www.ejse.org/Archives/Fulltext/2007/.../200707.pdf
Sivu 3
500 kg tnt:ä aiheuttaa hieman vajaan kuuden baarin paineen 20 metrin päässä. 15 metri päässä paine on jo yli 12 baaria. S3 suoja kestää 3 baaria ja S6 suoja 6 baaria. Lentokonesuojan heikoin kohta on todennäköisesti ovet jotka eivät kestä suuren räjähteen painetta. Tnt:n vaikutus perustuu pääosin sirpaleisiin ja painevaikutus on toissijainen. Thermobaarinen pommi perustuu paineeseen jolloin painevaikutus on todennäköisesti vielä suurempi. Lisäksi Venäjällä on hankintalistalla Brahmos-risteilyohjuksia joiden tarkkuus on metrin luokkaa ja joilla pystytää teoriassa saamaan täysosuma oviin.
Viitaten tuohon Bagdadin tapaukseen, jota siis kommentoin, niin ei se Iskanderin tarkkuus riitä siihen, että koetettaisiin saada pommi alas ilmastointikanavasta. Ja tämäkin sillä oletuksella, että suojan ilmastointikanavia ei olisi suojattu nimenomaan tuota uhkaa vastaan.
Mitä taas tulee 500 kiloon tenttua, niin Iskanderissa on 480-700kg:n taistelukärki ja jos otetaan vastaava lentopommi vertailukohdaksi, niin siinä on n.50% räjähdettä. Myöskin muistelen, että jo S1 luokan suojan pitäisi kestää 500kg:n lentopommin osuman 15 metrin päähän, vaikka suoja olisi rakennettu maan päälle. Jos suoja on rakennettu maan pinnan alle, niin sitten suoja lienee parempi.
TNT ei tuota sirpaleita!
Mitä taas tulee lentokonesuojiin, niin siitä en rupea spekuloimaan, koska voi hyvinkin olla, että niitä suojia ei ole edes tehty kestämään "ihan kaikkea".