Maavoimien kehittäminen

Jos puolustus budjetti pysyy 2.0+% ja kantahenkilöstöä ollaan joka tapauksessa palkkaamassa lisää, niin eikö tuon verran löytyne euroja pansariaseeseen, kysehän on kuitenkin koko puolustusvoimien kehittämisestä.

Luulisi tst-panssareista otettavan kaiken hyödyn irti, eikös tänä päivina osa Leo2a4 vaunuista ole jotenkin "vajaa" käytöllä erillisissä komppanioissa, kun tueksi ei ole panssarijääkäreitä?

Olisi hiukan outoa jos maavoimien iskukykyisimpään joukkoon ei satsata vaan jopa supistettas Leopardeja vähentämällä, tosin en tiedä niiden todellista kuntoa, ovatko niin loppuun ajettuja, ettei kannata päivittää.
Omasta mielestä kannattaisi ehdotomasti satsata panssariaselajiin, mutta kuten todettua, ei ihan yksinkertaista.
 
Minkä aselajin joukko tuotantoa pienennetään sen n 200 henkilön verran vuodessa pelkästään PsvK:n henkilöstön tarpeen vuoksi?
Tarviiko pienentää, nostetaan vuodessa koulutettavien määrää sen 200 miksei samantien 500 hengellä. Toisaalta minusta tuo on vain järjestely kysymys, on jo nyt Koronan ja kasarmien remontin takia tehty erilaisia poikkeus järjestelyjä.

Ja tuosta tilan puutteesta, väleenkös muutaman kasarmirakennuksen ja halli pystyyn pykäsee. Taitaa niille NATOn vieraileville joukoillekkin tiloja tarvita, siinä sivussa nuokin tulisivat.
 
Muistaakseni PV:llä oli 400 upseerin ja vähintään yhtä monen aliupseerin vajaus, _ennen_ NATO-jäsenyyttä. Nyt jäsenyys nielee niitäkin vähiä kouluttajaresursseja esikuntiin.

Kouluttajapooli on vedetty sitten 80-luvun hyvin ohueksi. Täälläkin on muisteltu, että silloin oli erilliset kapiaispoolit kertauksia varten ja KH-komppaniat.

Nykyisin jokainen kertaus vedetään samoilla kouluttajilla jotka kouluttavat varusveijareita.

Eli jos kapiaiset ovat kouluttamassa kertaavia ressuja, he eivät ole kouluttamassa varusmiehiä.

Kukin voi kuvitella, kauanko moista työtahtia jaksaisi siviilielämässä.

Hätäratkaisuna on sitten tehty näitä reserviläiskouluttaja ja reserviläisvärvätty -ratkaisuja.

PSPR on lisäksi kuuluisa siitä, että koska tekninen aselaji, paljon resursseja uppoaa ihan siihen tekniseen ylläpitoon ja rahnaa ei anneta uusien henkilöiden värväämiseen.
 
Muistaakseni PV:llä oli 400 upseerin ja vähintään yhtä monen aliupseerin vajaus, _ennen_ NATO-jäsenyyttä. Nyt jäsenyys nielee niitäkin vähiä kouluttajaresursseja esikuntiin.

Kouluttajapooli on vedetty sitten 80-luvun hyvin ohueksi. Täälläkin on muisteltu, että silloin oli erilliset kapiaispoolit kertauksia varten ja KH-komppaniat.

Nykyisin jokainen kertaus vedetään samoilla kouluttajilla jotka kouluttavat varusveijareita.

Eli jos kapiaiset ovat kouluttamassa kertaavia ressuja, he eivät ole kouluttamassa varusmiehiä.

Kukin voi kuvitella, kauanko moista työtahtia jaksaisi siviilielämässä.

Hätäratkaisuna on sitten tehty näitä reserviläiskouluttaja ja reserviläisvärvätty -ratkaisuja.

PSPR on lisäksi kuuluisa siitä, että koska tekninen aselaji, paljon resursseja uppoaa ihan siihen tekniseen ylläpitoon ja rahnaa ei anneta uusien henkilöiden värväämiseen.
Omanlaisensa ratkaisu olisi tehdä ns kansalliskaartimainen värväyspäätös.

Reserviläinen sitoutuu vaikka 5 v olemaan kouluttaja palkkaa vastaan X kuukautta vuodessa (vs nyt per harjoitus). Eli vähän kuin US National Guard mutta kouluttajana.

Valtiolle ratkaisu tulee halvemmaksi kuin täysipäiväinen kouluttaja, koska lopun aikaa ressu on tienaamassa verotuloja.

Tietysti tällaisen ressuvärvätyn osaamistaso ei voikaan olla samaa luokkaa kuin ammattisotilaan, mutta he voisivat korvata ammattihenkilöstöä jossain vähemmän kriittisessä paikassa josta vapautuisi resursseja sitten oikeisiin hommiin.
 
Tuo tarkoittaa n 7 komppaniaan ja vain vaunukomppanioissa kantahenkilökunnan määrässä sa-kokoonpanossa pelkästään 49 henkilön lisäystä.
Päällikkö
Varapäällikkö
Vääpeli
Panssarmestari
Joukkueenjohtajat
Ennen komppanian päällikkönä saattoi toimia myös opistoupseeri.
Koulutuskomppaniana henkilöstön määrä pitää olla vähintään kaksinkertainen eli 14 - 16 henkilöä.
 
O
Tarviiko pienentää, nostetaan vuodessa koulutettavien määrää sen 200 miksei samantien 500 hengellä. Toisaalta minusta tuo on vain järjestely kysymys, on jo nyt Koronan ja kasarmien remontin takia tehty erilaisia poikkeus järjestelyjä.

Ja tuosta tilan puutteesta, väleenkös muutaman kasarmirakennuksen ja halli pystyyn pykäsee. Taitaa niille NATOn vieraileville joukoillekkin tiloja tarvita, siinä sivussa nuokin tulisivat.
Psv-halli on säilytystilan ja ajoneuvokorjaamon yhdistelmä, missä on työtilat, sosiaalitilat, luokkatilat sekä varastot. Yksikön koko kalusto olisi saatava sisälle.
Jos Suomessa varusmiesten määrä on laskeva, mistä niitä miehiä ottaa?
 
Vedettävästä tykistöstä itseliikkuvaan siirtymisellä voidaan vapauttaa aika monta ukkoa tykkiryhmistä. Sama juttu heittimistön puolella TREMOS kaluustoon siirryttäessä. Modernisoimalla suorituskykyjä saadaan vapautettua miehiä.
 
O

Psv-halli on säilytystilan ja ajoneuvokorjaamon yhdistelmä, missä on työtilat, sosiaalitilat, luokkatilat sekä varastot. Yksikön koko kalusto olisi saatava sisälle.
Jos Suomessa varusmiesten määrä on laskeva, mistä niitä miehiä ottaa?
Onko todellakin niin, että nykyään varusmiehet on niin kriittisissä toiminnoissa kaikki, ettei tällaiseen löytyisi porukkaa? Kyllä jos rahaa on pistää panssariosastoon vahvuutta, niin sinne löytyy äijiä jostain, siis varusmiehiä, kouluttajat on toinen juttu, ja ratkaistavissa sekin

Btw. Toinen perustavaalaatuinen asia jota en ymmärrä, on että täällä puhutaan, niinkuin asiat olisi kuin ennenkin. Tavallaan ymmärrän, mutta kyllä rahalla saa niin kalustoa kuin koulutettuja ukkojakin, vaikka ei sormia napsauttamalla. Liittoutumiden ja turvallisuusympäristön muuttumisen lisäksi rahoitustilanne muuttuu selvästi. Ennen -21 käytettiin 1,3 % bkt:sta, nyt 2,4 % (käytännössä tällä hetkellä sen verran mitä pystytään perustelemaan) joten hankinta- ja henkilöstökuluihin on nyt ja varsinkin kohta aivan eri tavalla rahaa
 
Onko todellakin niin, että nykyään varusmiehet on niin kriittisissä toiminnoissa kaikki, ettei tällaiseen löytyisi porukkaa? Kyllä jos rahaa on pistää panssariosastoon vahvuutta, niin sinne löytyy äijiä jostain, siis varusmiehiä, kouluttajat on toinen juttu, ja ratkaistavissa sekin

Btw. Toinen perustavaalaatuinen asia jota en ymmärrä, on että täällä puhutaan, niinkuin asiat olisi kuin ennenkin. Tavallaan ymmärrän, mutta kyllä rahalla saa niin kalustoa kuin koulutettuja ukkojakin, vaikka ei sormia napsauttamalla. Liittoutumiden ja turvallisuusympäristön muuttumisen lisäksi rahoitustilanne muuttuu selvästi. Ennen -21 käytettiin 1,3 % bkt:sta, nyt 2,4 % (käytännössä tällä hetkellä sen verran mitä pystytään perustelemaan) joten hankinta- ja henkilöstökuluihin on nyt ja varsinkin kohta aivan eri tavalla rahaa
Varusmiesten koulutus määrät on suunniteltu pitkälti joukko tuotanto velvoitteen mukaan, mitä joukkoja tuotetaan ja koska. Tällä pidetään mm operatiiviset joukot riittävän nuorina. Lisäksi palvelukseen astuvat ikäluokat pienenevät vuosi toisensa jälkeen ja nyt jo joukkotuotannossa jäädään jälkeen, koska osa varusmiehistä on sijoituskelvottomia. Muuttamalla joukkotuotantoa vaikutetaan muiden aselajien kykyyn täydentää käskettyä joukkoja.

Rahaa on hankintoihin, mutta toimintamenoihin ei ole eli joukko-osastoilla ainakin maavoimissa on käsketty mm ensi vuodelle säästö velvoitteita.
 
Vedettävästä tykistöstä itseliikkuvaan siirtymisellä voidaan vapauttaa aika monta ukkoa tykkiryhmistä. Sama juttu heittimistön puolella TREMOS kaluustoon siirryttäessä. Modernisoimalla suorituskykyjä saadaan vapautettua miehiä.

Enpä tiedä. Moukarissa voi olla 5 hengen miehistö, mutta kuulemma 8 tykin Moukari-patterissa on 200 henkeä. Paljonkohan muiden suomalaisten patteristojen miesvahvuus on?

 
Varusmiesten koulutus määrät on suunniteltu pitkälti joukko tuotanto velvoitteen mukaan, mitä joukkoja tuotetaan ja koska. Tällä pidetään mm operatiiviset joukot riittävän nuorina. Lisäksi palvelukseen astuvat ikäluokat pienenevät vuosi toisensa jälkeen ja nyt jo joukkotuotannossa jäädään jälkeen, koska osa varusmiehistä on sijoituskelvottomia. Muuttamalla joukkotuotantoa vaikutetaan muiden aselajien kykyyn täydentää käskettyä joukkoja.

Rahaa on hankintoihin, mutta toimintamenoihin ei ole eli joukko-osastoilla ainakin maavoimissa on käsketty mm ensi vuodelle säästö velvoitteita.
Kyllä, lisää jonnekin on muualta pois. En usko, että ko. tapaukseen ei löydy äijiä muualta, en nyt sano esim. mistä, niin ei mennä vääntämään siitä, ettei juuri omasta aselajista voi vähentää. Meidänkin puolustus on suunniteltu budjetin rajoissa, jolloin "kalliimpia" joukkoja ja erityisesti kalustoa on vähemmän kuin isommalla lompsalla olisi.

Tuo on mielenkiintoista, että on säästövelvoitteita, tarkoittanet siis laajemmin kuin mikä johtuisi painopisteen muutoksista tms? Puolustusvoimissa siis olisi säästötoimet käynnissä samaan tyyliin kuin muilla hallinnonaloilla tässä tilanteessa, samaan aikaan kun annetaan merkittäviä lisämäärärahoja. Jos muistan nyt oikein niin pari miljardia -22 alkaen, ja kantahenkilökuntaa lisää (vain) joitain tuhansia, ainakin tämän hallituksen aikaan 2000 lisää.
 
Kyllä, lisää jonnekin on muualta pois. En usko, että ko. tapaukseen ei löydy äijiä muualta, en nyt sano esim. mistä, niin ei mennä vääntämään siitä, ettei juuri omasta aselajista voi vähentää. Meidänkin puolustus on suunniteltu budjetin rajoissa, jolloin "kalliimpia" joukkoja ja erityisesti kalustoa on vähemmän kuin isommalla lompsalla olisi.

Tuo on mielenkiintoista, että on säästövelvoitteita, tarkoittanet siis laajemmin kuin mikä johtuisi painopisteen muutoksista tms? Puolustusvoimissa siis olisi säästötoimet käynnissä samaan tyyliin kuin muilla hallinnonaloilla tässä tilanteessa, samaan aikaan kun annetaan merkittäviä lisämäärärahoja. Jos muistan nyt oikein niin pari miljardia -22 alkaen, ja kantahenkilökuntaa lisää (vain) joitain tuhansia, ainakin tämän hallituksen aikaan 2000 lisää.
Luonnollisista, ja suunnitelluista, syistä valtaosa rahoista on mennyt kalustoon, kuten a-tarvikkeisiin, mutta kyllä maavoimien määrärahat kasvavat nyt senverran selkeästi, että se alkaa näkyä vähän joka puolella. En usko, että nykytasolta (edit: puolustus)budjetti laskee pitkään aikaan vaikka hävittäjien maksut loppuvat, päin vastoin.
 
Onko todellakin niin, että nykyään varusmiehet on niin kriittisissä toiminnoissa kaikki, ettei tällaiseen löytyisi porukkaa? Kyllä jos rahaa on pistää panssariosastoon vahvuutta, niin sinne löytyy äijiä jostain, siis varusmiehiä, kouluttajat on toinen juttu, ja ratkaistavissa sekin

Btw. Toinen perustavaalaatuinen asia jota en ymmärrä, on että täällä puhutaan, niinkuin asiat olisi kuin ennenkin. Tavallaan ymmärrän, mutta kyllä rahalla saa niin kalustoa kuin koulutettuja ukkojakin, vaikka ei sormia napsauttamalla. Liittoutumiden ja turvallisuusympäristön muuttumisen lisäksi rahoitustilanne muuttuu selvästi. Ennen -21 käytettiin 1,3 % bkt:sta, nyt 2,4 % (käytännössä tällä hetkellä sen verran mitä pystytään perustelemaan) joten hankinta- ja henkilöstökuluihin on nyt ja varsinkin kohta aivan eri tavalla rahaa
Tarkennus tähän, n. 1,3% oli Nato-laskentatavalla n. 1,6%
 
Seuraavana tulee sitten laskettavaksi varusmiesten määrä ja joukkotuotanto. Minkä aselajin joukko tuotantoa pienennetään sen n 200 henkilön verran vuodessa pelkästään PsvK:n henkilöstön tarpeen vuoksi?
Asiaan vielä palatakseni, mitäänhän en tiedä ja enkä välttämättä ymmärrä, mutta kun nyt alueellisetjoukot poistuvat, osa niistä käsittääkseni siirtyy operatiivisiin joukkoihin, tällöin luonnollista olisi, että osa koulutettavista siirtyisi noihin mekanisoituihin prikaateihin, kun nähtävästi muutenkin pyritään operatiivisia joukkoja vahvistamaan.

Tarvitaan kasarmi, koulutus- ja psv-halli koska niitä ei ole tyhjinä/vapaana.
Varuskunta infrassa saattaa VK ravintola käydä ahtaaksi, kun ruokailuvuoroon pitää saada mahtumaan yksi komppania lisää.

Nopeutetaan ja kohdistetaan kasarmien ja hallien korjausta ja uudisrakentamista noihin. Kun kuitenkin noissa on suunnitelmia/tarvetta tehdä jotain tulevina vuosina.
 
Back
Top