Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
2050-luvulle on aikaa aika tarkkaan 26 vuotta. Siinä ajassa ehditään hankkia parikin vaunusukupolvea...Hmm, no jos me ei kerran uusia vaunuja olla hommaamassa vaan päivityksillä mentäisiin, niin millä tavoin me saadaan, että nykyiset vaunut olisi toimintakykyisiä vielä 2040- tai jopa 2050-luvulla? Olettaisin, että kaikki leot tai vähintään 2a4t päivitettääisiin 2a8-standardiin? Ja onko niin iso päivitysloikka edes mahdollinen 2a4lle ja kestääkö nykyisten vaunujen runko niin pitkälle? Koska kyllä varmaan se vaunun rungon metalli lopulta tulee tiensä päähän?
Siksi sanoinkin jopa 2050-luvulle, se varmaan olisi absoluuttinen maksimi kuinka pitkälle niiden käyttö kestäisi. 2a4t on nyt ollut käytössä 2004 alkaen eli 20 vuotta tähän päivään mennessä, ymmärtääkseni tulevat vaunupäivitykset tulisivat käyttöön todennäköisesti 2030 vuoden paikkeilla, eli siinä vaiheessa 2a4t on ollut käytössä vähintään 25 vuotta kunnes saadaan nykystandardiin. Kuinka kauan näillä päivityksillä sitten mentäisiin ennen kuin pitää kokonaan uudet hommaa? Kun kaikki saadaan päivitettyä, niin vuoteen 2050 on siitä päivästä todennäköisesti se noin 20 vuotta.2050-luvulle on aikaa aika tarkkaan 26 vuotta. Siinä ajassa ehditään hankkia parikin vaunusukupolvea...
Suomeen tulleiden 2A4 valmistusvuodet ovat jotain vuosien 1980-90 väliltä. Kaikista vanhimmat lienevät purettu varaosiksi. 2A4 ovat olleet käytössä keskimäärin 35 vuotta ennenkuin se PsP lakkautettiin Saksassa, jonka kalustoa vaunut olivat.Siksi sanoinkin jopa 2050-luvulle, se varmaan olisi absoluuttinen maksimi kuinka pitkälle niiden käyttö kestäisi. 2a4t on nyt ollut käytössä 2004 alkaen eli 20 vuotta tähän päivään mennessä, ymmärtääkseni tulevat vaunupäivitykset tulisivat käyttöön todennäköisesti 2030 vuoden paikkeilla, eli siinä vaiheessa 2a4t on ollut käytössä vähintään 25 vuotta kunnes saadaan nykystandardiin. Kuinka kauan näillä päivityksillä sitten mentäisiin ennen kuin pitää kokonaan uudet hommaa? Kun kaikki saadaan päivitettyä, niin vuoteen 2050 on siitä päivästä todennäköisesti se noin 20 vuotta.
Sitä suuremmalla syyllä arvelluttaa vähän kuinka pitkään noiden 2a4ten rungot vielä kestää. Mitä itse veikkaat, jos ne nyt elinkaaripäivitetään, niin milloin viimeistään pitää kokonaan uusiin vaihtaa? 2040-luvun vaihteessa? 2a6:sille elinkaaripäivitys vaikuttaa ihan passelilta, koska ne todennäköisesti pysyy käytössä vielä pitkään, mutta toi 2a4n päivitys hieman arvelluttaa kyllä, että kuinka pitkälle ne jaksaa ja meneekö rahat haaskille jos niillä päivityksillä saa vain muutaman vuoden käyttöaikaa lisää. Ja jos muistan oikein, 2a4llekin suunniteltiin jonkinlaista MLU-pakettia jo ennen kuin 2a6ia edes hommattiin, eli aika myöhään näyttäisi, että ollaan päivittämässä.Suomeen tulleiden 2A4 valmistusvuodet ovat jotain vuosien 1980-90 väliltä. Kaikista vanhimmat lienevät purettu varaosiksi. 2A4 ovat olleet käytössä keskimäärin 35 vuotta ennenkuin se PsP lakkautettiin Saksassa, jonka kalustoa vaunut olivat.
65 tonnia näyttäisi speksien mukaan olevan.
Leo 2A4 kyllä vois kevyesti päivittää, mutta vain osan lautasta, päivitetyt panssarit vois olla loppu elinaikansa erillisissä tst-vaunu komppanioissa.Niin jotenkin luulisi että olisiko parempi, että 2a6t saisi ne elinkaaripäivitykset ja sitten 2a4lle haettaisiin kunnon korvaaja. Ja sitten 2a4ten alustaa voisi käyttää muihin tarkoituksiin niin kauan kuin jaksaa, kuten pioneeritoimintaan tai vaikka ilmatorjuntaan. Ukrainassa ollaan nähty kuinka tehokkaita Gepardit on dronejen ampumiseen, niin Marksmannien tyyppistä kalustoa todennäköisesti voisi olla enemmän. Jos vaikka hommattaisiin Skyranger 30-tykkejä niille alustoille. Ja loput mitä jää voisi jäädä varaosiksi.
Minkalainen lie tuo Karjalan prikaatin joukon kokoonpano, miulle on epäselvää minkälainen on tuo valmiusprikaati.Veikkaisin ennemmin, että kun uusia rynnäkköpanssarivaunuja hommataan, ne menevät pikemminkin korvaamaan CV9030:t ja CV9030:t korvaavat bemarit. CV:tä on nykyorganisaatioon suhteutettuna varsin vähäinen määrä ja sitä myöten Karjalaisten pansarijääkärikomppanialla on XA-kalustoa. Organisaatiot taatusti joka tapauksessa elävät hankintojen ja uudistusten myötä.
Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.Sitä suuremmalla syyllä arvelluttaa vähän kuinka pitkään noiden 2a4ten rungot vielä kestää. Mitä itse veikkaat, jos ne nyt elinkaaripäivitetään, niin milloin viimeistään pitää kokonaan uusiin vaihtaa? 2040-luvun vaihteessa? 2a6:sille elinkaaripäivitys vaikuttaa ihan passelilta, koska ne todennäköisesti pysyy käytössä vielä pitkään, mutta toi 2a4n päivitys hieman arvelluttaa kyllä, että kuinka pitkälle ne jaksaa ja meneekö rahat haaskille jos niillä päivityksillä saa vain muutaman vuoden käyttöaikaa lisää.
Melkoinen oraakkeli olisin, jos tuohon pystyisin vastaamaan. Kaikki on niin kiinni siitä käytöstä miten ajetaan ja missä ajetaan.Mitä itse veikkaat, jos ne nyt elinkaaripäivitetään, niin milloin viimeistään pitää kokonaan uusiin vaihtaa?
Hollantilaisten kalusto on ollut yleisesti paremmassa kunnossa kuin Saksasta tullut eli niitä on myös huollettu ja korjattu paremmin sekä käyttö ei ole ollut niin raskasta.Suomen 2A6:t ovat alii
Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
Näin näyttäisi olevan. Eli tarkoittaa sitä, että kummankin rungot vanhenee suunnilleen samaan aikaan.Suomen 2A6:t ovat alii
Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
Tuo on hyvä syy ostaa vähitellen kokonaan uusia vaunuja. Niin ettei koko panssarilautan rungot ei vanhenisi samaan aikaan.Suomen 2A6:t ovat alii
Eivät Suomen (Hollannin) 2A6:t ole sen uudempia kuin A4:t, koska nekin olivat tehtaalta tullessaan muistaakseni A4:iä.
Tälleen ulkomuistista:Minkalainen lie tuo Karjalan prikaatin joukon kokoonpano, miulle on epäselvää minkälainen on tuo valmiusprikaati.
Periaatteessa näin, mutta: jos lähdetään siitä, että @Radar kertoo, että hänen ymmärryksensä mukaan Häkkänen on jossain lausunut, että tst-panssareita päivitetään ja hankitaan lisää, niin ihan pelkästä spekuloinnista ei ole enää kyse. Olin siis ihan oikeasti kiinnostunut siitä oliko jotain tuollaista tosiaan lausuttu, vai menikö kuulijalla/lukijalla vain ryntövaunut ja tst-vaunut sekaisin?Spekulointia vartenhan tämä tekniikkapalsta on olemassa! Nyt kyllä puolustusselonteko ampui alas toiveet uusista taistelupanssarivaunuista 30-luvulla.