Tällä hetkellä puolustusvoimien joukoissa voi olla miehistöä 50 vuoden ikävuoteen saakka ja aliupseereita ja upseereita 60 vuoden ikään. Kumpaakin ikärajaa ollaan kasvattamassa ja ainakin joissain tehtävissä on tänä päivänä mahdollista palvella vapaaehtoisesti pidempään. Puolustusvoimissa on jo tänä päivänä vanhempi henkilöstö sijoitettu tukijoukkoihin, ei varsinaisiin taistelujoukkoihin. Esimerkiksi perustamiskeskuksiin sijoitettu henkilöstö on joukkojen perustamisen ammattilaisia, mutta henkilöitä, joille on jo kertynyt ikävuosia.
Aika pelottava ajatus, että kodinturvajoukkoihin kuuluisi aseettoman tai siviilipalveluksen käyneitä. Kai näille jaettaisiin vähintään kevyt konekivääri tai mielellään vaikka kevyt kertasinko kodinturvajoukkoihin astuessaan? Mikä näiden funktio on esimerkiksi vartiotehtävissä?
Valmiuslaki antaa jo tänä päivänä mahdollisuuden käskeä esimerkiksi aseettoman tai siviilipalveluksen suorittaneita henkilöitä tarvittaviin töihin. Nämä tehtävät eivät välttämättä olisi puolustusministeriön alaisia.
"Jos 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa työnvälityspakko ja irtisanomisoikeuden rajoittaminen eivät ole riittäviä toimenpiteitä maanpuolustuksen, väestön suojaamisen, välttämättömän terveydenhuollon tai vähimmäistoimeentulon taikka huoltovarmuuden kannalta erityisen merkityksellisen tuotannon turvaamiseksi, on jokainen Suomessa asuva, jolla on kotikuntalain
(201/1994) mukaan kotikunta Suomessa ja joka on täyttänyt 18 mutta ei 68 vuotta, velvollinen tekemään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä."
Aika hallinnollinen himmeli saadaan aikaiseksi, jos sotilaallisia kohteita suojaavat sotilaat, matalamman tason kohteita kodinturvajoukot ja sen lisäksi yleistä turvallisutta turvaa poliisi. Mikä lisäarvo saadaan yhdestä uudesta hallinnollisesta himmelistä?
(tätä kohtaa ennen oli keskustelua virka-avusta)
Tosi vakuuttavaa, kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia
jollain tapaa! Eli olisivatko nämä joukot osa puolustusvoimia vai eivät? Mikä ongelma on puolustusvoimien toteuttamassa virka-avussa, että sen korvaamiseksi tarvittaisiin kokonaan uusi organisaatio? Miten toiminta sovitetaan yhteen puolustusvoimien muiden joukkojen kanssa ja miksi muut joukot eivät voi tehdä näitä tehtäviä?
Miten kodinturvajoukot ovat helpommin aktivoitavissa toimintaan kuin puolustusvoimien varsinaiset joukot? Tällaisille joukoille tulisi luoda koko lainsäädännöllinen pohja ja kehitettävä sellainen johtamismalli, että ne olisivat ylipäätään aktivoitavissa toimintaan. Ja vapaaehtoisvoimin ei voida luoda minkäänlaista valmiutta. Henkilöstö pitäisi olla joko palkattua tai heille pitäisi maksaa päivystyksestä, esimerkiksi yöpäivystyksiä ei kukaan tee varsinaisen ansiotyön rinnalla. Jos henkilöitä pitää tätä toimintaa varten palkata, miksi ne eivät silloin voi olla suoraan puolustusvoimien henkilöstöä ja osa esimerkiksi jotain valmiusosastoa?
Varusmiesten käyttö muiden viranomaisten tukemiseen on tänäkin päivänä hyvin vähäistä, lähinnä SPOL-yksiköitä käytetään esimerkiksi liikenteenohjauksessa ja nämäkin tapahtumat yleensä liittyvät puolustusvoimiin.
En edelleenkään tunnista mitään käytännön tarvetta kodinturvajoukoille, mitä ei pystyttäisi toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien joukoilla.
Minusta näissä kodinturvajoukkojen haikailuissa nousee esille varsin nopeasti jokin ihmeellinen antipatia puolustusvoimia kohtaan tai sitten halu saada aikaiseksi jokin täysin outo viranomaisista riippumaton aseistettu joukko. Muutama vuosi sitten
@Rauhantekijä fantasioi jostain täysin ihmeellisestä persukaartista.