Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Ja jos sais vielä valita, mitä koneita tulisi, ehdottomasti A-10 thunderbolt warthogeja! Eihän siitä vastusta olis, mutta propaganda-arvo ja on se niin jumalattoman Magee. :uzi:
Taas pitäisi puuvarasto täydentää niin Warthogin kun saisi töräyttämään asettaan muutaman kerran minun metsätilkun kohdilla niin olisi se helppoa. Ei tarvitsisi kuin kerätä valmiit pilkkeet maasta.
 
Mikäli ilmavoimilla on maantie-toimintaan soveltuva konemalli, niin kiitoteitä pommittamalla ilmavoimien toiminnan lamauttaminen on käytännössä mahdotonta, kun huomioidaan kaikkien lentokenttien, pienkenttien, virallisten varalaskupaikkojen ja sotaoloissa kelpaavat maantiepätkät, niin niitähän on satamäärin. Moottorisahalla saa puustoa alas ja sähkölinjoja voi aina siirtää, talviolot sitten vähän rajoittavat liukkauden takia minne uskaltaa laskeutua. Iskanderien päiväkulutus olisi yli sata per päivä, ei taida oikein riittää varastot.

Haasteena on satelliittien ja desanttien tiedustelukyky, joka paljastaa valetukikohdat oikeista, jo pelkkä ääni kertoo paljon. Realiaikainen ilmakuva Suomesta olisi sitten vielä pahempi juttu.

Sitten tähän kuvioon voi heittää Ruotsin pienlentokentät mukaan, jos sellaisesta toiminnasta on/olisi sopimus olemassa, niin laskupaikkojen määrä kasvaa entisestään. Toki vähemmän mieluisa vaihtoehto nykykaluston lentokantamalla, mutta tulevaisuus eri juttu.
 
Mikäli ilmavoimilla on maantie-toimintaan soveltuva konemalli, niin kiitoteitä pommittamalla ilmavoimien toiminnan lamauttaminen on käytännössä mahdotonta, kun huomioidaan kaikkien lentokenttien, pienkenttien, virallisten varalaskupaikkojen ja sotaoloissa kelpaavat maantiepätkät, niin niitähän on satamäärin. Moottorisahalla saa puustoa alas ja sähkölinjoja voi aina siirtää, talviolot sitten vähän rajoittavat liukkauden takia minne uskaltaa laskeutua. Iskanderien päiväkulutus olisi yli sata per päivä, ei taida oikein riittää varastot.

Haasteena on satelliittien ja desanttien tiedustelukyky, joka paljastaa valetukikohdat oikeista, jo pelkkä ääni kertoo paljon. Realiaikainen ilmakuva Suomesta olisi sitten vielä pahempi juttu.

Sitten tähän kuvioon voi heittää Ruotsin pienlentokentät mukaan, jos sellaisesta toiminnasta on/olisi sopimus olemassa, niin laskupaikkojen määrä kasvaa entisestään. Toki vähemmän mieluisa vaihtoehto nykykaluston lentokantamalla, mutta tulevaisuus eri juttu.

Ei niitä satoja ole noita laskeutumispaikkoja, mutta yli sata kuitenkin. Eli ryssällä tuskin olisi käytössä tarpeeksi ohjuksia ampua edes yhtä ohjusta per kenttä yhdeltä istumalta, joten lamautettujen kentien todellinen määrä jäisi vähäiseksi ja ilmaan päässeet koneet pystyisivät edelleen laskeutumaan johonkin.
 
Ja kaikki hävittäjätyypit pystyvät toimimaan maantietukikohdista, eli ei sekään mikään oikea kysymys ole.
 
Kuinka paljon Venäjällä on ohjuksia? Monien kommentoijien mukaan ilmeisesti määrättömästi, mutta kuinka monta prosenttia se on valmis laittamaan esim. Rissalaan?
Siis jos kyseessä tämmöinen yllätyshyökkäys, ilman että aloitetaan siirtelemällä yksikköjä(valmisteluhan muuttaa alkuasetelmaa puolin ja toisin); Laukaassa on ainoa Iskander-M prikaati, joka yltää Suomeen, ja siis etelä-Suomeen(joten Iskander-ämmiä ei muualla pitäisi tulla kiitoradalle tai varakenttään tai muuhun kohteeseen, .. K on risteilyohjus ja kantama 1500km). Laukaan prikaatilla on 12 laukaisuajoneuvoa, jossa yhteensä (enintään) 24 ohjusta(ei ole varmaa että kaikki olisivat M'iä, mahdollisesti 20x M ja 4x K). Mahdollisesti toiset 24 löytyy ammustäyttöä. Sitten on tietenkin myös se tekijä, kuinka monta ohjusta jää tavalla tai toisella suutariksi. Iskander -M lentänee about 10 minuuttia (?) sieltä meille... kiirehän siinä toki on laukaisun jälkeen, tiedä sitten kuinka kauan menee saada prikaati laukaisuvalmiiksi.
 
Ja kaikki hävittäjätyypit pystyvät toimimaan maantietukikohdista, eli ei sekään mikään oikea kysymys ole.
Muotoillaan lause sitten niin, että erilaisilla "maantietukikohta" hävittäjillä on erilaiset tien pintaan kohdistuvat pistekuormitukset, erilaiset huoltovaatimukset ja erilaiset tien leveys ja pituusvaatimukset.
 
Puhut lentopommeista. Nyt siis rynnäkköhävittäjätkin ovat jo päässeet läpi ilman että ilmavoimat on voinut tehdä mitään?
Minä kirjoitin tuo Packalenin teksti mielessä.
Rynnäkkökoneita, pommikoneita, rahtikoneita, ilmatankkauskoneita, AWACS, jne kaikkia pääsee läpi ensimmäisestä päivästä alkaen, vaan kaikki eivät tule takaisin.
 
Puhut lentopommeista. Nyt siis rynnäkköhävittäjätkin ovat jo päässeet läpi ilman että ilmavoimat on voinut tehdä mitään?
Minä kirjoitin tuo Packalenin teksti mielessä.

Packalen sai foorumilla sen verran kovaa ryöpytystä, että en katsonut tekstin lukemista aikani arvoiseksi. Etenkään huomioiden aikaisemmatkin tarkka-ampujapuheet. ;)

Oletin, että ohjusiskut ovat hyökkäyksen ensimmäinen vaihe, ja keskityin enemmän kokonaiskuvaan. Vihollisen näkökulmastahan niillä ohjusiskuilla on jokin tavoite. Se tavoite on varmaankin siinä, että Hornetit ovat jumissa tukikohdissaan tilapäisesti? Ohjusiskun onnistuessa taivas on hetken vapaa suomalaisista torjuntahävittäjistä, ja vihollisella on suhteellinen toimintavapaus ilmatilassamme (vaikka kipata lisää rautaa tukikohtiin ilmasta käsin).

Onko yllätyshyökkäys sitten ylipäätään realistinen uhkakuva vai edeltääkö kaikkia kriisejä neuvotteluvaihe tai muu kiristynyt ilmapiiri, joka poistaa hyökkääjältä aloitteentekijän edun? @baikal on ainakin kaakattanut useaan otteeseen, kuinka panssarilauttojen vyöry ei olekaan enää se juttu. Jos panssarilautat eivät ole se juttu eikä ole ullatushyökkäyskään, niin sitten minä en kyllä enää ymmärrä, mikä se juttu on.
 
Jos panssarilautat eivät ole se juttu eikä ole ullatushyökkäyskään, niin sitten minä en kyllä enää ymmärrä, mikä se juttu on

Kyllä minä tässä käännyn Puolustusvoimien komentajan lausuntoon: outo, kummallinen, epäselvä, viheliäinen, rietas, vaikeasti hahmotettava jne.jne. Huomaa toki, että kirjoitin tästä ensimmäisen kerran jo noin vuonna 2008.

Mikään Puolustusvoimien komentajan tai vaikkapa minun (ollaampa kerrankin oikeassa seurassa):cool: arvelema ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että hyökkääjä ullattaa Suomisiskon repaleet housut kintuissa vyörymällä alueelle kaikissa tiensuunnissa panssarilautta per ura, rynnäkkökoneet täyttävät taivaankannen, raketinheittimet huokuvat ja liekinheittimet lepattavat, laivasto rynnii kaikilta meriltä kohti satamiamme ja atomirakettien siilojen kansilta potkitaan sammalet veks. o_O Sukellusveneitä snorklaa laivareiteillä ja laskuvarjojoukkoja putoaa taivaalta kuin siitepölyä toukokuun kukkasista.

Vai olisiko tuo outo, hahmottamaton, kummallinen, ullattava pääosin jotain muuta? Minä luulen, että hiukan vähempikin välttää meille sodankuvaksi. Ullatusta ei hankita sillä, että ensin kootaan panssariarmeijat lähtöasemiin, lentokentille tungetaan ammusvarastot ja aloitetaan lkp koko rodinan piirissä. Venäjällä näyttäisi olevan jonkinlainen perinne siinä, että vihollisuudet aloitetaan suoraan liikkeestä eli harjoituksesta. Jos tuosta hankitaan täydellinen ullatusmomentum suhteessa kohteeseen, niin se ei ole sitten kyllä enää mikään Yllätys sanan varsinaisessa mielessä vaan objektin risat housunvanukkeet on SE syy.
 
että hyökkääjä ullattaa Suomisiskon repaleet housut kintuissa vyörymällä alueelle kaikissa tiensuunnissa panssarilautta per ura,



Aivan kuin 1939.


2_34c.jpg
 
Ei varsinaisesti liity maantiekenttiin, mutta siihen koneiden hajauttamisvaiheeseen niille ja ilmavoimiin kohdistettavaan yllätykselliseen lamauttamiseen.

Eikös Krimillä 2014 tapahtunut siten että Ukrainan ilmavoimien lentotukikohtien porteille puski vihreää miestä vaatimuksenaan että kentiltä ukrainalaiset ulos ilman aseita + yksikään kone ei nouse niin ei tule kuolonuhreja ja tulta ei avata. Mites tällainen skenaario täällä.

Jos näihin meidän tunnettuun kahteen hävittäjälentotukikohtaan pääsemisestä ulkoa päin halutaan tehdä hankalaa, se onnistuu. Esim. Rissalaan pääsee tunnetusti vain yhtä isompaa väylää pitkin jos vaikka käsketään että miehet kotoa paikalle välittömästi valmiuden kohottamiseksi. Kotoa hälytettävät lentäjät eivät tulekaan paikalle jos vaikkapa autotie katkaistaan jollakin romulla tai erikoisjoukkojen kiikarikiväärimiehillä. Heitä ei tarvita paljon tällaista temppua varten jos se tehdään yllätyksenä. Ja tukikohdissa taas aitojen sisäpuolella ei todennäköisesti esim lauantaina aamuyöllä ole kovin montaa sotilasta urheasti tukikohtaa suojaamassa. Spol joukkojakin voidaan harhauttaa väärään paikkaan järjestämällä joku kiva näytösluonteinen temppu kuten pistetään auto palamaan johonkin varuskunnan liepeille ja sitä lähtee sitten "virka-apu" armeijasta katsomaan. Sillä välin toisaalta menee väkeä sisään varuskuntaan.

En usko että tämänkaltainen temppu olisi oikeasti vaikeaa jos sen tekevät erikoiskoulutetut miehet joilla on pimeänäkölaitteet ja tehtävään sopiva varustus. Valtavan suurta määrää miehiä (toivottavasti) ei tällä konstilla tietenkään saada yllättäen Suomen rajojen sisältä toivottavasti varustettua mokomaan operaatioon, ellei sitten noissa kiinteistökaupoissa ole tehty kunnon varastoja (mikä on ihan mahdollista!) Löytyiskö sitten tuntien päästä kun riittävästi on väkeä kasassa täällä pokkaa alkaa listiä kentälle tunkeutuneita joukkoja kun tiedetään kyllä kenen miehiä nämä ovat.

Vihollinen voisi painostaa että ohjuksia ei lähde kunhan suomalaiset pysyvät kentiltä pois ja Horneteja ei nouse ilmaan.

Likaista peliä ja yllätystä varmasti yritettäisiin jossain muodossa käyttää. Onko tämä vastustajalle mieluisampi ja lopputulokseltaan varmempi toimenpide kuin laukoa kalliita ohjuksia rajojen ulkopuolelta kentille. Tekijäkin voitaisiin yrittää kiistää, ohjuksia kun on ilmassa ei enää jää sitten epäselväksi kuka kenttien käyttöä haluaa estää.
 
Laitetaan tämä nyt tänne, vaikka tästä nyt ei välttämättä monestakaan eri syystä kannata vetää suuria johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

USA:n pommittama tukikohta toipui iskusta – Syyrian hävittäjät lähtivät jo pommituslennoille
http://yle.fi/uutiset/3-9554912

Syyrian hävittäjät nousivat ilmaan vain tunteja USA:n iskun jälkeen.
 
Laitetaan tämä nyt tänne, vaikka tästä nyt ei välttämättä monestakaan eri syystä kannata vetää suuria johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

USA:n pommittama tukikohta toipui iskusta – Syyrian hävittäjät lähtivät jo pommituslennoille
http://yle.fi/uutiset/3-9554912

Syyrian hävittäjät nousivat ilmaan vain tunteja USA:n iskun jälkeen.

Kysymys kuuluu, että kuinka paljon noilla on pommeja ja polttoainetta jäljellä pommitusten jatkamiseen?
 
Saksalaiset alkoivat rakentaa taistelunkestäviä lentotukikohtia Italiassa vuonna 1943. Malliin kuului useita kiitoratoja, lentokonesuojien ja muiden toimintojen linnoittaminen, hajauttaminen ja varajärjestelmien valmiiksi luominen. Luonnollisesti tukikohtien suojana oli ilmatorjuntaa ja niitä suojattiin vartioyksiköillä. Voidaan muodikkaasti sanoa, että pyrkimys oli suurempaan resilienssiin. Toki kaikkia saksalaisten Italiassa käyttämiä keinoja oli käytetty jo jossakin muualla aikaisemmin, mutta saksalaisten innovaatio oli yhdistää eri suoja- ja varautumiskeinot.

Myöhemmin kyseinen malli omaksutiiin laajasti, varsinkin jos omat lentokentät olivat vihollisen rynnäkkökoneiden toimintasäteen sisällä. Syyriassa otettiin mallia itäblokin lentotukikohtasuunnitttelusta. Kenttiä rakentamassa on ollut aikoinaan ainakin puolalaisia.

Kaikkeen lentokentällä tapahtuvaan toimintaan kannattaa toki vaikuttaa, mutta mikään ei vedä vertoja koneiden tuhoamiselle ja lentäjien tappamiselle. Risteily tai tykistöohjuksilla tapahtuvaa lamauttamista pitää seurata joko raskailla lentopommeilla suoritettava tehopommitus, erikoisjoukkoisku tai lentokentän valtaus esimerkiksi maahanlaskujoukoilla. Muuten kyseessä on vain lamauttaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Viikolla kiinnitti huomiota erään millinkin käytössä olevan kentän päässä olevan tankkausalueelle johtavalle tien vierustaan tuodut 2t hiekkasäkit ja metalliset ajoesteet. En ole viimeiseen 25v nähnyt vastaavaa valmiutta tuolla...

Hyvä, että varaudutaan..
 
Viikolla kiinnitti huomiota erään millinkin käytössä olevan kentän päässä olevan tankkausalueelle johtavalle tien vierustaan tuodut 2t hiekkasäkit ja metalliset ajoesteet. En ole viimeiseen 25v nähnyt vastaavaa valmiutta tuolla...

Hyvä, että varaudutaan..

Aika paljon tulee lennettyä kotimaassa eri kentille ja hyvinkin monella on tehty selvästi sotilaskäyttöön tehtyjä valmisteluja. Tämä ihan matkustajan paikalta koneen ikkunasta todettuna. Erinomainen asia tosiaan ja mahdollistaa osaltaan kaluston nopean hajauttamisen. Suomessa on kuitenkin melkoinen määrä lentokenttiä vaikka unohdettaisiin kaikki ns. varalaskupaikat ja muut kriisiajan poikkeusjärjestelyt.
 
Kysymys kuuluu, että kuinka paljon noilla on pommeja ja polttoainetta jäljellä pommitusten jatkamiseen?

Lähialueella on varmasti muita kenttiä joilta toiminta tarvittaessa jatkuu sujuvasti kunnes varastot on taas täydennetty. Syyrian ilmavoimat toimivat oletettavasti pienehköllä volyymillä joten täydentävä huolto ei merkittävästi rasitu.
 
Tässä videolla näkyy aika hyvin tuohoa mitä jenkkien ohjusiskusta Syyriaan seurasi:


Se miksi sieltä kentältä on jo tänään pystytty operoimaan johtuu ihan siitä ettei kaikkia lentokonesuojia vastaan ole ilmeisesti isketty ollenkaan...
 
Kummatkohan sen kentän pistivät kuntoon? Syyrialaiset ihan itse? Vähän epäilen että kentältä noustiin noin niin kuin periaatteen vuoksi, tuskin oikeasti operoitiin.
 
Toimivalla lentokentällä on paljon muutakin infraa kuin se asfaltti tai hangaarit. Kun pannaan lennonjohtotornit, tutkat, polttoainevarikko, huoltoelimien hallit jne. pärsteiksi, niin onhan se itse kenttä melko perspektiivitön kappale tasankoa. Kyllä puolensataa tomahawkia tekee selvää.

Isojen valtioiden hallussa olevien aseiden voimaa ei kannata aliarvioida. Kyllä niihin on suhtauduttava varsin asiallisella ja tietyllä varovaisuudella. Muuten voi käydä niin, että melkoinen osa kohdemaan kalustosta osoittautuu sodan tullen silkaksi rauhanajan propagandaksi, joiden parissa on mukava katsastella ja ällistellä ja päristellä huuliaan.....
 
Back
Top