Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Douhetismi

Iso-Mursu kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Voi elämän kevät näitä juttuja! Mitä se satelliittipommi nyt tarvitsee lentokoneelta ennen pudotushetkeä? Lähinnä tiedon nopeudesta, liikesuunnasta ja sijaintikoordinaatit. Sen jälkeen pommin tietokone alkaa tekemään korjauksia joko satelliittinavigoinin tai sitten sen back-up järjestelmän perusteella.

No ellei lentokoneella ole väliä niin sittenhän itsenäisen pommin voi nostaa taivaalle vaikka kuka tahansa tulenjohtaja vaikka kaasupallolla.

Jos kerran liitopommi on sama asia kuin risteilyohjus, olisi tietenkin loogista rakentaa sitä halvemmasta liitopommista risteilyohjus eli laittaa kaikki kustannukset ja järjestelmäelektroniikka kertakäyttöiseen pommiin toivottavasta useampikäyttöisen lentokoneen asemesta.

Keskustelussa on ongelmana tiedon puute. Me emme tarkkaan tiedä, miten tietojärjestelmä on jaettu maa-asemien, lentokoneiden ja älykkäiksi väitettyjen pommien kesken.

Mitä älyttömämpi kertakäyttöinen pommi on, sitä halvempi se on. Tyhmien pommien aatelia ovat kranaatinheittimistö- ja tykistökranaatit, mistä johtuu myös se, että niihin on varaa.

Risteilyohjuksesta tulee taloudellisesti kannattava silloin kun sitä ei käytetä tykistöiskuna eikä lentopommina, vaan taktisena ydinaseena. Kun jokaiseen risteilyohjukseen pannaan taktinen ydinkärki, alkavat kustannukset ja tuhotyöntuottavuus olla kohdallaan.

Ei ole mitään järkeä ampua 2 500 risteilyohjusta muutoin kuin Yhdysvalloissa, jotta puolustusvälineteollisuuden volyymit saadaan ylläpidettyä, kun kerran sotilaallisesti olisi taloudellista ampua vain yksi risteliyohjus yhteen paikkaan vaikkapa 300 ydinkärjellä varustettuna, jolloin yksi perille mennyt risteilyohjus riittäisi yhteen kohteeseen.

RISTEILYOHJUS ON LAJITYYPILTÄÄN JA LUONNOLTAAN MINITAKTINEN YDINASE. Siksi sen käyttäminen lentopommina tai tykistöiskuna on taloudellisesti tyhmää, mihin ei ole varaa juuri kuin Yhdysvalloilla, joka joutuu tavalla tai toisella ylläpitämään puolustusvälineteollisuutensa ampumalla Raytheonin iloksi 5000 risteilyohjuksen varaston pintaa alemmaksi, jotta puolutusvälineteollisuudelta voitaisiin tilata uusia.

Kun kerran on ajauduttu siihen, ettei risteilyohjusta voi poliittisesta syystä ydinsulkusopimuksen ylläpitämiseksi käyttää ydinaseena, pitää kehitellä risteilyohjusta halvempia menetelmiä, kuten liitopommeja.

Jos liitopommi olisi kuin kertakäyttöinen risteilyohjus, sen voisi viedä taivaalle vaikka vanhalla Cessnalla. Kun risteilyohjuksen järjestelmäkustannusta jaetaan lentokoneelle ja maa-asemille tietojärjestelmätasolla, on tietenkin väliä sillä, minkä tasoinen järjestelmä on lentokoneessa ja maa-asemilla.

Mosuri kirjoitti:
Varsinainen pommin pudotus oikealla hetkellä on sitten hallittu teknisesti ja taktisesti aika jämäkästi jo viimeiset reilut 60 vuotta. Myös se pommin "keskustelu" ammunanhallinta järjestelmän kanssa on vanhaa tekniikka- varsinkin kun se pommi ei tarvitse mitään tietoja pudotuksen jälkeen.

Miten niin pommi ei tarvitse mitään tietoa pudotuksen jälkeen? Tietenkin pommi tarvitsee GALILEI/GLONASS/GPS-tiedot joka jumalan sekunti liitämisensä aikana voidakseen löytää kohteeseensa ja tietääkseen sijaintinsa vai ajattelitko, että se pantaisiin ilman lähtötietoja jollain hyrräkompassilla arvaamaan kohteensa?

Mosuri kirjoitti:
Oikeastaan tämä nyt alkaa hipoa jo naurettavuuden rajoja. Tarkat tykistöohjukset ja sateellittipommit ei nyt vaan näytä mahtuvan joidenkin ihmisten maailmaan - sen sijaan näytetään löytävän loputtomasti syitä "miksi ne eivät toimi".

http://www.tekniikkatalous.fi/ict/varoitus+nettikaupan+gpshairintalaite+voi+rampauttaa+kokonaisen+lentokentan/a591512

On aivan luonnontieteellisesti oikein edellyttää, että täsmäaseiden aatteelliset kannattajat pyrkisivät edes välttävän uskottavasti esittämään, miksi ne toimisivat.

Toisin sanoen marssijärjestys on se, että täsmäaseiden, varsinkin epäitsenäisten ja järjestelmäriippuvaisten täsmäaseiden pitää todistaa, miksi aseet muka toimisivat eikä skeptikkojen tarvitse todistaa, miksi ne toimisivat.

Ukrainankin oranssivallankumous perustui siihen,. että Yhdysvallat pelästyi Ukrainan ohjusteknologiaa itsensä ja Israelin vuoksi ja antoi 66 000 000 dollaria demorkatiatiedottamiseen, jotta maassa voitiin vaihtaa hallitussuunta.

https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=Kuchmagate&ie=utf-8&oe=utf-8#hl=fi&client=ubuntu&hs=aay&channel=fs&sa=X&ei=6y5QT8GeCOmB4ASgk8W6DQ&ved=0CBkQBSgA&q=Kuchma+Gate&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=7204c6fa9fb40093&biw=1366&bih=622

Rautapaita-passiivitutkan epäillystä vapaakaupasta tuli syy suorittaa vallanvaihdos Ranskan kokoisessa maassa.

Mosuri kirjoitti:
Jos ei satu keksimään mitään edes semijärkevältä keksivää sepitelmää niiden toimimattomuudesta niin sitten voi satuilla "ettei niitä ole ja ei ne saa hankittua" tai sitten voi laskea sen varaan että vihollinen toimii kuin täysi idiootti.

Idiotismista on vaikea vielä löytää riittäviä oireita, mutta imbesillismiä lähenevä debiiliys lienee tullut jo lähes välttävästi todistetuksi.
Silti Libyankin sodassa pommitettiin viikkoja samoja kohteita.
[/quote]

Juuri näin. Libyaa pommitettiin VIISI KUUKAUTTA eli noin 150+ vuorokautta. Talvisotakaan ei kestänyt kuin 105 "kunnian päivää".

Risteilyohjusten tuhlaaminen ilman taktista ydinkärkeä on aseiden väärinkäyttöä ja se, että risteilyohjusjärjestelmää siirretään ikään kuin osaksi lentokoneille, on jonkinlainen volyymiratkaisu tai köyhän miehen ratkaisu.

Minusta näiden täsmäaseteoreetikoiden kannattaisi laskea vaikkapa kenttätykistön raskaan torjunnan tai kevyen torjunnan tuottama räjähdemäärä kohdealueelle ja verrata sitä vaikkapa siihen, miten vähän suurin kustannuksin yhdellä liitopommilla saadaan paikalle tai risteilyohjukselle.

Tätä asiaa on vatkattu 1920-luvulta alkaen eikä kunnon strategiseen pommitukseen ole pystyneet muut kuin Britannia Yhdysvaltain taloudellisella tuella Lend and Lease ja Yhdsyvallat New Deal-ohjelman luoman teollisen pontentiaalin ja sotateollisen yhteenliittymän ansiosta, joka on vaaninut hirviönä Eisenhowerin ajoista alkaen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Douhetismi
 
RE: Lentotukikohtien enimmäismäärä Japanin ja Saksan kokoisessa maassa

jokiranta kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Kannattaa unohtaa nuo varalaskupaikat ja katsella ympärilleen. Kun ajelette VT 3:a pitkin niin kattelkaas esimerkiksi kuinka monta 1 km:n suoraa löytyy Helsinki-Tampere väliltä.

Tuo luettelo lentotukikohdista oli lähinnä avauspuheenvuoro sille, miten vähän tosiasiassa näitä lentotukikohtia todella on.

Laura Kaalikosken lopputyöstä voi hieman katsella, mitä lentotukikohta vaatii vähimmillään tienpätkän lisäksi

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cts=1330651420803&ved=0CD4QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.doria.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F74445%2FSM640.pdf%3Fsequence%3D1&ei=JCFQT6T6L6304QTL_o3oDQ&usg=AFQjCNGe0LowCAyV1kwPxoiHvskwMgliAA&sig2=ss73xsLYOWNTQiz33fEOEQ

Yksi keino pidentää ilmavoiman elinkaarta on pitää lentokoneet ilmassa tankkereiden avulla. Kuitenkin tankkeri itsessäänkin on ilmassa näkyvä maali eikä ollenkaan hävittäjän veroinen. Tankkerissa ei ole kuin rekka-autollinen polttoaineitta, mutta se on ilmassa.

Olisi tietenkin edullista, jos torjuntahävittäjän ei tarvitsisi laskeutua tankkaamaan, vaan ainoastaan laskeutua täydentämään ammukset. Näin ollen turhaa laskeutumista voitaisiin vähentää.

Tuosta lentotukikohtien pommittamisesta ja ylläpitämisestä voisi katsoa jonkin Sotilasaikakauslehden artikkelin. En nyt muista, miten lentotukikohdan elinkaarta on ajateltu pidentää, mutta siihen liittyy myös raivauspioneerit.

Einomies1 kirjoitti:
Ajelen tietä vähänväliä ja omassa asuinkunnassanikin löytyy heti 2 kpl pätkiä(5 km:n matkalla) jolle Hornet voisi laskeutua/nousta kevyesti ja molempiin suuntiin.

Lentotukialushävittäjä voi laskeutua lyhyelle kentälle. Se kuitenkin tarvitsee lentotukikohtapalveluita sinne tienpätkän varrelle. Lentotukikohtaan kuuluu lisäksi jonkinlainen valvonta ja ilmatorjunta - yleensä.

Ihannetilanne olisi tietenkin se, että 62 hävittäjälle olisi noin 124 - 186 lentotukikohtapaikkaa, mutta rajoitteeksi tulee se, että myös jokaisen lentotukikohdan laitteisto ja tukikohtajoukkue maksaa.

Näin ollen on uskottavaa, että Suomessa voisi olla ehkä jokin 20 tosiasiallista lentotukikohtaa, jotka voisi möyhentään tuntien kuluessa tarpeen mukaan ohjuksin, ei erikoisjoukoin, puolustuksen syvyydessä perunapelloksi, jolloin jäljelle jääneet ehjät laitteet siirrettäisiin uusille paikoille.

Muistaakseni tuo varalaskupaikkojen rakentaminen alkoi 1960-luvun lopulla ja sitä taisi eduskunnassa vastustaa SKP-SKDL siksi, että ne olisivat vaarantaneet Suomen puolueettomuutta tarjoten imperialisteille mahdollisuuden laskeutua Suomeen. Suomihan on nimittäin mannerta itään päin ja länteen päin saari - logistisesti.

Einomies1 kirjoitti:
Tämän lisäksi pätkillä on pari ylikulkua joiden alle voi pysäköidä 8 HN:n vaikka siivet käännettynä niin ettei satelliitista pysty koneita laskemaan.

Tynkä-Suomen pinta-ala on kyllä vaikuttava, miltei Kongon, Japanin ja Saksan kokoinen ja teitä riittää. Ongelmaksi tullee se, että jokaiselle lentotukikohdalle pitäisi toimittaa sen jonkin minimivarustus. Tässä tulee rahapula vastaan.
No tulee varmasti mutta minä en tarkoittanutkaan että kaikkia valtateitä aletaan heti käyttää lasku- ja nousupaikkoina. Kyse on vaihtoehdoista, mutta koska en tiennyt miten monimutkaisia järjestelyitä edes tuo 3.luokan tukikohta vaatii, en osannut ottaa huomioon varautumisen tarvetta joukkojen ja kaluston suhteen. Tuossa tutkielmassa paljastetaan koko kansalle osa sodanajan tukikohdista jonka olisi voinut ehkä jättää tekemättä. Vai onko "tee työtä jolla on tarkoitus" ajattelu karannut kauas lähtöpisteestään arvon luutnantilla ja tässä uinuvassa, syvässä rauhantilassa ei tarvitse miettiä tietojen salausperiaatteita?

No tuleepa mieleeni sivukaneettina ilmavoimien tutultani kuulema juttu Venäjän ilmavoimien taannoisesta komentajasta joka saapui vierailulle Karjalan lennostoon. Herra marssitettiin sisään kalliosuojiin ja paikat esiteltiin sen kummemmin arastelematta. Kas kun eivät kädestä pitäen mitanneet panssari-oven paksuuden ja suositelleet minkälainen ja kokoinen pommi pitää olla jotta se parhaiten luolan tuhoaa ja mihin se kannattaa ohjata!
Joskus tuntuu että suomalainen on naiivi ja liian luottavainen suhteessa vieraisiin. Kai tuo kentsu olisi voitu ottaa vastaan upseerikerholla ja katsella maan päältä noita Hornetteja?
Einomies1 kirjoitti:
Onko muuten ihan realistista ajatella että PV on niin tyhmä että jos jostain Lusin suoran harjoituksista tehdään lehti-ja tv juttuja joka vuosi, niin Hornetit ajetaan sinne samalle suoralle kriisin koittaessa odottelemaan vihollisean pommia?

No ei. Ilmavoimissa ajatellaan pidemmälle, poliittisesti. Kun Hornet-linjalla jatketaan US Navy -yhteensopivasti, voidaan kehittää samanlainen iskukyky kuin länsimaalla. Näin ollen omien voimien ei tarvitsekaan riittää, kun Suomesta tehdään Yhdysvaltain uppoamaton lentotukialus jo ennakkoon.
No tuo väite tarvitsee vähän perusteluita. Ei kai meillä ole tehty uutta YYA-sopimusta USA:n kanssa, ainakaan minun tietääkseni?


Emme enää lähde päin inhaa itää puolueettomina emmekä lentotukikohtia tarjoavana kanssasotijana, vaan liittolaisena.

Kun meillä on sama kokemus kuin yhdysvaltalaisilla, on meidän melko helppo tarjota lentotukikohdat ja osallistua itsekin ennalta ehkäisevään puolustukseen Kronstadtia ja Läntistä sotilaspiiriä vastaan.
Mihin itään sinä olet lähdössä? Suomi ei lähde tällä arsenaalilla yhtään mihinkään koska muutama ohjus ei riitä hyökkäykseen. Kyse on vasta-isku aseesta ja syvästä vaikuttamisesta vastustajaan.
Mikä sama kokemus meillä on sodasta Yhdysvaltojen kanssa? Yhdysvallat ei puolustanut omaa maataan II ms:ssa vaan hyökkäsi itse. Pelkkä Saksan sodanjulistus USAlle tai sukellusvenesota ei ollut todellinen uhka maalle paitsi jos Saksa olisi onnistunut lyömään Neuvostoliiton ja Iso-Britannian.

Koko viime vuosisadan USA on hyökkäillyt joka puolelle maailmaa, eikä meillä ole juuri mitään yhteistä tuon arvaamattoman suurvallan kanssa. Se katsoo vain omia etujaan kuten muutkin suurvallat. Pikkumaat suurvallat hyväksyvät sateenvarjojensa alle vain jos näillä on potentiaalia hyödyttää niitä. Loppujen lopuksi nuo sopimukset ovat vain ilmaa. Kuinka monta hyökkäämättömyyssopimusta solmittiin II ms:n aattona ja kuinka monta irtisanottiin senjälkeen? Sopimus on pala paperia jonka voi repiä ja irtisanoa toinen osapuoli 10 sekunnissa. Todellinen kumppanuus on harvinaista ja se vaatii että valtioilla ja kansoilla on jotain todellista yhteneväisyyttä kulttuureissa, yhteiskunnassa ja poliittisessa järjestelmissä. Lisäksi mailla pitää olla pitkät ja hyvät suhteet jotka liittävät ne hirtoriallisesti toisiinsa. USA:lla ja suomella ei ole näitä todellisia yhteyksiä.
Kun Suomen puolustusvoimista rakennetaan osa suurempaa hyökkäysvoimaa, uskotaan tietenkin, että Moskovassa rupeavat polvet tutisemaan.
WTF? Mistä tämä nyt on saanut alkunsa? Oletko sitä mieltä että nyt meidän 62 hävittäjää alkavat hyökkäillä Kronstadtia ja Pietaria vastaan? Haloo!

Einomies1 kirjoitti:
Niinkuin tässä maassa ei suoria tienpätkiä olisi riittävästi?!
Pohjanmaalla niitä vasta riittääkin.
Pohjanmaa ei ole kuitenkaan se varsinainen Suomi niin kuin Varsinais-Suomi ja Hämeet (Päijät-Häme, Pirkanmaa eli Pohjois-Häme ja Kanta-Häme) ellei pelätä Ruotsin tekevän maihinnousua aseista- ja varuskunnista riisutulle Pohjanmaalle. Ruotsi on hyökännyt ja miehittänyt Suomen 1200-luvulla Varsinais-Suomesta, ei Pohjanmaalta.
Siis mitä sinä oikein nyt selität? Että Pohjanmaa ei ole suomea?! Eikö tässä puolusteta koko valtakuntaa! Ja kuka tässä on puhunut Ruotsin hyökkäyksestä? Ja mitä helvettiä sinä paasaat 1200-luvun Ruotsalais-invaasiosta?!
Kun nyt tiedetään että itänaapuri on edelleen se sama jota varten täällä vastaanottoa mietitään ja samalla tiedetään S-400 ohjusjärjestelmistä, AWACS-koneista sekä pitkän kantaman ilmavoimista, niin kyllä kai pitää miettiä ilmapuolutus sen mukaan miten ne parhaiten selviytyisivät ja mahdollisimman pitkään. Hävittäjien sijoittelu itärajalle ei ainakaan vaikeuta naapurin toimia tehdä ne toimintakyvyttömäksi.

Jos ajatellaan länsisodan vaihtoehtoa niin silloin tavallaan KarPr pitäisi siirtää nopeasti keskieurooppalaista peltosotaa opettelemaan Elimäen peltojen asemesta Kauhavan suoralle. Lakeuksilla voisi käydä panssarisotaa ja tavallaan tuoda tehoa maavoimen toimintaan rynnäköivin ilmavoimien.
????????? Minä en tiedä mitä sinä ajattelet mutta ajattele vaan rauhassa länsisotaa jos se kuullostaa realistiselta.

Kun kerran Suomea ei voi enää puolustaa, on seuraava ajatus, se, että Suomi voisi puolustaa ennalta ehkäiseväksi liittymällä hyökkäykseen.
Ai miten niin ei voi puolustaa? Oletko sinä liittynyt tähän puupää-Puuperän jengiin jotka itkevät ja pirrastavat tuhottujen rynnäkkökiväärien perään (joita ei tuhottukaan vuosia sitten, kuten luultiin)?

Samaan aikaan kun on hyväksytty ajatus siitä, että ollaan epäitsenäinen osa hyökkäysosastoa, se johtaa siihen, että ulko- ja puolustuspolitiikka on mahdotonta siksi, että seuraava Horneteiden ja F-35 A:iden varaosatoimitus ja asesetti jäävät toimittamatta tai koko politiikka jää kongressin rattaisiin.

Tästä syystä pitäisi olla myös Euroopan unionin asetuotantoa perusaseistuksen osalta, joihin voidaan katsoa myös risteilyohjukset ja liitopommit.

Juttelin tästä ohjus- ja asehankinta toiminnasta ilmavoimille esikunta kaverini kanssa (siis ihan yleisiä asioita, ei tietenkään mitään salaisuuksia) ja hän sanoi että yksi iso syy miksi USA on suomelle nyt tärkein asetoimittaja johtuu siitä että todella luotettavia ja riittävän vahvoja aseyhtiöitä ei ole enää montaakaan. Eurooppalaiset (EADS) ovat epäluotettavia tavarantoimittajia (mm.NH-moka), pärjäävät huonosti laatukilpailussa USAlle ja hänen mukaansa länsimaailmassa on nykyään 2 todellista valtiota jotka pystyvät tarjoamaan hyvän hinta/laatu-suhteen ja luotettavat toimitukset: USA ja "eräs pikkuvaltio välimeren pohjukassa", josta ei nyt Erkin ministerikaudella oikein voi ostaa tavaraa.
 
RE: Lentotukikohtien enimmäismäärä Japanin ja Saksan kokoisessa maassa

Einomies1 kirjoitti:
No tulee varmasti mutta minä en tarkoittanutkaan että kaikkia valtateitä aletaan heti käyttää lasku- ja nousupaikkoina. Kyse on vaihtoehdoista, mutta koska en tiennyt miten monimutkaisia järjestelyitä edes tuo 3.luokan tukikohta vaatii, en osannut ottaa huomioon varautumisen tarvetta joukkojen ja kaluston suhteen.

Peruskurssia ilmanpuolustuksesta tarjoaa kaksiosaisena Maanpuolustuskoulutusyhdistys:

Kaikille yli 18 vuotiaille ilmapuolustuksesta kiinnostuneille tarkoitetut kurssit

Ilmapuolustuksen peruskurssi

"Ilmapuolustus tutuksi I"

Kurssi on yksipäiväinen koostuen oppitunneista ja videoesitteyistä.

Kurssilla annetaan perustiedot
- nykyaikaisesta lentoaseesta ja sen toiminnasta
- Suomen ilmapuolustuksesta
- ilma- ja väestönsuojelusta

Ilmapuolustustuksen jatkokurssi

"Ilmapuolustus tutuksi II"

Kurssi on yksipäiväinen koostuen oppitunneista ja tutustumisista Ilmavoimien kalustoon ja lentotukikohdan laitteisiin.

Kurssilla annetaan tietoa
- elektoronisesta sodankäynnistä ja tiedustelusta
- ilma-aseen kehityksen vaikutuksista omaan ilmapuolustukseemme

"Aisti-ilmavalvonta"

Kurssi kestää yhden viikonlopun perjantai-illasta sunnuntai-iltapäivään.

Teoriaosalla käydään läpi ilmavalvontaan liittyviä asioita, erityisesti aisti-ilmavalvontaa. Käytännön maastoharjoituksena on toiminta aisti-ilmavalvonta-asemalla.

Ilmauhka-kurssi

Kurssi on tarkoitettu MPK:n kouluttajille. (Tarvittaessa myös tilattuna muille "erityisryhmille"). Kurssilla annetaan kouluttajille kuva nykyaikaisesta ilmasodasta ja sen aiheuttamasta uhasta omille toimille. Kurssilla käsitellään myös ilmapuolustuksen toimia ilmauhkaa vastaan sekä ilmasuojelua.

Einomies1 kirjoitti:
Tuossa tutkielmassa paljastetaan koko kansalle osa sodanajan tukikohdista jonka olisi voinut ehkä jättää tekemättä. Vai onko "tee työtä jolla on tarkoitus" ajattelu karannut kauas lähtöpisteestään arvon luutnantilla ja tässä uinuvassa, syvässä rauhantilassa ei tarvitse miettiä tietojen salausperiaatteita?.

Tuo tutkielma on mielestäni hyvä, koska tuo hajonta käsityksistä, onko joku mielestään, toisen mielestä, toiminakykykyinen tai sotakelpoinen, käsittää varmaan monia muitakin aselajeja ja suorityskykyjä. Ainakin ne, jotka ovat jo univormunsa ja arvomerkkiensä kiillosta ja menestyksestään naismaailmassa toipuneet, alkavat vähitellen miettiä omaa ja joukkonsa suorituskykyä. Tutkielma alku oli hieman tieteellisen raskas, koska siihen oli aivan oikein ladattu viitekehykset ja katsontatavat, johon muodollisesti menetelmä ja tulokset riippuivat.

89. kadettikurssin priimus oli ilmavoimalinjalla oli Laura Kaalikoski.

Einomies1 kirjoitti:
No tuleepa mieleeni sivukaneettina ilmavoimien tutultani kuulema juttu Venäjän ilmavoimien taannoisesta komentajasta joka saapui vierailulle Karjalan lennostoon. Herra marssitettiin sisään kalliosuojiin ja paikat esiteltiin sen kummemmin arastelematta.

Minäkin ihmettelin kylmänsodan aikana sitä, miten tarkkaan esiteltiin kallioluolat sen vakuuttamiseksi, että pyrimme olemaan toimintakykyisiä. Jotenkin ihmettelin tuota kallioluollien rakenteen esittelyä. Luulisi riittävän sen, että sisäänkäynti olisi julkisesti tunnettu, johon voisi varata yhden ohjukset.

Toisaalta luottamusta herättävät toimet olivat tärkeitä, koska Neuvostoliitto olisi voinut toimittaa meille ilmaiseksi miten paljon aseita tahansa puolueettomuuden ylläpitämiseksi.

Muuten Venäjän federaation asevoimissa ja herra on herroitellessa edelleen toveri. Sen verran on lokakuun suuren vallankumouksen tasa-arvokehityksestä pidetty kiinni.

Einomies1 kirjoitti:
Kas kun eivät kädestä pitäen mitanneet panssari-oven paksuuden ja suositelleet minkälainen ja kokoinen pommi pitää olla jotta se parhaiten luolan tuhoaa ja mihin se kannattaa ohjata! Joskus tuntuu että suomalainen on naiivi ja liian luottavainen suhteessa vieraisiin. Kai tuo kentsu olisi voitu ottaa vastaan upseerikerholla ja katsella maan päältä noita Hornetteja?

No jos tuolle linjalle lähdetään, ei sotilasturismissa ole mitään mieltä ja sotilasasiamiestoiminnankin mielekkyys tärveltyy. Varmaan sama mielenkiinto on myös muiden maiden sotilasasiamiehillä Venäjällä vastaavanlaisissa kohteissa matkaillessaan. Kun kaikki keräävät muista maista kokemuksia rutiininomaiseseti kotimaassaan salattaviin raportteihin, on tietenkin pitkä lasku kotimaan veronmaksajille valmis ja tilauskanta puolustusvälineteollisuudelle puolivalmis.

Einomies1 kirjoitti:
Onko muuten ihan realistista ajatella että PV on niin tyhmä että jos jostain Lusin suoran harjoituksista tehdään lehti-ja tv juttuja joka vuosi, niin Hornetit ajetaan sinne samalle suoralle kriisin koittaessa odottelemaan vihollisean pommia?

Einomies1 kirjoitti:
No tuo väite tarvitsee vähän perusteluita. Ei kai meillä ole tehty uutta YYA-sopimusta USA:n kanssa, ainakaan minun tietääkseni?

Suomi ei solmi Yhdysvaltain kanssa minkäänlaisia sopimuksia niin kuin se ei solminut 1941-1943 Saksan valtakunnan eikä 1943-1945 Suur-Saksan valtakunnan kanssa. Kun ei ole sopimuksia, vaan pelkkiä yhteisymmärryksiä virkamiestasolla, on tietenkin virkamiehistön hallinta keskeisin yhteisymmärtämiseen perustuva runko. Suomi ei ole Yhdysvaltain liittolainen eikä vielä kanssasotija, vaan kanssarauhaanpakottaja mm. Afganistanissa. Näitä yhteistoiminnan asteita voidaan kuitenkin kohottaa tarpeen mukaan.

Esimerkiksi Britannian ja Ranska liitto, entente cordiale, ei ollut liitto, koska Britannia ei tehnyt mitään sopimuaksia rajoittamaan brittiläisen imperiumin ulko- ja puolustuspolitiikkaa etukäteen. Tämän vuoksi solmittu yhteisymmärrys nimettiin entente cordialeksi, sydämelliseksi yhteisymmärrykseksi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Entente_cordiale

Tällaista yhteisymmärrystä on ilmassa aina. Siksi on erittäin tärkeää se, mitä Kansallinen Kokoomus puuhaa diplomatian alalla, millainen henki on ilmavoimissa, ketkä ovat miehittäneet avainpaikat sotia suunnittelevissa ministeriössä, kuten ulkoasiainministeriö ja puolustusministeriö.

Me emme äänestäjinä emmekä veronmaksajina pääse selville maamme tilasta ilman parlamentaarista valvontaa, jota varten on ulkoasiainvaltiokunta ja puolustusvaliokunta.

Puolustusvaliokunta on ollut yhtä alamittainen aikaisemmin jo vuosia. Puolustusministerin tehtävä on ollut koko valtioneuvoston toiseksi kevein heti kulttuuriministerin jälkeen. Juuri siksi, kun kansanedustajilla ei ole ollut kiinnostusta aiheeseen, on koko hallinnonala hieman toimeenpanovallan kourissa, joten tuo päätösvalta ja tuomiovalta on jäänyt hieman heiveröisemmäksi.

Einomies1 kirjoitti:
Mihin itään sinä olet lähdössä? Suomi ei lähde tällä arsenaalilla yhtään mihinkään koska muutama ohjus ei riitä hyökkäykseen.

Juuri siksi kannattaa harrastaa lukemista. Kansliapäällikkö, joka on kenraaliluutnanttikin, Räty, totesi, että kynnysasejärjestelmistä on vaikea luopua (säästöpäätösten osalta), mutta määristä voidaan keskustella.

Suomi hankkii kynnysasejärjestelmiä riittämättömin määrin, jotta ilmavoimien oppiminen jatkuu. Sen sijaan äänestäjtä eivät käsitä laadullisia muutoksia, vaan laskevat vain ammusten kappalemääriä.

Ei Suomen ole tarkoitus omalla valtionbudjetillaan ostaa kaikkia neutraloimiseksi tarvittavia ammuksia, vaan hankkia järjestelmät ja opetella järjestelmät, jotta Suomi voidaan uppoamattomana lentotukialuksena ilman puolueettomuus- ja liittoutumattomuusvaihetta kytkeä suoraan osaksi ennalta ehkäisevääkin puolustusta.

Einomies1 kirjoitti:
Kyse on vasta-isku aseesta ja syvästä vaikuttamisesta vastustajaan.

Mikä vastaiskuase liitopommi on?

Einomies1 kirjoitti:
Mikä sama kokemus meillä on sodasta Yhdysvaltojen kanssa? Yhdysvallat ei puolustanut omaa maataan II ms:ssa vaan hyökkäsi itse. Pelkkä Saksan sodanjulistus USAlle tai sukellusvenesota ei ollut todellinen uhka maalle paitsi jos Saksa olisi onnistunut lyömään Neuvostoliiton ja Iso-Britannian..

Minusta meidän on vaikeaa kyseenalaistaa Yhdysvaltain ammattisotilaiden ja FDR:n arvostelukykyä. Hän rahoitti Lend and lease -sopimuksella niin konkurssikypsään tilaan Saksan vastaisen sotimisensa vuoksi ajautunutta Britanniaa samoin kuin Neuvostoliiton ensimmäisen Saksan sotavuoden karmeat tappiot. Yhdysvallat tuki sotilaallisesti Neuvostoliittoa toimituksin 1939-1940 aggressiivista Suomea vastaan jne.

Yhdysvallat suoritti Saksan tuhoamalla ennalta ehkäisevää puolustusta, jopa siten, että Saksalta julisti sodan, jolloin Saksan tuhoamisessa ei ollut edes länsimaisesti mitään eettisesti epäilyttävää.

Neuvostoliitto Puolaa miehittämällä sekä Latvian, Liettuan ja Viron neuvostotasavaltalaistamalla myös suoritti ennalta ehkäisevää puolustusta.

Einomies1 kirjoitti:
Koko viime vuosisadan USA on hyökkäillyt joka puolelle maailmaa, eikä meillä ole juuri mitään yhteistä tuon arvaamattoman suurvallan kanssa. Se katsoo vain omia etujaan kuten muutkin suurvallat. Pikkumaat suurvallat hyväksyvät sateenvarjojensa alle vain jos näillä on potentiaalia hyödyttää niitä. Loppujen lopuksi nuo sopimukset ovat vain ilmaa.

Juuri tämän vuoksi Suomi heittäytyy Yhdysvaltain kongressin armoille kriittisten asejärjetelmien suhteen. Tästä puolestaan seuraa, että ministereillä tulisi olla hyvä yhdysvaltalainen turvallisuusluokitus ja kumartelun kulman pitäisi olla vähintään suorakulma.

Kun merkittävä osa "vapaan kilpailun" nimissä heittäytyy Boeingin ja Lockheed Martinin kestotilaajaksi, häviää tietenkin Euroopan unionista kilpailukykyinen osaaminen, jonka vuoksi rähmällään olosta tulee jopa järkevää.

Vaihtoehtojen maailmassa ylläpitämiseksi Italia, Ranska ja Saksa ovat jo aloittaneet Venäjän federaation asejärjestelmien päivittämisen, jottei Eurooppa itäosastaan ajaudu täysin rappiolle. Yksi Euroopan unjonin itsenäisyyteen tähtävä hanke on Galileo.

Einomies1 kirjoitti:
Kuinka monta hyökkäämättömyyssopimusta solmittiin II ms:n aattona ja kuinka monta irtisanottiin senjälkeen? Sopimus on pala paperia jonka voi repiä ja irtisanoa toinen osapuoli 10 sekunnissa. Todellinen kumppanuus on harvinaista ja se vaatii että valtioilla ja kansoilla on jotain todellista yhteneväisyyttä kulttuureissa, yhteiskunnassa ja poliittisessa järjestelmissä.

Kumppanuus on oman valistuneen edun vastaista, minkä vuoksi se on haurasta ja harvinaista. Norja ja Suomi kärsivät Ruotsin eriseuraisuudesta, mutta sietävät Ruotsia sen puolustusvälineteollisuuden eli sotataloutensa vuoksi. Samasta syystä Saksa jätti Ruotsin miehittämättä. Ulkopolitiikka, joka on sodan syy, on aina monisäikeisempää kuin miltä se näyttää poteron reunalta. Siksi ylipäällikkyys on jakautunut historian kuluessa diplomatiaksi ja sotapolitiikaksi. Tätä ennen uskonnollinen johtajuus jakautui uskonnolliseksi johtajuudeksi ja maalliseksi politiikaksi.

Einomies1 kirjoitti:
Lisäksi mailla pitää olla pitkät ja hyvät suhteet jotka liittävät ne hirtoriallisesti toisiinsa. USA:lla ja suomella ei ole näitä todellisia yhteyksiä.

Yhdysvalloilla ja Suomella, Yhdysvalloilla ja Israelilla, on paljon paremmat suhteet kuin mikä olisi Suomelle siveellistä. Tästä syystä kansalaisten on vaikea erottaa substansseja imagoista. Puolueettomalla Ruotsillakin oli salainen puolustussopimus Ruotsin kanssa siitä jo vuodesta 1960 alkaen, että Yhdysvallat saa parkkeerata hyökkäyssukellusveneensä Gotlannin itäpuolelle 300 metrin syvänteeseen, kun Itämeri yleensä 100 metrin syvyisen on liian matala 300 metrin - 400 metrin syvyyttä edellyttäville sukellusveneoperaatioille. Ellei tätä satu muistamaan, ihmettelee tietenkin sitä miten Carld Bildt saattoi panna jonkun naisympäristöministerin venkuloimaan Nord Stream -maakaasuputkea vastaan muodon vuoksi ja miksi ilmesesti US Navy saattoi herättää Viron ulkoasiainministeriön kääntämään takkinsa merellistä pukea vastaan, vaikka Viro jo oli tyytyväinen siitä, ettei putkea yritetty perinteiden mukaisesti saada maanpinnalle Baltian ja Puola kautta Saksaan.

Ruotsin ja Viron touhukkuus ja lapsellisuus naurattaa. Erityisen huvittava helppu on Bildt, jolta Stubb ottaa ohjeensa. Bildtille maksettiin Nafta Moskvan optiona reilusti niin kuin Scröderille ja Lipposellekin. Silti Bildt käy imagopoltiikkaa ja on lapsellinen.

Ruotsi on jatkuvasti yrittänyt vakoilemalla pyytää anteeksi palmelaista puolueettomuuttaan Yhdysvalloilta. Tämä lapsellinen touhukkuus typerällä tavalla toteutettuna on ärsyttänyt ajoin Neuvostoliittoa, ajoin Suomea ja ajoin molempia.

Einomies1 kirjoitti:
WTF? Mistä tämä nyt on saanut alkunsa? Oletko sitä mieltä että nyt meidän 62 hävittäjää alkavat hyökkäillä Kronstadtia ja Pietaria vastaan? Haloo!

Tämä on saanut alkunsa siitä, että Suomeen hankintaan osaamista, joka hyödyttää Yhdyvaltain strategiaa ja oppia ennalta ehkäisevästä puolustuksesta, joka mitätöi puskurivaltiouden ja puolueettomuuden.

Suomessa on pyritty hankkimaan aseita joilla voi iskeä Lappeenrannasta Moskovaan, mitä Yhdysvallatkin on joutunut toppuuttelemaan liiallaisena,, ylinäyteltynä, natoiluna. Venäjälle ja Yhdysvalloille on riittänyt se, että latvialaiset ja virolaiset käytännössä ilman ilmavoimia ja merivoimia uhoilevat. Sen sijaan molemmat ovat pyrkineet rajoittamaan Suomen kiihkoa olla ensiluokan rauhankumppani. Nämä rauhankiihkoilijat toimittanevat virkaansa puolustusministeriössä, Kansallisessa Kokoomuksessa, Alma Mediassa ja Sanomassa.

Alma Media ja Sanoma toteavat tämän johtunee halos- ja tuomioja-allergiasta näkemättä sitä suurempaa kokonaisuutta: sitä, että ei ollut tarkoitus Saksojen yhdistymisen jälkeen laajentaa NATO:a Varsovan liittoon, vaan ajatus oli tehdä Saksasta miltei puskurivaltio. Kuitenkin henkinen puolalaisuus löi ylitse ja kävi kuin kävi. Baltiaa pidetään sotilaallisena tyhjiönä siksi, että sillä pyydetään anteeksi NATO:n tarkoitukseton itälaajeneminen.

Einomies1 kirjoitti:
Siis mitä sinä oikein nyt selität? Että Pohjanmaa ei ole suomea?! Eikö tässä puolusteta koko valtakuntaa! Ja kuka tässä on puhunut Ruotsin hyökkäyksestä? Ja mitä helvettiä sinä paasaat 1200-luvun Ruotsalais-invaasiosta?!!

Karttaan katsomalla selviää, että sotilaallisesti varsinainen Suomi on Kanta-Häme ja Pirkanmaa strategisena reservinä. Muut alueet ovat periferioita, joita luovutetaan tai pidetään joustavasti.

Einomies1 kirjoitti:
Kun nyt tiedetään että itänaapuri on edelleen se sama jota varten täällä vastaanottoa mietitään ja samalla tiedetään S-400 ohjusjärjestelmistä, AWACS-koneista sekä pitkän kantaman ilmavoimista, niin kyllä kai pitää miettiä ilmapuolutus sen mukaan miten ne parhaiten selviytyisivät ja mahdollisimman pitkään.

Näinhän sitä itsenäisessä valtiossa teorian mukaan pitäisi ajatella. Kuitenkin strateginen ajattelu edellyttää sitä, että maanpuolustuksesta luovutaan ja valmistaudutaan osana suurempaa kokonaisuutta ennalta ehkäisevään puolustukseen.

Einomies1 kirjoitti:
Hävittäjien sijoittelu itärajalle ei ainakaan vaikeuta naapurin toimia tehdä ne toimintakyvyttömäksi.

Miksi sijoittaisin ainuttakaan hävittäjää Pohjanmaalle, ellei ole tarkoitus toimia läänestä uhkaavaa maihinnousua vastaan?

Einomies1 kirjoitti:
????????? Minä en tiedä mitä sinä ajattelet mutta ajattele vaan rauhassa länsisotaa jos se kuullostaa realistiselta.

En minä ajattele itä- tai länsisotaa, vaan sodan syytä, ulkopolitiikkaa.

Einomies1 kirjoitti:
Ai miten niin ei voi puolustaa? Oletko sinä liittynyt tähän puupää-Puuperän jengiin jotka itkevät ja pirrastavat tuhottujen rynnäkkökiväärien perään (joita ei tuhottukaan vuosia sitten, kuten luultiin)?

Jaakko Puuperä on strategiatasolla oikeassa. Stenaamiseen liittyy myös strategian muutos.

Einomies1 kirjoitti:
Juttelin tästä ohjus- ja asehankinta toiminnasta ilmavoimille esikunta kaverini kanssa (siis ihan yleisiä asioita, ei tietenkään mitään salaisuuksia) ja hän sanoi että yksi iso syy miksi USA on suomelle nyt tärkein asetoimittaja johtuu siitä että todella luotettavia ja riittävän vahvoja aseyhtiöitä ei ole enää montaakaan. Eurooppalaiset (EADS) ovat epäluotettavia tavarantoimittajia (mm.NH-moka), pärjäävät huonosti laatukilpailussa USAlle ja hänen mukaansa länsimaailmassa on nykyään 2 todellista valtiota jotka pystyvät tarjoamaan hyvän hinta/laatu-suhteen ja luotettavat toimitukset: USA ja "eräs pikkuvaltio välimeren pohjukassa", josta ei nyt Erkin ministerikaudella oikein voi ostaa tavaraa.

Juuri tästä syystä nuo kaksi valtiota pitäisi Euroopan unionin itsenäisyyden vuoksi asettaa tuontikieltoon ja ostaa aseita myös kolmannelta jälleen luotettavaksi tulevalta asetoimittajalta Kreikan ja Kyproksen tapaan.

Se, ettei Suomi osta ostaa käyvältä siionistivaltiolta aseita, on oikea ja väärä tieto. Suomi ostaa sen tekniikalla varustettuja laitteita mm. Sveitsistä ja Tanskasta lisenssivalmistettuna. Tämä tuomiojalaisuuden antisemitistisyys on osa informaatiosodankäyntiä, jota Alma Media ja Sanoma ylläpitävät. Tästä kiitokseksi Israel murhaa vaikka aseettoman sotilastarkkailijan tapansa mukaan, kun pitää antaa poliittisella murhalla "message" YK:n pääsihteerille.

Suomi ei ole mitään velkaa Israelille. Suomi ei toimittanut juutalaisiaan sodan aikana uuniin monien länsimaisten ja balttilaisten sivistysvaltioiden tapaan. Suomi on toimittanut Israelille Tampellan kranaatinheitinteknologian aikana, jolloin sillä ei vielä ollut loistavia ilmavoimia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soltam Suezin kriisin aikana on aivan riittävästi tapettu arabeja suomalaisella osaamisella. Luulisi sen riittävän.

Kysy nyt seuraavalla kerralla ilmavoimien esikunnasta, miten moneen lentotukikohtaan heillä on samanaikaisesti varaa ja logistisesti mahdollista Suomen kaikille tuhansille puolen kilometrin asfalttisuorille.
 
Tuo virallinen tutkielma maantietukikohtien vähimmäistarpeista antoi kuoliniskun sille toiveelle että koneet pystyttäisiin hajauttamaan, jopa 170 kentän verkkoa toivottiin, hehheh.
.
M.O.T.
.
Sen tiesin ennestään että vaijeripysäytys vaatii paljon, ei se ole mikään pyykkinaru.
.
Oman arvioni mukaan : 2-3 konetta per kenttä, antaa siis 20-30 kenttää. Niille saattaa olla kamatkin.
Kyllä sen verran tienpätkiä pitää kuoppaisina, jos AWACS ne löytää.
.
Kaikki on edelleen kiinni siitä onko Hornet AWACS - tutkassa näkymätön stealth kuten väitetään. Ja voiko niitä vapaasti siirrellä rekalla sota-aikana, mikä vaatii sen että epäiltyjen tukikohta-alueiden läheistä suurrekkaliikennettä tai edes teitä ei pommiteta.
Jos nämä eivät toteudu vähintään 70-prosentin onnistumisella joka koneella, niin 4,3 miljardia on pantu niihin hukkaan. Oli niissä JASSM yms, tai ei.
 
Maantiekentät eivät ole kuolemassa! Tai sitten strategisia virheitä osataan tehdä maamme ulkopuolellakin:

http://theaviationist.com/2014/06/06/poland-new-highway-strip/

Poland opens a new highway strip in southeast part of country
Jun 06 2014 - 1 Comment
highway-strip.jpg

By Jacek Siminski
There are several highway strips in Poland. A new one, not far from Ukraine has just been established.
According to TVN24, one of the most influential Polish TV stations, a part of A4 Highway received a status of a highway strip. Highway Strips in Poland are called Drogowy Odcinek Lotniskowy (DOL) that more or less means Airstrip Section of the Road.

The strip is located in Southeast part of Poland, between Tarnów and Dębica. Since there are no active runways and airbases in the area, the decision to make a new strip available to warplanes may be related to the events that take part beyond the border with Ukraine.

The DOL is 3 km long and 36 m wide. From the strategic point of view it may be a useful point for dislocation of aircraft. It may also be used as an emergency strip, capable to accomodate Polish Air Force or allied fighter planes, transport aircraft or even a civilian airliner, should the need arise.

The section of the highway looks usual, but there is no ordinary infrastructure installed in the area, such as bridges, and the road barriers can be removed quickly. Parking space for the aircraft are placed at both ends of the improvised runway. What is more, the central reservation has been removed and replaced with tarmac.

If a landing is to happen, the junction points in Tarnów and Żyraków are closed for traffic.

Jacek Siminski for TheAviationist

Top: Photo file of a C-130 landing on a highway in Germany (Wikimedia)
 
Pelkkä Saksan sodanjulistus USAlle tai sukellusvenesota ei ollut todellinen uhka maalle paitsi jos Saksa olisi onnistunut lyömään Neuvostoliiton ja Iso-Britannian.
Tai onnistunut lyömään USAN. Kyllä se todellinen uhka oli! Aikoinaan, jälkikäteen on helppoa katsella:)
 
Tarvitaanko noide
RE: Klenbergin ja matruusien sota



Olisikos meillä taas yksi vapaaehtoinen selittämään raadille, että kuinka tuon saa tehtyä? Meinaan, että se maalien määrä on sellainen, että vaikka kuinka GPS tms. ohjattuja pommeja on, niin kovin montaa konetta ei per kohde riitä ja silloin konerikot ja muut tehtävän keskeyttävät jutut jättävät aukkoja kohteisiin. Ja tämän lisäksi kaikki mitä puolustus saattaisi saada aikaan.


Tarvitaanko noiden kenttien tuhoamiseen koneita tuloa lähellekään? Ilman koneitakin varmasti saadaan tärkein kohta matalaksi.
 
Lentotukikohtien enimmäismäärä Japanin ja Saksan kokoisessa maassa



Tuo luettelo lentotukikohdista oli lähinnä avauspuheenvuoro sille, miten vähän tosiasiassa näitä lentotukikohtia todella on.

Laura Kaalikosken lopputyöstä voi hieman katsella, mitä lentotukikohta vaatii vähimmillään tienpätkän lisäksi

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...kwPxoiHvskwMgliAA&sig2=ss73xsLYOWNTQiz33fEOEQ

Yksi keino pidentää ilmavoiman elinkaarta on pitää lentokoneet ilmassa tankkereiden avulla. Kuitenkin tankkeri itsessäänkin on ilmassa näkyvä maali eikä ollenkaan hävittäjän veroinen. Tankkerissa ei ole kuin rekka-autollinen polttoaineitta, mutta se on ilmassa.

Olisi tietenkin edullista, jos torjuntahävittäjän ei tarvitsisi laskeutua tankkaamaan, vaan ainoastaan laskeutua täydentämään ammukset. Näin ollen turhaa laskeutumista voitaisiin vähentää.

Tuosta lentotukikohtien pommittamisesta ja ylläpitämisestä voisi katsoa jonkin Sotilasaikakauslehden artikkelin. En nyt muista, miten lentotukikohdan elinkaarta on ajateltu pidentää, mutta siihen liittyy myös raivauspioneerit.



Lentotukialushävittäjä voi laskeutua lyhyelle kentälle. Se kuitenkin tarvitsee lentotukikohtapalveluita sinne tienpätkän varrelle. Lentotukikohtaan kuuluu lisäksi jonkinlainen valvonta ja ilmatorjunta - yleensä.

Ihannetilanne olisi tietenkin se, että 62 hävittäjälle olisi noin 124 - 186 lentotukikohtapaikkaa, mutta rajoitteeksi tulee se, että myös jokaisen lentotukikohdan laitteisto ja tukikohtajoukkue maksaa.

Näin ollen on uskottavaa, että Suomessa voisi olla ehkä jokin 20 tosiasiallista lentotukikohtaa, jotka voisi möyhentään tuntien kuluessa tarpeen mukaan ohjuksin, ei erikoisjoukoin, puolustuksen syvyydessä perunapelloksi, jolloin jäljelle jääneet ehjät laitteet siirrettäisiin uusille paikoille.

Muistaakseni tuo varalaskupaikkojen rakentaminen alkoi 1960-luvun lopulla ja sitä taisi eduskunnassa vastustaa SKP-SKDL siksi, että ne olisivat vaarantaneet Suomen puolueettomuutta tarjoten imperialisteille mahdollisuuden laskeutua Suomeen. Suomihan on nimittäin mannerta itään päin ja länteen päin saari - logistisesti.



Tynkä-Suomen pinta-ala on kyllä vaikuttava, miltei Kongon, Japanin ja Saksan kokoinen ja teitä riittää. Ongelmaksi tullee se, että jokaiselle lentotukikohdalle pitäisi toimittaa sen jonkin minimivarustus. Tässä tulee rahapula vastaan.



No ei. Ilmavoimissa ajatellaan pidemmälle, poliittisesti. Kun Hornet-linjalla jatketaan US Navy -yhteensopivasti, voidaan kehittää samanlainen iskukyky kuin länsimaalla. Näin ollen omien voimien ei tarvitsekaan riittää, kun Suomesta tehdään Yhdysvaltain uppoamaton lentotukialus jo ennakkoon.

Tässä mielessä tämä ilmavoimien ajattelu on pikemminkin vuodelta 1941 kuin 1939. 1941 22.6.1941 tuli sata saksalaista lentokonetta käymään Uttiin matkallaan pommittamaan Leningradia. Neuvostoliitto katseli touhua kärsivällisenä ja kärsivänä kolme päivää ja muistutti Suomen hallitusta pommittamalla koko Suomea.

Emme enää lähde päin inhaa itää puolueettomina emmekä lentotukikohtia tarjoavana kanssasotijana, vaan liittolaisena.

Kun meillä on sama kokemus kuin yhdysvaltalaisilla, on meidän melko helppo tarjota lentotukikohdat ja osallistua itsekin ennalta ehkäisevään puolustukseen Kronstadtia ja Läntistä sotilaspiiriä vastaan.

Kun Suomen puolustusvoimista rakennetaan osa suurempaa hyökkäysvoimaa, uskotaan tietenkin, että Moskovassa rupeavat polvet tutisemaan.

Käytännössä siitä ei seuraa kuin entistä nuivempaa kauppapolitiikkaa, sitä, että saamme edelleen antaa Venäjälle Fortumin tapaan kehitysapua Siperian kunnostamiseen, mutta emme pääse mihinkään keskeisiin hankkeisiin mukaan tyyliin Svetogorsk tai Kostamus.

Eivät Suomessa ilmavoimat ole tyhmiä, vaan äänestäjät, kansanedustaja ja kiintiöministerit valtakunnanblondeista kielirasisteihin. Yhdelle riittää ylennys yliluutnantista majuriksi maakuntaan, jossa pittee piästä piällysmieheksi ja toiselle sotilasansiomitali. Yleensä tätä ehdollistamista tehdään messinkinsin ruusukkein tai mitalein, joiden tuotantokustannus on vähemmän kuin kymmenen euroa. Sama mitali- ja kunniamania oli Neuvostoliitossa, jossa rahaa enemmän oli kunniaa. Maa, joka hoitaa asiansa liberaalisti, voi ajautua tilanteeseen, jossa ei ole ei rahaa eikä kunniaa niin kuin Venäjällä 1990-luvulla.

Missää maassa nimittäin ilmavoimien tehtävänä ei ole vastata työllisyydestä, sosiaalisesta koheesiosta, elinkeinopolitiikasta, kauppapolitiikasta jne. Sosiaalistamisvelvoitteet yleensö kaikissa maissa ja uskon ylläpitäminen on sälytetty massapuolustushaaralle, maavoimille, joiden uskotana tarjoavan miesten koulua ja kotitalousopetusta tyyliin: pinkka, punkka ja kaappi, ellei äiti opettanut petaamaan.



Pohjanmaa ei ole kuitenkaan se varsinainen Suomi niin kuin Varsinais-Suomi ja Hämeet (Päijät-Häme, Pirkanmaa eli Pohjois-Häme ja Kanta-Häme) ellei pelätä Ruotsin tekevän maihinnousua aseista- ja varuskunnista riisutulle Pohjanmaalle. Ruotsi on hyökännyt ja miehittänyt Suomen 1200-luvulla Varsinais-Suomesta, ei Pohjanmaalta.

Jos ajatellaan länsisodan vaihtoehtoa niin silloin tavallaan KarPr pitäisi siirtää nopeasti keskieurooppalaista peltosotaa opettelemaan Elimäen peltojen asemesta Kauhavan suoralle. Lakeuksilla voisi käydä panssarisotaa ja tavallaan tuoda tehoa maavoimen toimintaan rynnäköivin ilmavoimien.



Tästä tienpätkien riittävästä määrästä voimme olla ehdottomasti samaa mieltä. Melko lyhyt laskeutuminen riittää JAS-39:llekin. Se, mikä on pullonkaulana on minilentotukikohdan kalusto, joita niitäkin pitäisi olla runsaasti, jotta lentotukikohtia olisi niin paljon, että ohjushyökkäys jokaisen muuttamiseksi perunapelloksi tulisi kalliiksi.

Minusta toistaiseksi riittänee se, että toteamme, että erikoisjoukoin jokaisen puolen kilometrin asfalttipätkän nitistäminen puolustajan syvyydessä olisi logistinen mahdottomuus, kun taas ohjuksissa riittää enemmän lentotoiminnan lamauttamiseen.

Huomio tulee siis keskittää risteilyohjusten ja liitopommien mahdollisuuksiin.

Kun kerran Suomea ei voi enää puolustaa, on seuraava ajatus, se, että Suomi voisi puolustaa ennalta ehkäiseväksi liittymällä hyökkäykseen.

Tämä lyhentää pinnaa idässä, josta seuraa, ei kylmää sotaa, vaan kylmempää diplomatiaa ja pakkashuuruisempaa, nuivempaa, kauppapolitiikkaa.

Samaan aikaan kun on hyväksytty ajatus siitä, että ollaan epäitsenäinen osa hyökkäysosastoa, se johtaa siihen, että ulko- ja puolustuspolitiikka on mahdotonta siksi, että seuraava Horneteiden ja F-35 A:iden varaosatoimitus ja asesetti jäävät toimittamatta tai koko politiikka jää kongressin rattaisiin.

Tästä syystä pitäisi olla myös Euroopan unionin asetuotantoa perusaseistuksen osalta, joihin voidaan katsoa myös risteilyohjukset ja liitopommit.



Varalaskupaikat ovat Google Mapsissa ja maakuntakaavoissa näkyviä julkisia maanpuolustuksen tiekirkkoja, joista on lupa keskustella.

Jos jollain on todellista tietoa ilmapuolustuksesta, se on TTL 1 tai vähintään TTL 2, jolloin sen ilmaiseminen laitonta.

Näin ollen ei pidäkään olettaa, että maakuntakaavojen varalaskupaikat, jotka näkyvät Googlessa leveneminä, olisivat se koko virallinen lentotukikohtapolitiikka maassa, mutta se, että jostain otettaisiin suunnitelma, jossa ovat todelliset minilentotukikohtien paikat huoltoineen ja yksiköineen sekä peistattaisiin Internetiin, olisi rikos.

Se, että varalaskupaikkoja on, on tietenkin 1960-luvun lopun ajattelua, joka on näkynyt mm. Ruotsissa myös samankaltaisessa hajautetussa ajattelussa, joka on periytynyt ei-lentotukialushävittäjä Drakeneista JAS-39:ään.

Risteilyohjukset ovat muuttaneet paljon maailmaa. Jos jokaisella olisi Colt Peacemakerin tai AK-47:n lisäksi henkilökohtainen risteilyohjus, olisi maailma tasa-arvoisempi.

Hornet-lähde: http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/air/fighter/f18.html

Olen aina ihmetellyt että miksi noita Pvn taktiikka/strategiaoppeja jaellaan noin vapaasti netissä. Vai taitanevat olla tiedossa jo niillä keiden asiasta ei tarttis tietää?
 
Tarvitaanko noide



Tarvitaanko noiden kenttien tuhoamiseen koneita tuloa lähellekään? Ilman koneitakin varmasti saadaan tärkein kohta matalaksi.

Riippuu kenen toimesta. Jenkeillä epäilemättä riittää ammuksia ampua kaukaa ja tuhota vaikka mitä, mutta mitenkäs muilla? Ja mikäpä se "tärkein kohta" sitten olisi, joka voitaisiin ampua hajalle ja jättää muut ehjäksi?
 
Lukematta koko ketjua läpi niin, oma oletukseni alkuperäiseen kysymykseen on lyhyesti "korjausnopeus". Mahdollisia kiitoteitä on todella paljon ja vaikka vihollinen tietäisi niiden sijainnit niin siitä ei olisi juuri mitään hyötyä koska Suomalaiset ehtivät korjaamaan kiitotien nopeammin kuin niitä ehditään tuhoamaan. Joskus näin jollain nettisaitilla ihmettelyä siitä miksi Juutalaisten tuhoamista ei yksinkertaisesti estetty pommittamalla rautateitä. Jo WW2 aikaan ongelma oli siinä että Saksalaiset korjasivat keskimäärin 12 tunnissa pommitetun rautatien, joten valtavaa määrää rautateitä olisi pitänyt pommittaa kaksi kertaa vuorokaudessa jotta junakuljetukset olisi estetty. Sehän oli tietysti mahdotonta. Saman oletan tilanteen olevan tänä päivänä Suomalaisten varalaskupaikkojen kanssa.
 
Kannattaa muistaa, että koneilla on erilaisia vaatimuksia. F35 vaatii aivan eritasoista huoltoa ja muuta, kuin vaikkapa Gripen. Gripen on suunniteltu sellaiseksi, että se voidaan tankata ja aseistaa uudelleen muutamassa minuutissa ihan varusveijareiden toimesta. Minun on vaikea käsittää, miksi se tarvitsisi raskasta organisaatiota ympärilleen? Riittäisi, että olisi joitain tukikohtia Vaasan/Porin tasalla, jonne voisivat lentää isompia korjauksia jne. varten. Muuten, senkun ovat pienillä tienpätkillä pitkin Suomea. Ei niitä joka kerralla tarvitse helvetti soikoon osiksi purkaa ja koota, vaan tosiaankin, se pelkkä aseiden ja polttoaineen täydennys riittää ja kone voi jatkaa matkaansa. Tämmöisen toteuttamiseen riittää HYVIN kevyt organisaatio. Periaatteessa se riittää, että tienpätkä X vedetään kiinni liikenteeltä kun kone on tulossa, kone laskeutuu, rullaa sivutielle naamioverkon alle, viereen ajaan auto josta tankataan polttoainetta ja soltut heittävät uudet ohjukset koneeseen. Sitten kone taas rullaa tielle ja ampaisee matkaan. Polttoaineauto ja ohjustäydennysauto voivat suksia sen jälkeen kuuseen, seuraavaan paikkaan.

Laskeutumisvalot ja radiosysteemit ovat tarpeettomia. Lentokone tietää sijaintinsa ja tietää laskupaikan sijainnin ja lentäjä osaa kyllä pimeälaseilla lasketua pilkkopimeälläkin. Kyllä tietovuon kautta tieto kulkee tarpeeksi ja maanpinnalle olevia varten voi olla kaapelit, puhelinverkko tai radiot kertomassa "menkää nyt pisteeseen Z, kone tulee Y minuutin kuluttua". Mitä siellä muka tarvitsee olla muuta? En tajua. En oikeasti tajua, kertokaa nyt ihmeessä. Minusta riittää pari äijää tien kumpaakin päähän liikenteen pysäyttämään, muutama äijä huoltamaan kone ja joku kyttäämään radiota tms. Siinä se.
 
Miksiköhän Suomeen ei kai nytkään harkita ja ole koskaan harkittu vtol-koneita. Niiden avullahan varalaskukenttiä olisi käytännössä ääretön määrä.
 
Miksiköhän Suomeen ei kai nytkään harkita ja ole koskaan harkittu vtol-koneita. Niiden avullahan varalaskukenttiä olisi käytännössä ääretön määrä.

Varmaan harkitaan jos joskus tulee tarjolle asiallista kalustoa asialliseen hintaan. Tuollaisen erikoiskalun korkeat kehityskulut yhdistettynä pieniin valmistusmääriin tekevät yhtälöstä vähintäänkin vaikean. Ehkä Patria voisi kehitellä Hornetille VTOL-lisävarustelun? :D
 
Miksiköhän Suomeen ei kai nytkään harkita ja ole koskaan harkittu vtol-koneita. Niiden avullahan varalaskukenttiä olisi käytännössä ääretön määrä.

No, aikaisemmin ainoa relevantti VTOL oli Harrier ja se ei ole kovin kummoinen hävittäjänä. F-35 VTOL malli on vielä raakile ja jo nyt tiedetään, että se maksaisi enemmän kuin standardi -malli.
 
Noi STOVL (short take off vertical Landing) koneet ei ole mitään helikoptereita. Niillä pitää olla ihan samanlainen valmisteltu kiitotie (hiukan lyhyempi vain) kuin muillakin lentokoneilla eli merkittävää hyötyä ei varmaankaan saavutettaisiin ottaen suuremmat hankinta ja käyttökulut sekä huonompi käytännön suorituskyky.

Hornetin nousu-ja laskukiidon pituus ei ole ongelma ja jos halutaan laskeutua lyhyemmälle matkalle voidaan käyttää jarruvaijeria. Koukun saa F-35 ja voisin kuvitella että esim. norjalaisia varten tulee myös jarruvarjo optioksi.
 
No, aikaisemmin ainoa relevantti VTOL oli Harrier ja se ei ole kovin kummoinen hävittäjänä. F-35 VTOL malli on vielä raakile ja jo nyt tiedetään, että se maksaisi enemmän kuin standardi -malli.

Olisihan neukkulasta voinut hankkia YAK-38:n. Ei sillä että sekään olisi ollut kummoinen hävittäjä.
 
Kannattaa muistaa, että koneilla on erilaisia vaatimuksia. F35 vaatii aivan eritasoista huoltoa ja muuta, kuin vaikkapa Gripen. Gripen on suunniteltu sellaiseksi, että se voidaan tankata ja aseistaa uudelleen muutamassa minuutissa ihan varusveijareiden toimesta. Minun on vaikea käsittää, miksi se tarvitsisi raskasta organisaatiota ympärilleen? Riittäisi, että olisi joitain tukikohtia Vaasan/Porin tasalla, jonne voisivat lentää isompia korjauksia jne. varten. Muuten, senkun ovat pienillä tienpätkillä pitkin Suomea. Ei niitä joka kerralla tarvitse helvetti soikoon osiksi purkaa ja koota, vaan tosiaankin, se pelkkä aseiden ja polttoaineen täydennys riittää ja kone voi jatkaa matkaansa. Tämmöisen toteuttamiseen riittää HYVIN kevyt organisaatio. Periaatteessa se riittää, että tienpätkä X vedetään kiinni liikenteeltä kun kone on tulossa, kone laskeutuu, rullaa sivutielle naamioverkon alle, viereen ajaan auto josta tankataan polttoainetta ja soltut heittävät uudet ohjukset koneeseen. Sitten kone taas rullaa tielle ja ampaisee matkaan. Polttoaineauto ja ohjustäydennysauto voivat suksia sen jälkeen kuuseen, seuraavaan paikkaan.

Laskeutumisvalot ja radiosysteemit ovat tarpeettomia. Lentokone tietää sijaintinsa ja tietää laskupaikan sijainnin ja lentäjä osaa kyllä pimeälaseilla lasketua pilkkopimeälläkin. Kyllä tietovuon kautta tieto kulkee tarpeeksi ja maanpinnalle olevia varten voi olla kaapelit, puhelinverkko tai radiot kertomassa "menkää nyt pisteeseen Z, kone tulee Y minuutin kuluttua". Mitä siellä muka tarvitsee olla muuta? En tajua. En oikeasti tajua, kertokaa nyt ihmeessä. Minusta riittää pari äijää tien kumpaakin päähän liikenteen pysäyttämään, muutama äijä huoltamaan kone ja joku kyttäämään radiota tms. Siinä se.

Tuollaisen toteuttaminen vaatisi sen, että maassa olisi joukkoja RIITTÄVÄSTI, että he olisivat Y minuutin päässä pisteestä Z, ja tämä etäisyys pitäisi olla pieni että kone ei ole turhaan maanpinnalla odottelemassa.
Ohjuksia kone tarvitsee silloin kun on joutunut ampumaan, ja kaiketi ilmavoimien toiminta on enemmän tilanteeseen reagointia vs suunnitelmallista hyökkkäysoperaatiota. Toisin sanoen ei voi suunnitella joukkojen sijainteja etukäteen.
Lisäksi näillä joukoilla olisi oltava mukana polttoainetta ja ohjuksia riittävästi, ja sehän on oma haasteensa että ne eivät joudu vihollisen armoille.

Eiköhän se satunnaisella maantiepätkälle laskeutuva kone vedä tulta puoleensa jos sitä maantiepätkää ei voida kokoaikaa pitää omien vartiojoukkojen hallussa.

Ideana ihan hyvä, mutta käytännössä ei toimi.

Ja ihan samat asiat koskee myös Gripeniä (vaikka mainosvideossa ovat välittömästi satunnaisella tienpätkällä... Afrikassa...
)
 
Ja ihan samat asiat koskee myös Gripeniä (vaikka mainosvideossa ovat välittömästi satunnaisella tienpätkällä... Afrikassa...
)

Päivän komediapläjäys :D Mikä machouho, mikä idealistinen rakennamme-rauhan-tuhoamalla-kaikki-uho! :D
 
Back
Top