Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Tässä on RANDin tutkimus aiheesta lentokentät. http://www.rand.org/pubs/research_reports/RR968.html

Johtopäätöksenä kaukovaikutteisten aseiden takia suositellaan, että

  • The U.S. Air Force and the U.S. Department of Defense should recognize that the air base, the airspace above and near it, and the surrounding land represent a battlespace, a place where defenders should not expect sanctuary.
  • They should develop and test new concepts of operation for deployment to and operation of air bases under attack that incorporate both historical lessons and a full appreciation of emerging threats.
  • They should explore organizational options to better support distributed and dispersed operations.
 
Pistänpä tänne.
Nelostietä ollaan remontoimassa isolla rahalla ja isolla kädellä Jyväskylästä pohjoiseen Tikkakosken ja Kirrin kohdilla. Hyväksytyssä tiesuunnitelmassa on kaksi kriisiajan varalaskupaikkaa. Liittyvneät luontevasti Tikkakosken lentokentän toimintaan, kun kerran kartassa sijaitsevat sen molemmin puolin. Nyt tiesuunnitelma on nähtävillä. Ja vaikka valittaa vielä voi, moottoritien valmistelu liittyy Äänekoskelle tulevaan biotuotetehtaaseen, joten tämä jyrätään läpi.
Kuten suunnitelmassa sanotaan: Tiesuunnitelman hyväksymispäätöksen perusteella rakennustyöt voidaan aloittaa valituksesta huolimatta,ellei valitusta käsittelevä tuomioistuin toisin määrää.
Eli samalla saadaan parannettua kriisiajan valmiutta. Hyvä homma.

http://www.suunnitelma.info/kirri-tikkakoski/Tiesuunnitelman_esittely.html

Lisäsitkö itse tuon lihavoimani sanan? :)

Kyseessä on aivan normaalit rauhanajan siviililiikenteen varalaskupaikat. Ei kriisiajasta mitään mainintaa tuossa suunnitelmassa.

Kun itse olin aikoinani MiG-21:ä maantieltä lennättämässä, ei meidän tukikohta ollut tuollaisessa (tunnetussa) varalaskupaikassa, vaan ihan tavallisella suoralla. Maastoltaan muuten sopivassa paikassa tietenkin.

En ymmärrä mistä se sitkeä ainainen jankkaus tällä foorumilla tulee, että vain nuo varalaskupaikat kävisivät hajautetuille tukikohdille. (Ja kysykääpä joltain vanhan kaartin TVH:n tiemestarilta onko tullut maastoon sinänsä paremmin sopinutta syheröä kuitenkin vedettyä suoraksi tietyltä mitalta ja reunaa raivattu sopivan levyiseksi, silmäniskun kera.) Voihan olla että nykyään treenataan enemmän noilla varalaskupaikoilla, mutta syvästipä ihmettelisin jos vain niitä käytettäisiin kun touhu menee jäykäksi. Lentoliikenteen koneet aika lailla leveämpää, painavampaa, ja kömpelömpää kalustoa, niille tuollaiset erikoispaikat tietysti tarvitaan.
Hä? :camo:
 
Lisäsitkö itse tuon lihavoimani sanan? :)

Kyseessä on aivan normaalit rauhanajan siviililiikenteen varalaskupaikat. Ei kriisiajasta mitään mainintaa tuossa suunnitelmassa.

Kun itse olin aikoinani MiG-21:ä maantieltä lennättämässä, ei meidän tukikohta ollut tuollaisessa (tunnetussa) varalaskupaikassa, vaan ihan tavallisella suoralla. Maastoltaan muuten sopivassa paikassa tietenkin.

En ymmärrä mistä se sitkeä ainainen jankkaus tällä foorumilla tulee, että vain nuo varalaskupaikat kävisivät hajautetuille tukikohdille. (Ja kysykääpä joltain vanhan kaartin TVH:n tiemestarilta onko tullut maastoon sinänsä paremmin sopinutta syheröä kuitenkin vedettyä suoraksi tietyltä mitalta ja reunaa raivattu sopivan levyiseksi, silmäniskun kera.) Voihan olla että nykyään treenataan enemmän noilla varalaskupaikoilla, mutta syvästipä ihmettelisin jos vain niitä käytettäisiin kun touhu menee jäykäksi. Lentoliikenteen koneet aika lailla leveämpää, painavampaa, ja kömpelömpää kalustoa, niille tuollaiset erikoispaikat tietysti tarvitaan.
Hä? :camo:
Oliko lukutaito sinun aikanasi pääsyvaatimuksena ilmavoimiin? Niin tuossa linkin kartassa kuin tiesuunnitelmaselostuksessa mainitaan kriisiajasta. Enempää en viitsinyt kaivaa, kaksi mainintaa riittää minulle.
Kyseessä julkiset asiakirjat, laajasti näin uutisoitu, enkä oikaisuja havainnut. Minulle sinänsä sopii Hornettien lennättäminen vaikka perunapellosta.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Ne pitäisi yhdistää tunneleihin aina, tuossa Tikkakoskellakin on tunneli vieressä.
Muutenkin kannatan maanalaista rakentamista kun meillä on siihen tietotaitoa ja hinnat tulleet alas.

Yleiskuva.jpg
 
Kyseessä on aivan normaalit rauhanajan siviililiikenteen varalaskupaikat. Ei kriisiajasta mitään mainintaa tuossa suunnitelmassa.

Kun itse olin aikoinani MiG-21:ä maantieltä lennättämässä, ei meidän tukikohta ollut tuollaisessa (tunnetussa) varalaskupaikassa, vaan ihan tavallisella suoralla. Maastoltaan muuten sopivassa paikassa tietenkin.

En ymmärrä mistä se sitkeä ainainen jankkaus tällä foorumilla tulee, että vain nuo varalaskupaikat kävisivät hajautetuille tukikohdille. (Ja kysykääpä joltain vanhan kaartin TVH:n tiemestarilta onko tullut maastoon sinänsä paremmin sopinutta syheröä kuitenkin vedettyä suoraksi tietyltä mitalta ja reunaa raivattu sopivan levyiseksi, silmäniskun kera.) Voihan olla että nykyään treenataan enemmän noilla varalaskupaikoilla, mutta syvästipä ihmettelisin jos vain niitä käytettäisiin kun touhu menee jäykäksi. Lentoliikenteen koneet aika lailla leveämpää, painavampaa, ja kömpelömpää kalustoa, niille tuollaiset erikoispaikat tietysti tarvitaan.
Hä? :camo:

Siviililiikenteen varalaskupaikat? Millä vuosikymmenellä sä oikein elät? Olis nyt jo luullut että tuosta kusetuksesta oltaisiin jo pikku hiljaa päästy.

Tukikohtahan voi olla mikä tahansa toimintaan soveltuva paikka. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin juuri noita tarkoitukseen rakennettuja maantietukikohtia.



Tuossa Tikkakosken projektissa rakennetaan jo rauhanaikana koulutuskäyttöön soveltuva nousutie kentän pohjoispuolelle ja toinen nopeasti valmisteltava (vain kriisiajan käyttö) nousutie eteläpuolelle.
 
Joo, ei noilla varalaskupaikoilla todellakaan ole mitään tekemistä rauhanajan kanssa. Todennäköisyys, että kone sattuisi hätätilanteessa kykenemään laskeutumaan ns. varalaskupaikalle, mutta ei millekään oikealle lentokentälle on olematon. Puhumattakaan tällaisen hätätilanteen pienestä todennäköisyydestä muutenkaan. Ja jos näin sattuisi käymään, niin kone laskeutuisi liikenteen sekaan. Ne on rakennettu kriisiajan tarpeita varten.
 
Joo, ei noilla varalaskupaikoilla todellakaan ole mitään tekemistä rauhanajan kanssa. Todennäköisyys, että kone sattuisi hätätilanteessa kykenemään laskeutumaan ns. varalaskupaikalle, mutta ei millekään oikealle lentokentälle on olematon. Puhumattakaan tällaisen hätätilanteen pienestä todennäköisyydestä muutenkaan. Ja jos näin sattuisi käymään, niin kone laskeutuisi liikenteen sekaan. Ne on rakennettu kriisiajan tarpeita varten.

Samaa mieltä. Tosin pitää sanoa, että onhan noita joskus siviilitkin päätyneet käyttämään "virallisessa käyttötarkoituksessa", mutta se on sivuseikka. Ne kerrat mitä tuollaista on tapahtunut ovat niin harvat, että ei riitä perusteeksi kustannuksille.
 
Joku pieni potkurikone voi hyvinkin laskeutua autojen sekaan moottorihäiriön yllättäessä. Etelässä varsinaisia lentokenttiä on sen verran tiheässä, että ilman moottoritehoja liidellään helposti oikealle kentälle.
1km on yleensä 10km liitoa jos muistan oikein.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Joku pieni potkurikone voi hyvinkin laskeutua autojen sekaan moottorihäiriön yllättäessä. Etelässä varsinaisia lentokenttiä on sen verran tiheässä, että ilman moottoritehoja liidellään helposti oikealle kentälle.
1km on yleensä 10km liitoa jos muistan oikein.

Pieni potkurikone ei tarvitse niin isoa baanaa kuin varalaskupaikoilla on tarjolla. Asian voi tiivistää myös niin, että jos varalaskupaikkoja oikeasti tarvittaisiin rauhanajan tarpeisiin, niitä olisi kaikkialla. Nyt niitä löytyy lähinnä maista, joiden ilmavoimat suunnittelee hajauttavansa toimintansa.
 
Alkuperäinen ulostulo nimimerkiltä TT viittaa aikoihin, jolloin idän suhteiden vuoksi piti leikkiä, että rakennetaan siviililiikenteen varalle, ei sodan ajan varalle. Veikkaan kuitenkin, että enemmän on ollut tarvetta hämätä omia poliitiikkoja, kun Moskovan ruskeakielisiä löytyi joka sakista. Sitä kommunistien ja SKDL:n välikysymysten määrää... Miten lienee hämäys onnistunut, Moskova (ja tavallinen kadunmies meillä) on kyllä heti tiennyt, mistä on kyse.

Sama kirjoittaja vihjaa, että Mig-21 saattoi käyttää aivan tavallista suoraa. Muistanko oikein, että Migissä oli melkoisesti isommat laskeutumisnopeudet esim. Hornettiin verrattuna, ja olen lukenut muutaman lentäjän haastattelun, kun media on tehnyt nykyisistä Lusin, Hiirolan ja Joroisten harjoittelusta juttua. Näissä Hornet-lentäjätkin vertaavat varalaskupaikan näyttävän kuin lyijykynälle yrittäisi laskeutua, ja on huima tunne, kun metsä tuntuu vilahtelevan aivan siivenkärjissä kiinni.
Tavallisella, ei levennetyllä suoralla, kaikki tämä korostuu ja eipä siinä juuri virheisiin olisi varaa, varsinkaan vanhemmalla kalustolla. Että kuulisin mielelläni aiheesta lisää, jotta se asemoituu muuallekin kuin Stetson-linjalle.
 
No jos niitä (kriisiajan) varalaskupaikkoja on, mitä toivon, että on ja tiheässä, tarviiko niiden koordinaatteja ääneen huudella joka foorumilla?
 
  • Tykkää
Reactions: TT
No jos niitä (kriisiajan) varalaskupaikkoja on, mitä toivon, että on ja tiheässä, tarviiko niiden koordinaatteja ääneen huudella joka foorumilla?
Eipä tietysti tarvitse, omasta puolestani voin lopettaa aiheen käsittelyn vaikka tähän paikkaan.
Mutta tästä on kyllä niin paljon materiaalia julkaistu, että vaikea uskoa, että täältä jotain uutta siihen tulisi.
Ne, jotka jotain oikeasti tietävät, osaavat varmasti myös olla hiljaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Oliko lukutaito sinun aikanasi pääsyvaatimuksena ilmavoimiin? Niin tuossa linkin kartassa kuin tiesuunnitelmaselostuksessa mainitaan kriisiajasta. Enempää en viitsinyt kaivaa, kaksi mainintaa riittää minulle.
Kyseessä julkiset asiakirjat, laajasti näin uutisoitu, enkä oikaisuja havainnut. Minulle sinänsä sopii Hornettien lennättäminen vaikka perunapellosta.

Oli, meille apumeisseleille jopa päivän kestävät 3D-palikka-hahmottamiskokeet, P-testi (taisi olla Minnesota Multiphasic), ja kuntotestit päälle. Tikkakoskella minne jouduin enemmän kuin pääsin (Uttiin hain kopteripuolelle mutten päässyt) meiän poppoo esikuntakomppaniassa (majoitettuna) oli aivan jäätävää eliittiä. Toisaalta meidän kurssi taisi olla koulun historian paras, kun taas edellinen oli ollut huonoimpia, joten Tiksin EK:n diplomi-gummipäät sai todella ikävän yllätyksen kun pelmahdettiin paikalle rentouttavasti äkseeraamaan vastuullisen huoltotyön vastapainoksi. Itse erikoistuin iltalaskennan nopeuttamiseen. Siinä ei vaadittu lukutaitoa, mutta laskutaidon opettamista, mikä on tavallaan samanlainen asia, joskin oppimista avitettiin lihasmuistin mukaanotolla, mikä aina edesauttaa sinänsä aivollista toimintaa.

Ookei, laita tyhmälle edes virkkeen mittainen lainaus jossa tuo kriisiaika mainitaan. Alkaa olla mulla puusilmät päässä, ei vaan näe mitä ei halua nähdä o_O

Siviililiikenteen varalaskupaikat? Millä vuosikymmenellä sä oikein elät? Olis nyt jo luullut että tuosta kusetuksesta oltaisiin jo pikku hiljaa päästy.

2010. Mikä kusetus?

Tukikohtahan voi olla mikä tahansa toimintaan soveltuva paikka. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin juuri noita tarkoitukseen rakennettuja maantietukikohtia.
Ehkä quoottaan liian rikkonaisesti, mutta ma ei ummarra mika on "tarkoitukseen rakennettu", jos puhutaan tarkoituksellisen arvaamattomasti ilmestyvistä faittereiden mukikohdista.

Saatanhan mää olla väärässä koko hela ajan, mutta panen hanttiin kunnes vakuuttavasti mieleni vääryydet näytetään ja totistetaan.

Tuossa Tikkakosken projektissa rakennetaan jo rauhanaikana koulutuskäyttöön soveltuva nousutie kentän pohjoispuolelle ja toinen nopeasti valmisteltava (vain kriisiajan käyttö) nousutie eteläpuolelle.

Joo, ei noilla varalaskupaikoilla todellakaan ole mitään tekemistä rauhanajan kanssa. Todennäköisyys, että kone sattuisi hätätilanteessa kykenemään laskeutumaan ns. varalaskupaikalle, mutta ei millekään oikealle lentokentälle on olematon. Puhumattakaan tällaisen hätätilanteen pienestä todennäköisyydestä muutenkaan. Ja jos näin sattuisi käymään, niin kone laskeutuisi liikenteen sekaan. Ne on rakennettu kriisiajan tarpeita varten.

No en usko. Laitan vastaan että varalaskupaikat on tehty ja tarkoitettu siviili-lentoliikenteen hätätalaskutapauksiin. Jossa tapauksessa polliisi tai palokunta varmaan rientäisi Ylen selostajien innokkaasti kuvaamina sulkemaan trafiikkia. Tähän haluaisin toisen lääkärin mielipiteen.

Alkuperäinen ulostulo nimimerkiltä TT viittaa aikoihin, jolloin idän suhteiden vuoksi piti leikkiä, että rakennetaan siviililiikenteen varalle, ei sodan ajan varalle. Veikkaan kuitenkin, että enemmän on ollut tarvetta hämätä omia poliitiikkoja, kun Moskovan ruskeakielisiä löytyi joka sakista. Sitä kommunistien ja SKDL:n välikysymysten määrää... Miten lienee hämäys onnistunut, Moskova (ja tavallinen kadunmies meillä) on kyllä heti tiennyt, mistä on kyse.

Sama kirjoittaja vihjaa, että Mig-21 saattoi käyttää aivan tavallista suoraa. Muistanko oikein, että Migissä oli melkoisesti isommat laskeutumisnopeudet esim. Hornettiin verrattuna, ja olen lukenut muutaman lentäjän haastattelun, kun media on tehnyt nykyisistä Lusin, Hiirolan ja Joroisten harjoittelusta juttua. Näissä Hornet-lentäjätkin vertaavat varalaskupaikan näyttävän kuin lyijykynälle yrittäisi laskeutua, ja on huima tunne, kun metsä tuntuu vilahtelevan aivan siivenkärjissä kiinni.
Tavallisella, ei levennetyllä suoralla, kaikki tämä korostuu ja eipä siinä juuri virheisiin olisi varaa, varsinkaan vanhemmalla kalustolla. Että kuulisin mielelläni aiheesta lisää, jotta se asemoituu muuallekin kuin Stetson-linjalle.

Enhän minä mitään vihjannut vaan härskisti, röyhkeästi, jopa töykeästi väitin että suoraa käytettiin kun itse sen näin. En ole täällä tullut ulos, koska siihen tarvitaan tässä tapauksessa tuplabassari-rumpusetti, riittävä huone, muu bändi, ja edes jokunen yleisöä. Miksaajasta ja äänittäjästä on turha uneksia mutta joskus sellaistakin on tapahtunut.

Siitä taas täysin samaa mieltä että näitä pilottien kokemuksia ja näkemyksiä haluaisi eetteriin. En vihjaile mihinkään muuhun kuin omaan hataran muistin varassa olevaan ammoisessa nuoruudessa koettuun sotaharjoitteluun. Voipi olla että ymmärsin jo silloin väärin, voipi olla muuttunut.

Onko kellään konnexöniä kysyä joltain ilmavaivain pilotilta miten tää nyt on?

No jos niitä (kriisiajan) varalaskupaikkoja on, mitä toivon, että on ja tiheässä, tarviiko niiden koordinaatteja ääneen huudella joka foorumilla?

Hö? (rauhanajan) varalaskupaikat on kai briiffattu ainakin lentoyhtiöille. Mitä järkeä olisi kriisiajan varalaskupaikoilla? Eiköhän koneet olisi jo vähintään Ruotsin ilmatilassa silloin kun täällä taivas paukkuu?

Mainittakoon kaiken ylläolevan höysteeksi että olen kyllä valmis syömään hattua josko olen väärässä, mutta laitoin kuitenkin jyrkimmin koska selkeämpää niin. Ugh. :uzi:
 
Tässä on RANDin tutkimus aiheesta lentokentät. http://www.rand.org/pubs/research_reports/RR968.html

Johtopäätöksenä kaukovaikutteisten aseiden takia suositellaan, että

  • The U.S. Air Force and the U.S. Department of Defense should recognize that the air base, the airspace above and near it, and the surrounding land represent a battlespace, a place where defenders should not expect sanctuary.
  • They should develop and test new concepts of operation for deployment to and operation of air bases under attack that incorporate both historical lessons and a full appreciation of emerging threats.
  • They should explore organizational options to better support distributed and dispersed operations.

Hö. Miksei ne koskaan tutki meitä. Saataisiin kerrankin ulkopuolista infoa omien itsekuvien höysteeksi.

Suomalainen, neukkulainen, ja jenkki kävelee baarista kotia päin. Yht'äkkiä tiellä tulee vastaan vaalenpunainen elefantti.
Jenkki sanoo: et tee vaikutusta, meillä on Teksasissa isompia.
Neukku sanoo: et oo oikeasti olemassa. Jos oot, tee tietä tai mä järjestän että sut likvidoidaan.
Suomalainen sanoo: mitä sä ajattelet meistä suomalaisista?
 
No en usko. Laitan vastaan että varalaskupaikat on tehty ja tarkoitettu siviili-lentoliikenteen hätätalaskutapauksiin. Jossa tapauksessa polliisi tai palokunta varmaan rientäisi Ylen selostajien innokkaasti kuvaamina sulkemaan trafiikkia. Tähän haluaisin toisen lääkärin mielipiteen.

Uskoahan saa mitä haluaa. Tässä Liikenneviraston ohje aiheesta: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2010-18_lentokoneiden_varalaskupaikat.pdf

Valittuja lainauksia:
"Uusia varalaskupaikkoja toteutetaan tiehankkeisiin liittyen silloin, kun niiden sijainti on Ilmavoimien tarpeiden kannalta sopiva."
"Osa varalaskupaikoista ja nousuteistä on Ilmavoimien harjoituskäytössä." ja "Muut kuin harjoituskäytössä olevat varalaskupaikat tulee saada lentotoimintavalmiuteen kahdessa viikossa."
"Kiitotien vähimmäisleveys on varalaskupaikalla 20 m"
"Varalaskupaikalle on rakennettava pysäytysjärjestelmävalmius."

Tästä voidaan tehdä mm. seuraavat huomiot:
a) Ohjeessa ei mainita sanallakaan väittämääsi käyttöä siviililiikenteen hätälaskuihin. Sen sijaan moneen kertaan todetaan, että rakentaminen tapahtuu Ilmavoimien tarpeiden mukaan.
b) Ainoastaan Ilmavoimien harjoituksissa käyttämien varalaskupaikkojen tulee olla käyttövalmiina.
c) Kiitotielle annettu vähimmäisleveys alittaa esimerkiksi A320:n siipivälin.
d) Kaikille varalaskupaikoille on rakennettava valmius pysäytysvaijerille. Miksi jos ne kerran rakennetaan siviililiikennettä varten?

Tuostakaan dokumentista ei yksinkertaisesti löydy mitään mikä tukisi ajatusta hätälaskupaikasta. Suosittelen etsimään konkreettisia todisteita tai tarkistamaan uskon tila.

edit:
Enkä siis mitenkään väitä etteikö noita voitaisi käyttää hätälaskuun jos tilanne sattuu osumaan kohdalle, mutta se ei ole syy varalaskupaikkojen rakentamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Otetaan esimerkkinä tuo Airbus A320 minkä @Slammer mainitsee ja laskeutumispaikaksi Lusi joka on isoimmasta päästä.

A320 on n. 35 m siivenkärkiväliltään ja Lusissa kiitotien päällystetyn osan leveys on n. 28 m. Pientareineen 38 m ja aukean alueen leveys (puusto) luokkaa 50 m eli about 7 m vapaata tilaa molemmin puolin. Kyllähän tuohon matkustajakoneella laskuun tulee, mutta saa olla melkoinen sankari se lentäjä jos tollaselle lähtee yrittämään. Kääntäminen tien päässä voi myös olla melkoisen hankalaa kun koneen pituus on yli 30 m.

A350 siipien kärkiväli on jo luokkaa 65 m ja verrokkina vaikka Helsinki-Vantaan kiitotiet jotka ovat 60 m leveät (pientareineen noin 100 m).



Näissäkin tietysti saa uskoa ihan siihen mitä omasta mielestään tuntuu oikealta, mutta ainoa järkevä (mahdollinen) siviilikäyttö voisi liittyä pienkoneiden hätälaskuihin. Rakennettaisiinko miljoonien hintaisia levennettyjä tieosuuksia jonkun pikku Cessnan tarpeita varten? Joita tulee vastaan ehkä kerran 10 vuodessa. Ei voi kun todeta että kyllä se Kekkos ajan propaganda on purrut tehokkaasti.
 
Ei voi kun todeta että kyllä se Kekkos ajan propaganda on purrut tehokkaasti.

No mikä uitun propaganda? Mitä himmeätä kekkoslovakian agendaa olen ollut väittämässä? Anna nyt edes joku tuulimylly minkä saan hyväksi maaliksi.

Slammerin laittamaa joutuukin huolella katsomaan. Hyvää päivää, olenko ollut väärässä, ei kai nyt sentään
 
No mikä uitun propaganda? Mitä himmeätä kekkoslovakian agendaa olen ollut väittämässä? Anna nyt edes joku tuulimylly minkä saan hyväksi maaliksi.

FlightForumilta löytyi mielenkiintoinen lainaus, jonka alkuperäislähde (Ilma 2002 -harjoituksen sivu) ei valitettavasti ole enää saatavilla:
"Julkisuudessa luotiin käsite varalaskupaikoista ja niiden tarvetta perusteltiin juuri lentoliikenteen turvallisuuteen liittyvillä näkökohdilla huolimatta siitä, että taustalla oli aivan muut tekijät. Se kuitenkin helpotti asian poliittista käsittelyä ja sai vauhtiin Suomen mittakaavassa varsin laajan tukikohtaverkoston rakennustyöt."
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,28036.msg274002.html#msg274002

Mikäli lainaus on aito (mitä ei nähdäkseni ole syytä epäillä), myös ilmavoimat on ihan julkisesti myöntänyt, että varalaskupaikkojen siviilikäyttö on lähinnä sumutusta. Itse olen ollut siinä uskossa, että tämä on nykyään ihan yleinen käsitys ja olen lähinnä yllättynyt, jos joku näkee asian toisin.
 
Back
Top