Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

Ainakin Finavian perimiin ylilentomaksuihin vaikuttaa aika jonka kone viettää Suomen ilmatilassa.
Ok, kiitos hoxautuksesta.

Eli voisi taloudellista menetystä tulla hieman jos koneet kaartaa hieman aikaisemmin pois Ukrainan ilmatilasta. Ja tietenkin esim. moskovasta etelään menevät koneet väistää ilmatilan kokonaan.
 
Kertoo mielestäni aika paljon, että mitään muuta varteenotettavaa syytä ei ole esitetty alasampumisen syyksi, kuin BUK.

Kertoo muuten aika paljon sekin, että ihmiset tuntuu unohtaneet sen seikan, että BUK:n käyttö on myönnetty "separatistien" toimesta.
 
Kertoo mielestäni aika paljon, että mitään muuta varteenotettavaa syytä ei ole esitetty alasampumisen syyksi, kuin BUK.
Jees. Paha on mitään muuta esittää kun mistään muusta ei ole pienintäkään näyttöä.

@Nypykkä

Jep, se on hyvä kooste siitä mitä tiedetään melkoisen varmalta pohjalta.


Tämäkin linkkaus kertauksena:
http://www.pprune.org/rumours-news/543733-mh17-down-near-donetsk-67.html
Paljon asiaa. Mutta venäjän trollit hihhuloi myös siellä.

Tässä nähdäkseni hyvä esimerkki minkälainen on BUK M1 ohjuksen lentorata kun kohde on suht matalalla:
Samaisesta näkee että taistelukärjen räjähdys ei näy kunnolla edes paljasta taivasta vasten, saatikka maata tai pilviä vasten korkeammalla lentävistä muista matkustajakoneista katsoen. (eli muista matkustajakoneista tuskin kukaan olisi oikeasti voinut nähdä tapahtumaa vaikka olisivat katsoneet)
 
Viimeksi muokattu:
(tupla veks)
 
Viimeksi muokattu:
"Do you know who is Mr. Fedor Berezin? He is assistant of MoD DNR and captain of air defense troops, specialist in missile complex like SA-11.
Donetsk-Lugansk full of russian tactical batallion groups and even one soldier posted about transport plane which his TELAR shot fown at july 17. Soldier serve in Tula air defense regiment on SA-11."
http://www.pprune.org/rumours-news/543733-mh17-down-near-donetsk-67.html#post8661344

Fedor Berezin vois olla hyvä ehdokas syypääksi joka antoi tulikomennon.
 
Saksan hallituksen vastauksia MH17:ää koskeviin kysymyksiin (saksaksi). Kaksi Naton AWACS-konetta seurasi Ukrainan tapahtumia, toinen Puolan ja toinen Romanian ilmatilasta käsin. Ne eivät havainnoinneet varsinaista putoamishetkeä sillä MH17 lensi niiden kantaman ulkopuolelle ilmeisesti noin puoli tuntia ennen putoamista. Signaalitiedustelu havaitsi alueelta kaksi maatutkan signaalia: ilmatorjuntajärjestelmä joka luokiteltiin SA-3:ksi, ja toinen tunnistamattomaksi jäänyt tutka.

SA-3:sta ei ole enää käytössä sen paremmin Venäjällä kuin Ukrainallakaan (tosin Mustanmeren laivastossa on vielä yksi alus joka käyttää meritoimintaversiota). Olisiko uhkakirjasto luokitellut Bukin väärin, tai sitten alueella voi olla jossain iv-käytössä vielä joku vanha Petshoran tutka ja se toinen signaali oli Buk?
 
Saksan hallituksen vastauksia MH17:ää koskeviin kysymyksiin (saksaksi). Kaksi Naton AWACS-konetta seurasi Ukrainan tapahtumia, toinen Puolan ja toinen Romanian ilmatilasta käsin. Ne eivät havainnoinneet varsinaista putoamishetkeä sillä MH17 lensi niiden kantaman ulkopuolelle ilmeisesti noin puoli tuntia ennen putoamista. Signaalitiedustelu havaitsi alueelta kaksi maatutkan signaalia: ilmatorjuntajärjestelmä joka luokiteltiin SA-3:ksi, ja toinen tunnistamattomaksi jäänyt tutka.

SA-3:sta ei ole enää käytössä sen paremmin Venäjällä kuin Ukrainallakaan (tosin Mustanmeren laivastossa on vielä yksi alus joka käyttää meritoimintaversiota). Olisiko uhkakirjasto luokitellut Bukin väärin, tai sitten alueella voi olla jossain iv-käytössä vielä joku vanha Petshoran tutka ja se toinen signaali oli Buk?

SA-3:n tutka voisi hyvinkin olla edelleen käytössä, etenkin jos sillä on mahdollista seurata häivekoneita. Ja voihan siellä olla jokin uudenlainen BUK malli, joka oli kenttätesteissä.
 
Reuters: MH17-turmassa kuolleiden saksalaisten omaiset haastavat Ukrainan oikeuteen
ULKOMAAT | 21.9.2014 | 15:37 | PÄIVITETTY 15:381
Aamulehti





Kolmen MH17-lentoturmassa Itä-Ukrainassa kuolleen saksalaisen perheet aikovat haastaa Ukrainan oikeuteen 298 taposta, Chicago Tribune ja Reuters uutisoivat.


Asiasta kertoi perheitä edustava lakimies Elma Giemulla. Giemulla on erikoistunut ilmailulainsäädäntöön. Hänen mukaansa Ukrainan olisi pitänyt sulkea ilmatila, jos se ei pystynyt aukottomasti varmistamaan ilmatilan turvallisuutta.


- Jokaisen valtion on pystyttävä varmistamaan oman ilmatilansa turvallisuus. Jos se ei pysty siihen, vaikkakin vain väliaikaisesti, ilmatila on suljettava. Tätä ei tapahtunut Ukrainassa. Ukrainan on oltava asiasta vastuussa, Giemulla sanoo Reutersille lähettämässään sähköpostissa.


Bild am Sonntag -lehdelle antamassaan haastattelussa Giemulla sanoi, että Ukrainan otti tietoisen riskin ilmatilan auki pitämisessä. Hänen mukaansa kyse on ihmisoikeusloukkauksesta.


Malaysian Airlines -lentoyhtiön kone todennäköisesti ammuttiin alas Itä-Ukrainan yllä 17. heinäkuuta. Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat.


Tähän mennessä lentoyhtiö on tarjonnut 5000 dollarin korvausta.


Turmassa kuoli neljä saksalaista. Heistä kolmen omaiset ovat haastamassa Ukrainan oikeuteen.
 
Tätä mieltä olin minäkin mutta foorumin viisaammat olivat toista mieltä. Hyvä näin!
 
Ja eihä separaattoreilla olisi pitänyt olla kalustoa jolla pudottaa koneita 10 000 m;stä. Joten minä kyllä äänestäisin tässä tapauksessa Ukrainan syyttömyyden puolesta.
 
Ja eihä separaattoreilla olisi pitänyt olla kalustoa jolla pudottaa koneita 10 000 m;stä. Joten minä kyllä äänestäisin tässä tapauksessa Ukrainan syyttömyyden puolesta.

Mielestäni on käsittämätöntä miksi ilmatilaa ei ollut suljettu:
-kapinalliset julkistivat saaneensa haltuunsa BUK laitteen 29 kesäkuuta, Ukraina sanoi sen olleen rikkinäinen, mitään ei tehty
-on tiedustelutietoa jonka mukaan BUK asiantuntija olisi käynyt Venäjältä tutkimassa ja koettamassa korjata kapinallisten laitetta, mutta mitään ei lentoturvallisuudelle tehty silloinkaan
-14 heinäkuuta Venäjä ampui alas Ukrainan AN26 koneen noin 6,6km korkeudesta, mutta edelleenkään kukaan ei kieltänyt siviililentoja alueelle
-17 heinäkuuta aamulla alkoi tulla videoita youtubeen joissa ajeli BUK ohjusampumalaite pitkin kapinallisten aluetta, mutta kukaan ei kerinnyt reagoida?

Syyllisiä on ainakin:
-Kapinalliset
-Ukraina
-Venäjä
-EU
-NATO
-lentoyhtiöt
 
Käsiittääkseni ICAO tai mikä nyt onkaan joka tekee näitä määräyksiä ei ole minkäänlaisia uusia ohjeita tai määräyksiä antanut MH17 tapauksen vuoksi.
 
Syyllisiä on ainakin:
-Kapinalliset
-Ukraina
-Venäjä
-EU
-NATO
-lentoyhtiöt

Tuossa on lueteltuna 6 vaihtoehtoista/osasyllistä, tosin itse jättäisin lentoyhtiöt pois kokonaan enkä EU:n tai NATO:n rooliakaan oikein ymmärrä.
Sen sijaan noilla kolmella on kylläkin oma osuutensa, Venäjällä ja separatisteillä suurin.
En kertakaikkiaan ymmärrä kuinka nämä separatisti tollot on pystyneet sotkemaan AN-26 kuljetuskoneen ja Boeing 777 matkustajakoneen.
Mutta eipä tuo suurin murheenaihe elämässäni ole.
 
En kertakaikkiaan ymmärrä kuinka nämä separatisti tollot on pystyneet sotkemaan AN-26 kuljetuskoneen ja Boeing 777 matkustajakoneen.
Mutta eipä tuo suurin murheenaihe elämässäni ole.

Maalinosoitus puheella kännykän kautta näköhavaintoon perustuen => lavetti joutuu hakemaan maalia, todennäköisyys osua väärään kasvaa valtavasti. Jos vielä Antonovin matalammalla lentokorkeudella tiivistymisjuovan muodostuminen on sattunut olemaan olematonta, sitä tuskin on kunnolla edes nähty maasta => jo maalinosoitus perustuu väärään jälkeen.

Nämä arvailut perustuvat niihin uutisiin ja paljastuksiin mitä tässä säikeessä on ollut. Osoittaa kyllä, minkälaista jälkeä syntyy kun intoa on enemmän kuin taitoa, järkeä ja välineitä.
 
Back
Top