Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

Osaisiko joku täällä vinkata tietoa siitä mikä on sirpaleiden keskimääräinen lähtönopeus BUk1:n (SA-11) taistelukärjestä?
Luin jotta sirpalekranaateissa voisi sirpaleiden nopeus olla enimmillään esim. 600m/s Se kuulostaa paljolta.

(ohjus kohtaa lentokoneen 4000kmh ja sirpaleet lähteen etupäässä sivuille <2000km/h. ei paluusuuntaan, ei juurikaan suoraan eteenpäin jne. eli jotta sirpaleita saadaan koneen vasemmanpuoleiseen kylkeen on ohjuksen ollut pakko tulla edestäpäin jne... ohjuksen pyrstön jäänteet jatkaa suunnilleen alkuperäiseen suuntaan osuen koneeseen tai mennen ohi)

+Mietin sitä miksi joillekin tahoille esim (bbc:n toimittajat) ei ole täysin selvää mistä suunnasta ohjus on tullut. Hommahan näyttää 100% selvältä. Pakko ollut tulla kapinallisten alueelta, kuka lie ampunut.

Tämä taitaa olla verkkomeedioiden tuottama kuva? :
http://www.shoutwiki.com/w/images/acloserlookonsyria/e/ea/BUK_shrapnel_pattern.jpg

Ja ohjuksen sielunelämästä vielä. Minulla on käsitys että idea on hieman kuin TOW2 PSt ohjuksessa. Eli tuo BUK ohjus pyrkii räjähtämään kohteen yläpuolella siten että heikoimmin panssaroitu puoli lentokoneesta saa osumaa. Onko näin?
Ja jos niin on niin... ottaen huomioon laajarunkoisen matkustajakoneen vs hävittäjän, onkohan taistelukärki räjähtänyt niin lähellä ohjaamoa että myös paine lie repinyt osan koneesta säpäleiksi.

Kah, mielenkiintoinen sivu: http://acloserlookonsyria.shoutwiki.com/wiki/Talk:Crash_of_Malaysia_Airlines_flight_MH17/Forensics
 
Viimeksi muokattu:
Niin no raportti, vaikka olikin aika ympäri pyöreä ampui kyllä ne Su25 teoriat alas aika totaalisesti toteamalla kuinka koneen miehistö ei ehtinyt reagoimaan hyökkäykseen millään tavalla. Teoretisoitu SU25 hyökkäys olisi kestänyt vähintäänkin kymmeniä sekunteja jollei minuutteja.
 
Nii-i, miksi se on niin vaikea uskoa ettei näillä kavereilla ole kuin ritsoja ja kivilinkoja. Uusimpina aseina on tosin tavattu jousipyssyjä.
Itä-Ukrainan separatistijohtaja: "Kalustomme ei riittäisi matkustajakoneen pudottamiseen"

Tiistai 9.9.2014 klo 14.38

MH17-onnettomuusraportin kuvat: Koneen lävistäneet esineet tekivät hurjaa jälkeä

MH17-lennon raportti julki: Edes hätäviestiä ei ehditty lähettää

Malaysian Airin koneen heinäkuisen putoamisen syynä on aikaisemmin pidetty ilmatorjuntaohjusta. Hollantilaisviranomaiset eivät tätä vahvistaneet, mutta painottivat, että matkustajakone tuhoutui ilmassa siihen osuneiden esineiden johdosta.

Niin kutsuttu "Donetskin kansantasavallan pääministeri" Alexander Zakharchenko antoi oman lausuntonsa.

- Voin sanoa vain yhden asian. Meillä ei ole sellaisia aseita, joilla voisi pudottaa alas Boeing-koneen, kuten tämän malesialaiskoneen, Zakharchenko sanoi tiistaina Reutersin mukaan.

JOSEFIINA BARAKA
 
Osaisiko joku täällä vinkata tietoa siitä mikä on sirpaleiden keskimääräinen lähtönopeus BUk1:n (SA-11) taistelukärjestä?
Luin jotta sirpalekranaateissa voisi sirpaleiden nopeus olla enimmillään esim. 600m/s Se kuulostaa paljolta.

(ohjus kohtaa lentokoneen 4000kmh ja sirpaleet lähteen etupäässä sivuille <2000km/h. ei paluusuuntaan, ei juurikaan suoraan eteenpäin jne. eli jotta sirpaleita saadaan koneen vasemmanpuoleiseen kylkeen on ohjuksen ollut pakko tulla edestäpäin jne... ohjuksen pyrstön jäänteet jatkaa suunnilleen alkuperäiseen suuntaan osuen koneeseen tai mennen ohi)


600 m/s paljolta? Johan ohjuksen oma vauhti on 111 metriä sekunnissa (4000 km/h).

Bukista en tiedä, mutta ainakaan länsiohjuksissa ei välttämättä taistelukärkenä ole mikään perinteinen "teräskranu".

Aika usein räjähdyspanos pukkaa esim. suihkullisen karkaistuja teräshauleja eteenpäin Claymore-miinan tapaisesti (meillä viuhkapanos). Sytytys voi olla joko kontaktisytytys tai ainakin länkkäriohjuksissa varsin usein herätesytytin, joka syttyy koneen lähellä. Jotta viuhka ehtiää hieman levitä ja siten tuho on optimaalinen.

Teräskuulien nopeuksista en kyllä mitään tiedä, mutta eiköhän nuo aika lujaa lähde ainakin alkuvaiheessa. joku 800-1000 m/s on arvaukseni?

Sellaista panssarointia ei taida missään lentokoneessa olla, että se selviää tuosta kuulasateesta vaurioitta?

PS. Suoraan ne ohjukset minusta iskee - kaikenlaiset top-attack yritykset vain vaikeuttaisivat osumista kohteeseen - ja mitään varsinaista tarvetta hifistelyyn ei ole, teräshaulisuihku on kyllä sen verta myrkyllinen jos vain koneeseen osuu.
 
Sirpaleet saattaa painella jopa 1800 m/s nopeuksilla, tämä siis lähtönopeus, joka tippuu nopeasti, koska sirpaleet eivät yleensä ole erityisen aerodynaamisesti optimaalisia. Jopa kuulalaakerin kuula menettää kohtuu nopeasti nopeuttaan, koska sillä on suhteellisen vähän massaa takanaan verrattuna vaikka luotiin (tuo on kuitenkin optimaalisin mahdollinen sirpaleen muoto).

Tuossa linkissä jota edellisessä viestissäni kommentoin siinä on ilmeisesti BUK ohjuksen esifragmentoitu taistelukärki. Sirpaleet siinä ovat hieman epämääräisiä muodoltaan, mutta tämä on ilmeisesti siksi, että ne saadaan kasattua siksi taistelukärjeksi.
 
Jopa kuulalaakerin kuula menettää kohtuu nopeasti nopeuttaan, koska sillä on suhteellisen vähän massaa takanaan verrattuna vaikka luotiin (tuo on kuitenkin optimaalisin mahdollinen sirpaleen muoto).



OT, mutta kiväärinluoti (tai tykinkranu tai muu vastaava nk. "D"-projektiili) ei ole optimaalinen mahdollinen "sirpale" ilmanvastusmielessä.

Pisara olisi se optimaalinen muoto.
 
Sirpalekranaatin/sirpaloituvan taistelukärjen tapauksessa maksimaalinen aiheutettu tuho lienee tärkein tavoite eikä aerodynamiikka.

Varmaan tuosta taistelukärjen toiminnasta tulee lisää tietoa.
Jossain sanottiin kyseisen taistelukärjen räjähdyksen alkavan noin 17m ennen kohdetta (tutkavasteen perusteella), 4000kmh/nopeuksilla vois kuvitella että "klappia" tulee metrikaupalla ellei ohjuksessa ole älyä joka huomioi tuon.
Mielestäni ohjus on toiminut melkoisen täydellisesti lopputulosta ajatellen. Suomeenkin lisää moisia niin hävittäjiä ei edes tarvita?
 
Koneen pudotti siihen kerralla osunut mittava sirpaleryöppy yhdistettynä mahdollisesti paineiskuun. Mitkään konetykin tai pienemmän ilmasta-ilmaan ohjuksen räjähteet eivät saa aikaan näin totaalista ja yhtäkkistä tuhoa. Jäljelle jää maasta ilmaan ammuttava ohjus.

Riidellään jatkossa siitä kuka kyseisen ohjuksen ampui!
 
Ohjuksen ampujasta:
Tämä on mielestäni aika hyvin "suuntaa" antava: http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/07/exif-data-in-mh17-missile-launch-photo.html
(mutta etäisyyttä se ei anna) ;-)
(artikkelin lopussa hyviä muitakin tietoja linkattuna)

http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/07/launch-location-detected-of-missile.html
"Google maps of the house" voisi olla lähempänä oikeaa kuin se kauempana oleva paikka.
Mielestäni BUK on tehokkaampi kantamansa puolivälin tuollapuolen kuin lähempänä.

Ja lienee aika epätodennäköistä että tuolla alueella olisi joku muu operoinut ampumalaitetta kuin kapinallinen tai sen kaveri.

Alexander Khodakovsky: http://www.reuters.com/article/2014...sis-commander-exclusive-idUSKBN0FS1V920140723

Ampujan jäljittäminen jatkuu:
http://www.businessinsider.com/damning-evidence-that-russia-is-responsible-for-mh17-tragedy-2014-9
alkuperäinen matsku? https://bellingcat.com/news/uk-and-...7-inside-russia-controlled-by-russian-troops/

heps, mites jos ampujaksi osoittautuu kapinallisalueella Venäjältä lomailemassa ollut BUK ampuja, kuka joutuisi maksamaan korvauksia omaisille?
Entä jos ampuja ois ollut ukrainan "venäläismielinen" kapinallinen?

Ja ... jos tulikomennon antoi Strelkov niin onko hänellä Venäjän vai Ukrainan kansalaisuus?
(ainakin hän on palvellut venäjän armeijassa)
Entä jos käskyn antoi Borodai?

*************************
Laitoinkohan tän jo aikaisemmin ... no menköön. Täällä mm. ilmailun ammattilaiset jupisee:
http://www.pprune.org/rumours-news/543733-mh17-down-near-donetsk.html
(postailee sinne myös tutkintalautakuntakin)
 
Viimeksi muokattu:
Ole huoletta tuosta vastuuasiasta. Putler on kuitenkin vastuussa, joten niin kauan kun se on vallassa, niin ei nuo pienemmät nilkitkään joudu vastuuseen. Jos jostakin syystä ryssät joutuisivat perääntymään Ukrainasta ja mahdollisesti neuvottelemaan muutenkin asioista, niin ryssä korkeintaan maksaisi korvauksia osana rauhan sopimusta tms. mutta mitään vastuuta ne eivät ikinä ottaisi ja rauhansopimus muutenkin sisältäisi kohdan joka estää muutkin toimet.

Joten turha noita on miettiä, kun sille ei voi nyt yhtään mitään.
 
Ainoa fakta on se, että uhrit ja heidän omaisensa eivät tule saamaan oikeutta.
Koneen pudottajat jos lie edes elossakaan enää eivät joudu tuomittaviksi.
Ainoat ketkä ansaitsevat tässä
tilanteessa noottia ovat Ukrainan valtio sekä lentoyhtiöt.
Ukrainan valtio siitä syystä, että
ahneuksissaan eivät sulkeneet ilmatilaa sodan keskeltä. (Tyypillistä ryssän touhua)
Lentoyhtiöt myös ahneuttaan eivät oma-aloitteisesti suunnitelleet reittejä sota-alueen ulkopuolelle.
Erittäin surullista joka tapauksessa!
 
"ahneuksissaan eivät sulkeneet ilmatilaa sodan keskeltä"

Eivät he olisi menettäneet rahaa jos olisivat kieltäneet lennot maan itäosassa.

Opiksi voidaan ottaa se että miksi tieto vaarasta ei kulkenut lentoreiteistä päättäville viranomaisille.
Ukraina, Venäjä ja NATO tiesi että alueella oli kalustoa joka vahingon sattuessa kykenee tiputtamaan matkustajakoneen.
 
"ahneuksissaan eivät sulkeneet ilmatilaa sodan keskeltä"

Eivät he olisi menettäneet rahaa jos olisivat kieltäneet lennot maan itäosassa.

Opiksi voidaan ottaa se että miksi tieto vaarasta ei kulkenut lentoreiteistä päättäville viranomaisille.
Ukraina, Venäjä ja NATO tiesi että alueella oli kalustoa joka vahingon sattuessa kykenee tiputtamaan matkustajakoneen.

Joku aliarvioi typeryyden määrän vastapuolella.
 
Jos tieto kerätyistä sirpaleista (ohjuksen taistelulatauksesta) pitää paikkansa, selviää ainakin räjähteen tyyppi (ohjus vai muu). Sitten voidaan vielä kinata siitä, kuka sen ampui!

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014091218658304_ul.shtml
Alas ammutun malesialaiskoneen tutkijoilla käsissään "savuava ase"
Perjantai 12.9.2014 klo 16.27

Itä-Ukrainan yllä pudotetun malesialaiskoneen tutkintaa johtavalla hollantilaisryhmällä on hallussaan kourallinen todisteita, joista voi selvitä syyllinen koneen putoamiseen.

etu_malesiakone1209PK_503_ul.jpg
 
Back
Top