Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Tässä tapauksessa kone ei mennyt ympäri, enemmänkin sivuluisua lumipenkkaan. Ohjaaja hyppäsi. Käsittääkseni sivuluisun aiheutti koneen osuminen lumipenkkaan ja toki saattaahan sitä säikähtää kun huomaa laskeutuneensa muualle kuin mikä oli tarkoitus (rullaustien ollessa huomattavasti kapeampi kuin kiitotien). Jos tietoisesti laskeutuu rullaustielle tai maantielle, siellä tuskin silloin on lumipenkkoja ja muutenkin kapeuteen on enemmän valmistautunut. Teknisesti Hornetin luulisi helposti mahtuvan niille. Tämä tapahtui 2011
Lähde:
Ilmavoimien raportti

Jos muistelet ympäri mennyttä konetta (joka sekään ei mennyt ympäri, vaan enemmän "kyntö-aurana"), niin onko se tämä johon tuli tekninen vika? Tapahtui 2007 (ohjaaja ei hypännyt) MTV3


Joo, muistin väärin. Se oli niin, että oli vaara koneen ympärimenosta, joten pilotti käytti heittoistuinta. Mutta tuo kertoo sen mitä koetin saada selville.
 
Sellainen muistikuva että Rissalassa Ilmavoimat lensivät rullaustieltä kiitoradan kunnostuksen aikana muutamia vuosia sitten.

Mitään ongelmaahan tuossa ei ole Pirkkalan ja Risslan rullaustiet ovat n. 20 m leveitä. Pirkkalassa tosin vain noin 1000m pitkä ja jos tuo onnettomuus oli Pirkkalassa niin tässä myös yksi mahdollinen syy.

Sääolosuhteet tekevät sitten tilanteesta vähän hankalamman.
 
@peelo Tuo vuoden 2011 tapaus oli Pirkkalassa.

HN-428 lähestyi Pirkkalan tukikohtaa lännen suunnasta tarkoituksenaan laskeutua kiitotielle 06, jonka laskeutumisvalot oli sammutettu harjoitusta varten. Ohjaaja kuitenkin suoritti laskeutumisen kiitotien suuntaiselle rullaustielle, joka oli onnettomuushetkellä valaistu.

Lähde / PV
 
Rullaustie on n. 1000-1100 metriä pitkä jonka jälkeen tulee loiva mutka lentoaseman platalle. Jos tietoisesti pitäisi laskeutua tuohon se varmasti onnistuisi, mutta kun huomaa yllättäen laskeutuneensa väärään paikkaan voi iskeä pieni paniikki.

Mikähän oli sen taustalla, että rullaustie oli valaistu? Jos harjoitellaan sodan ajan toimintaa, eikö rullaustienkin pitäisi olla pimeä?

Joka tapauksessa aika paha yhdistelmä, että pitää laskeutua pimeälle normaalisti valaistulle kiitotielle, kun vieressä on valaistu rullaustie tai useampi. Äkkiä siinä ihmismieli hämääntyy.
 
Mikähän oli sen taustalla, että rullaustie oli valaistu? Jos harjoitellaan sodan ajan toimintaa, eikö rullaustienkin pitäisi olla pimeä?

Joka tapauksessa aika paha yhdistelmä, että pitää laskeutua pimeälle normaalisti valaistulle kiitotielle, kun vieressä on valaistu rullaustie tai useampi. Äkkiä siinä ihmismieli hämääntyy.

Varmaan ei ole yleensä koko lentokenttää pimennetä. Kyseisellä kentällä kuitenkin myös siviililentotoimintaa ja asemalla kuitenkin täysi valaistus myös asematasolla.
 
Yksi tapaus on myös ollut missä Hornet tuli onnistuneesti alas maantietukikohtaan ilman viestiyhteyksiä tai valoja kun tukikohdassa törttöiltiin eikä koneen polttoaine riittänyt enää seuraavalle kentälle.
Pilotti oli tosin hyvin vihainen vaikka ei tullut edes vaurioita koneeseen.
 
Yksi tapaus on myös ollut missä Hornet tuli onnistuneesti alas maantietukikohtaan ilman viestiyhteyksiä tai valoja kun tukikohdassa törttöiltiin eikä koneen polttoaine riittänyt enää seuraavalle kentälle.
Pilotti oli tosin hyvin vihainen vaikka ei tullut edes vaurioita koneeseen.

Missä tästä tapauksesta kerrotaan?
 
Nyt laadukkaita kuvia googlessa tukikohdista jos sellaisia tykkää pällistellä.

Annappa esimerkkejä! Kuuklelta löytyy todella tarkat kuvat eteläsuomen alueelta ja näiden alueelle osuu muutamia ihan mielenkiintoisiakin paikkoja. Onko nyt just tullut jotain erityistä?
 
Kansalaisen karttapaikassa on aika tarkat ilmakuvat koko Suomesta. ;)
 
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon voi rauhan ajan tilanteesta tehdä että Ilmavoimilla on ilmeisesti käytettävissään valtava määrä lentotunteja. Täältä on voinut lukea että lentojen välissä koneet makaavat aina kentillä siisteissä riveissä yllätyshyökkäystä ja täysuhoa odottamassa. Kentillä näkyy kuitenkin ehkä yhteensä tusina Hornetia. Loppujen pitää siis olla lennolla? Ei paha tilanne jos koko ajan on ilmassa 45-50 konetta. Vai olisiko ihan perustoiminnassa sittenkin jonkinlaista jo toimintarutiinien kautta tulevaa valmiutta ja varautumista mukana? Voisiko olla niin että Pv:n palveluksessa ei olekaan pelkkiä idiootteja?

Edit...typo
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon voi rauhan ajan tilanteesta tehdä että Ilmavoimilla on ilmeisesti käytettävissään valtava määrä lentotunteja. Täältä on voinut lukea että lentojen välissä koneet makaavat aina kentillä siisteissä riveissä yllätyshyökkäystä ja täysuhoa odottamassa. Kentillä näkyy kuitenkin ehkä yhteensä tusina Hornetia. Loppujen pitää siis olla lennolla? Ei paha tilanne jos koko ajan on ilmassa 45-50 konetta. Vai olisiko ihan perustoiminnassa sittenkin jonkinlaista jo toimintarutiinien kautta tulevaa valmiutta ja varautumista mukana? Voisiko olla niin että Pv:n palveluksessa ei olekaan pelkkiä idiootteja?

Edit...typo

Kiitos nauruista, ironia on vaikea laji. :D

Juu, kyllä ne suojassa on tuholta niin kuin voi itse todeta.
 
En kyllä näe mitään syytä miksi tuollainen suoja ei kestäisi Iskanderia, etenkin kun ottaa huomioon, että sen tarkkuus ei riitä valitsemaan mitään erityistä heikkoa kohtaa.
Iskanderin lähestymiskulma taitaa olla sellainen, että vain kiveä on tarjolla.
www.ejse.org/Archives/Fulltext/2007/.../200707.pdf
Sivu 3

500 kg tnt:ä aiheuttaa hieman vajaan kuuden baarin paineen 20 metrin päässä. 15 metri päässä paine on jo yli 12 baaria. S3 suoja kestää 3 baaria ja S6 suoja 6 baaria. Lentokonesuojan heikoin kohta on todennäköisesti ovet jotka eivät kestä suuren räjähteen painetta. Tnt:n vaikutus perustuu pääosin sirpaleisiin ja painevaikutus on toissijainen. Thermobaarinen pommi perustuu paineeseen jolloin painevaikutus on todennäköisesti vielä suurempi. Lisäksi Venäjällä on hankintalistalla Brahmos-risteilyohjuksia joiden tarkkuus on metrin luokkaa ja joilla pystytää teoriassa saamaan täysosuma oviin.
 
S6 suojien rakenteiden kestävyys hetkellisiä painepiikkejä vastaan on huomattavasti parempi kuin 6 baria.
 
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon voi rauhan ajan tilanteesta tehdä että Ilmavoimilla on ilmeisesti käytettävissään valtava määrä lentotunteja. Täältä on voinut lukea että lentojen välissä koneet makaavat aina kentillä siisteissä riveissä yllätyshyökkäystä ja täysuhoa odottamassa. Kentillä näkyy kuitenkin ehkä yhteensä tusina Hornetia. Loppujen pitää siis olla lennolla? Ei paha tilanne jos koko ajan on ilmassa 45-50 konetta. Vai olisiko ihan perustoiminnassa sittenkin jonkinlaista jo toimintarutiinien kautta tulevaa valmiutta ja varautumista mukana? Voisiko olla niin että Pv:n palveluksessa ei olekaan pelkkiä idiootteja?

Edit...typo
Kuka ei tekisi hommia mieluummin sateelta suojassa, valaistussa, lämmitetyssä/ilmastoidussa sisätilassa josta saa myös kahvit?
 
Back
Top