Oliko lukutaito sinun aikanasi pääsyvaatimuksena ilmavoimiin? Niin tuossa linkin kartassa kuin tiesuunnitelmaselostuksessa mainitaan kriisiajasta. Enempää en viitsinyt kaivaa, kaksi mainintaa riittää minulle.
Kyseessä julkiset asiakirjat, laajasti näin uutisoitu, enkä oikaisuja havainnut. Minulle sinänsä sopii Hornettien lennättäminen vaikka perunapellosta.
Oli, meille apumeisseleille jopa päivän kestävät 3D-palikka-hahmottamiskokeet, P-testi (taisi olla Minnesota Multiphasic), ja kuntotestit päälle. Tikkakoskella minne jouduin enemmän kuin pääsin (Uttiin hain kopteripuolelle mutten päässyt) meiän poppoo esikuntakomppaniassa (majoitettuna) oli aivan jäätävää eliittiä. Toisaalta meidän kurssi taisi olla koulun historian paras, kun taas edellinen oli ollut huonoimpia, joten Tiksin EK:n diplomi-gummipäät sai todella ikävän yllätyksen kun pelmahdettiin paikalle rentouttavasti äkseeraamaan vastuullisen huoltotyön vastapainoksi. Itse erikoistuin iltalaskennan nopeuttamiseen. Siinä ei vaadittu lukutaitoa, mutta laskutaidon opettamista, mikä on tavallaan samanlainen asia, joskin oppimista avitettiin lihasmuistin mukaanotolla, mikä aina edesauttaa sinänsä aivollista toimintaa.
Ookei, laita tyhmälle edes virkkeen mittainen lainaus jossa tuo kriisiaika mainitaan. Alkaa olla mulla puusilmät päässä, ei vaan näe mitä ei halua nähdä
Siviililiikenteen varalaskupaikat? Millä vuosikymmenellä sä oikein elät? Olis nyt jo luullut että tuosta kusetuksesta oltaisiin jo pikku hiljaa päästy.
2010. Mikä kusetus?
Tukikohtahan voi olla mikä tahansa toimintaan soveltuva paikka. Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin juuri noita tarkoitukseen rakennettuja maantietukikohtia.
Ehkä quoottaan liian rikkonaisesti, mutta ma ei ummarra mika on "tarkoitukseen rakennettu", jos puhutaan tarkoituksellisen arvaamattomasti ilmestyvistä faittereiden mukikohdista.
Saatanhan mää olla väärässä koko hela ajan, mutta panen hanttiin kunnes vakuuttavasti mieleni vääryydet näytetään ja totistetaan.
Tuossa Tikkakosken projektissa rakennetaan jo rauhanaikana koulutuskäyttöön soveltuva nousutie kentän pohjoispuolelle ja toinen nopeasti valmisteltava (vain kriisiajan käyttö) nousutie eteläpuolelle.
Joo, ei noilla varalaskupaikoilla todellakaan ole mitään tekemistä rauhanajan kanssa. Todennäköisyys, että kone sattuisi hätätilanteessa kykenemään laskeutumaan ns. varalaskupaikalle, mutta ei millekään oikealle lentokentälle on olematon. Puhumattakaan tällaisen hätätilanteen pienestä todennäköisyydestä muutenkaan. Ja jos näin sattuisi käymään, niin kone laskeutuisi liikenteen sekaan. Ne on rakennettu kriisiajan tarpeita varten.
No en usko. Laitan vastaan että varalaskupaikat on tehty ja tarkoitettu siviili-lentoliikenteen hätätalaskutapauksiin. Jossa tapauksessa polliisi tai palokunta varmaan rientäisi Ylen selostajien innokkaasti kuvaamina sulkemaan trafiikkia. Tähän haluaisin toisen lääkärin mielipiteen.
Alkuperäinen ulostulo nimimerkiltä TT viittaa aikoihin, jolloin idän suhteiden vuoksi piti leikkiä, että rakennetaan siviililiikenteen varalle, ei sodan ajan varalle. Veikkaan kuitenkin, että enemmän on ollut tarvetta hämätä omia poliitiikkoja, kun Moskovan ruskeakielisiä löytyi joka sakista. Sitä kommunistien ja SKDL:n välikysymysten määrää... Miten lienee hämäys onnistunut, Moskova (ja tavallinen kadunmies meillä) on kyllä heti tiennyt, mistä on kyse.
Sama kirjoittaja vihjaa, että Mig-21 saattoi käyttää aivan tavallista suoraa. Muistanko oikein, että Migissä oli melkoisesti isommat laskeutumisnopeudet esim. Hornettiin verrattuna, ja olen lukenut muutaman lentäjän haastattelun, kun media on tehnyt nykyisistä Lusin, Hiirolan ja Joroisten harjoittelusta juttua. Näissä Hornet-lentäjätkin vertaavat varalaskupaikan näyttävän kuin lyijykynälle yrittäisi laskeutua, ja on huima tunne, kun metsä tuntuu vilahtelevan aivan siivenkärjissä kiinni.
Tavallisella, ei levennetyllä suoralla, kaikki tämä korostuu ja eipä siinä juuri virheisiin olisi varaa, varsinkaan vanhemmalla kalustolla. Että kuulisin mielelläni aiheesta lisää, jotta se asemoituu muuallekin kuin Stetson-linjalle.
Enhän minä mitään vihjannut vaan härskisti, röyhkeästi, jopa töykeästi väitin että suoraa käytettiin kun itse sen näin. En ole täällä tullut ulos, koska siihen tarvitaan tässä tapauksessa tuplabassari-rumpusetti, riittävä huone, muu bändi, ja edes jokunen yleisöä. Miksaajasta ja äänittäjästä on turha uneksia mutta joskus sellaistakin on tapahtunut.
Siitä taas täysin samaa mieltä että näitä pilottien kokemuksia ja näkemyksiä haluaisi eetteriin. En vihjaile mihinkään muuhun kuin omaan hataran muistin varassa olevaan ammoisessa nuoruudessa koettuun sotaharjoitteluun. Voipi olla että ymmärsin jo silloin väärin, voipi olla muuttunut.
Onko kellään konnexöniä kysyä joltain ilmavaivain pilotilta miten tää nyt on?
No jos niitä (kriisiajan) varalaskupaikkoja on, mitä toivon, että on ja tiheässä, tarviiko niiden koordinaatteja ääneen huudella joka foorumilla?
Hö? (rauhanajan) varalaskupaikat on kai briiffattu ainakin lentoyhtiöille. Mitä järkeä olisi kriisiajan varalaskupaikoilla? Eiköhän koneet olisi jo vähintään Ruotsin ilmatilassa silloin kun täällä taivas paukkuu?
Mainittakoon kaiken ylläolevan höysteeksi että olen kyllä valmis syömään hattua josko olen väärässä, mutta laitoin kuitenkin jyrkimmin koska selkeämpää niin. Ugh.