Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

Muuttaa miten? Ohjuksen sirpaleet osuu koneeseen, paine tippuu, maskit tippuu alas automaattisesti, joku nopeilla reflekseillä oleva matkustaja saa sen kasvoilleen, ennen kuin ilmavastus repii koneen kappaleiksi ilmassa. Kyseisellä matkustajalla on myös "tuuria" tullessaan tonttiin ja siihen osuessaan, ettei maski lennä huitsin nevadaan kasvoilta. Ja tämä muuttaa tilannetta rutkasti?

Ja ilmeisesti homma ei ole edes noinkaan varmaa, että siellä olisi kukaan kerennyt edes tuota. Erään näkemäni tiedon mukaan, kyseessä on vain yksi matkustaja ja silläkään ei ole maskia ollut päällä, vaan ilmeisesti on läydetty vain kuminauhaa, eli sellaista millä ne maskit olisi tarkoitus pitää naamalla, jostakin naaman lähettyviltä tai mahdollisesti naaman ympäriltä. Mutta siitä huolimatta useimmat matkustajat eivät kerenneet saamaan maskia naamalleen. Kone on ollut matkalennossa, eli turvavyöt eivät ole olleet päällä. Eli G-voimat ovat voineet heitellä matkustajia miten sattuu.
 
Kertoivat Helsingin Sanomien jutun mukaan että näkivät, ja ehtivät keskustella siitä ennen kuin ohjus tuhottiin. Onnettomuustutkintaan vaikuttaisi, jos nauhalla sanottaisiin malesiaksi että : "Vittu, tuo ohjus tulee kohti" hetkeä ennen onnettomuutta.

No tuo toteamus tuskin auttaa tutkintaa mitenkään. Sehän on nimittäin jo tiedossa, että ohjuksella tämä kone alas tonttiin otettiin. Siitä ei ole erimielisyyttä oikein missään "puolueessa". Venäjä väittää, että asialla oli ukrainalaishävittäjä ohjuksineen - ja ukrainalaisten mukaan se ammuttiin alas venäläisellä BUK-ohjuksella, "terrorististien" tai venäläisten vakinaisten joukkojen toimesta ATO-alueelta.

Ohjaamon ääninauha tuo lisäarvoa tutkintaan vain jos lentäjät osaavat kertoa esim. hävittäjän tulittaneen heitä - tai ovat nähneet maassa olevan BUK-patterin (epätodennäköistä).
 
enpä muista laitoinko aikaisemmin tätä karttaa tänne, mutta kartassa yksityiskohtaisesti koneen osien hajonta:
www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/redactie/public/mh17/splitter/viewer_02.html

Maski: koneen takaosassa on ollut yli 2 minuuttia aikaa sovitella maskia naamalleen. Mutta se ei ole helppoa kun G voimat on repineet konetta.

Ehtivät nähdä ohjuksen: Ei mitenkään mahdollista nähdä halkaisijaltaan alle 30cm esinettä joka kiitää kohti 4000km/h. Viimeisellä about 5km matkallaan ohjuksella ei ole edes ollut savuvanaa perässään.

"Oli miten oli mutta nämä happinaamarien käyttämiset muuttaa tilannetta rutkasti."
Ei muuta millään tavalla. Ainakin minulle oli heti alusta alkaen selvää että vähintään noin 100 ihmistä oli tajuissaan maahan asti koneen pudotessa, koneen keskirunko + perä pysyivät nimittäin ehjinä ja suojasivat matkustajia.

Verkkomedian jutut Ukrainasta ja MH17 on aina olleet 100% propagandaa vailla todellisuuspohjaa.
Käytännössä venäläiset mm. oman tutkajulkistuksensa ansiosta todensivat että alueella ei ollut muita kuin kolme matkustajalentokonetta yms. jne. Ja hätävalheita on venäjä kehittänyt jo kymmeniä, kaikki todennetty valheiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sen maskin on kaiketi voinut joku laittaa myös maassa? Vaikka vitsinä.
Luin että maskissa ei olisi myöskään ollut sormenjälkiä, mikä on aika erikoista, mutta ehkä tuokin selvinnee joskus lisää.


Lisuketta:
Tallentimien sammuminen. Kuulemma Boeing777:ssa on tallentimille virtaa syöttävä yksikkö ohjaamon takana lattian alla. Lienee ilmeistä että kyseinen yksikkö tuhoutui samassa sekunnin murto-osassa kun sirpaleet kulkivat koneen läpi.

Tämä venäjän julkaisema satelliittikuva kyllä "kertoo kaiken" heidän uskottavuudestaan:
http://web.archive.org/web/20140801134228/http://eng.mil.ru/files/morf/2014-08-01_analytics_06.jpg
Huom. BUK laitteille kohdassa A paistaa aurinko oikealta/idästä, BUK laitteelle B paistaa aurinko alhaalta/etelästä.


Suomen venäjätrollit on aikaansa jäljessä, he edelleen jauhavat SU25 koneista yms. vaikka äitivenäjä siirtyilee jo kohti uusia valheita:
https://translate.google.fi/transla...u=http://ria.ru/mh17/20140910/1023539819.html
 
Viimeksi muokattu:
Luin että maskissa ei olisi myöskään ollut sormenjälkiä, mikä on aika erikoista, mutta ehkä tuokin selvinnee joskus lisää.

Jos ei ole kenenkään sormenjälkiä, ei siis edes ko. matkustajan, on asiassa jotain hämärää. Mutta kuten sanoit, tapaus selviää aikanaan.
 
Sen maskin on kaiketi voinut joku laittaa myös maassa? Vaikka vitsinä.

Jos ei ole kenenkään sormenjälkiä, ei siis edes ko. matkustajan, on asiassa jotain hämärää. Mutta kuten sanoit, tapaus selviää aikanaan.

Samalla kun on kollattu lompakosta eurot ja luottokortit ns. parempaan talteen. Kädessä tietysti sotilaalla on taktiset hanskat, joten ei kai sinne sormenjälkiä jäänytkään.

Ei tuollaisissa tapauksissa läheskään kaikki asiat selviä milloinkaan. Joko niitä ei koeta tarpeelliseksi tutkia tai sitten nousee tie pystyyn kun silminnäkijöitä ei löydy. Eipä tarvitse mennä Ukrainan aroille, kun voi miettiä vaikkapa m/s Estonian tapausta. Kovin paljon siinäkin jäi tietämättömiin yksittäisten matkustajien kohtaloista.
 
Tallentimien sammuminen. Kuulemma Boeing777:ssa on tallentimille virtaa syöttävä yksikkö ohjaamon takana lattian alla. Lienee ilmeistä että kyseinen yksikkö tuhoutui samassa sekunnin murto-osassa kun sirpaleet kulkivat koneen läpi.
Siis eikös molemmissa tallentimissa ole omat akkunsa vielä kaiken lisäksi? Siksi tuo, että molemmat menevät totaalisen pimeäksi eivätkä muka mitään ehdi tallentaa tapahtumasta, kuulostaa todella oudolta. Nuo laitteethan ovat aika hyödyttömiä, jos joku "virtaa syöttävän yksikön" hajoaminen estää molempia tallentimia toimimasta, tällöinhän jokin vika voi sammuttaa nuo laitteet ja sitten tuhota koneen eikä mitenkään ole mahdollista selvittää, mitä tapahtui, koska laatikot "sammuivat" samantien. Ei se nyt niin voi mennä!
 
Siis eikös molemmissa tallentimissa ole omat akkunsa vielä kaiken lisäksi? Siksi tuo, että molemmat menevät totaalisen pimeäksi eivätkä muka mitään ehdi tallentaa tapahtumasta, kuulostaa todella oudolta. Nuo laitteethan ovat aika hyödyttömiä, jos joku "virtaa syöttävän yksikön" hajoaminen estää molempia tallentimia toimimasta, tällöinhän jokin vika voi sammuttaa nuo laitteet ja sitten tuhota koneen eikä mitenkään ole mahdollista selvittää, mitä tapahtui, koska laatikot "sammuivat" samantien. Ei se nyt niin voi mennä!
Niin se näkyy olevan.
Lennon tallentimissa on oma paristovarmennettu lähetin joka ainoastaan mahdollistaa tallentimen löytämisen maastosta, se ei syötä virtaa tallentimelle.

On luultavasti ajateltu että mikäli kone hajoaa palasiksi / sen ohjaamo tuhoutuu täysin, ei sen jälkeen ole mitään tallennettavaakaan. (aika loogista, monet keskeiset anturitkin on koneen keulassa ja keula on vahvistettu osa koneesta, ehkä tallentimia pitäisi olla useassa kohtaa ja useilla eri akkuvarmentimilla, mutta ne painaa ja siten maksaa. Paljonko tulisi hyötyä? MH17 tapauksessa ei mitään.)

Taannoin tapahtui USA:ssa sellainen että konee vasen moottori irtosi lähtökiidossa ja tallentimet sammuivat kun niiden virransyöttö oli juuri kyseisestä moottorista. Kone sinänsä oli lentokuntoinen mutta virheellisten ohjeiden vuoksi kone sittemmin tippui.

Värkkäsin tuoreimmista tommosen tuonne Kalevan juttutupaan:
Propaganda vaihtamassa suuntaa kun todisteita tulee lisää, mahdollisesti.
Väitetään että venäläinen hakkeri olisi ladannut Ukrainan palvelimelta tutkintalautakunnan Ukrainalle välittämää esitietoa ruumiista löytyneiden sirpaleiden tutkinnasta. Sirpaleet ovat sen tiedon mukaan peräisin M1 tyypin BUK ohjuksesta joita käyttää Ukraina, Venäjä, Suomi jne...

http://rt.com/news/195128-mh17-crash-cyberberkut-leak/

On odotettavissa massiivinen propagandavyöry jolla koetetaan väittää ettei venäjä käyttäisi M1 ohjuksia, mutta kyllä käyttää.

Jatkoa varten tiedoksi: BUK ampumalaittet M1:lle ja M1-2 ohjuksille näyttää samanlaisilta ja BUK M1-2 kykenee ampumaan M1 ja M2 tyypin ohjuksia.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZRK_BUK_M1_2005_G1.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buk-M1-2_9A310M1-2.jpg
M1 tyypin ohjuksen siivet ovat pidemmät rungon suuntaan kuin M1-2:ssa.

M1 ampumalaite ja ohjukset harjoituksessa venäjällä huhtikuussa:
https://translate.google.fi/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http://armyman.info/novosti/14838-zenitchiki-obschevoyskovogo-obedineniya-zvo.html
Kuin myös:
https://translate.google.fi/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http://armyman.info/novosti/25898-podrazdeleniya-zenitnogo-raketnogo-soedineniya.html&edit-text=&act=url

Huom: mikäli kapinalliset saivat haltuunsa Ukrainalta BUK ampumalaitteen 29 Kesäkuuta kuten väittivät, sen ohjukset olisivat M1 tyyppiä. Samoin, kuten tankkienkin kanssa, venäjä ei anna kapinallisille yleensä uusinta uutta vaan esim. T64 vaunuja (samoja joita Ukraina käyttää) jos niitä on tarjolla (ei ole ollut kylliksi, siksi kapinallisilla T72 kalustoa paljon), eli jos Venäjä tarjosi ampumalaitteen + ohjukset, oletettavasti ohjukset oli M1 tyyppiä.

PÄIVITYSTÄ PUKKAAN:
Tässä videossa viedään kapinallisten kuormurilla BUK laitetta kohti Venäjän rajaa, myöskin siinä olevat ohjukset ovat M1 tyyppiä:

Vanha analyysi tuosta videosta, kolmannella kotimaisella kielellä:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...bout-the-mh17-buk-missile-launcher-are-false/

Lisuketta, tiettävästi tuossa kuvassa on BUK ohjuksissa käytetty taistelukärki. Kärjessä ainakin kolmea erikokoista ja muotoista sirpaletta.
http://i.imgur.com/EwKyK92.jpg
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014101918762416_uk.shtml

Saksan tiedustelupalvelu: Separatistit pudottivat MH17-matkustajakoneen

Sunnuntai 19.10.2014 klo 16.13

(EPA / AOP)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration: underline;">
Lähes 300 ihmistä kuoli matkustajakoneen pudottua Itä-Ukrainaan heinäkuussa.(EPA / AOP)
Saksan tiedustelupalvelu BND on saanut valmiiksi analyysiinsä koskien malesialaisen MH17-matkustajakoneen alasampumista, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Amsterdamista Malesian Kuala Lumpuriin matkalla ollut kone putosi Itä-Ukrainaan heinäkuun 17. päivänä. Kyydissä oli 298 ihmistä, joista vajaat kaksisataa oli hollantilaisia.

Ukraina ja Venäjä ovat sysänneet vastuuta tragediasta toisilleen.

Syyskuussa hollantilaistutkijat julkaisivat raportin, jonka mukaan kone hajosi ilmassa sen jälkeen, kun suurella nopeudella liikkuneet esineet iskeytyivät siihen. Epäiltyjä alustavassa raportissa ei kuitenkaan nimetty.

BND:n mukaan asialla olivat kapinalliset.

- Sen tekivät Venäjä-mieliset separatistit, sanoi BND:n johtaja Gerhard Schindler Spiegelin mukaan Saksan parlamentin tiedustelusta vastaavalle komitealle lokakuun 8. päivänä.

Varastettu ohjusjärjestelmä

Saksan tiedustelupalvelun mukaan kone pudotettiin BUK-ohjusjärjestelmällä, jonka separatistit varastivat ukrainalaisesta sotilastukikohdasta.

Spiegelin mukaan BND:n Schindler esitteli väitteidensä tueksi "runsaat todisteet", joihin sisältyi muun muassa satelliittikuvia ja muita valokuvatodisteita.

Todisteet ovat Schindlerin mukaan yksiselitteisiä. Hänen mukaansa venäläisväitteet, joiden mukaan matkustajakoneen lähistöllä olisi lentänyt ukrainalainen hävittäjä, on osoitettu vääriksi.

Spiegelin uutisesta kertoi Suomessa ensimmäisenä Verkkouutiset.
 
Saksalaisen tiedustelupalvelun uskottavuus laskussa:
http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/10/president-of-german-intelligence-and.html

Aktiiviset harrastetutkailijat koettavat sosiaalisessa mediassa jäljittää kaikkia mahdollisesti Ukrainalta kapinallisille jääneitä ampumalaitteita.
Toistaiseksi kapinallisten omissa kuvissa esiintyneet BUk laitteet kuvattu jo vuonna 2010.

Aiheesta mm:
http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/10/google-earth-shows-russia-used-photos.html

Ilkeämieliset väittävät että koska saksa haluaa kaasua venäjältä, se yrittää nyt väittää ampumalaitetta Ukrainalta varastetuksi.
Ukraina sanoo ettei ainoatakaan toimivaa laitetta olisi jäänyt kapinallisille.

esimerkkinä käyttökelvottomaksi tehty BUK:

http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/10/ukraine-destroyed-buks-that-were-at.html

(mikäli kapinallisilla olisi ollut Ukrainalainen BUK ampumalaite ei sen numeroa olisi tarvinnut yrittää peitellä, kapinallisethan tykkäävät kehuskella sotasaaliillaan)

Tässä toinen raportti yrityksestä jäljittää syyllinen ampumalaite:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...plying-the-buk-linked-to-the-downing-of-mh17/

"Alfred de Montesquiou (Paris Match) team photographed one SA-11 Buk in Donetsk, the morning of the 17. It was carried by a White and blue lined Volvo truck. Through analyzing the characters in the truck we arrived to the carrier. We talked to the owner – in Russian – who confirmed to us that all his vehicles were taken by DNR militants and used to transport military hardware, including the Buk system. No one is saying this is the TELAR that shot at the MH17. We are just pointing to the constant denials by DNR commanders about the presence of «Buks» in their territory."
 
Viimeksi muokattu:
Sormenjäljistä. Olen jostain kuullut semmoisesta, että itse asiassa noita sormenjälkiä ei mitenkään välttämättä edes aina tartu kovin hyvin etenkään tietynlaisiin muovipintoihin, ja jos niitä tarttuukin, niin ne eivät välttämättä säily kovin hyvälaatuisina kovin pitkään, ja vaikka säilyisivätkin, niin erottelu voi olla työn ja tuskan takana. Ruumiita keräävillä ei myöskään ehkä ole ollut prioriteettina #1 tehdä CSI-tason rikospaikkatutkimuksia jokaiselle löydetylle kappaleelle.

Eli sormenjälkien puuttuminen ei taida todistaa mitään mihinkään suuntaan.

Se on kyllä mielestäni ihan uskottavaa, että jopa iso osa matkustajista oli tajuissaan vähän ohjuksen osuman jälkeen, luultavasti jotkut maahan saakka. Muistaakseni noin 30-60 sekuntia voi olla noissa korkeuksissa tajuissaan vaikka paineenalennus olisi välitön. Jos happinaamari on tipahtanut heti katosta, niinkuin se varmaan on tehnyt, niin varmasti joku 298 kyytiläisestä on ehtinyt sen naamalleen asettaa.
 
Tiltut heräs aiheeseen, siksi tännekin tämä laatimani vastine Der Spiegel lehden kirjoitukseen ja sen viärennöksiin:

Saksalaiset haluavat kaasua, siksi otsikot ja kirjoitukset on puuta heinää.

Haastateltu Westerbeke ei kuulu MH17 turman tutkijalautakuntaan. Hän sen sijaan on rikostutkija/syyttäjä. Hän ei voi sulkea ammattinsa puolesta pois mitään vaihtoehtoa ennenkuin asiat on loppuun asti tutkittu.

Westerbeke sanoi Der Spiegel haastattelussa:
"Sen tiedon perusteella joka meillä on, alasampuminen maasta-ilmaan ohjuksella on kaikkein todennäköisin skenario, mutta me emme sulje silmiämme siltä että se olisi voinut tapahtua myös jollain muulla tavalla."
Tutkimuslautakunta ja rikostutkijat haluaisivat venäjältä ne tiedot jotka heillä väitetään olevan vaihtoehtoisiin skenarioihin nähden.


(kaikkea mitä MH17 tapaukseen liittyen tänne kirjoitan saatte käyttää venäläispropagandan vastaisessa taistelussa, jos koette hyödylliseksi)
 
On pojilla ollut kova työ!

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...inalliset-ampuivat-malesialaiskonetta/4507704
Nettiyhteisön aineisto: Itä-Ukrainan kapinalliset ampuivat malesialaiskonetta
Ulkomaat Julkaistu 09.11.2014 05:58 4

Malaysia Airlines lento MH17 nousemassa Amsterdamin Schipholin lentokentällä 17.7.2014.


Kansainvälisen nettiyhteisön kokoama aineisto tukee väitettä, jonka mukaan Itä-Ukrainan kapinalliset ampuivat alas Malaysia Airlinesin koneen heinäkuussa Ukrainassa.

Aineistosta saa tukea myös sille väitteelle, että kapinalliset olisivat ampuneet koneen alas Venäjältä tuodulla Buk-ilmatorjuntaohjuksella.

Kansalaisjournalistisen Bellingcat-sivuston ympärillä toimii kuuden hengen vapaaehtoisryhmä, joka on selvittänyt koko syksyn malesialaiskoneen alasampumiseen liitetyn Buk-ilmatorjuntajärjestelmän liikkeitä. Kukaan ryhmän jäsenistä ei ole vieraillut tutkimuspaikalla, vaan selvityksessä on käytetty internetistä löydettyä video- ja kuvamateriaalia.


Suomesta selvitystyössä on ollut mukana suomalainen insinööri Veli-Pekka Kivimäki. Hän kertoo, että ryhmä on pystynyt jäljittämään ohjuksen liikkeet kesäkuusta lähtien.

-Netissä levisi paljon kuvamateriaalia, joka osoittaa, että Venäjän Kurskista sijaitsevasta prikaatista lähti kesäkuussa sotilassaattue Ukrainaan. Saattueessa oli mukana useita ilmatorjuntaohjuksia.

Ryhmä paikansi sotilassaattueen liikkeet kuvamateriaalissa näkyvien maamerkkien, kuten bensa-asemien avulla.

Naarmut ja maali paljastivat ohjuksen
Raportin mukaan saattueesta erosi myöhemmin yksi Buk-ohjusyksikkö, joka annettiin Itä-Ukrainan kapinallisten käyttöön. Ryhmän keräämän ja tarkistaman kuvamateriaalin perusteella kyseessä on todennäköisesti sama ohjus, joka on yhdistetty malesialaiskoneen alasampumiseen.

-Koneen alasampumisen jälkeen internetiin ladattiin runsaasti kuvamateriaalia, joissa näkyy ilmatorjuntaohjuksia sisältävän saattueen liikkuminen Itä-Ukrainassa koneen ampumispäivänä, Kivimäki sanoo.

Ohjusyksikkö kuvattiin malesialaiskoneen putoamispäivänä muun muassa Torezin kaupungissa Itä-Ukrainassa. Torez sijaitsee lähellä MH17 -lennon putoamispaikkaa.

Kivimäen mukaan ohjus on kuvamateriaalin perusteella mahdollista tunnistaa samaksi Bukiksi, joka oli mukana venäläisessä sotilassaattueessa kesäkuussa.

Ryhmä tunnisti Bukin kahden tuntomerkin avulla. Sen kyljessä oli vaaleita maalijälkiä, ja ohjuslavetin alareunassa olevassa kumihelmassa oli naarmuja.

-Huomasimme, että sekä Venäjän armeijan saattueessa että kapinallisten käytössä olleessa yksikössä oli samanlaisia vaurioita ja jälkiä. Niitä ei löytynyt mistään Venäjän tai Ukrainan ilmatorjuntayksiköstä, johon niitä vertasimme.

Ryhmän mukaan tämä löytö tukee väitettä, että ilmatorjuntaohjus olisi tullut Venäjältä.

Maanpuolustuskorkeakoulun opettaja: Varsin vakuuttava raportti
STT:n pyynnöstä nettiyhteisön raportin luki Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen pääopettaja, majuri Tommi Lappalainen. Hän arvioi, että raportti on kokonaisuudessaan varsin vakuuttava.

-Analyysi on tehty varsin perusteellisesti, ja aihetodisteita on paljon.

Lappalainen kuitenkin sanoo, että vaunujen identifiointi kumihelman perusteella ei välttämättä ole aukoton menetelmä.

-Tieteellisesti ei ole todistettu, että tietyssä vaunussa olisi aina jokin yksilöllinen reunamuoto. Tämän nettiyhteisön vertailu vaunujen välillä näyttää kuitenkin sinällään vakuuttavalta.

Veli-Pekka Kivimäki sanoo, ettei ryhmän kokoaman raportin ole määrä olla virallinen totuus, vaan tarjota lisätietoa asiasta.

-Tässä tuotetaan lisää tiedonhippusia. Ehkä virallinen tutkinta sitten myöhemmin vahvistaa tietomme.
 
Ohessa eräs amatöörianalyysi aiheesta. (homma työn alla... ja valmistuu jos valmistuu)

HUOM! Ilmeisesti tuon filen avautuminen vaatii tälle foorumille registeröitymisen. Mutta nou worries, laitan sen jossain vaiheessa näkymään kaikelle kansalle, kunhan saan sen valmimmaxi.

(sama sisältö nyt myös suomi24 älymölykanavalla http://keskustelu.suomi24.fi/node/12909942 )
 

Liitteet

  • 007-MH17-A-analyysi.txt.txt
    16.1 KB · Luettu: 10
Viimeksi muokattu:
Back
Top