Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Touhottaja kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Itselle tuli tuossa eilen illalla mieleen maantietukikohtien sijaan, kuinka helposti pienen suomalaisen sataman saa suljettua vihollisen ohjustoiminnalla tai ilmarynnäköillä.

Lähinnä ehkäisemään "mahdollisen ulkomaisen avun" perille tulon.

Mulla on vähän sama pelko takamuksen tuntumilla, minä en oikein osaa uskoa harmaan vaiheen kalustohankintojen onnistuvan. Tietty voi aina Norjan/Ruotsin kautta kierrättää maitse, mutta sielläkin suunnalla rauta- ja maantiet pistetään äkkiä silpuksi. Lisäksi kuljetukset altistuisi ilma-aseelle aika tehokkaasti, ennen kuin ne saataisiin pelikentän pääpainopisteeseen.

Mutta emme vaivu epätoivoon, kaikista suurin salaisuus on kaluston ja joukkojen saaminen oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan. Jospa se pataässä siellä hihassa lymyää.

Tornion tapauksessa rautatieyhteys ulkomaailmaan saadaan poikki yhden sillan katkaisulla.

Enkä nyt tarkoittanut pelkän sotamateriaalin perille tulemista. Onhan meillä noissa virallisissa jargonioihin yritetty tunkea EU:n solidarisuus kommentteja. Joukkojen kuljettaminen Ruotsin tai Norjan kautta voisi olla kanssa aika hidasta.
 
Minä en luota pätkääkään, että virallisia joukkoja tulee avuksi mistään. Epäviralliset sitten löytänevät perille. Eurooppa alkaa olla energian saannissa aika riippuvainen itänaapurista.. taloudella nämä valtataistelut nykyään käydään.
 
Touhottaja kirjoitti:
Minä en luota pätkääkään, että virallisia joukkoja tulee avuksi mistään. Epäviralliset sitten löytänevät perille. Eurooppa alkaa olla energian saannissa aika riippuvainen itänaapurista.. taloudella nämä valtataistelut nykyään käydään.

Jos sodan pituus on tuo muutama päivä jota veikkaili esim. Klenberg Hesarin suivuilla, niin laivakuljetuksilla perille ei kerkiä oikeastaan mikään apu.

Käytännössä ehkä ohjuksia voitaisiin hakea lentokoneilla Suomeen. Ongelmana lienee se että liekkö missään tai kenelläkään sellaisia varastoja, jotta määrillä olisi oikeasti mitään merkitystä.

Eikös noissa presidenttiehdokkaissa jotkut vaalihaastatteluissa sanoneet että EU auttaisi..
 
Rautatiekuljetukset poikki sähkön katkaisulla

Iso-Mursu kirjoitti:
Tornion tapauksessa rautatieyhteys ulkomaailmaan saadaan poikki yhden sillan katkaisulla.

Enkä nyt tarkoittanut pelkän sotamateriaalin perille tulemista. Onhan meillä noissa virallisissa jargonioihin yritetty tunkea EU:n solidarisuus kommentteja. Joukkojen kuljettaminen Ruotsin tai Norjan kautta voisi olla kanssa aika hidasta.

Rautatiekuljetukset saa poikki katkaisemalla radan sähköt. Rautatiekuljetusten katkaiseminen kannattaa aloittaa kustannustehokkaasti katkaisemalla sähköt eikä lentämällä kohteeseen ilmatorjuntavaarassa, jos ei ole ohjusta käytettäväksi.
 
Klenbergin ja matruusien sota

Iso-Mursu kirjoitti:
Jos sodan pituus on tuo muutama päivä jota veikkaili esim. Klenberg Hesarin suivuilla, niin laivakuljetuksilla perille ei kerkiä oikeastaan mikään apu.

Suomen laivaston sota kestää noin 3-4 päivää, kunnes pinta-alukset ovat pohjassa. Ilmavoimien sota kestää noin 6-8 tuntia, kunnes sotilaslentoasemat, lentoasemat ja varalaskupaikat ovat laskeutumiskelvottomia.

Maavoimien sota voisi kestää kahdesta kolmeen viikkoon, mutta tähän eivät ilmavoimat tai merivoimat anna mahdollisuutta, koska mitoituttavat sotamme vajaan viikon mittaiseksi, sellaiseksi, kun Georgialla oli Etelä-Ossetiassa viideksi päiväksi.

Kun näillä normeilla sotaa suunnitellaan, on tietenkin selvää, että koko puolustuslaitos on turha. Siksi puolustusmiljardit pitää käyttää kansainväliseen toimintaan ja toisaalta miljardilelujen ostamiseen puolustustaktiikan kehittämistoimiin.

Samaan aikaan vanhuksille voi antaa vaikka yliannksen insuliinia ja jättää yksinhuoltajien lapset kadun poikien kasvatettavaksi, kun erityisopetuksesta pitää säästää.

Suomen maavoimien kehitys riippuu aivan siitä, miten nopeasti ilmavoimat ja erityisesti merivoimat kykenevät sen alaslobbaamaan.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

jokiranta kirjoitti:
Ilmavoimien sota kestää noin 6-8 tuntia, kunnes sotilaslentoasemat, lentoasemat ja varalaskupaikat ovat laskeutumiskelvottomia.

Olisikos meillä taas yksi vapaaehtoinen selittämään raadille, että kuinka tuon saa tehtyä? Meinaan, että se maalien määrä on sellainen, että vaikka kuinka GPS tms. ohjattuja pommeja on, niin kovin montaa konetta ei per kohde riitä ja silloin konerikot ja muut tehtävän keskeyttävät jutut jättävät aukkoja kohteisiin. Ja tämän lisäksi kaikki mitä puolustus saattaisi saada aikaan.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

SJ kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
Ilmavoimien sota kestää noin 6-8 tuntia, kunnes sotilaslentoasemat, lentoasemat ja varalaskupaikat ovat laskeutumiskelvottomia.

Olisikos meillä taas yksi vapaaehtoinen selittämään raadille, että kuinka tuon saa tehtyä? Meinaan, että se maalien määrä on sellainen, että vaikka kuinka GPS tms. ohjattuja pommeja on, niin kovin montaa konetta ei per kohde riitä ja silloin konerikot ja muut tehtävän keskeyttävät jutut jättävät aukkoja kohteisiin. Ja tämän lisäksi kaikki mitä puolustus saattaisi saada aikaan.

En muista ulkoa, mutta kuinka monta GPS-ohjattua pommia on veli venäläisellä käytössään?

Ja eikös moisille laitteille ole jonkin sortin häirintälaitteet?

Ja kun Iskanderinkin virhemarginaali on leveämpi kuin kiitotie. Ja jos Iskander prikaatissa on vain 100 kpl ohjuksia niin ei niitä moneen paikkaan riitä.
 
RE: Rautatiekuljetukset poikki sähkön katkaisulla

jokiranta kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Tornion tapauksessa rautatieyhteys ulkomaailmaan saadaan poikki yhden sillan katkaisulla.

Enkä nyt tarkoittanut pelkän sotamateriaalin perille tulemista. Onhan meillä noissa virallisissa jargonioihin yritetty tunkea EU:n solidarisuus kommentteja. Joukkojen kuljettaminen Ruotsin tai Norjan kautta voisi olla kanssa aika hidasta.

Rautatiekuljetukset saa poikki katkaisemalla radan sähköt. Rautatiekuljetusten katkaiseminen kannattaa aloittaa kustannustehokkaasti katkaisemalla sähköt eikä lentämällä kohteeseen ilmatorjuntavaarassa, jos ei ole ohjusta käytettäväksi.

Tornion rautatiesillan saisin melkein minäkin poikki, jos nyt päättäisin käydä sen katkaisemassa.

Sotilaskuljetuksen kokoaminen kestäisi Etelä-Ruotsissa kuitenkin useita päiviä. Jos haluaisi estää sen kuljetuksen Suomen puolelle joutuisi sabotoimaan Ruotsin sähkönjakelua.

Sen sijaan olisi helpompi laittaa pari kovakuntoista isäntää räjäyttämään kyseinen silta, tai ylipäätään joku muu silta Tornio-Oulu väliltä. Silloin ei joutuisi laajentamaan erikoisjoukkojen toimintaa Suomen ulkopuolelle, ja yleensä sillan rakentaminen kestää kauemmin kuin radan sähköistyksen korjaus.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

jokiranta kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Jos sodan pituus on tuo muutama päivä jota veikkaili esim. Klenberg Hesarin suivuilla, niin laivakuljetuksilla perille ei kerkiä oikeastaan mikään apu.

Suomen laivaston sota kestää noin 3-4 päivää, kunnes pinta-alukset ovat pohjassa. Ilmavoimien sota kestää noin 6-8 tuntia, kunnes sotilaslentoasemat, lentoasemat ja varalaskupaikat ovat laskeutumiskelvottomia.

Maavoimien sota voisi kestää kahdesta kolmeen viikkoon, mutta tähän eivät ilmavoimat tai merivoimat anna mahdollisuutta, koska mitoituttavat sotamme vajaan viikon mittaiseksi, sellaiseksi, kun Georgialla oli Etelä-Ossetiassa viideksi päiväksi.

Kun näillä normeilla sotaa suunnitellaan, on tietenkin selvää, että koko puolustuslaitos on turha. Siksi puolustusmiljardit pitää käyttää kansainväliseen toimintaan ja toisaalta miljardilelujen ostamiseen puolustustaktiikan kehittämistoimiin.

Samaan aikaan vanhuksille voi antaa vaikka yliannksen insuliinia ja jättää yksinhuoltajien lapset kadun poikien kasvatettavaksi, kun erityisopetuksesta pitää säästää.

Suomen maavoimien kehitys riippuu aivan siitä, miten nopeasti ilmavoimat ja erityisesti merivoimat kykenevät sen alaslobbaamaan.

En usko että että Venäjä jäisi junnaamaan Suuren Isänmaallisen sodan uusintaa Suomen kohdalla vuosikausiksi.

Se pyrkii nopeaan rysäykseen, jolloin maailma ei kerkiä tajuta mitä on tapahtumassa, uutisiin ei kerkiä maailmalle kumpi aloitti ja miksi, sekä on helppo esiintyä nopeasti rauhan tekijänä kun tavoite on saavutettu.

Sota voi jatkua vielä senkin jälkeen, mutta epäilen. Pari kolme ekaa päivää ratkaisee. Ja se ratkaisu alkaa siitä kun ensimmäinen joukko ylittää luvatta rajan.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Iso-Mursu kirjoitti:
En muista ulkoa, mutta kuinka monta GPS-ohjattua pommia on veli venäläisellä käytössään?

Enemmän kiinnostaa, että kuinka moni naapurin koneista kykenee noita kantamaan. Ilmoitetuista alustoista SU-24 ja SU-34 on ainoat mitä tuollaiseen operaatioon käytettäisiin ja muut on sitten niitä koneita mitä käytettäisiin saattajina isossa operaatiossa. SU-34:t varmaan on kaikki varustettuna noita varten, mutta niille saattaa olla muita tehtäviä (Elso, SEAD) ja SU-24:t varmastikkaan ole kaikki varustettuja noita pommeja varten. Tarkoittaa sitä, että mitään ihan noin suurta operaatiota tuskin on tulossa ihan heti.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
En muista ulkoa, mutta kuinka monta GPS-ohjattua pommia on veli venäläisellä käytössään?

Enemmän kiinnostaa, että kuinka moni naapurin koneista kykenee noita kantamaan. Ilmoitetuista alustoista SU-24 ja SU-34 on ainoat mitä tuollaiseen operaatioon käytettäisiin ja muut on sitten niitä koneita mitä käytettäisiin saattajina isossa operaatiossa. SU-34:t varmaan on kaikki varustettuna noita varten, mutta niille saattaa olla muita tehtäviä (Elso, SEAD) ja SU-24:t varmastikkaan ole kaikki varustettuja noita pommeja varten. Tarkoittaa sitä, että mitään ihan noin suurta operaatiota tuskin on tulossa ihan heti.

Ajattelin vain että veli venäläinen varmaan käyttää enemmän jotain heille perinteisempää tavaraa sotiessaan. Ainakin vielä jonkin aikaa
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
En muista ulkoa, mutta kuinka monta GPS-ohjattua pommia on veli venäläisellä käytössään?

Enemmän kiinnostaa, että kuinka moni naapurin koneista kykenee noita kantamaan. Ilmoitetuista alustoista SU-24 ja SU-34 on ainoat mitä tuollaiseen operaatioon käytettäisiin ja muut on sitten niitä koneita mitä käytettäisiin saattajina isossa operaatiossa. SU-34:t varmaan on kaikki varustettuna noita varten, mutta niille saattaa olla muita tehtäviä (Elso, SEAD) ja SU-24:t varmastikkaan ole kaikki varustettuja noita pommeja varten. Tarkoittaa sitä, että mitään ihan noin suurta operaatiota tuskin on tulossa ihan heti.

Ajattelin vain että veli venäläinen varmaan käyttää enemmän jotain heille perinteisempää tavaraa sotiessaan. Ainakin vielä jonkin aikaa

Saahan sitä toiveajatella ja mehustella venäläisten kyvyttömyydellä ja osaamattomuudella. Yleensähän nuo uudet aseet suunnitellaan siten, että niitä voi käyttää jo käytössä olevissa koneissa? Kerrottakoon, että neukkulassa otettiin käyttöön täsmäpommit jo 50-luvulla ja niinkin "modernit" koneet kuten Il-28 ja Mig-21 pystyivät täsmäaseita kuljettamaan ja käyttämään.

Puhumattakaan siitä, että neukut suorittivat laajoja "käytännön kokeita" täsmäaseillaan 80-luvun loppupuolella Afganistanissa. Toki eihän se sovi suomalaisten ajatusmaailman, että tiedustelupartio hiippaili asemien lähelle ja tarkkailun jälkeen valaisi lasermaalinosoittimella sen talon jossa sissit asustivat ja maali tuhottiin yhdellä laserohjautuvalla 240 millin krh:n kranaatilla.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Mosuri kirjoitti:
Saahan sitä toiveajatella ja mehustella venäläisten kyvyttömyydellä ja osaamattomuudella. Yleensähän nuo uudet aseet suunnitellaan siten, että niitä voi käyttää jo käytössä olevissa koneissa? Kerrottakoon, että neukkulassa otettiin käyttöön täsmäpommit jo 50-luvulla ja niinkin "modernit" koneet kuten Il-28 ja Mig-21 pystyivät täsmäaseita kuljettamaan ja käyttämään.

Puhumattakaan siitä, että neukut suorittivat laajoja "käytännön kokeita" täsmäaseillaan 80-luvun loppupuolella Afganistanissa. Toki eihän se sovi suomalaisten ajatusmaailman, että tiedustelupartio hiippaili asemien lähelle ja tarkkailun jälkeen valaisi lasermaalinosoittimella sen talon jossa sissit asustivat ja maali tuhottiin yhdellä laserohjautuvalla 240 millin krh:n kranaatilla.

Todellisuus on optimismin ja pessimismin välissä
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Mosuri kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
En muista ulkoa, mutta kuinka monta GPS-ohjattua pommia on veli venäläisellä käytössään?

Enemmän kiinnostaa, että kuinka moni naapurin koneista kykenee noita kantamaan. Ilmoitetuista alustoista SU-24 ja SU-34 on ainoat mitä tuollaiseen operaatioon käytettäisiin ja muut on sitten niitä koneita mitä käytettäisiin saattajina isossa operaatiossa. SU-34:t varmaan on kaikki varustettuna noita varten, mutta niille saattaa olla muita tehtäviä (Elso, SEAD) ja SU-24:t varmastikkaan ole kaikki varustettuja noita pommeja varten. Tarkoittaa sitä, että mitään ihan noin suurta operaatiota tuskin on tulossa ihan heti.

Ajattelin vain että veli venäläinen varmaan käyttää enemmän jotain heille perinteisempää tavaraa sotiessaan. Ainakin vielä jonkin aikaa

Saahan sitä toiveajatella ja mehustella venäläisten kyvyttömyydellä ja osaamattomuudella. Yleensähän nuo uudet aseet suunnitellaan siten, että niitä voi käyttää jo käytössä olevissa koneissa? Kerrottakoon, että neukkulassa otettiin käyttöön täsmäpommit jo 50-luvulla ja niinkin "modernit" koneet kuten Il-28 ja Mig-21 pystyivät täsmäaseita kuljettamaan ja käyttämään.

Puhumattakaan siitä, että neukut suorittivat laajoja "käytännön kokeita" täsmäaseillaan 80-luvun loppupuolella Afganistanissa. Toki eihän se sovi suomalaisten ajatusmaailman, että tiedustelupartio hiippaili asemien lähelle ja tarkkailun jälkeen valaisi lasermaalinosoittimella sen talon jossa sissit asustivat ja maali tuhottiin yhdellä laserohjautuvalla 240 millin krh:n kranaatilla.

Nyt oli kyse ilmavoimien kukistamisesta 6-8:ssa tunnissa pommittamalla kaiken kiitoradaksi kelpaavan matalaksi. Ja ei niitä pommeja voi noin vain laittaa vanhojen koneiden kyytiin, koneessa pitää olla systeemit joilla pommille kerrotaan mitä pitää tehdä. Katso vaikka wikipediasta siellä on useammassa koneessa maininta modernisaatio paketista ja luettelo aseista, joita sen jälkeen käyttää. Siis olettaisi ainakin, että koneessa olisi GPS ohjattua pommia varten laite, jolla syöttää pommille tarvittavat koordinaatit (ei muusta syystä, että eka pommi voi mennä ohi ja seuraavan pommin koordinaatteja pitää säätää kohdalleen).

Edit: Ja tosiaankin pitänee mainita, että tuosta edellisestä viestistä jätin mainitsematta sellaisen mahdollisuuden, että ryssä voisi koettaa vielä isompaa pommitusoperaatiota ja lastata koneet tyhmillä pommeilla ja sitten aluepommittamalla aiheuttaa vahinkoa ilmavoimille, mutta silläkään tavalla tuskin saisi ilmavoimia kukistettua annetussa ajassa.
 
Suomen ilmavoimien tukikohdat RE: Klenbergin ja matruusien sota

SJ kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
Ilmavoimien sota kestää noin 6-8 tuntia, kunnes sotilaslentoasemat, lentoasemat ja varalaskupaikat ovat laskeutumiskelvottomia.

Olisikos meillä taas yksi vapaaehtoinen selittämään raadille, että kuinka tuon saa tehtyä? Meinaan, että se maalien määrä on sellainen, että vaikka kuinka GPS tms. ohjattuja pommeja on, niin kovin montaa konetta ei per kohde riitä ja silloin konerikot ja muut tehtävän keskeyttävät jutut jättävät aukkoja kohteisiin. Ja tämän lisäksi kaikki mitä puolustus saattaisi saada aikaan.

1. luokan lentotukikohdat

- Hallin sotilaslentoasema, Jämsä

- Kauhavan sotilaslentoasema, Kauhava

- Pirkkalan sotilaslentoasema, Pirkkala

- Rissalan sotilaslentoasema, Siilinjärvi

- Rovaniemen sotilaslentoasema, Rovaniemi

- Tikkakosken sotilaslentoasema, Jyväskylä

2. luokan lentotukikohdat

- puolustusvoimien käyttöön otettavat lentoasemat

3. luokan lentotukikohdat

- varalaskupaikat

- Jokioisten varalaskupaikka, Jokioinen

- Joroisten varalaskupaikka, Joroinen

- Joutsan varalaskupaikka, Joutsa

- Hosion varalaskupaikka. Ranua

- Järvitalon varalaskupaikka, Rantsila

- Kauhavan varalaskupaikka, Kauhava

- Kuortaneen varalaskupaikka, Kuortane

- Lusin varalaskupaikka, Heinola

- Mikkelin varalaskupaikka, Mikkeli

- Niinisalon varalaskupaikka, Kankaanpää

- Nivalan varalaskupaikka, Nivala

- Pudasjärven varalaskupaikka, Pudasjärvi

- Ranuan varalaskupaikka, Ranua

- Tervon varalaskupaikka, Tervo

- Vieremän varalaskupaikka, Vieremä

- Virttaan varalaskupaikka, Loimaa

- Vuojärven varalaskupaikka, Sodankylä

- Ylläksentien varalaskupaikka, Kittilä
 
Kannattaa unohtaa nuo varalaskupaikat ja katsella ympärilleen. Kun ajelette VT 3:a pitkin niin kattelkaas esimerkiksi kuinka monta 1 km:n suoraa löytyy Helsinki-Tampere väliltä.

Ajelen tietä vähänväliä ja omassa asuinkunnassanikin löytyy heti 2 kpl pätkiä(5 km:n matkalla) jolle Hornet voisi laskeutua/nousta kevyesti ja molempiin suuntiin.

Tämän lisäksi pätkillä on pari ylikulkua joiden alle voi pysäköidä 8 HN:n vaikka siivet käännettynä niin ettei satelliitista pysty koneita laskemaan.

Onko muuten ihan realistista ajatella että PV on niin tyhmä että jos jostain Lusin suoran harjoituksista tehdään lehti-ja tv juttuja joka vuosi, niin Hornetit ajetaan sinne samalle suoralle kriisin koittaessa odottelemaan vihollisen pommia?
Niinkuin tässä maassa ei suoria tienpätkiä olisi riittävästi?!
Pohjanmaalla niitä vasta riittääkin.

Hornet ei ole mikään siviilikone joita varten nuo varalaskupaikat on pää-asiassa aikoinaan tehty. Hornet pystyy nousemaan minimissään 427 m kiitotiellä ja laskussa sillä on käytössään tehokas ilmajarru. Tukialuskoneena sillä on matala lähestymisnopeus (134 knts) ja pysäyttämiseen voidaan käyttää meilläkin olevia tukialus-vaijereita (riippuen paikasta). Syy miksi Ilmavoimat harjoittelee noilla paikoilla on rauhanajan tiukat turvallisuusmääräykset jotka lentää pää-osin romukoppaan sota-aikana.

Varalaskupaikkojen pyhinä pitäminen näyttää olevan eräille samanlainen uskonasia kuin se että varuskunnista käsin puolustetaan suomea ja siksi niitä pitää löytyä joka puolelta ja varsinkin idästä.

Hornet-lähde: http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/air/fighter/f18.html
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

SJ kirjoitti:
Ja ei niitä pommeja voi noin vain laittaa vanhojen koneiden kyytiin, koneessa pitää olla systeemit joilla pommille kerrotaan mitä pitää tehdä. Katso vaikka wikipediasta siellä on useammassa koneessa maininta modernisaatio paketista ja luettelo aseista, joita sen jälkeen käyttää. Siis olettaisi ainakin, että koneessa olisi GPS ohjattua pommia varten laite, jolla syöttää pommille tarvittavat koordinaatit (ei muusta syystä, että eka pommi voi mennä ohi ja seuraavan pommin koordinaatteja pitää säätää kohdalleen).

Voi elämän kevät näitä juttuja! Mitä se satelliittipommi nyt tarvitsee lentokoneelta ennen pudotushetkeä? Lähinnä tiedon nopeudesta, liikesuunnasta ja sijaintikoordinaatit. Sen jälkeen pommin tietokone alkaa tekemään korjauksia joko satelliittinavigoinin tai sitten sen back-up järjestelmän perusteella. Varsinainen pommin pudotus oikealla hetkellä on sitten hallittu teknisesti ja taktisesti aika jämäkästi jo viimeiset reilut 60 vuotta. Myös se pommin "keskustelu" ammunanhallinta järjestelmän kanssa on vanhaa tekniikka- varsinkin kun se pommi ei tarvitse mitään tietoja pudotuksen jälkeen.

Oikeastaan tämä nyt alkaa hipoa jo naurettavuuden rajoja. Tarkat tykistöohjukset ja sateellittipommit ei nyt vaan näytä mahtuvan joidenkin ihmisten maailmaan - sen sijaan näytetään löytävän loputtomasti syitä "miksi ne eivät toimi". Jos ei satu keksimään mitään edes semijärkevältä keksivää sepitelmää niiden toimimattomuudesta niin sitten voi satuilla "ettei niitä ole ja ei ne saa hankittua" tai sitten voi laskea sen varaan että vihollinen toimii kuin täysi idiootti.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Mosuri kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ja ei niitä pommeja voi noin vain laittaa vanhojen koneiden kyytiin, koneessa pitää olla systeemit joilla pommille kerrotaan mitä pitää tehdä. Katso vaikka wikipediasta siellä on useammassa koneessa maininta modernisaatio paketista ja luettelo aseista, joita sen jälkeen käyttää. Siis olettaisi ainakin, että koneessa olisi GPS ohjattua pommia varten laite, jolla syöttää pommille tarvittavat koordinaatit (ei muusta syystä, että eka pommi voi mennä ohi ja seuraavan pommin koordinaatteja pitää säätää kohdalleen).

Voi elämän kevät näitä juttuja! Mitä se satelliittipommi nyt tarvitsee lentokoneelta ennen pudotushetkeä? Lähinnä tiedon nopeudesta, liikesuunnasta ja sijaintikoordinaatit. Sen jälkeen pommin tietokone alkaa tekemään korjauksia joko satelliittinavigoinin tai sitten sen back-up järjestelmän perusteella. Varsinainen pommin pudotus oikealla hetkellä on sitten hallittu teknisesti ja taktisesti aika jämäkästi jo viimeiset reilut 60 vuotta. Myös se pommin "keskustelu" ammunanhallinta järjestelmän kanssa on vanhaa tekniikka- varsinkin kun se pommi ei tarvitse mitään tietoja pudotuksen jälkeen.

Oikeastaan tämä nyt alkaa hipoa jo naurettavuuden rajoja. Tarkat tykistöohjukset ja sateellittipommit ei nyt vaan näytä mahtuvan joidenkin ihmisten maailmaan - sen sijaan näytetään löytävän loputtomasti syitä "miksi ne eivät toimi". Jos ei satu keksimään mitään edes semijärkevältä keksivää sepitelmää niiden toimimattomuudesta niin sitten voi satuilla "ettei niitä ole ja ei ne saa hankittua" tai sitten voi laskea sen varaan että vihollinen toimii kuin täysi idiootti.

Silti Libyankin sodassa pommitettiin viikkoja samoja kohteita.
 
RE: Klenbergin ja matruusien sota

Mosuri kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ja ei niitä pommeja voi noin vain laittaa vanhojen koneiden kyytiin, koneessa pitää olla systeemit joilla pommille kerrotaan mitä pitää tehdä. Katso vaikka wikipediasta siellä on useammassa koneessa maininta modernisaatio paketista ja luettelo aseista, joita sen jälkeen käyttää. Siis olettaisi ainakin, että koneessa olisi GPS ohjattua pommia varten laite, jolla syöttää pommille tarvittavat koordinaatit (ei muusta syystä, että eka pommi voi mennä ohi ja seuraavan pommin koordinaatteja pitää säätää kohdalleen).

Voi elämän kevät näitä juttuja! Mitä se satelliittipommi nyt tarvitsee lentokoneelta ennen pudotushetkeä? Lähinnä tiedon nopeudesta, liikesuunnasta ja sijaintikoordinaatit. Sen jälkeen pommin tietokone alkaa tekemään korjauksia joko satelliittinavigoinin tai sitten sen back-up järjestelmän perusteella. Varsinainen pommin pudotus oikealla hetkellä on sitten hallittu teknisesti ja taktisesti aika jämäkästi jo viimeiset reilut 60 vuotta. Myös se pommin "keskustelu" ammunanhallinta järjestelmän kanssa on vanhaa tekniikka- varsinkin kun se pommi ei tarvitse mitään tietoja pudotuksen jälkeen.

Jos se on sitten niin helppoa, niin miksi sitten kaikki aseet tuntuvat vaativan jonkinlaisen integraation koneeseen, jos ne on niin helppo suunnitella olemassa oleville varusteille? Ja kuten sanoin, niin kun lukee noista wiki artikkeleita ryssän koneista, niin siellä nimenomaan kerrotaan eri päivityspaketeista ja mitä varusteita sellaisen asentamisen jälkeen voi käyttää.

En tiedä, että miten uutta tekniikkaa nuo uudet ryssän aseet käyttävät, mutta olen varma, että jos kone on valmistettu Neuvostoliitossa, niin sen tekniikka on sitten sen aikaista ja se tuskin toimii hyvin nykytekniikan kanssa.
 
Lentotukikohtien enimmäismäärä Japanin ja Saksan kokoisessa maassa

Einomies1 kirjoitti:
Kannattaa unohtaa nuo varalaskupaikat ja katsella ympärilleen. Kun ajelette VT 3:a pitkin niin kattelkaas esimerkiksi kuinka monta 1 km:n suoraa löytyy Helsinki-Tampere väliltä.

Tuo luettelo lentotukikohdista oli lähinnä avauspuheenvuoro sille, miten vähän tosiasiassa näitä lentotukikohtia todella on.

Laura Kaalikosken lopputyöstä voi hieman katsella, mitä lentotukikohta vaatii vähimmillään tienpätkän lisäksi

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cts=1330651420803&ved=0CD4QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.doria.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F74445%2FSM640.pdf%3Fsequence%3D1&ei=JCFQT6T6L6304QTL_o3oDQ&usg=AFQjCNGe0LowCAyV1kwPxoiHvskwMgliAA&sig2=ss73xsLYOWNTQiz33fEOEQ

Yksi keino pidentää ilmavoiman elinkaarta on pitää lentokoneet ilmassa tankkereiden avulla. Kuitenkin tankkeri itsessäänkin on ilmassa näkyvä maali eikä ollenkaan hävittäjän veroinen. Tankkerissa ei ole kuin rekka-autollinen polttoaineitta, mutta se on ilmassa.

Olisi tietenkin edullista, jos torjuntahävittäjän ei tarvitsisi laskeutua tankkaamaan, vaan ainoastaan laskeutua täydentämään ammukset. Näin ollen turhaa laskeutumista voitaisiin vähentää.

Tuosta lentotukikohtien pommittamisesta ja ylläpitämisestä voisi katsoa jonkin Sotilasaikakauslehden artikkelin. En nyt muista, miten lentotukikohdan elinkaarta on ajateltu pidentää, mutta siihen liittyy myös raivauspioneerit.

Einomies1 kirjoitti:
Ajelen tietä vähänväliä ja omassa asuinkunnassanikin löytyy heti 2 kpl pätkiä(5 km:n matkalla) jolle Hornet voisi laskeutua/nousta kevyesti ja molempiin suuntiin.

Lentotukialushävittäjä voi laskeutua lyhyelle kentälle. Se kuitenkin tarvitsee lentotukikohtapalveluita sinne tienpätkän varrelle. Lentotukikohtaan kuuluu lisäksi jonkinlainen valvonta ja ilmatorjunta - yleensä.

Ihannetilanne olisi tietenkin se, että 62 hävittäjälle olisi noin 124 - 186 lentotukikohtapaikkaa, mutta rajoitteeksi tulee se, että myös jokaisen lentotukikohdan laitteisto ja tukikohtajoukkue maksaa.

Näin ollen on uskottavaa, että Suomessa voisi olla ehkä jokin 20 tosiasiallista lentotukikohtaa, jotka voisi möyhentään tuntien kuluessa tarpeen mukaan ohjuksin, ei erikoisjoukoin, puolustuksen syvyydessä perunapelloksi, jolloin jäljelle jääneet ehjät laitteet siirrettäisiin uusille paikoille.

Muistaakseni tuo varalaskupaikkojen rakentaminen alkoi 1960-luvun lopulla ja sitä taisi eduskunnassa vastustaa SKP-SKDL siksi, että ne olisivat vaarantaneet Suomen puolueettomuutta tarjoten imperialisteille mahdollisuuden laskeutua Suomeen. Suomihan on nimittäin mannerta itään päin ja länteen päin saari - logistisesti.

Einomies1 kirjoitti:
Tämän lisäksi pätkillä on pari ylikulkua joiden alle voi pysäköidä 8 HN:n vaikka siivet käännettynä niin ettei satelliitista pysty koneita laskemaan.

Tynkä-Suomen pinta-ala on kyllä vaikuttava, miltei Kongon, Japanin ja Saksan kokoinen ja teitä riittää. Ongelmaksi tullee se, että jokaiselle lentotukikohdalle pitäisi toimittaa sen jonkin minimivarustus. Tässä tulee rahapula vastaan.

Einomies1 kirjoitti:
Onko muuten ihan realistista ajatella että PV on niin tyhmä että jos jostain Lusin suoran harjoituksista tehdään lehti-ja tv juttuja joka vuosi, niin Hornetit ajetaan sinne samalle suoralle kriisin koittaessa odottelemaan vihollisean pommia?

No ei. Ilmavoimissa ajatellaan pidemmälle, poliittisesti. Kun Hornet-linjalla jatketaan US Navy -yhteensopivasti, voidaan kehittää samanlainen iskukyky kuin länsimaalla. Näin ollen omien voimien ei tarvitsekaan riittää, kun Suomesta tehdään Yhdysvaltain uppoamaton lentotukialus jo ennakkoon.

Tässä mielessä tämä ilmavoimien ajattelu on pikemminkin vuodelta 1941 kuin 1939. 1941 22.6.1941 tuli sata saksalaista lentokonetta käymään Uttiin matkallaan pommittamaan Leningradia. Neuvostoliitto katseli touhua kärsivällisenä ja kärsivänä kolme päivää ja muistutti Suomen hallitusta pommittamalla koko Suomea.

Emme enää lähde päin inhaa itää puolueettomina emmekä lentotukikohtia tarjoavana kanssasotijana, vaan liittolaisena.

Kun meillä on sama kokemus kuin yhdysvaltalaisilla, on meidän melko helppo tarjota lentotukikohdat ja osallistua itsekin ennalta ehkäisevään puolustukseen Kronstadtia ja Läntistä sotilaspiiriä vastaan.

Kun Suomen puolustusvoimista rakennetaan osa suurempaa hyökkäysvoimaa, uskotaan tietenkin, että Moskovassa rupeavat polvet tutisemaan.

Käytännössä siitä ei seuraa kuin entistä nuivempaa kauppapolitiikkaa, sitä, että saamme edelleen antaa Venäjälle Fortumin tapaan kehitysapua Siperian kunnostamiseen, mutta emme pääse mihinkään keskeisiin hankkeisiin mukaan tyyliin Svetogorsk tai Kostamus.

Eivät Suomessa ilmavoimat ole tyhmiä, vaan äänestäjät, kansanedustaja ja kiintiöministerit valtakunnanblondeista kielirasisteihin. Yhdelle riittää ylennys yliluutnantista majuriksi maakuntaan, jossa pittee piästä piällysmieheksi ja toiselle sotilasansiomitali. Yleensä tätä ehdollistamista tehdään messinkinsin ruusukkein tai mitalein, joiden tuotantokustannus on vähemmän kuin kymmenen euroa. Sama mitali- ja kunniamania oli Neuvostoliitossa, jossa rahaa enemmän oli kunniaa. Maa, joka hoitaa asiansa liberaalisti, voi ajautua tilanteeseen, jossa ei ole ei rahaa eikä kunniaa niin kuin Venäjällä 1990-luvulla.

Missää maassa nimittäin ilmavoimien tehtävänä ei ole vastata työllisyydestä, sosiaalisesta koheesiosta, elinkeinopolitiikasta, kauppapolitiikasta jne. Sosiaalistamisvelvoitteet yleensö kaikissa maissa ja uskon ylläpitäminen on sälytetty massapuolustushaaralle, maavoimille, joiden uskotana tarjoavan miesten koulua ja kotitalousopetusta tyyliin: pinkka, punkka ja kaappi, ellei äiti opettanut petaamaan.

Einomies1 kirjoitti:
Niinkuin tässä maassa ei suoria tienpätkiä olisi riittävästi?!
Pohjanmaalla niitä vasta riittääkin.

Pohjanmaa ei ole kuitenkaan se varsinainen Suomi niin kuin Varsinais-Suomi ja Hämeet (Päijät-Häme, Pirkanmaa eli Pohjois-Häme ja Kanta-Häme) ellei pelätä Ruotsin tekevän maihinnousua aseista- ja varuskunnista riisutulle Pohjanmaalle. Ruotsi on hyökännyt ja miehittänyt Suomen 1200-luvulla Varsinais-Suomesta, ei Pohjanmaalta.

Jos ajatellaan länsisodan vaihtoehtoa niin silloin tavallaan KarPr pitäisi siirtää nopeasti keskieurooppalaista peltosotaa opettelemaan Elimäen peltojen asemesta Kauhavan suoralle. Lakeuksilla voisi käydä panssarisotaa ja tavallaan tuoda tehoa maavoimen toimintaan rynnäköivin ilmavoimien.

Einomies1 kirjoitti:
Hornet ei ole mikään siviilikone joita varten nuo varalaskupaikat on pää-asiassa aikoinaan tehty. Hornet pystyy nousemaan minimissään 427 m kiitotiellä ja laskussa sillä on käytössään tehokas ilmajarru. Tukialuskoneena sillä on matala lähestymisnopeus (134 knts) ja pysäyttämiseen voidaan käyttää meilläkin olevia tukialus-vaijereita (riippuen paikasta). Syy miksi Ilmavoimat harjoittelee noilla paikoilla on rauhanajan tiukat turvallisuusmääräykset jotka lentää pää-osin romukoppaan sota-aikana.

Tästä tienpätkien riittävästä määrästä voimme olla ehdottomasti samaa mieltä. Melko lyhyt laskeutuminen riittää JAS-39:llekin. Se, mikä on pullonkaulana on minilentotukikohdan kalusto, joita niitäkin pitäisi olla runsaasti, jotta lentotukikohtia olisi niin paljon, että ohjushyökkäys jokaisen muuttamiseksi perunapelloksi tulisi kalliiksi.

Minusta toistaiseksi riittänee se, että toteamme, että erikoisjoukoin jokaisen puolen kilometrin asfalttipätkän nitistäminen puolustajan syvyydessä olisi logistinen mahdottomuus, kun taas ohjuksissa riittää enemmän lentotoiminnan lamauttamiseen.

Huomio tulee siis keskittää risteilyohjusten ja liitopommien mahdollisuuksiin.

Kun kerran Suomea ei voi enää puolustaa, on seuraava ajatus, se, että Suomi voisi puolustaa ennalta ehkäiseväksi liittymällä hyökkäykseen.

Tämä lyhentää pinnaa idässä, josta seuraa, ei kylmää sotaa, vaan kylmempää diplomatiaa ja pakkashuuruisempaa, nuivempaa, kauppapolitiikkaa.

Samaan aikaan kun on hyväksytty ajatus siitä, että ollaan epäitsenäinen osa hyökkäysosastoa, se johtaa siihen, että ulko- ja puolustuspolitiikka on mahdotonta siksi, että seuraava Horneteiden ja F-35 A:iden varaosatoimitus ja asesetti jäävät toimittamatta tai koko politiikka jää kongressin rattaisiin.

Tästä syystä pitäisi olla myös Euroopan unionin asetuotantoa perusaseistuksen osalta, joihin voidaan katsoa myös risteilyohjukset ja liitopommit.

Einomies1 kirjoitti:
Varalaskupaikkojen pyhinä pitäminen näyttää olevan eräille samanlainen uskonasia kuin se että varuskunnista käsin puolustetaan suomea ja siksi niitä pitää löytyä joka puolelta ja varsinkin idästä.

Varalaskupaikat ovat Google Mapsissa ja maakuntakaavoissa näkyviä julkisia maanpuolustuksen tiekirkkoja, joista on lupa keskustella.

Jos jollain on todellista tietoa ilmapuolustuksesta, se on TTL 1 tai vähintään TTL 2, jolloin sen ilmaiseminen laitonta.

Näin ollen ei pidäkään olettaa, että maakuntakaavojen varalaskupaikat, jotka näkyvät Googlessa leveneminä, olisivat se koko virallinen lentotukikohtapolitiikka maassa, mutta se, että jostain otettaisiin suunnitelma, jossa ovat todelliset minilentotukikohtien paikat huoltoineen ja yksiköineen sekä peistattaisiin Internetiin, olisi rikos.

Se, että varalaskupaikkoja on, on tietenkin 1960-luvun lopun ajattelua, joka on näkynyt mm. Ruotsissa myös samankaltaisessa hajautetussa ajattelussa, joka on periytynyt ei-lentotukialushävittäjä Drakeneista JAS-39:ään.

Risteilyohjukset ovat muuttaneet paljon maailmaa. Jos jokaisella olisi Colt Peacemakerin tai AK-47:n lisäksi henkilökohtainen risteilyohjus, olisi maailma tasa-arvoisempi.

Hornet-lähde: http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/air/fighter/f18.html
 
Back
Top