Victor Charlie
Kapteeni
Tämä kuulostaa hyvältä.
Itse olen sen sortin ahdasmielinen ja konservatiivinen koulutusnatsi, että pakottaisin 20-35 -vuotiaat jatkamaan vm-koulutuksensa mukaisella polulla reservissä MPK:ssa ja rukkaisin koulutuksen tämän mukaiseksi. Sissi jatkaa sissikursseilla, TRA-koulutetut tällä linjalla jne. Karrikoiden, jossain ilmavoimien meterologisessa joukkueessa palvelleesta sääpalloryhmän narumies kolmosesta ei aleta enään reservissä kouluttamaan kaupunkijääkäriä tai sissiä vaan hän jatkaa oman aselajinsa mukaisella linjalla. Elämyksellinen "mä haluun olla..." tyyppinen koulutus pois ja kaikki kurssit aselaji- ja koulutushaarakursseiksi. Eli suutari pysyköön lestissään ja jatkakoon alkuperäisen koulutuksensa mukaisella uralla. Ei aleta polttamaan rahaa ja resursseja siihen että Punavuorelaispoika haluaa leikkiä sissiä parin viikonloppukurssin jälkeen, vaikka ei ole keskuspuistoa pidemmällä metsässä käynyt.
Rinnalla voisivat pyöriä kaikille avoimet "kiväärmieskurssit" joissa käytännössä käytäisiin lävitse P-kauden asioita, tavallisen kiväärimiehen osattavia ja tiedettäviä asioita.
Yli 35-vuotiaat sitten huollon ja tukitehtävien kursseille siviilikoulutuksen ja ammattinsa mukaisesti että saadaan heidän osaamisensa ja yhteiskunnan panostama koulutusraha otettua talteen myös PV:n toimesta. Ammattikuljettajat ratin taakse kursseille, terveydenhuoltohenkilöstö lääkintäkursseille, suurtalouskokit soppahommiin, mekaanikot ja raskaskoneasentajat roplaamaan intin autoja halleille omille kursseilleen ja tieto- ja viestiliikenneihmiset viestiaselajin kursseille. Ei siis enään alettaisi kouluttamaan yli-ikäisistä siviilipuolen ammattilaisia sellaisiin tehtäviin joihin ikä ja kunto ei enään riitä ja joissa siviiliosaaminen valuisi täysin hukkaan.
Nykyistä parempaa jatkuvuutta siis reservissä vm-uralle, ja ammattimaisella otteella vanhemmilta soveltuvilta miehiltä ja naisilta siviiliosaamisen hyödyntäminen paremmin hanskaan.
Juu. Mutta jos katsoo MPK:n koulutuskalenteria, niin asia on jo nyt näin. Käytännössä kaikki vähänkin spesifiä osaamista vaativat kurssit on suunnattu joko Maak.laisille tai joillekin muille pohjakoulutuksen saaneille erikoisryhmille ja vain hajapaikat täytetään joillakin kursseilla muilla, mikä on tietysti järkevää että kurssit yleensäkin saadaan pidettyä.