Maavoimien kehittäminen

Noin isossa komppaniassa tulee amerikan kielellä span of control ongelmia vastaan, etenkin, jos sille alistetaan vielä jotain aselajijoukkoja. Normaali ihminen ei pysty pysymään kärryillä rajattoman määrän yksiköitä toimista, joten yleensä armeijat ovat rajanneet yksikön osien, ja etenkin taistelevien osien, määrän kolmeen tai neljään. Nykyisessä jääkärikomppaniessa päälikön alaisuudessa onkin neljä jääkärijoukkuetta, kolme erikoisryhmää ja takalinjojen osat. Tuo on aika paljon liikkuvia osia, etenkin päällikölle, jolla ei nyt aivan hirveästi kokemusta täyden komppanian johtamisesta meidän järjestelmässä ole.
Näinhän se toki on. Siksipä tukevien ja huoltavien osien johtaminen delegoidaan varapäällikkölle, tulenjohtopäällikölle ja vääpelille. Auttaapa siinä komentojoukkueen johtajakin.
Ylipäätään komppanianpäällikön tulee välttää taistelevien joukkueiden mikromanagerointia ja keskittyä pikemminkin tilanneymmärryksen ylläpitämiseen, jotta taistelusta irti olevien reservien ja resurssien käyttö tapahtuu oikeassa kohdassa ja oikeaan aikaan.
 
Sitä samaa miekin aikaisemmin kirjoitin, ei pidä heti romuttaa noita ryssän kalustoa, pidetään hätävara varastossa niin kauan kun on koulutettua miehistöä, kertausharjoitukset vois tosissaan olla niitä maaliosasto tehtäviä.
Lopullinen tehtävä olis sitten olla harhamaaleina, viemään jokusen ryssän ohjuksen.

Samaa mieltä, pitäs saada nopesti raskastakin kalustoa liikkkeelle useampi yksikkö.
T-55 kalustoakin on vielä maaliosasto toimintaan ja voi tuollaista käyttää esimerkiksi partisaaneja vastaan.
Oikeastaan noihin voisi laittaa vielä NERA-palikat. Näyttäisikin enemmän itävaunuilta.
 
Laitapa tänne.

Kun aamulla seurasin uutisia Kalfornian maastopaloista, tuli mieleen, että jos tuon kaltaista tapahtuisi Suomessa, eli jouduttas evakuoimaan paljon ihmisiä ja heidän kodit jäisi tyhjiksi, silloin olisi tarvetta niille Kodinturvajoukoille, jotka toimisivat poliisin ja pelastuslaitoksen apuna, varusmiehiä kun ei noissa hommissa kai kovin pitkään voi käyttää koska varsinainen sotilaskoulutus sotkeutuu.

Aikaisemmin kaavailin kodinturvajoukkoihin kolmijakoa.

A) Suojajoukot, nykyisten maakuntakomppanioiden kaltaisia, ja niiden tehtäviä osittain hoitavia.

B) Vartiojoukot, reservipoliisin kaltaisia siviiliomaisuuden vartiointiin ja yleisen järjestyksen yläpitoon tähtääviä joukkoja, esim estäisivät tyhjien asuntojen ja kauppojen ryöstelyä yms.

C) Tukevatjoukot, pelastusviranomaisten tukena toimivia joukkoja, huolehtia suurten joukkojen muonituksen, majoituksen, tervydenhuolon sekä evakoitujen ihmisten- ja tavaroiden kuljetuksen tukeminen

Kodinturvajoukot toimisivat puolustusvoimien yhteydessä, jotta toiminta ja resurssit voidaan sovittaa yhteen.
 
Laitapa tänne.

Kun aamulla seurasin uutisia Kalfornian maastopaloista, tuli mieleen, että jos tuon kaltaista tapahtuisi Suomessa, eli jouduttas evakuoimaan paljon ihmisiä ja heidän kodit jäisi tyhjiksi, silloin olisi tarvetta niille Kodinturvajoukoille, jotka toimisivat poliisin ja pelastuslaitoksen apuna, varusmiehiä kun ei noissa hommissa kai kovin pitkään voi käyttää koska varsinainen sotilaskoulutus sotkeutuu.

Aikaisemmin kaavailin kodinturvajoukkoihin kolmijakoa.

A) Suojajoukot, nykyisten maakuntakomppanioiden kaltaisia, ja niiden tehtäviä osittain hoitavia.

B) Vartiojoukot, reservipoliisin kaltaisia siviiliomaisuuden vartiointiin ja yleisen järjestyksen yläpitoon tähtääviä joukkoja, esim estäisivät tyhjien asuntojen ja kauppojen ryöstelyä yms.

C) Tukevatjoukot, pelastusviranomaisten tukena toimivia joukkoja, huolehtia suurten joukkojen muonituksen, majoituksen, tervydenhuolon sekä evakoitujen ihmisten- ja tavaroiden kuljetuksen tukeminen

Kodinturvajoukot toimisivat puolustusvoimien yhteydessä, jotta toiminta ja resurssit voidaan sovittaa yhteen.
Minulle ei ole tähän päivään saakka selvinnyt, minkä olemassa olevan ongelman kodinturvajoukot ratkaisisivat ja mitkä ovat niitä asioita, joita ei pystytä toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien normaaleilla joukoilla.

Suojajoukkoina toimivat tänä päivänä mm. VYKS-yksiköt ja muut kiireellisesti perustettavat / toimeenpantavat joukot.

Vartiokäyttöön soveltuvia joukkoja puolustusvoimien joukkotyypeistä löytyy aikamoinen lista alkaen sotilaspoliiseista aina erilaisiin suojausjoukkueisiin/-komppanioihin. Myös varusmieskomppanioita voi tarvittaessa osin käyttää tämäntyyppisiin tehtäviin koulutusvaiheesta riippuen. Puolustusvoimat antaa tarvittaessa virka-apua siviiliyhteiskunnalle ja virka-apu voi kattaa myös vartioinnin, jos siviilivartijat ja poliisit eivät kykene yksin hallitsemaan tilannetta.

Virka-apu muille viranomaisille on yksi puolustusvoimien lakisääteisistä tehtävistä ja mm. maakuntakomppaniat valmistautuvat tätä toteuttamaan jo tänä päivänä.
 
Minulle ei ole tähän päivään saakka selvinnyt, minkä olemassa olevan ongelman kodinturvajoukot ratkaisisivat ja mitkä ovat niitä asioita, joita ei pystytä toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien normaaleilla joukoilla.
Ajatus on, että nuo puolustusvoimien joukot ovat puolustamassa suomea siellä eturintamalla, kodinturvajoukot vapauttaa nuoria hyvinkoulutettuja joukkoja varsinaiseen taistelutyöhön, miksi hukata noita joukkoja "toisarvoiseen" tehtävään jos sen voi hoitaa muut siihen valmennetut joukot.

Sitten Kodinturvajoukot, ovat niitä vanhempaa ja "raihnaisempaa" porukkaa sekä niitä aseettoman- ja siviilipalveluksen suorittaneita henkilöitä. Osa maakuntakomppanioiden tehtävistä siirtyisi kodinturvajoukoille (vartio- ja tukevatjoukot), ja sotilaallisemmat tehtävät jäisi maakuntakomppanioille, ja miksei maakuntakomppaniat vois olla se Kodinturvajoukkojen suojajoukko-osa.

Kovia kohteita kuten sotilaslentokenttiä ja komentopaikkoja voi sitten ne pv:n omat suojajoukot vartioida, mutta hiukan matalamman tason kohteet (esim. Muut varastoalueet ja tärkeät siviili kohteet sekä siviililentokentät yms.) vois olla jo Kodinturvajoukkojen suojajoukoilla.

Virka-apu muille viranomaisille on yksi puolustusvoimien lakisääteisistä tehtävistä ja mm. maakuntakomppaniat valmistautuvat tätä toteuttamaan jo tänä päivänä.
Tämä siirtys puolustusvoimilta -> Kodinturvajoukoille, tosin Kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia jollain tapaa, jotta voidaan sovittaa yhteen toiminta.

Vois olla että Kodinturvajoukot olisivat helpommin aktivoitavissa toimintaan kuin puolustusvoimien reservijoukot, riippuen kuinka ne organisoidaan puolustusvoimien yhteyteen.

Varusmiehet voivat aloittaa viranomaisten tukemisen, mutta niin pian kun on mahdollista Kodinturvajoukot ottavat tehtävät hoitoon ja varusmiehet voivat palata normaaliin koulutukseen, ei kai varusmiesten koulutusta voi pitkäksi aikaa laittaa jäihin jonkun viranomaisia tukevan tehtävän takia.
 
Ajatus on, että nuo puolustusvoimien joukot ovat puolustamassa suomea siellä eturintamalla, kodinturvajoukot vapauttaa nuoria hyvinkoulutettuja joukkoja varsinaiseen taistelutyöhön, miksi hukata noita joukkoja "toisarvoiseen" tehtävään jos sen voi hoitaa muut siihen valmennetut joukot.

Sitten Kodinturvajoukot, ovat niitä vanhempaa ja "raihnaisempaa" porukkaa sekä niitä aseettoman- ja siviilipalveluksen suorittaneita henkilöitä. Osa maakuntakomppanioiden tehtävistä siirtyisi kodinturvajoukoille (vartio- ja tukevatjoukot), ja sotilaallisemmat tehtävät jäisi maakuntakomppanioille, ja miksei maakuntakomppaniat vois olla se Kodinturvajoukkojen suojajoukko-osa.

Kovia kohteita kuten sotilaslentokenttiä ja komentopaikkoja voi sitten ne pv:n omat suojajoukot vartioida, mutta hiukan matalamman tason kohteet (esim. Muut varastoalueet ja tärkeät siviili kohteet sekä siviililentokentät yms.) vois olla jo Kodinturvajoukkojen suojajoukoilla.
Tällä hetkellä puolustusvoimien joukoissa voi olla miehistöä 50 vuoden ikävuoteen saakka ja aliupseereita ja upseereita 60 vuoden ikään. Kumpaakin ikärajaa ollaan kasvattamassa ja ainakin joissain tehtävissä on tänä päivänä mahdollista palvella vapaaehtoisesti pidempään. Puolustusvoimissa on jo tänä päivänä vanhempi henkilöstö sijoitettu tukijoukkoihin, ei varsinaisiin taistelujoukkoihin. Esimerkiksi perustamiskeskuksiin sijoitettu henkilöstö on joukkojen perustamisen ammattilaisia, mutta henkilöitä, joille on jo kertynyt ikävuosia.

Aika pelottava ajatus, että kodinturvajoukkoihin kuuluisi aseettoman tai siviilipalveluksen käyneitä. Kai näille jaettaisiin vähintään kevyt konekivääri tai mielellään vaikka kevyt kertasinko kodinturvajoukkoihin astuessaan? Mikä näiden funktio on esimerkiksi vartiotehtävissä?

Valmiuslaki antaa jo tänä päivänä mahdollisuuden käskeä esimerkiksi aseettoman tai siviilipalveluksen suorittaneita henkilöitä tarvittaviin töihin. Nämä tehtävät eivät välttämättä olisi puolustusministeriön alaisia.
"Jos 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa työnvälityspakko ja irtisanomisoikeuden rajoittaminen eivät ole riittäviä toimenpiteitä maanpuolustuksen, väestön suojaamisen, välttämättömän terveydenhuollon tai vähimmäistoimeentulon taikka huoltovarmuuden kannalta erityisen merkityksellisen tuotannon turvaamiseksi, on jokainen Suomessa asuva, jolla on kotikuntalain (201/1994) mukaan kotikunta Suomessa ja joka on täyttänyt 18 mutta ei 68 vuotta, velvollinen tekemään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä."

Aika hallinnollinen himmeli saadaan aikaiseksi, jos sotilaallisia kohteita suojaavat sotilaat, matalamman tason kohteita kodinturvajoukot ja sen lisäksi yleistä turvallisutta turvaa poliisi. Mikä lisäarvo saadaan yhdestä uudesta hallinnollisesta himmelistä?


(tätä kohtaa ennen oli keskustelua virka-avusta)
Tämä siirtys puolustusvoimilta -> Kodinturvajoukoille, tosin Kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia jollain tapaa, jotta voidaan sovittaa yhteen toiminta.

Vois olla että Kodinturvajoukot olisivat helpommin aktivoitavissa toimintaan kuin puolustusvoimien reservijoukot, riippuen kuinka ne organisoidaan puolustusvoimien yhteyteen.

Varusmiehet voivat aloittaa viranomaisten tukemisen, mutta niin pian kun on mahdollista Kodinturvajoukot ottavat tehtävät hoitoon ja varusmiehet voivat palata normaaliin koulutukseen, ei kai varusmiesten koulutusta voi pitkäksi aikaa laittaa jäihin jonkun viranomaisia tukevan tehtävän takia.
Tosi vakuuttavaa, kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia jollain tapaa! Eli olisivatko nämä joukot osa puolustusvoimia vai eivät? Mikä ongelma on puolustusvoimien toteuttamassa virka-avussa, että sen korvaamiseksi tarvittaisiin kokonaan uusi organisaatio? Miten toiminta sovitetaan yhteen puolustusvoimien muiden joukkojen kanssa ja miksi muut joukot eivät voi tehdä näitä tehtäviä?

Miten kodinturvajoukot ovat helpommin aktivoitavissa toimintaan kuin puolustusvoimien varsinaiset joukot? Tällaisille joukoille tulisi luoda koko lainsäädännöllinen pohja ja kehitettävä sellainen johtamismalli, että ne olisivat ylipäätään aktivoitavissa toimintaan. Ja vapaaehtoisvoimin ei voida luoda minkäänlaista valmiutta. Henkilöstö pitäisi olla joko palkattua tai heille pitäisi maksaa päivystyksestä, esimerkiksi yöpäivystyksiä ei kukaan tee varsinaisen ansiotyön rinnalla. Jos henkilöitä pitää tätä toimintaa varten palkata, miksi ne eivät silloin voi olla suoraan puolustusvoimien henkilöstöä ja osa esimerkiksi jotain valmiusosastoa?

Varusmiesten käyttö muiden viranomaisten tukemiseen on tänäkin päivänä hyvin vähäistä, lähinnä SPOL-yksiköitä käytetään esimerkiksi liikenteenohjauksessa ja nämäkin tapahtumat yleensä liittyvät puolustusvoimiin.

En edelleenkään tunnista mitään käytännön tarvetta kodinturvajoukoille, mitä ei pystyttäisi toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien joukoilla.

Minusta näissä kodinturvajoukkojen haikailuissa nousee esille varsin nopeasti jokin ihmeellinen antipatia puolustusvoimia kohtaan tai sitten halu saada aikaiseksi jokin täysin outo viranomaisista riippumaton aseistettu joukko. Muutama vuosi sitten @Rauhantekijä fantasioi jostain täysin ihmeellisestä persukaartista.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä puolustusvoimien joukoissa voi olla miehistöä 50 vuoden ikävuoteen saakka ja aliupseereita ja upseereita 60 vuoden ikään. Kumpaakin ikärajaa ollaan kasvattamassa ja ainakin joissain tehtävissä on tänä päivänä mahdollista palvella vapaaehtoisesti pidempään. Puolustusvoimissa on jo tänä päivänä vanhempi henkilöstö sijoitettu tukijoukkoihin, ei varsinaisiin taistelujoukkoihin. Esimerkiksi perustamiskeskuksiin sijoitettu henkilöstö on joukkojen perustamisen ammattilaisia, mutta henkilöitä, joille on jo kertynyt ikävuosia.

Aika pelottava ajatus, että kodinturvajoukkoihin kuuluisi aseettoman tai siviilipalveluksen käyneitä. Kai näille jaettaisiin vähintään kevyt konekivääri tai mielellään vaikka kevyt kertasinko kodinturvajoukkoihin astuessaan? Mikä näiden funktio on esimerkiksi vartiotehtävissä?

Valmiuslaki antaa jo tänä päivänä mahdollisuuden käskeä esimerkiksi aseettoman tai siviilipalveluksen suorittaneita henkilöitä tarvittaviin töihin. Nämä tehtävät eivät välttämättä olisi puolustusministeriön alaisia.
"Jos 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa työnvälityspakko ja irtisanomisoikeuden rajoittaminen eivät ole riittäviä toimenpiteitä maanpuolustuksen, väestön suojaamisen, välttämättömän terveydenhuollon tai vähimmäistoimeentulon taikka huoltovarmuuden kannalta erityisen merkityksellisen tuotannon turvaamiseksi, on jokainen Suomessa asuva, jolla on kotikuntalain (201/1994) mukaan kotikunta Suomessa ja joka on täyttänyt 18 mutta ei 68 vuotta, velvollinen tekemään tämän lain tarkoituksen toteuttamiseksi välttämätöntä työtä."

Aika hallinnollinen himmeli saadaan aikaiseksi, jos sotilaallisia kohteita suojaavat sotilaat, matalamman tason kohteita kodinturvajoukot ja sen lisäksi yleistä turvallisutta turvaa poliisi. Mikä lisäarvo saadaan yhdestä uudesta hallinnollisesta himmelistä?


(tätä kohtaa ennen oli keskustelua virka-avusta)

Tosi vakuuttavaa, kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia jollain tapaa! Eli olisivatko nämä joukot osa puolustusvoimia vai eivät? Mikä ongelma on puolustusvoimien toteuttamassa virka-avussa, että sen korvaamiseksi tarvittaisiin kokonaan uusi organisaatio? Miten toiminta sovitetaan yhteen puolustusvoimien muiden joukkojen kanssa ja miksi muut joukot eivät voi tehdä näitä tehtäviä?

Miten kodinturvajoukot ovat helpommin aktivoitavissa toimintaan kuin puolustusvoimien varsinaiset joukot? Tällaisille joukoille tulisi luoda koko lainsäädännöllinen pohja ja kehitettävä sellainen johtamismalli, että ne olisivat ylipäätään aktivoitavissa toimintaan. Ja vapaaehtoisvoimin ei voida luoda minkäänlaista valmiutta. Henkilöstö pitäisi olla joko palkattua tai heille pitäisi maksaa päivystyksestä, esimerkiksi yöpäivystyksiä ei kukaan tee varsinaisen ansiotyön rinnalla. Jos henkilöitä pitää tätä toimintaa varten palkata, miksi ne eivät silloin voi olla suoraan puolustusvoimien henkilöstöä ja osa esimerkiksi jotain valmiusosastoa?

Varusmiesten käyttö muiden viranomaisten tukemiseen on tänäkin päivänä hyvin vähäistä, lähinnä SPOL-yksiköitä käytetään esimerkiksi liikenteenohjauksessa ja nämäkin tapahtumat yleensä liittyvät puolustusvoimiin.

En edelleenkään tunnista mitään käytännön tarvetta kodinturvajoukoille, mitä ei pystyttäisi toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien joukoilla.

Minusta näissä kodinturvajoukkojen haikailuissa nousee esille varsin nopeasti jokin ihmeellinen antipatia puolustusvoimia kohtaan tai sitten halu saada aikaiseksi jokin täysin outo viranomaisista riippumaton aseistettu joukko. Muutama vuosi sitten @Rauhantekijä fantasioi jostain täysin ihmeellisestä persukaartista.
Ymmärsin että voisi olla kyseessä sellainen suojeluskunta tyyppinen joukko, oli sen nimi mikä hyvänsä. Voisi esimerkiksi olla sisäministeriön alainen rauhanaikana. Nythän on niin että ne ikämiehethän pitää aktivoida siellä pahoinpelätyssä perkissä kun tilanne jo on päällä, joku kodinturva olisi notkeampi etupainotteisesti, ei sitten tussareita sivareille. Ymmärrän kyllä että eri instanssit vahtii omia reviirejään, olihan pv llä ja suojeluskunnallakin ennen sotia eri painotuksia, kuka missäkin oli etevämpi
 
Aika pelottava ajatus, että kodinturvajoukkoihin kuuluisi aseettoman tai siviilipalveluksen käyneitä. Kai näille jaettaisiin vähintään kevyt konekivääri tai mielellään vaikka kevyt kertasinko kodinturvajoukkoihin astuessaan? Mikä näiden funktio on esimerkiksi vartiotehtävissä?
Nämä henkilöt, Kohdan C)Tukevatjoukot (siviili- ja aseettoman palveluksen suorittaneet ym. vapaaehtoiset) eivät toimi vartiointitehtävissä eikä kanna asetta, vaan toimivat pelastusviranomaisten apuna esim. evakointi keskuksissa yms tehtävissä (esim. evakoitavien ja heidän omaisuuden kuljetustehtävissä sekä ruokahuollossa).

Aika hallinnollinen himmeli saadaan aikaiseksi, jos sotilaallisia kohteita suojaavat sotilaat, matalamman tason kohteita kodinturvajoukot ja sen lisäksi yleistä turvallisutta turvaa poliisi. Mikä lisäarvo saadaan yhdestä uudesta hallinnollisesta himmelistä?
Mie ajattelen, että kun "kova"tilanne on päällä niin kyllä PV:llä on sotilaille tärkeämpääkin tehtävää kuin lähettää koulutettuja sotilaita vartioimaan jotain varastoaluetta tai siviililentokenttää tai jotain logistiikkakeskusta, eikä nykyisillä poliisimäärillä sitäkään voi tehä. Sen voi tehä siihen valmennettu "Kodinturvajoukko" Ne A) Kohdan Suojajoukot, raskaamin aseistetut armeijan käyneet henkilöt.

Jos tilanne on samanlainen kuin Ukrainassa tai Kaliforniassa, kuinka luulet riittävän poliisien resurssit pitemmän päälle ylläpitää järjestystä? Siinä voi auttaa ne "Kodinturvajoukkojen" B) Kohdan vartiojoukot, kevyesti aseistetut ja vartiointitehtäviin koulutetut (Siviilipuolen vartioiden koulutus) toimivat poliisin kanssa ja johdolla yleisen järjestyksen ylläpidossa.

Tosi vakuuttavaa, kodinturvajoukot olisivat kuitenkin osa puolustusvoimia jollain tapaa! Eli olisivatko nämä joukot osa puolustusvoimia vai eivät?
Tuo on sitten poliitikkojen ja eri viranomaisten sekä PV:n kesken päätettävä ja sovittava paras ratkaisu.

Voisi olla puolustusvoimien neljäs "puolustushaara" eli olis Ilmavoimat, Merivoivat, Maavoimat ja "Kodinturvajoukot".

Tai ehkä parempi paikka olisi olla sisäministeriön alainen joukko, rajavartiolaitoksen tapaan, vahvistamaan poliisia ja pelastusviranomaisia. Hyvät yhteydet kuitenkin puolustusvoimien jotta resurssien jako toimisi sujuvasti.

Perimmäinen ajatus kuitenkin on, että vähennetään puolustusvoimien tarvetta tukea siviiliviranomaisia, jolloin he voivat keskittyä päätoimenkuvaan eli sotilaaliseen maanpuolustukseen. Se miten tuo lopulta järjestettäisiin on viisaampien homma.


Varusmiesten käyttö muiden viranomaisten tukemiseen on tänäkin päivänä hyvin vähäistä, lähinnä SPOL-yksiköitä käytetään esimerkiksi liikenteenohjauksessa ja nämäkin tapahtumat yleensä liittyvät puolustusvoimiin.
Nyt puhutaankin poikkeustilanteesta, kuten on tällä hetkellä Kaliforniassa tai sotatilasta kuten Ukrainasta.
 
Laitapa tänne.

Kun aamulla seurasin uutisia Kalfornian maastopaloista, tuli mieleen, että jos tuon kaltaista tapahtuisi Suomessa, eli jouduttas evakuoimaan paljon ihmisiä ja heidän kodit jäisi tyhjiksi, silloin olisi tarvetta niille Kodinturvajoukoille, jotka toimisivat poliisin ja pelastuslaitoksen apuna, varusmiehiä kun ei noissa hommissa kai kovin pitkään voi käyttää koska varsinainen sotilaskoulutus sotkeutuu.

Aikaisemmin kaavailin kodinturvajoukkoihin kolmijakoa.

A) Suojajoukot, nykyisten maakuntakomppanioiden kaltaisia, ja niiden tehtäviä osittain hoitavia.

B) Vartiojoukot, reservipoliisin kaltaisia siviiliomaisuuden vartiointiin ja yleisen järjestyksen yläpitoon tähtääviä joukkoja, esim estäisivät tyhjien asuntojen ja kauppojen ryöstelyä yms.

C) Tukevatjoukot, pelastusviranomaisten tukena toimivia joukkoja, huolehtia suurten joukkojen muonituksen, majoituksen, tervydenhuolon sekä evakoitujen ihmisten- ja tavaroiden kuljetuksen tukeminen

Kodinturvajoukot toimisivat puolustusvoimien yhteydessä, jotta toiminta ja resurssit voidaan sovittaa yhteen.
Rauhanaikana Maakkien VA-joukkueet todennäköisesti riittäisivät tuohon.
Minulle ei ole tähän päivään saakka selvinnyt, minkä olemassa olevan ongelman kodinturvajoukot ratkaisisivat ja mitkä ovat niitä asioita, joita ei pystytä toteuttamaan nykyisillä puolustusvoimien normaaleilla joukoilla.
Paikallispuolustus paikallisemmalla tasolla olisi mihin noita voisi käyttää.
Vähän kuin maakkeja mutta joukkue ja/tai ryhmä/partio koossa ja pienempi vastuualue.
Jossain kriittisissä kohteissa turvajoukko voisi koostua osittain henkilökunnasta.
Tehtävät eivät tietysti olisi ihan samat jossain Ahvenanmaalla*, Oulussa, Imatralla tai Kivivaarassa.
Yhden porukan pitäisi ehkä suojata muuntoasemaa kun toisen pitäisi aloittaa sissisota maahantunkeutujaa vastaan ja kolmannen olisi järjestettävä tuliylläkkö korppikenttää valtaaville örkeille.

*Kantahenkilökuntaa ei saa olla mutta ressuja omilla varusteilla saa.
 
Kaikki eivät ehkä tätä tiedä, mutta paloja sammuttamaanhan voidaan tietyin rajoituksin määrätä porukkaa ilman kodinturvajoukkojakin.

LAKI PALO- JA PELASTUSTOIMESTA 559/1975

31§

"Jokainen palo- tai onnettomuuspaikalla tai sen läheisyydessä oleva työkykyinen henkilö on velvollinen sammutus- ja pelastustoimintaa johtavan viranomaisen määräyksestä avustamaan tässä toiminnassa, jollei pätevä syy ole esteenä.

Milloin sammutus- ja pelastustoimintaa johtava viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi, on jokainen kunnassa oleskeleva työkykyinen henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta mutta ei 55 vuotta, velvollinen kutsuttaessa viipymättä saapumaan palo- tai onnettomuuspaikalle ja osallistumaan sammutus- ja pelastustoimintaan, jollei pätevä syy estä häntä."


Pari kuukautta, niin pääsee tuostakin riesasta.
 
Kaikki eivät ehkä tätä tiedä, mutta paloja sammuttamaanhan voidaan tietyin rajoituksin määrätä porukkaa ilman kodinturvajoukkojakin.

LAKI PALO- JA PELASTUSTOIMESTA 559/1975

31§

"Jokainen palo- tai onnettomuuspaikalla tai sen läheisyydessä oleva työkykyinen henkilö on velvollinen sammutus- ja pelastustoimintaa johtavan viranomaisen määräyksestä avustamaan tässä toiminnassa, jollei pätevä syy ole esteenä.

Milloin sammutus- ja pelastustoimintaa johtava viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi, on jokainen kunnassa oleskeleva työkykyinen henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta mutta ei 55 vuotta, velvollinen kutsuttaessa viipymättä saapumaan palo- tai onnettomuuspaikalle ja osallistumaan sammutus- ja pelastustoimintaan, jollei pätevä syy estä häntä."


Pari kuukautta, niin pääsee tuostakin riesasta.
Joo mutta palokunta ehkä ennemmin haluaa sen porukan joka myös tuo jotain sammutuskalustoa omasta takaa ja saa myös pumpun käyntiin säädettyään siemenveden kanssa jonkin aikaa.
 
Kaikki eivät ehkä tätä tiedä, mutta paloja sammuttamaanhan voidaan tietyin rajoituksin määrätä porukkaa ilman kodinturvajoukkojakin.

LAKI PALO- JA PELASTUSTOIMESTA 559/1975

31§

"Jokainen palo- tai onnettomuuspaikalla tai sen läheisyydessä oleva työkykyinen henkilö on velvollinen sammutus- ja pelastustoimintaa johtavan viranomaisen määräyksestä avustamaan tässä toiminnassa, jollei pätevä syy ole esteenä.

Milloin sammutus- ja pelastustoimintaa johtava viranomainen katsoo sen tarpeelliseksi, on jokainen kunnassa oleskeleva työkykyinen henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta mutta ei 55 vuotta, velvollinen kutsuttaessa viipymättä saapumaan palo- tai onnettomuuspaikalle ja osallistumaan sammutus- ja pelastustoimintaan, jollei pätevä syy estä häntä."


Pari kuukautta, niin pääsee tuostakin riesasta.
Itse oon ollut metsäpaloa sammuttamassa tuollaisella komennuksella.
 
Joo mutta palokunta ehkä ennemmin haluaa sen porukan joka myös tuo jotain sammutuskalustoa omasta takaa ja saa myös pumpun käyntiin säädettyään siemenveden kanssa jonkin aikaa.
Tuon metsäpalon jälkeen sitten olin lietevaunun kanssa listoilla jos tarvittas joskus vedenajoon, onneks ei tullut niin suurta metsäpaloa jotta olis ravinnut lähtee.
 
Pitäisikö keksiä joku vapaaehtoinen palokunta?
Tarkoitan että jos otetaan sattumanvaraisesti porukkaa niin jälkikin on sen mukaista.
Joku maajussi jolla on pumppu traktorissa todennäköisesti kyllä huomaa metsäpalon.
 
Tarkoitan että jos otetaan sattumanvaraisesti porukkaa niin jälkikin on sen mukaista.
Joku maajussi jolla on pumppu traktorissa todennäköisesti kyllä huomaa metsäpalon.
Tuskin tuo sitä tarkoittaakaan, että Pena napataan työmatkalla Corollasta ja lähetetään savusukeltamaan. Isossa palossa on monenlaista apu- ja vartiointihommaa, jota voi tehdä kuka tahansa jollain tapaa järjissään oleva.
 
Mitä uhkaa vastaan kodinturvajoukot toisivat turvaa? Niiltä puuttuisi raskas aseistus, joten venäläinen moottoroitu jalkaväki lanaisi ne kerralla pois. Samoin niiltä puuttuisivat fyysinen kunto (keksi-ikä) ja yö- ja muut hitech-taisteluvälineet ottaa matsia venäläisten erikoisjoukkojen kanssa. Mitä muuta uhkaa vastaan ne toimisivat?

Ehkä ne voisivat metsästää alasammuttuja vihollisen lentäjiä…
 
Tämä ajatus "kodinturvajoukosta" ei tuntuisi ratkaisevan mitään olemassaolevaa ongelmaa, vaan olisi yksi jättimäinen overlapping-organisaatio yli viranomaisrajojen.
 
Back
Top