Maavoimien kehittäminen

Hmm, no jos me ei kerran uusia vaunuja olla hommaamassa vaan päivityksillä mentäisiin, niin millä tavoin me saadaan, että nykyiset vaunut olisi toimintakykyisiä vielä 2040- tai jopa 2050-luvulla? Olettaisin, että kaikki leot tai vähintään 2a4t päivitettääisiin 2a8-standardiin? Ja onko niin iso päivitysloikka edes mahdollinen 2a4lle ja kestääkö nykyisten vaunujen runko niin pitkälle? Koska kyllä varmaan se vaunun rungon metalli lopulta tulee tiensä päähän?
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, no jos me ei kerran uusia vaunuja olla hommaamassa vaan päivityksillä mentäisiin, niin millä tavoin me saadaan, että nykyiset vaunut olisi toimintakykyisiä vielä 2040- tai jopa 2050-luvulla? Olettaisin, että kaikki leot tai vähintään 2a4t päivitettääisiin 2a8-standardiin? Ja onko niin iso päivitysloikka edes mahdollinen 2a4lle ja kestääkö nykyisten vaunujen runko niin pitkälle? Koska kyllä varmaan se vaunun rungon metalli lopulta tulee tiensä päähän?
2050-luvulle on aikaa aika tarkkaan 26 vuotta. Siinä ajassa ehditään hankkia parikin vaunusukupolvea...
 
2050-luvulle on aikaa aika tarkkaan 26 vuotta. Siinä ajassa ehditään hankkia parikin vaunusukupolvea...
Siksi sanoinkin jopa 2050-luvulle, se varmaan olisi absoluuttinen maksimi kuinka pitkälle niiden käyttö kestäisi. 2a4t on nyt ollut käytössä 2004 alkaen eli 20 vuotta tähän päivään mennessä, ymmärtääkseni tulevat vaunupäivitykset tulisivat käyttöön todennäköisesti 2030 vuoden paikkeilla, eli siinä vaiheessa 2a4t on ollut käytössä vähintään 25 vuotta kunnes saadaan nykystandardiin. Kuinka kauan näillä päivityksillä sitten mentäisiin ennen kuin pitää kokonaan uudet hommaa? Kun kaikki saadaan päivitettyä, niin vuoteen 2050 on siitä päivästä todennäköisesti se noin 20 vuotta.
 
Siksi sanoinkin jopa 2050-luvulle, se varmaan olisi absoluuttinen maksimi kuinka pitkälle niiden käyttö kestäisi. 2a4t on nyt ollut käytössä 2004 alkaen eli 20 vuotta tähän päivään mennessä, ymmärtääkseni tulevat vaunupäivitykset tulisivat käyttöön todennäköisesti 2030 vuoden paikkeilla, eli siinä vaiheessa 2a4t on ollut käytössä vähintään 25 vuotta kunnes saadaan nykystandardiin. Kuinka kauan näillä päivityksillä sitten mentäisiin ennen kuin pitää kokonaan uudet hommaa? Kun kaikki saadaan päivitettyä, niin vuoteen 2050 on siitä päivästä todennäköisesti se noin 20 vuotta.
Suomeen tulleiden 2A4 valmistusvuodet ovat jotain vuosien 1980-90 väliltä. Kaikista vanhimmat lienevät purettu varaosiksi. 2A4 ovat olleet käytössä keskimäärin 35 vuotta ennenkuin se PsP lakkautettiin Saksassa, jonka kalustoa vaunut olivat.
 
Suomeen tulleiden 2A4 valmistusvuodet ovat jotain vuosien 1980-90 väliltä. Kaikista vanhimmat lienevät purettu varaosiksi. 2A4 ovat olleet käytössä keskimäärin 35 vuotta ennenkuin se PsP lakkautettiin Saksassa, jonka kalustoa vaunut olivat.
Sitä suuremmalla syyllä arvelluttaa vähän kuinka pitkään noiden 2a4ten rungot vielä kestää. Mitä itse veikkaat, jos ne nyt elinkaaripäivitetään, niin milloin viimeistään pitää kokonaan uusiin vaihtaa? 2040-luvun vaihteessa? 2a6:sille elinkaaripäivitys vaikuttaa ihan passelilta, koska ne todennäköisesti pysyy käytössä vielä pitkään, mutta toi 2a4n päivitys hieman arvelluttaa kyllä, että kuinka pitkälle ne jaksaa ja meneekö rahat haaskille jos niillä päivityksillä saa vain muutaman vuoden käyttöaikaa lisää. Ja jos muistan oikein, 2a4llekin suunniteltiin jonkinlaista MLU-pakettia jo ennen kuin 2a6ia edes hommattiin, eli aika myöhään näyttäisi, että ollaan päivittämässä.

Niin jotenkin luulisi että olisiko parempi, että 2a6t saisi ne elinkaaripäivitykset ja sitten 2a4lle haettaisiin kunnon korvaaja. Ja sitten 2a4ten alustaa voisi käyttää muihin tarkoituksiin niin kauan kuin jaksaa, kuten pioneeritoimintaan tai vaikka ilmatorjuntaan. Ukrainassa ollaan nähty kuinka tehokkaita Gepardit on dronejen ampumiseen, niin Marksmannien tyyppistä kalustoa todennäköisesti voisi olla enemmän. Jos vaikka hommattaisiin Skyranger 30-tykkejä niille alustoille. Ja loput mitä jää voisi jäädä varaosiksi.
 
65 tonnia näyttäisi speksien mukaan olevan.
Tämä tyyppi on kerännyt lähteet sille 82 tonnin painolle hepreankielisestä mediasta. Lisäksi kyseinen vaunu on silminnähden paksummin panssaroitu, kuin mikään alle 70 tonnin vaunu, etenkin sivuilta ja katolta.
 
Niin jotenkin luulisi että olisiko parempi, että 2a6t saisi ne elinkaaripäivitykset ja sitten 2a4lle haettaisiin kunnon korvaaja. Ja sitten 2a4ten alustaa voisi käyttää muihin tarkoituksiin niin kauan kuin jaksaa, kuten pioneeritoimintaan tai vaikka ilmatorjuntaan. Ukrainassa ollaan nähty kuinka tehokkaita Gepardit on dronejen ampumiseen, niin Marksmannien tyyppistä kalustoa todennäköisesti voisi olla enemmän. Jos vaikka hommattaisiin Skyranger 30-tykkejä niille alustoille. Ja loput mitä jää voisi jäädä varaosiksi.
Leo 2A4 kyllä vois kevyesti päivittää, mutta vain osan lautasta, päivitetyt panssarit vois olla loppu elinaikansa erillisissä tst-vaunu komppanioissa.

Leo 2A6 sijoitetaan mekanisoitutaisteluosastoihin (3kpl) yhdessä uusien CV90XX (~160kpl) vaunujen kanssa.

Lisäksi hommataan 60- 70 uutta tst-vaunua panssariprikaatin (1kpl) tarpeisiin sinne myös sijoitetaan ne päivitetyt CV9030 vaunut.

Noin ei tulis mahdotonta määrää uusien vaunujen hankintaa.
 
Veikkaisin ennemmin, että kun uusia rynnäkköpanssarivaunuja hommataan, ne menevät pikemminkin korvaamaan CV9030:t ja CV9030:t korvaavat bemarit. CV:tä on nykyorganisaatioon suhteutettuna varsin vähäinen määrä ja sitä myöten Karjalaisten pansarijääkärikomppanialla on XA-kalustoa. Organisaatiot taatusti joka tapauksessa elävät hankintojen ja uudistusten myötä.
 
Veikkaisin ennemmin, että kun uusia rynnäkköpanssarivaunuja hommataan, ne menevät pikemminkin korvaamaan CV9030:t ja CV9030:t korvaavat bemarit. CV:tä on nykyorganisaatioon suhteutettuna varsin vähäinen määrä ja sitä myöten Karjalaisten pansarijääkärikomppanialla on XA-kalustoa. Organisaatiot taatusti joka tapauksessa elävät hankintojen ja uudistusten myötä.
Minkalainen lie tuo Karjalan prikaatin joukon kokoonpano, miulle on epäselvää minkälainen on tuo valmiusprikaati.
 
Suomen 2A6:t ovat alii
Sitä suuremmalla syyllä arvelluttaa vähän kuinka pitkään noiden 2a4ten rungot vielä kestää. Mitä itse veikkaat, jos ne nyt elinkaaripäivitetään, niin milloin viimeistään pitää kokonaan uusiin vaihtaa? 2040-luvun vaihteessa? 2a6:sille elinkaaripäivitys vaikuttaa ihan passelilta, koska ne todennäköisesti pysyy käytössä vielä pitkään, mutta toi 2a4n päivitys hieman arvelluttaa kyllä, että kuinka pitkälle ne jaksaa ja meneekö rahat haaskille jos niillä päivityksillä saa vain muutaman vuoden käyttöaikaa lisää.
Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
 
Suomen 2A6:t ovat alii

Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
Hollantilaisten kalusto on ollut yleisesti paremmassa kunnossa kuin Saksasta tullut eli niitä on myös huollettu ja korjattu paremmin sekä käyttö ei ole ollut niin raskasta.

Iso merkittävä tekijä on mitä tuotantoerää ne ovat ja valmistus vuotta.
 
Suomen 2A6:t ovat alii

Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
Näin näyttäisi olevan. Eli tarkoittaa sitä, että kummankin rungot vanhenee suunnilleen samaan aikaan.

Päätin ihan kiinnostusta kysyä ChatGPT:ltä mitä mieltä oli. (Eli voi ottaa hieman suolan kanssa mutta vastaus vaikutti aika uskottavalta.) Sen mukaan Leopard 2:n ja muiden samantyyppisten panssarivaunujen runko kestää hyvällä huollolla 50-70 vuotta. Eli kun vaunut on alunperin rakennettu 1980-luvulla, niin elinikä putoaisi juuri 2030-2050 vuosilukujen välille. Ehkä sen elinkaaripäivityksen kautta tuo ikä sitten saadaan maksimoitua sinne jopa 2050-luvulle asti, mutta sitten on kyllä viimeistään aika täysin uusille vaunuille. No, uskon että PV:llä on homma hanskassa.
 
Naapuri kun pilkotaan pieniksi valtioiksi, niin Karjalan tasavaltaa vastaan näitä ei enää tarvita 2050. Vai joko ne on tuossa vaiheessa jo keksineet yhdistyä uudestaan.
 
Minkalainen lie tuo Karjalan prikaatin joukon kokoonpano, miulle on epäselvää minkälainen on tuo valmiusprikaati.
Tälleen ulkomuistista:

- 3x panssarijääkäripataljoona:
2x panssarijääkärikomppaniaa kolmella joukkueella, kaikilla 3kpl CV90 ja 1kpl XA180M. Komppanian päälliköllä lisäksi 1kpl CV90.
1x panssarikomppania kolmella joukkueella, yhteensä 14kpl Leopard 2A6 vaunua.

Tykistöpatteristo: 18kpl 155 K 98

Ilmantorjuntapatteristo: 18kpl 23 ITK "Sergei", yksi patteri molempia malleja. 4kpl ITO05 ja 13kpl ITO05M.

Sitten tietenkin tiedustelu, pst, viesti jne osat joitten kookonpanoja en tiedä eikä välttämättä ole julkisiakaan.
 
Spekulointia vartenhan tämä tekniikkapalsta on olemassa! 😉 Nyt kyllä puolustusselonteko ampui alas toiveet uusista taistelupanssarivaunuista 30-luvulla.
Periaatteessa näin, mutta: jos lähdetään siitä, että @Radar kertoo, että hänen ymmärryksensä mukaan Häkkänen on jossain lausunut, että tst-panssareita päivitetään ja hankitaan lisää, niin ihan pelkästä spekuloinnista ei ole enää kyse. Olin siis ihan oikeasti kiinnostunut siitä oliko jotain tuollaista tosiaan lausuttu, vai menikö kuulijalla/lukijalla vain ryntövaunut ja tst-vaunut sekaisin?

Ajatuksilla spekuloinnin ja pallottelun ymmärrän täysin. Sehän on tällaisten foorumien parasta antia.
 
Back
Top