Maavoimien kehittäminen

Tuohon tarkoitukseen on parempi hankkia täysin siihen tarkoitetut vaunut. Edellyttää vaunulta melkoista modernisointi sekä sensoritekniikan ja radioiden lisäämistä.
Kumpi on halvempi, muokata/päivittää vanhat CV9030 kun kuitenkin ollaan niihin tekemässä MLU päivitystä, vai hankkia kokonaan uudet, ja kai ne
BMP-1:stä tehdyt tj-vaunut on korvattava muutenkin.

Kun BMP-2 ollaan korvaamassa, niin hankittas samalla kaikille PsJKomppanioille samanlaiset IFV vaunut.
MT-LB vaunut korvataan ajankanssa sitten niillä Famous versioilla.

Onks tietoo miksi Ruotsi, Tanska ja (Norjakin?) hankkii noita 35mm tykkejä 30mm sijaan? Suomen erikois olosuhteet? :sneaky:
 
Kumpi on halvempi, muokata/päivittää vanhat CV9030 kun kuitenkin ollaan niihin tekemässä MLU päivitystä, vai hankkia kokonaan uudet, ja kai ne
BMP-1:stä tehdyt tj-vaunut on korvattava muutenkin.

Kun BMP-2 ollaan korvaamassa, niin hankittas samalla kaikille PsJKomppanioille samanlaiset IFV vaunut.
MT-LB vaunut korvataan ajankanssa sitten niillä Famous versioilla.

Onks tietoo miksi Ruotsi, Tanska ja (Norjakin?) hankkii noita 35mm tykkejä 30mm sijaan? Suomen erikois olosuhteet? :sneaky:
35x228 ammus. Saa älyä yms jo kyytiin. Sama paukku kuin Oerlikoneissa yms, eli ei ole vain CV90 sidottu, vaan käytössä myös varmasti aluksilla
yms.
Ei 30mm huono ole, mutta ei kukaan arvannut että 35mm tulee takasin vai eikös se edes poistunutkaan. ;)
 
Onks tietoo miksi Ruotsi, Tanska ja (Norjakin?) hankkii noita 35mm tykkejä 30mm sijaan? Suomen erikois olosuhteet?
Tähän ei tietämys tällä hetkellä riitä.
Kumpi on halvempi, muokata/päivittää vanhat CV9030 kun kuitenkin ollaan niihin tekemässä MLU päivitystä, vai hankkia kokonaan uudet, ja kai ne
BMP-1:stä tehdyt tj-vaunut on korvattava muutenkin.
Kyllä pitkässä juoksussa tuo uuden osto on parempi ratkaisu, koska vaunun rakennetta pitää muuttaa melkoisesti esim asennettaessa nostomasto tähystys laitteille. Drone ajaa samaa asemaa, mutta yksin sen varaan ei voi tuudittautua. Nyt kun CV-kalustoon tehdään päivitystä, niin ei niihin rakenneta uusia suorituskykyä eli esim peruutuskamera jää edelleen puuttumaan vaikka olisi investointina melkoisen hyvä hintahyötysuhteeltaan.

Pahinta ps-huollon kannalta on se, että yksikössä on paljon erisukupolven ps-kalustoa.
 
Tähän ei tietämys tällä hetkellä riitä.

Kyllä pitkässä juoksussa tuo uuden osto on parempi ratkaisu, koska vaunun rakennetta pitää muuttaa melkoisesti esim asennettaessa nostomasto tähystys laitteille. Drone ajaa samaa asemaa, mutta yksin sen varaan ei voi tuudittautua. Nyt kun CV-kalustoon tehdään päivitystä, niin ei niihin rakenneta uusia suorituskykyä eli esim peruutuskamera jää edelleen puuttumaan vaikka olisi investointina melkoisen hyvä hintahyötysuhteeltaan.

Pahinta ps-huollon kannalta on se, että yksikössä on paljon erisukupolven ps-kalustoa.
Iso Oho, tuohon peruutuskameraan, luulin että on jo asennettu, iso turvallisuusriski kun ei tule edes päivityksessä.

Mutta kuitenkin, muutettiinhan BMP-1 vaunuja tj-vaunuiksi, huolto kieltämättä on ongelma, mutta tuskin kaluston kirjavuudesta päästään koskaan eroon. Näkisin kuitenkin, että PsJKomppanian uusien IFV vaunujen taistelukyky on tärkeämpää kuin yksikön huolettavuus, tiedustelu ja tulenjohtotehtävissä vanhemmatkin siihen päivitetyt CV vaunut pärjää hyvin.
 
muutettiinhan BMP-1 vaunuja tj-vaunuiksi
Näiden TJ-vaunujen sensoritekniikka on suoraan 80-luvun lopulta erillisessä tornissa, niitä tuskin on päivitetty sen jälkeen muutoin kuin radioiden ja paikannuslaitteen osalta ja TJJ-vaunuissa muutos koski lähinnä työtasoja, lisäradioita, sisätilalämmitintä eli ei lisätty sensoreita.
Muutostarpeita ei voi millään tavalla verrata nykypäivään.
 
Tarvitaanko nykyään erillisiä tulenjohtovaunuja? Tulenjohtopartio psj joukkueeseen ja lennokkivahvisteinen tj ryhmä mihin tahansa vaunuun komppaniatasalle. Ei tartte vaunu erityisemmin sensoreita, jos tähystäminen tehdään pääosin lennokilla. Kyllä kai sitä lennokkia lennättää MTLB:n tai Sisu GTP:n luukusta.
 
Tarvitaanko nykyään erillisiä tulenjohtovaunuja? Tulenjohtopartio psj joukkueeseen ja lennokkivahvisteinen tj ryhmä mihin tahansa vaunuun komppaniatasalle. Ei tartte vaunu erityisemmin sensoreita, jos tähystäminen tehdään pääosin lennokilla. Kyllä kai sitä lennokkia lennättää MTLB:n tai Sisu GTP:n luukusta.
Juu, ne tulenjohtoryhmät voivat vaikka kaikkine varusteineen jousta hyökkäävän psv-komppanian perässä tai matkustaa vaunun kannella.
PsjJ tunnetusti on ylimääräisiä tyhjiä paikkoja ja nyt ne mm. KarJPr matkustaa pasissa muun komppanian ollessa CV:ssä.
 
Juu, ne tulenjohtoryhmät voivat vaikka kaikkine varusteineen jousta hyökkäävän psv-komppanian perässä tai matkustaa vaunun kannella.
PsjJ tunnetusti on ylimääräisiä tyhjiä paikkoja ja nyt ne mm. KarJPr matkustaa pasissa muun komppanian ollessa CV:ssä.
Selvä, tulenjohtoryhmät tarvitsevat omat vaunut kulkeakseen tankkien mukana, mutta vaatiiko kyseinen vaunu tänä päivänä mitään muutoksia normi rynnäkköpanssarivaunuun verrattuna? Siinä on jo radio, laser etäisyysmittari, gepsi, lämpötähystin ja niin edelleen. Jos rahaa on, niin voisihan siihen tarkan suunnan ja sijainnin antavat laitteet ilman GPS pistää mukaan kivana lisänä, mutta normi TJ ryhmät pärjää ilmankin.
 
Selvä, tulenjohtoryhmät tarvitsevat omat vaunut kulkeakseen tankkien mukana, mutta vaatiiko kyseinen vaunu tänä päivänä mitään muutoksia normi rynnäkköpanssarivaunuun verrattuna? Siinä on jo radio, laser etäisyysmittari, gepsi, lämpötähystin ja niin edelleen. Jos rahaa on, niin voisihan siihen tarkan suunnan ja sijainnin antavat laitteet ilman GPS pistää mukaan kivana lisänä, mutta normi TJ ryhmät pärjää ilmankin.
Samaa meinasin kysyä.

Ehkä parannetut versiot (lämpö)kameroista jonkinlaisen mastonpäähän, ehdottomasti parempi paikannusjärjestelmä kun GPS ei toimikunnolla, tarkan suunnanmäärityslaitteet ja lisää radioita ainakin luulisin.
 
Selvä, tulenjohtoryhmät tarvitsevat omat vaunut kulkeakseen tankkien mukana, mutta vaatiiko kyseinen vaunu tänä päivänä mitään muutoksia normi rynnäkköpanssarivaunuun verrattuna? Siinä on jo radio, laser etäisyysmittari, gepsi, lämpötähystin ja niin edelleen. Jos rahaa on, niin voisihan siihen tarkan suunnan ja sijainnin antavat laitteet ilman GPS pistää mukaan kivana lisänä, mutta normi TJ ryhmät pärjää ilmankin.
Viestivälineiden akkulaturit, työtila (tasoja), torniin kyky mitata suunta maaliin, lisäradiot eli vaunun radiolla ollaan komppanian K-verkossa radio tulenjohtotoimintaan sekä tukiasema, masto jonka päässä lämpökamera jolloin ei tarvitse vaunun nousta tähystämään maalia, kyllä niitä varusteita riittää..
 
35x228 ammus. Saa älyä yms jo kyytiin. Sama paukku kuin Oerlikoneissa yms, eli ei ole vain CV90 sidottu, vaan käytössä myös varmasti aluksilla
yms.
Ei 30mm huono ole, mutta ei kukaan arvannut että 35mm tulee takasin vai eikös se edes poistunutkaan. ;)
Heikkoutena sitten puolet vähemmän kuulaa linjoilla ja puolet pienempi a-tarviketäyttö. En tiedä miten nuo muut maat on sitten asian laskenut, parantaako 3P sitten niin paljon suorituskykyä että pärjää pienemmälläkin.

Iso Oho, tuohon peruutuskameraan, luulin että on jo asennettu, iso turvallisuusriski kun ei tule edes päivityksessä.
Riski ja riski, ei se vaunu peruuta kamerankaan kanssa jos ei johtaja käske. Tai liiku ylensäkään ilman johtajan käskyä. Ja johtaja ei käske jos ei se ole ensin varmistanut että takana ei ole ketään/mitään. Tietty kun töhöilee niin välillä tapahtuu, mutta töhöilyltä ei pelasta kamerakaan. Peruutuskameran etu (tälleen sellaista käyttämättömänä) on lähinnä siinä, että johtaja voi antaa ajajalle ajotehtävän, eikä tarvitse ajattaa.

Ja tuosta päivityksestä, niin vissiin menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. CV:hen siis tehdään tällä hetkellä MLE:ta (mid-life extension), ei MLU:ta (mid-life upgrade). MLU on vuorossa joskus tämän vuosikymmenen loppupuolella, tai vasta ensi vuosikymmenellä. Jäsen @Mikfin70 oletettavasti tarkoitti että nyt käynnissä olevassa MLE:ssa siis ei rakenneta uusia suorituskykyjä (ja mulla on siitä ihan sama käsitys). MLE:n sisältöä ei ole kummoisesti avattu julkisissa lähteissä, ja MLU:n sisältöhän taas on ihan täysi arvoitus, ja jos siitä joku jotain tietää ei se sitä tänne rupea kertomaan.

Näkisin kuitenkin, että PsJKomppanian uusien IFV vaunujen taistelukyky on tärkeämpää kuin yksikön huolettavuus, tiedustelu ja tulenjohtotehtävissä vanhemmatkin siihen päivitetyt CV vaunut pärjää hyvin.
Mites se meni, amatöörit opiskelee taktiikkaa, ammattilaiset logistiikkaa. Eli huollettavuus on tärkeää, ellei jopa tärkein sekä rauhan aikana että poikkeusoloissa. Varsinkin Venäjän käymää kulutussotaa vastaan on oleellista, että ne meidän vähätkin vaunut saadaan äkkiä takaisin riviin. Yhteinen alusta ja varaosakanta helpottaa tuossa aika paljon. Nyt kun lompakon nyörit on vähän löystynyt, niin muutaman tj- ja tiedusteluvaunun ostaminen ei siinä konkurssissa tunnu.
 
Jäsen @Mikfin70 oletettavasti tarkoitti että nyt käynnissä olevassa MLE:ssa siis ei rakenneta uusia suorituskykyjä (ja mulla on siitä ihan sama käsitys). MLE:n sisältöä ei ole kummoisesti avattu julkisissa lähteissä, ja MLU:n sisältöhän taas on ihan täysi arvoitus, ja jos siitä joku jotain tietää ei se sitä tänne rupea kertomaan.
Näitä julkisia lähteitä selailin tuossa illalla odotellessani unta (virhe) ja johtopäätös lukemastani oli se, että MLEn tarkoitus on nimenomaan parantaa CV:n kunnossapitoa ja huolettavuutta sekä tehdä ohjelmistopäivitys rungon osalta. En ole CV koulutettu, mutta ymmärtäisin tuon ohjelmistopäivitykset parantavan käytettävää itse diagnostiikkaa moottorin ja eri järjestelmien osalta.
 
Kumpi on halvempi, muokata/päivittää vanhat CV9030 kun kuitenkin ollaan niihin tekemässä MLU päivitystä, vai hankkia kokonaan uudet, ja kai ne
BMP-1:stä tehdyt tj-vaunut on korvattava muutenkin.

Kun BMP-2 ollaan korvaamassa, niin hankittas samalla kaikille PsJKomppanioille samanlaiset IFV vaunut.
MT-LB vaunut korvataan ajankanssa sitten niillä Famous versioilla.

Onks tietoo miksi Ruotsi, Tanska ja (Norjakin?) hankkii noita 35mm tykkejä 30mm sijaan? Suomen erikois olosuhteet? :sneaky:
Ymmärsin Häkkäsen lausunnoista, että vanhat päivitetään ja uusia tulee lisää. Samoin taistelupanssareita päivitetään ja hankitaan uusia vaunuja lisää.
 
Ymmärsin Häkkäsen lausunnoista, että vanhat päivitetään ja uusia tulee lisää. Samoin taistelupanssareita päivitetään ja hankitaan uusia vaunuja lisää.
Vaatimattomasti sellaiset parin panssariprikaatin kaluston verran uusia MBT vaunuja sekä uusia IFV vaunuja kahden panssariprikaatin panssarijäääkärikomppanijoille ja kolmelle mekanisoiduntaisteluosaston panssarijäääkärikomppanioille.. :p :uzi:
 
Leo2A8 maksaa 29 milliä ilman Trophya katolla. Aika suolaisia hintoja. Rynnäkköpanssarit taas on sen 10 milliä kipale. Taitaa noiden suhteen tulla pohjoismainen yhteisosto CV90:lle.

TST-vaunujen suhteen kyllä harkitsisin "mustia panttereita" tai MERKAVIA, jotka maksaa sen rynnäkköpanssarin verran vähemmän.
 
Näitä julkisia lähteitä selailin tuossa illalla odotellessani unta (virhe) ja johtopäätös lukemastani oli se, että MLEn tarkoitus on nimenomaan parantaa CV:n kunnossapitoa ja huolettavuutta sekä tehdä ohjelmistopäivitys rungon osalta. En ole CV koulutettu, mutta ymmärtäisin tuon ohjelmistopäivitykset parantavan käytettävää itse diagnostiikkaa moottorin ja eri järjestelmien osalta.
Aika pitkälti saman käsityksen saanut. CV:tkin on ollut meillä jo sen about 20v, niin siellä on myös melko varmasti sisällä laitteita ja komponentteja minkä valmistus on lopetettu. Ja varmaan tosiaan VIS:iin softapäivitystä ja muuta kivaa.
 
Leo2A8 maksaa 29 milliä ilman Trophya katolla. Aika suolaisia hintoja. Rynnäkköpanssarit taas on sen 10 milliä kipale. Taitaa noiden suhteen tulla pohjoismainen yhteisosto CV90:lle.

TST-vaunujen suhteen kyllä harkitsisin "mustia panttereita" tai MERKAVIA, jotka maksaa sen rynnäkköpanssarin verran vähemmän.
Merkava IV painaa 82 tonnia, ei ehkä sovellu meidän käyttöön. K2 taas kävisikin, kunhan tarpeeksi monta ostettaisiin.
 
Merkava IV painaa 82 tonnia, ei ehkä sovellu meidän käyttöön. K2 taas kävisikin, kunhan tarpeeksi monta ostettaisiin.
Leopard 2 -lavetit lienevät käypää tavaraa, toki en tiedä missä määrin itse runko väsyy ja on korjattavissa. Mutta eikös se uusi Panther KF51 -tankki perustu Leo 2 -lavettiin ja kokonaan uuteen torniin. Sen syvällisemmin asiaa tuntematta, niin tässä voisi olla polku uusia kalustoa, mielellään siten, että osaaminen ja tekeminen lisensoidaan Suomessa tehtäväksi niin paljon kuin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top