normikurssia. Pidän siitä, että tehdään tehokkaasti ja hiki päässä. En halua tuhlata viikonloppuani vaan ottaa siitä kaiken irti ja tuo koulutus oli juurikin sitä.
Ja ei, tämä ei tarkoittanut, että muut koulutukset olisivat olleet paskaa. Se tarkoitti vain, että tuo oli paras ja siinä pidin eniten siitä kun tehtiin se minkä koulutettava asia vaati eikä välttämättä mietitty, että onko kaikilla kivaa ja eihän vaan ole liian raskasta.
Viikonloppukoulutusten pitää olla rankkoja ja vähällä unella. Mitä rankempi sitä parempi. Joskus tietomäärällisesti, joskus fyysisesti, riippuen koulutuksesta.

Ei tässä keskustelussa sen enempää oltu ihon alla :)

Itellä on kanssa ollut näitä MPK-kursseja joissa osa ajasta on mennyt lönnimiseen. Ja oppitunnit ressujen pitäminä ovat olleet mitä sattuu.

Sitten on ollut ihan särmän olosiakin kursseja.

Vaikka telottu jalka vähän välillä aristaakin, niin ei ihteänikään haittaisi jos touhussa saisi hikeä pintaam
 
Hyvä kirjoitus yleisesti ottaen @Stagideus ! Olet oikeassa, ei ole pelkkä viitekehys, mutta se on iso osa sitä (tai ainakin osa). Tiedän ja pohdin läpi oikeuteni ja velvollisuuteni ennen sitoutumisen allekirjoittamista. Ihan kuten muuten pohdin asian hyvin tarkkaan intissäkin ennen valan vannomista. Mielestäni nuo on isoja juttuja eikä mitään "vannotaan vala kun se lukee viikko-ohjelmassa". Tästä hyvä esimerkki: työkaverini on israelilainen, jolla on syntyessä saatu myös yhdysvaltain kansalaisuus (siis molemmat kansallisuudet). Kun hän juurikin äsken muutti yhdysvaltoihin, otti maahanmuuttovirasto (tai vast) erikseen häneen yhteyttä ja kysyi oletteko vannoneet valan toiselle armeijalle? Tässä kohtaa hän sanoi, että jatketaanko palaveria sitten kun minulla on asianajajani mukana. Yhdysvaltain laki näet vaatii, että kansalainen ei saa olla vannonut valaa toiselle valtiolle. Tähän on kaikenlaisia poikkeuksia sitten säädetty lakiin ja esim israelilaisten kohdalla homman pelastus oli, että he eivät tarkkaanottaen vanno valaa isänmaalle tai jotain vastaavaa, en muista tarkalleen. Pointti: Vala oikeasti tarkoittaa jotain, vaikka sitä ei välttämättä arkielämässä muistakaan.

Tässä aletaan pääsemään vähän sinne jäljille. Kysymys: Onko teikäläinen sijoitettu taistelupelastajaksi? Jos on, niin peukku, jos ei niin malliesimerkki puuhastelusta.

En. Se oli minulle juurikin puuhastelua. Tosin koin sen hyödylliseksi tiedoksi. En kuitenkaan vienyt kenenkään sijoitetun paikkaa vaan täytin auki jääneitä paikkoja. Oli tilattu koulutus ja monella muulle siellä siis sitä itseään. Ehkä siksi se olikin niin särmää?

Asiahan nyt on niin, että kaikki paukut pitäisi keskittää siihen, että MAAKK:t saataisiin yksikköinä suorituskykyvaatimuksia vastaavalle tasolle. Tämän jälkeen, jos ylimäärästä rahaa on, sitä voisi sitten käyttää kaikenlaisiin yksilötaitoja ylläpitäviin ja kehittäviin kursseihin. Ongelma on tällä hetkellä se, että tehdään ihan hirveesti (kursseja ja koulutettavia on oikeasti paljon), mutta aikaan saadaan aika vähän vs. mitä voitaisiin aikaan saada, jos samat resurssit käytettäisiin järkevämmin.

Hyvin pitkälti samaa mieltä. Meidät pitäisi nimenomaan kouluttaa toimimaan yksikkönä. Tästä oman yksikköni res.johtajat ja kantahenkilökunta puhuukin eli uskon, että se on menossa oikeaan suuntaan.
 
Perhana, että tässähän päästään vähitellen ihan asiaan de facto. Kun nyt vältätte menemistä hlökohtaisuuksiin, niin tämä vitja alkaa olla eräs foorumin helmiä.

PV haluaa toimivia yksiköitä. Liian monen res-kouluttajan osaaminen v o i olla liian ohutta. Mestoille tuleva vapaaehtoinen porukka on liian heterogeeninen, taustat liian kirjavat ja peruskoulutus "mitä kenelläkin". Samalta viivalta ponnistaa liikkeelle soppatonkkahaaveilija, koiramies ja YK-hommissa muutaman vuoden ryypännyt kersantti.

Kuten olen koettanut kaakattaa: touhun ongelma ei ole se, että yksilöt ja osallistujat ovat per c stä. Noin lähtökohtaisesti. Ongelmat ovat muut.

En tiedä mihin suuntaan homma menee, jos menee? Mutta onhan tässä jo aika monta ratkaistavaa ongelmanpoikasta tuotu framille. Missään tapauksessa ongelmat eivät ole reserviläisten ratkaisuvallan alaisia.
 
Pakko sen verran todeta, että puhtaasti viihtymisen osalta voisi kuvitella Maakkistelun olevan mukavaa puuhaa (kuten CV tuolla toteaakin). Keskimääräinen Maakkilainen on kuulemma 38-vuotias perheellinen mies. Sellaiset ovat yleensä jo saavuttaneet jotain jollakin elämänalueella ja luultavasti suhtautuvat arvostavasti sekä kantahenkilöstön työtä että maanpuolustusta yleensä. Sama ei kuitenkaan yleensä koske kaikkia varusmiehiä, vaikka he ovatkin kokemattomina ehkä hyviä "aihioita" joukkotuotantoon ja nuorteat kukkaset tuoksuu nahkaan saakka kynityssä kutrissa.
 
Tässä on katsos ressun elämässä semmoinen vaihe menossa, että toisin kuin palstalainen @Honcho n elämässä, jossa lapset ovat ilmeisesti niin pieniä, että hän joutuu itse siivoamaan, minulla lapset on jo sen verran isoja, että voin lauantaisin keskittyä siivoustoimien johtamisen ja MAAKK-maihareiden rasvaamisen ohella palstalle kirjoitteluun :)

Jep, vanhin täyttää 7 vuotta päivää myöhemmin kuin viides 1 vuotta. Neljä vanhinta poikia... :rolleyes:

Hyvä puoli tässä on se että myös massavanhenevat vauhdilla. Mutta realistisesti ottaen mihinkään MAAKKi-uraan ei taida olla mahdollisuutta kuin aikaisintaan 2-3 vuoden päästä. Sota ei yhtä miestä kaipaa mutta tämä yksi mies kyllä lähtisi innosta piukeana puuhastelemaan, kun vaan mahdollisuus avautuisi...kyseessä ei (valitettavasti) ole tekosyy, että haluttaakin ryynäystä enemmän siemailla panimotuotteita naapurin Kallen kanssa... :D
 
Kaikki vapaaehtoiseen maanpuolustukseen kohdistuva julkinen kritiikki toimii A2:n puolestapuhujana. Jos yksikin puheenvuoro saa sinut epäilemään omaa panostasi maanpuolustuksen eteen, niin suhtaudu siihen suurella kritiikillä. Maanpuolustustahto on tärkein voimavara mitä meillä on.
 
Kyse on juuri siitä että MPK:n VEH:t joissa KOTU kouluttaa reserviläisiä on nimenomaan luonteeltaan sellaisia että niissä PV haluaa reserviläisten kouluttavat toisiaan ja sittenhän se laatu on juuri sitä itseään eli "puuhastelua". Harvalla osaaminen riittää sitä telamiinarastia vaativamman koulutuksen suunnitteluun, johtamiseen ja itse kouluttamiseen. En itse ymmärrä muuta syytä että miksi näitä pidetään kun maanpuolustustahdon ylläpito antamalle aktiiveille tekemistä. Ja hyvähän se on jos tämä pitää tahtoa yllä. Samalla sitten nämä hurjat pysyvät kuten @baikal on ounastellut PV:n valvonnassa ja saavat suunnata energiansa näennäisesti hyödylliseen toimintaan. Olen useasti sanonut että järjestelmää voitaisiin kehittää hyödyllisempäänkin suuntaan (ja ilokseni olen havaitsevinani merkkejä tästä) mutta pitkältä ja kiviseltä näyttää tie.

Kovat KH:t (ne joissa itse olen ollut ja joita olen johtanut) ovat ammattilaisten suunnittelemia, johtamia ja kouluttamia tiukoin tavoittein tiettyä määrättyä päämäärää tavoitteleva koulutuskokonaisuus.


Olemme kyllä veli CV9030FIN samaa mieltä tästä, liikaa on harjoituksia joissa koulutuksellinen sisältö jää turhan ontoksi. Hittovie jos minuakin on kysytty kouluttajaksi niin pahasti mennään metsään. Oma osaamiseni on sen verran spesifiä ja tiettyihin juttuihin liittyvää, ettei siitä ole massoille hyödyksi. Eikä minun osaamistaso anna periksi alkaa "kouluttamaan" juttuja, joista en ole 95% varma, että osaan itekki niitä.
 
Tässä aletaan pääsemään vähän sinne jäljille. Kysymys: Onko teikäläinen sijoitettu taistelupelastajaksi? Jos on, niin peukku, jos ei niin malliesimerkki puuhastelusta. Ongelma kun on nimenomaan se, että useiden MAAKKien koulutus ei johdonmukaisesti kehitä yksikön SA-suorituskykyä, kun jengi puuhastelee millon mitäkin ja kauhea määrä koulutusvuorokausia, rahaa ja järjestävän tahon resursseja hukataan tähän harrastamiseen. Käsillä olisi konkreettisempiakin kehittämiskohteita, kun maanpuolustustahdon ylläpito. Ja sekin pysyy ja nousee aivan varmasti, jos taistelija kuuluu suorituskykyiseen SA-joukkoon, joka treenaa säännöllisesti ja johdonmukaisesti.
Homman pitäisi olla tavoitteellisemmin organisoitua niin, että ensin taistelijat laitetaan oman sijoituksensa mukaisille peruskursseille, jonka jälkeen keskitytään esim. vuosi tai puoli treenaamaan partio-ryhmäjuttuja, toinen joukkuejuttuja ja kolmantena vuonna komppaniakoossa. Samaan aikaan komppanian johtajien pitäisi ravata maasotakoululla muutamaan otteeseen, pohtia omassa porukassaan miten hommat hoidetaan omassa yksikössään, eikä mielestäni olisi ollenkaan pahitteeksi vetää jotain parin vklopun päivityskoulutusta joukkueen- (JJ:t & JVJ:t) ja ryhmänjohtamisesta (RJ:t & RVJ:t) jotta edes yksinkertaisimmat perustaistelumenetelmät ja yleensäkin nykypäivän ajattelu saataisiin kaikille ajettua sisään ja nostettua lähtötasoa edes pikkasen. Näillä eväillä on sitten huomattavasti mielekkäämpää toimia noissa ryhmä- ja joukkuetason harjoituksissa oman joukkonsa kanssa, kun on jonkinnäköiset perusteet hallussa ja muistissa, jolloin koko joukko saa parempaa treeniä eikä ole pelkkänä statistina JJ:den sekoiluteatterissa.

Asiahan nyt on niin, että kaikki paukut pitäisi keskittää siihen, että MAAKK:t saataisiin yksikköinä suorituskykyvaatimuksia vastaavalle tasolle. Tämän jälkeen, jos ylimäärästä rahaa on, sitä voisi sitten käyttää kaikenlaisiin yksilötaitoja ylläpitäviin ja kehittäviin kursseihin. Ongelma on tällä hetkellä se, että tehdään ihan hirveesti (kursseja ja koulutettavia on oikeasti paljon), mutta aikaan saadaan aika vähän vs. mitä voitaisiin aikaan saada, jos samat resurssit käytettäisiin järkevämmin

Juuri näin kuin minun kynästä paitsi että paremmin kirjoitettu. Olet asian ytimessä.
En osaa sanoa millä mielellä CV tuon telamiinajutun heitti, mutta vahva epäilykseni on, ettei se ihan niin vitsi ollut kuin luulet. Toki KOTU-yksiköistä ja etenkin näiden ulkopuolelta löytyy reserviläisiä, joiden rahkeet riittävät jo nyt tuota monimutkaisempaan ja lisäkouluttautumisella vielä johonkin muuhun, mutta valitettavasti oma näkemykseni on se, että rivikouluttajalla on tällä hetkellä aika ohuelti osaamista. Tämä ei tietenkään ole sen kaverin oma vika ja nyt pitääkin ymmärtää, että kritiikki kohdistuu koko SYSTEEMIIN, eikä sitä pitäisi ottaa vittuiluna yksittäisille henkilöille.
Ei se ei todellakaan ollut vitsi. Osaaminen on erittäin ohutta. Kun sitten yllättäin törmää erittäin hyvään kurssiin niin vetäjän taustaa kysymällä selviää että ko vetäjä on ollut jossain vaiheessa PV:lla töissä tai monen reissun KRIHA-kävijä.

Epäilenpä että täälläkään 95% teistä ei osaa vetää vaikkapa sitä varamiinoite koulutusta oikein... se kun ihan jotain muuta kun vain miinan kaivaminen maahan joka sekin on nähty koulutetun VEH:ssä väärin...
 
Juuri näin kuin minun kynästä paitsi että paremmin kirjoitettu. Olet asian ytimessä.

En saa nyt tuplalainausta tehtyä, mutta vastasit @Stagideus viestiin, jossa luki: "Asiahan nyt on niin, että kaikki paukut pitäisi keskittää siihen, että MAAKK:t saataisiin yksikköinä suorituskykyvaatimuksia vastaavalle tasolle."

Oma valistunut veikkauksesi: Mennäänkö virallisesti tähän suuntaan? Jos ei niin miksi?
 
Oikeat KH:t (oli sitten MAAKK tai vaikka tavallinen JK) hoidetaan sitten kuten kuuluu kapiaisten toimesta ja vaivoja säästelemättä; siellä ei ressut keskenään puuhastele.

Juuri tänään keskustelin erään alueelta XX tulevan vääpelin kanssa, joka kertoi tehneensä vähemmän duunia ja oppineensa vähemmän alueellaan viiden päivän KH:ssa kuin käydessään lyhyessä viikonlopussa paikassa YY.

Mutta ehkäpä otan pari muuta jarrua esiin:

- aluetoimistot lähettävät usein VEH-kutsut myöhään, ne saattavat tulla keskiviikkona kun harjoitus alkaisi perjantaina, vaikka aikaa on ollut ja koulutus kalenterissa.
- MAAKien päälliköt eivät ota porukkaa näppeihinsä. Tuskin edes näyttäytyvät. Erityisen tärkeää olisi olla läsnä edes puhuttelun verran ensimmäisissä perusteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä ovat varmasti jotakuinkin kaikki asian kanssa tekemisissä olevat, niin khenk kuin ressut, yhtä mieltä, että koulutusta joukkona ja suunnitelmallisuutta pitäisi saada koulutukseen raakasti lisää. Toivon, että se että asia on tuntuu monella taholla olevan tiedostettu, on ensimmäinen askel tiellä asian korjaamiseen. Itse en ole vielä täällä ruohonjuuritasolla nähnyt käytännön korjaavia toimenpiteitä. CV todennäköisesti tietää paremmin, mitä pääkallonpaikoilla on suunnitteilla.
 
Kaikki nämä kritiikit esim. ALTSTO:n toimintaa, tai KH vs VEH oppimiskokemusta kohtaan ovat varmasti ihan asiallisia, mutta eivät nuo tapaukset herranjumala millään tavalla poista tai oikeuta näitä käsiteltäviä ongelmia!!
Älkää hyvät ihmiset ottako nyt ongelmien esilletuomista henkilökohtaisesti, kun jos hetken mietitte niin varmasti itsekin ymmärrätte ettei ongelma ole yksilössä, eivätkä kaikki nämä yleistykset päde ihan jokaisessa yksikössä, eli turha ottaa nokkiinsa ja ruveta puolustuskannalle osoittelemaan kapiaisia syyttävällä sormella. PV:n toiminta ei ole myöskään täydellistä, eikä kukaan niin yritäkään väittää. Toki on suomalaiselle ajattelutavalle perin ominaista vetää johtopäätös, että jos jossain on kehitettävää, niin kaikki olikin paskaa ja epäonnistuit, mutta kun kuitenkin alitajuisesti tietää ettei asia ole näin, niin pitää lähteä turhaan puolustelemaan.

Kukaan ei myöskään varmastikaan tahdo kieltää aktiivireserviläisyyttä tai vapaaehtoista koulutusta, vaan tämä epämiellyttävistä tosiasioista puhuminen on myös ponnistelua yhteisen päämäärän eteen. Tarkoituksenahan on parantaa systeemiä, jotta MAAKKien tosiasiallinen SA-suorituskyky nousisi! Henkilökohtaisesti tallon mieluusti paljain jaloin vaikka äärettömän määrän lasivarpaita, jos se tarkoittaa että #sota2019:n tullessa joku veljistäni jää eloon ja vastaavasti vihollinen haukkaa hatullisen paskaa. Tai joku naapurikomppanian väestä löytää mussutuksestani sen pointin ja asioille tehdään jotain hyvän sään aikana. Kaikki muu on ihan puhdasta bullshittiä ja kuvien kumartelua. Miten se tarina menikään Keisarista ja vaatteista?

Ja totta toki sekin, että täällä internetissä näistä asioista läpisemisestä on hyvin rajallisesti hyötyä tosielämässä, mutta jos nyt vaikka lämpimiksemme, jos ei muuten niin ihan kiusallamme MAANPUOLUSTUSTAHTOA RIKKOAKSEMME keskustelemme näistä jutuista.
 
Kaikki nämä kritiikit esim. ALTSTO:n toimintaa, tai KH vs VEH oppimiskokemusta kohtaan ovat varmasti ihan asiallisia, mutta eivät nuo tapaukset herranjumala millään tavalla poista tai oikeuta näitä käsiteltäviä ongelmia!!
Älkää hyvät ihmiset ottako nyt ongelmien esilletuomista henkilökohtaisesti, kun jos hetken mietitte niin varmasti itsekin ymmärrätte ettei ongelma ole yksilössä, eivätkä kaikki nämä yleistykset päde ihan jokaisessa yksikössä, eli turha ottaa nokkiinsa ja ruveta puolustuskannalle osoittelemaan kapiaisia syyttävällä sormella. PV:n toiminta ei ole myöskään täydellistä, eikä kukaan niin yritäkään väittää. Toki on suomalaiselle ajattelutavalle perin ominaista vetää johtopäätös, että jos jossain on kehitettävää, niin kaikki olikin paskaa ja epäonnistuit, mutta kun kuitenkin alitajuisesti tietää ettei asia ole näin, niin pitää lähteä turhaan puolustelemaan.

Kukaan ei myöskään varmastikaan tahdo kieltää aktiivireserviläisyyttä tai vapaaehtoista koulutusta, vaan tämä epämiellyttävistä tosiasioista puhuminen on myös ponnistelua yhteisen päämäärän eteen. Tarkoituksenahan on parantaa systeemiä, jotta MAAKKien tosiasiallinen SA-suorituskyky nousisi! Henkilökohtaisesti tallon mieluusti paljain jaloin vaikka äärettömän määrän lasivarpaita, jos se tarkoittaa että #sota2019:n tullessa joku veljistäni jää eloon ja vastaavasti vihollinen haukkaa hatullisen paskaa. Tai joku naapurikomppanian väestä löytää mussutuksestani sen pointin ja asioille tehdään jotain hyvän sään aikana. Kaikki muu on ihan puhdasta bullshittiä ja kuvien kumartelua. Miten se tarina menikään Keisarista ja vaatteista?

Ja totta toki sekin, että täällä internetissä näistä asioista läpisemisestä on hyvin rajallisesti hyötyä tosielämässä, mutta jos nyt vaikka lämpimiksemme, jos ei muuten niin ihan kiusallamme MAANPUOLUSTUSTAHTOA RIKKOAKSEMME keskustelemme näistä jutuista.

Tosiasioista kirjoitin. Jo reserviläistoimintaa on lupa katsoa kriittisesti ja suorastaan dumpata, on syytä tarkastella koko kokonaisuutta. Jos puhutaan Maakeista, sitoutumishalukkuuteen vaikuttaa kantahenkilökunnan asenne ja on aivan oleellinen asia. Onneksi se on kunnossa ainakin kahdessa joukko-osastossa Suomessa.

Vanhana OSINT-veijarina ja ennen kaikkea tekstianalyytikkona (josta voin mitä nöyrimmin väittää tietäväni jotain) olen tarkastellut tätäkin ketjua. Täällä kirjoittavien kirjailijakuvassa esiintyy karkeasti muutama linja. Yksi on vapaaehtoisesti harjoitelleiden, toinen pelkkien nettireserviläisten, joila on ei yhtään tai vähän kurssikokemusta ja kolmas ns. rautaristilinja. Jälkimmäisimmän perusviesti on joukkotuotantoidea, jonka heidän kanssaan jaan. Joukot tehdään varusmiespalveluksessa ja harjoitutetaan KH:ssa. Pointti: KH:t kuntoon ja niille rahoitus ja (ay-henkisesti) kantahenkilökuntaan määrällinen lisäys.

Tämän allekirjoitan, mutta sitten taas suhtaudun kriittisesti siihen, että samalla kirjailijat yrittävät ikään kuin propagoida sen puolesta, että ei lainkaan kannata harjoitella vapaaehtoisesti eikä kannata sitoutua Maakiin. Tästä sinun pitäisi olla huolissasi, koska varmasti ymmärrät mitä haen. Ressut sentään osaavat katsoa peiliin.

Maakien toiminnan halveksiminen luonnollisesti on jonkinlaista mutkan kautta tulevaa itsekritiikkiä, sillä ovathan ne Puolustusvoimien joukkoja. Mutkan kautta itsekritiikkiä on tietenkin elvistely siitä, että toiminnanjohtajat ja piiripäälliköt ovat nuorehkoja evp-upseereita. Miten he pitävät yllä puuhastelua? Miksi?

PV:n valvojan ensisijainen huoli taas on siinä, miten ressut huolehtivat kalustosta. Ja ammattisotilaan näkökulmasta tuossa tilanteessa joukon taso on suoraan verrannollinen siihen, miten se siitä huolehtii. Ammattikouluttajat varsinaisessa VEH-harjoituksessa ovat harvinainen asia, jos heitä nyt lainkaan saa.

Asiaan:

Maakien osalta ei ole samantekevää, mitä heidän yksilötaitonsa ovat. Kannattaa harjoitella. Jos olisin päällikkö, olisin kiinnostunut siitä puolesta ja haluaisin heidän harjoittelevan myös niitä. PV:n pitää kuitenkin päättää a) tehdäänkö maakuntakomppaniat oikeasti kiinnostaviksi vai b) ajetaanko ne alas. Mahdollisesti ovat jo päättäneet.

Vapaaehtoinen harjoittelu sinänsä tekee jo oikeitakin palveluksia paikallistarpeisiin, ja uskon, että parista paikasta osaamista voidaan pikkuhiljaa levittää. Ei näillä volyymeilla silti mitään linnoja rakenneta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki vapaaehtoiseen maanpuolustukseen kohdistuva julkinen kritiikki toimii A2:n puolestapuhujana. Jos yksikin puheenvuoro saa sinut epäilemään omaa panostasi maanpuolustuksen eteen, niin suhtaudu siihen suurella kritiikillä. Maanpuolustustahto on tärkein voimavara mitä meillä on.


Tämä. Tämä pitäisi joskus setviä auki, armotta ja ilman vikinöitä. Oman topikkinsa ansaitsee ja väkevällä otteella.
 
Älkää hyvät ihmiset ottako nyt ongelmien esilletuomista henkilökohtaisesti, kun jos hetken mietitte niin varmasti itsekin ymmärrätte ettei ongelma ole yksilössä, eivätkä kaikki nämä yleistykset päde ihan jokaisessa yksikössä, eli turha ottaa nokkiinsa ja ruveta puolustuskannalle osoittelemaan kapiaisia syyttävällä sormella.

Nyt on kyllä pakko kommentoida sen verran, että joko haluat lukea tai sitten vain luet haluamattasi keskustelua väärin. Ainakaan sivulla 27, jolta kommenttisi löytyy, en näe yhtään kommenttia mikä viittaisi siihen, että kukaan on ottanut asian henkilökohtaisesti. Omia kokemuksia tosin vaihdetaan, mutta se lienee keskusteluun elimellisesti kuuluvaa. Kysymyksiä kysytään ja hämmästyttävän usein niihin vastataankin.

Pidetään ennemminkin tämä linja niin tässä tapahtuu aitoa ajatustenvaihtoa. Jos henkilökohtaisuudet pysyvät tällä tasolla millä nyt mennään niin toiminta on moneen muuhun ketjuun verrattuna suorastaan esimerkillistä.

Ja tämä kumminkin päin - tässä on sekä syytetty, että kehuttu niin kapiaisia kuin ressujakin. Molempien huonoista ääripäistä lienee meillä kaikilla kokemusta. Mutta toivottavasti myös niistä hyvistä :) Molempia kun luonnollisesti löytyy.
 
Totesin että on parempi taas tästäkin keskustelusta vetäytyä ainakin hetkeksi. Tässä näyttäytyy taas hyvin se että kun harrastellaan suurella sydämmellä ei haluta nähdä minkäänlaista kehittymisen varaa varsinkaan omassa toiminnassa eikä toimintaa saa mitenkään kritisoida. Ei ole SYJO uponnut hedelmälliseen maahan ainakaan näiden keskustelijoiden osalta: syväjohtamisen toinen (ja nimeomaan se vallankumouksellinen) puoli on syväoppiminen, jonka tärkein pointti on oppia palautteesta ja pyrkimys itsensä kehittämiseen palautteen perusteella.

Mitä tulee henkilökunnan rooliin MPK-harjoituksissa niin ei sitä se yksittäinen kouluttaja päätä vaan kyllä se rooli käsketään ylhäältä ("Kato annat ressujen johtaa ja kouluttaa, älä puuttu siihen. Katot vaan etteivät hukkaa tavaraa"). Jotkut eivät tähän tyydy, mutta viimeistään kun ko harjoituksen muodollisesti johtava ressu kertoo pohjattomalla itsetunnollaan kyllä osaavansa kyllä tämän homman niin kuka viitsii edes panna sitten käskettyä enemmän panoksia asiaan?
 
Tässä näyttäytyy taas hyvin se että kun harrastellaan suurella sydämmellä ei haluta nähdä minkäänlaista kehittymisen varaa varsinkaan omassa toiminnassa eikä toimintaa saa mitenkään kritisoida.
Älä nyt mihinkään katoa - ammattilaisia tarvitaan opastamaan.
Omalta osaltani ja monen muunkin +40v reserviläisen osalta voin sanoa, että valtaosa myöntää olevansa pihalla nykypäivän maanpuolustustoiminnasta. Siksi harjoitusta tarvitaankin koko asevelvollisuusiän skaalalla.
Valtaosa ei ole täällä kirjoittamassa, mutta yhä enemmän kyllä lukevat sivuja kiinnostuneina. Tämän takia keskustelun tulee olla sellaista jossa kantahenkilökunta kertoo asioista reserviläisten suuntaan kättä ojentavalla tavalla ja siten, että jotain yhteyttä olisi näkyvissä ressukirjettä enemmän.

Reserviläisten toiminnan kritisoiminen sen kautta, että annetaan ainoa oikeutus vain 230.000 miehen organisaatiolle ja muut dumataan nurin, ei ole mielekkäin ja yhdistävin keskustelun muoto. Sinä et ole näin toiminutkaan, mutta otin näkäkulman jälleen vaan esille, koska tässä tuntui olevan sille hyvä paikka.


.
 
Koulutuksen taso riippuu hyvin pitkälti siitä miten hyvin kouluttajat on koulutettu ja tärkeintä on että homma edistyy. 2 päivän kurssit kannattaa tietysti yleensä rajata tiettyyn aiheeseen lukuunottamatta täyttö koulutusta.
 
Back
Top