Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

Bellingcat Report Says Russian Buk 332 Shot Down Flight MH17


Bellingcatin uusin juuri julkaistu Malesialaiskoneen alasampumista käsittelevä raporti vahvistaa Venäjän osuuden alasampumisessa. Tämän Venäjä luonnollisesti kiiruhti kiistämään.

http://www.themoscowtimes.com/news/...t-links-russian-buk-to-mh17-crash/567945.html

http://www.rferl.org/content/ukraine-bellingcat-mh17/27715129.html

http://www.themoscowtimes.com/news/article/new-mh17-report-unlikely-to-be-true--kremlin/567879.html
 
Bellingcat Report Says Russian Buk 332 Shot Down Flight MH17


Bellingcatin uusin juuri julkaistu Malesialaiskoneen alasampumista käsittelevä raporti vahvistaa Venäjän osuuden alasampumisessa. Tämän Venäjä luonnollisesti kiiruhti kiistämään.

http://www.themoscowtimes.com/news/...t-links-russian-buk-to-mh17-crash/567945.html

http://www.rferl.org/content/ukraine-bellingcat-mh17/27715129.html

http://www.themoscowtimes.com/news/article/new-mh17-report-unlikely-to-be-true--kremlin/567879.html

Tuo Bellingcat-tiimi tekee kyllä sangen vaikuttavaa Open Source -tutkimusta. "Erittäin yllättävästi" Kremlin tiedottaja Peskov jo vähättelee uutista. Tuon jutun mukaan venäläisen BUKin jäljille päästiin seuraamalla ja vertailemalla ilmatorjuntaohjusprikaatin omien sotilaiden sosiaaliseen mediaan lataamaa aineistoa.

Eikös tuon pitäisi olla kaikkien asevoimien ihan perusosaamista, ettei operatiivisesti arkaluontoista tai arveluttavaa materiaalia laitella mihinkään Facebookiin kaikkien nähtäville ?
 
Eikös tuon pitäisi olla kaikkien asevoimien ihan perusosaamista, ettei operatiivisesti arkaluontoista tai arveluttavaa materiaalia laitella mihinkään Facebookiin kaikkien nähtäville ?

Tai mesota tiedotusvälineissä pudotetusta koneesta...

Mutta joo, tuon pitäisi olla perusosaamista, mutta jotenkin veikkaan meilläkin olevan niitä tunareita jotka eivät osaisi jättää kännykkää kotiin, vaan se älyluuri pitää väkisin ottaa mukaan jotta kaikki mahdollinen saadaan nettiin.
 
Lisää nauloja venäläisten arkkuun, nyt on löydetty video, joka on kuvattu aamupäivällä/päivällä ennen MH17 alas ampumista, videolla Buk-saattue on matkalla Donetskin suunnalta kohti itää ja Snizhneä, jonka lähistöllä lennon MH17 pudottanut ohjus ammuttiin:


vlad

edit: geolokaatio: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E

MH17.3.jpg

Sijainti muutama kilometri Makiivkasta etelään eli käytännössä Donetskin esikaupunkialueella, twitter-tietojen perusteella kellon aika videon kuvaushetkellä on noin 11:10. (pvm. 17.7.2014).
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun ostettiin videon perusteella satelliittikuva samalta ajalta:
stratfor.png
https://www.stratfor.com/analysis/examining-evidence-russias-involvement-malaysia-airlines-crash
"Building on this new information, AllSource Analysis — Stratfor's satellite imagery partner — was able to locate images that confirm the exact time and location of the air defense system on the day of the crash. The imagery shows the air defense system, mounted atop a transloader, being transported east through the Donetsk town of Makiivka. "
"Combined, the evidence appears to show the Buk system moving from the Russian border toward Donetsk on July 15, 2014, and then moving back to the east on the afternoon of July 17, 2014, just hours before Flight MH17 was shot down."

Jos en ole ihan kärryiltä tippunut niin parin päivän sisään pitäisi tulla toisen satelliitin kuva kolonnasta lähempänä Snizhne:ä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun ostettiin videon perusteella satelliittikuva samalta ajalta:
Katso liite: 9394
https://www.stratfor.com/analysis/examining-evidence-russias-involvement-malaysia-airlines-crash
"Building on this new information, AllSource Analysis — Stratfor's satellite imagery partner — was able to locate images that confirm the exact time and location of the air defense system on the day of the crash. The imagery shows the air defense system, mounted atop a transloader, being transported east through the Donetsk town of Makiivka. "
"Combined, the evidence appears to show the Buk system moving from the Russian border toward Donetsk on July 15, 2014, and then moving back to the east on the afternoon of July 17, 2014, just hours before Flight MH17 was shot down."

Jos en ole ihan kärryiltä tippunut niin parin päivän sisään pitäisi tulla toisen satelliitin kuva kolonnasta lähempänä Snizhne:ä.

Tämä alkaa mennä todella kiintoisaksi, tähän kun yhdistää sen, että satelliittikuvien perusteella noin 25 kilometrin päässä Snizhnestä Venäjän puolella rajaa Kuybushevon pikkukaupungin lähistöllä oli venäläinen BUK-patteri operatiivisessa valmiudessa jo ennen 20. heinäkuuta.

MH17 pudotettiin 17. heinäkuuta, on todennäköistä, että kyseinen BUK-patteri oli operatiivisessa valmiudessa jo tuolloin - olettaisin, että jossain vaiheessa voidaan aikahaarukkaa tarkentaa ja määritellä tarkka päivä, jolloin kyseinen patteri on ollut operatiivisessa valmiudessa.


vlad
 
Seuraava kirjoitus laadittu hiukan kiireessä matkavalmisteluiden keskellä - lähinnä yhteenvetona viimepäivien tapahtumille aihetta vähemmän tunteville:

Malaysia Airlinesin lento MH17 ja Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaati

Lennon MH17 alas ampumiseen liittyvien tapahtumien osalta on paljastunut viimeisimpinä päivinä lukuisia uusia seikkoja, joten on syytä luoda lyhyt katsaus tapahtuneeseen. Tämän kirjoituksen alkuun kokoan lyhyen tiivistelmän tapahtumien kulusta ja tämän jälkeen tuon esille uusimmat tapaukseen liittyvät uutiset, jotka omalta osaltaan ovat yksi naula lisää Venäjän arkkuun – osoittamaan heidän syyllisyytensä lennon MH17 pudottamiseen.


Lento MH17 pudotettiin Itä-Ukrainassa Donetskista itään 17. heinäkuuta 2014.


Yllä mainittuna päivämääränä kello 10:31 (UTC:n aikaa) Amsterdamin (Alankomaat) Schipholin lentokentältä lähti Malaysia Airlinesin lento MH17 kohti Kuala Lumpuria Malesiaa, lennon kone oli Boeing 777-2H6ER, lennolla oli 15 miehistön jäsentä (kaikki malesialaisia) ja 283 matkustajaa (kymmenestä eri valtiosta, kansalaisuuksia oli enemmän, koska osalla oli kaksoiskansalaisuus). Kello 12:53 (UTC) lento saapui Dnepropetrovskin FIR:iin, Control Sector 2:een, koneen ollessa FL330 ja lentoa johdettiin Dnipro Control’ista. Ajassa 13:19:56 (UTC) lennolta MH17 alkoi viimeinen kontakti Dniproon: ”ROMEO NOVEMBER DELTA, MALASIAN one seven” ja ajassa 13:20:03 (UTC:n aikaa eli 16:20:03 paikallista aikaa Ukrainassa) koneen FDR ja DCVR lakkasivat toimimasta. Koneeseen ei saatu yhteyttä lennonjohdosta lukuisista yrityksistä huolimatta.

Mitä tuolloin tapahtui Itä-Ukrainassa, Donbasissa Hraboven alueella?

Ennen kyseistä päivämäärää alueen ilmatilassa lentoja oli rajoitettu seuraavalla tapaa siviililentojen osalta. 1. heinäkuuta Donetskin oblastin ilmatila suljettiin 26 000 jalkaan (eli 7,9 km) saakka siviililiikenteeltä. 1. heinäkuuta – 14. heinäkuuta ilmatila oli suljettu edellä mainittuun lentokorkeuteen saakka. 14. heinäkuuta jälkeen alueen ilmatila suljettiin siviililiikenteeltä 32 000 jalkaan (eli 9,8 km) saakka ja syynä oli 14. heinäkuuta tapahtunut Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskoneen alas ampuminen 21 000 jalan (eli 6,4 km) korkeudessa eli olennaisesti korkeammalla mihin separatistien ilmatorjunnan oletettiin yltävän eli olkapäältä laukaistavien ilmatorjuntaohjusten ja Sterla-10 it-vaunun osalta 3,5 km korkeudelle saakka. Lennon MH17 lentokorkeus oli FL350 eli noin 35 000 jalkaa, alueella oli tuolloin muutakin liikennettä ja lähimmät kolme matkustajakonetta olivat noin 30 kilometrin päässä lennosta MH17:sta. Samaa ilmakäytävää käyttivät säännöllisesti Malaysia Airlinesin ohella Lufthansa, Aeroflot ja lukuisat muut lentoyhtiöt. BBC News on jäljittänyt alueen yli lennetyt lennot kahden edellisen vuorokauden ajalta, eikä niiden kohdalla oltu havaittu ongelmia – normaalia kommunikointia lennon ja lennonjohdon välillä.

Bellingcat yhteisön tekemien laajojen tutkimusten seurauksena on kyetty rekonstruoimaan tapahtumat tuolloin kyseisellä alueella, käytännössä Torezin ja Shniznen välillä – kumpikin kaupunki sijaitsee Donetskin oblastissa, sen itäosassa Luhanskin oblastiin rajoittuvalla alueella. Kyseinen alue oli tuolloin, 17. heinäkuuta, Venäjän tukemien separatistien hallussa. Sen lisäksi, että Bellingcat-yhteisö on kyennyt rekonstruoimaan kyseisen päivän tapahtumia, on se kyennyt seuraamaan lennon MH17:sta alas ampuneen Novator 9K37 M1 Buk TELAR-lavetin liikkeitä sen sijoituspaikkakunnalta Venäjältä päätyen 17. heinäkuuta Ukrainaan Torez’in ja Shniznen alueelle. Kyseinen lavetti kuului Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatiin (sijoituspaikka Kursk) ja sen miehistön tiedetään saattaneen lavettia Ukrainan rajalle saakka. Kyseessä on järjestelmä, joka vaatii pitkän koulutuksen, on varmaa, ettei lavettia ole voitu luovuttaa ns. ”kansantasavaltojen” alueella kouluttamattomille miehille vaan sen mukana on seurannut koulutettuja sotilaita. Bellingcatin Higgins on todennut seuraavaa:

”–Ei sellaista systeemiä voi vain viedä rajalle, antaa jollekulle avaimia ja sanoa: ”Tuossa on nappi, sitä pitää painaa.” Sellainen skenaario on täysin epärealistinen. Edes ammattisotilas ei kelpaa (aseen laukaisuun) vaan tarvitaan erikseen BUK-järjestelmään koulutettu käyttäjä, Higgins perusteli Bildille.” (1)

Keskusteluissani Buk-koulutuksen saaneen puolustusvoimien henkilökuntaan kuuluneen upseerin kanssa, hän on todennut hänen koulutusaikanaan Venäjällä vallinneen käytännön, jonka mukaan Buk kuului niihin järjestelmiin joilla operoi vain ja ainoastaan kantahenkilökuntaan kuuluvia miehiä ja yksikön komentaja oli arvoltaan vähintään kapteeni. Tämän jälkeen Venäjällä sopimussotilaiden määrä on huomattavasti lisääntynyt, joten tämä on voinut muuttaa käytäntöä myös Venäjällä siihen suuntaan, että yksikön miehistö voi koostua myös sopimussotilaista - kuten näyttää olevan osassa yksiköitä. Mutta edellisen ja Bellingcat-yhteisön Eliot Higginsin arvion perusteella voidaan päätellä, että itsenäiseen operoitiin kykenevän TELAR-alustan mukana on seurannut myös sen miehistö/koulutuksen saaneita sotilaita.

Bellingcat yhteisö on tehnyt taustoittavaa tutkimustyötä runsaasti, lennon MH17 pudottamiseen syyllistyneen 53. ilmatorjuntaprikaatin kohdalta on julkaistu useita artikkeleja:

Potentiaalisia epäiltyjä ja silminnäkijöitä (53. ilmatorjuntaprikaati): https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/02/23/53rd-report-en/ (23.2.2016).
Venäjän 53. ilmatorjuntaprikaatin ”reittikartta”: https://www.bellingcat.com/news/uk-...sias-53rd-brigades-mh17-convoy-with-storymap/ (8.10.2015).
Buk:in liikkeisiin linkittynyt separatistien kolonna: https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/03/04/8110/ (4.11.2015).
Trailerin jäljittämistä: https://www.bellingcat.com/news/uk-...rs-investigation-of-mh17-buks-russian-convoy/ (13.5.2015).
Buk-saattueen liikkeistä Donbasissa: https://www.bellingcat.com/news/uk-...e-separatists-buk-a-bellingcat-investigation/ (8.11.2014).

Näiden jälkeen voidaan siirtyä tähän hetkeen eli käytännössä muutamiin edeltäviin päiviin, jolloin Buk-saattueen liikkeistä on saatu uusia mielenkiintoisia (ennen julkaisemattomia) tietoja.
Seuraava video julkaistiin youtubessa jokunen päivä sitten:

https://www.youtube.com/watch?v=AvwH0T2WCN0

Kyseinen paikka sijaitsee Donetskin esikaupunkialueella (geolokaatio: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E)* Oktyabrskiyn kaupunginosassa Donetskin keskustasta itään ja Makiivkan kaupungista etelään. Kyseinen video on kuvattu 11:10 paikallista aikaa 17.7.2014 eli samana päivänä jona lento MH17 pudotettiin iltapäivän myöhäishetkenä 9K37M1 Buk TELAR:ista ammutulla 9M38M1-ohjuksella. Alue jolla video on kuvattu, oli 17. heinäkuuta 2014 Venäjän tukemien separatistien hallinnassa.

Kyseinen video julkaistiin ensimmäistä kertaa tällä viikolla, tämän jälkeen Stratfor julkaisi 13.5.2016 lyhyen artikkelin ja satelliittikuvan kyseiseltä päivältä kyseiseltä alueelta kyseisenä hetkenä otettuna – kuvassa näkyy kyseinen videolla esiintynyt Buk-saattue:

https://www.stratfor.com/analysis/examining-evidence-russias-involvement-malaysia-airlines-crash


Kuvan ottohetkellä saattue on matkalla Donetskista kohti itää, myöhemmin iltapäivällä Buk TELAR on kuvattu Torezissa Donetskista itään. Torezin naapurissa sijaitsee Snizhne, jonka alueelta lennon MH17 pudottanut 9M38M1-ohjus ammuttiin 9K37M1 Buk TELAR:ista iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Torezissa Buk-TELAR on jo siirretty pois vetoajoneuvon trailerilta ja se oli liikkeellä itsenäisesti.

Tähän mennessä on epäilty, että TELAR on toiminut alueella itsenäisesti, ettei sillä ole ollut apunaan yksikön muita tela-ajoneuvoja, komentokeskusta tai patterin varsinaista 3D-maalinosoitustutkaa, että Buk TELAR olisi operoinut itsenäisesti käyttäen vain omaa tutkaa, jolla ei kykene luomaan 3D-tilannekuvaa ilmatilasta, josta seuraa se, että kohteiden tarkkaa korkeutta ei kyetä määrittämään.

On kuitenkin hyvin todennäköistä, että kyseisenä päivänä jolloin lento MH17 pudotettiin, Venäjän puolella rajaa Kuybyshevon pikkukaupungin/kylän lähistölle oli sijoitettuna Venäjän asevoimien Buk-patteri:


Kyseinen patteri on ollut sijoitettuna alueelle viimeistään heinäkuun 20. päivänä, suurella todennäköisyydellä jo ennen sitä. Kyseinen patteri kuuluu hyvin suurella todennäköisyydellä 58. armeijan 67. ilmatorjuntaprikaatille, jonka sijoituspaikka on Vladikavkaz Kaukasuksella, Georgian rajan tuntumassa Pohjois-Ossetian alueella. (2)

Mikäli tilanne on se, että 17. heinäkuuta Venäjän puolella on ollut asemiinsa sijoitettuna Buk-patteri kokonaisuudessaan, tarkoittaa se sitä, että Snizhnen alueella sijainnut lennon MH17 alas ampunut Buk nro. 3x2 ja Kuybyshevon lähistölle sijoitetun patterin välillä on kyetty vaihtamaan tietoja ja näin Buk nro. 3x2 operoineiden Venäjän asevoimien sotilaiden on ollut mahdollista luoda aivan toisen luokan tilannekuva alueen ilmatilasta. Mikäli tilanne on tämä, voidaan kyseenalaistaa se epäilys, että lennon MH17 pudottaminen olisi ollut vahinko.

Bellingcatin ja muiden tahojen esittämien todisteiden ohella separatistien viestintä ja Igor Strelkovin VK:n (3) viesti lennon MH17 pudottamisen jälkeen omalta osaltaan todistavat heidän ja heidän liittolaistensa syyllisyydestä. Strelkov on todennut myös muun muassa seuraavaa 17. heinäkuuta hetkeä sen jälkeen jolloin lento MH17 pudotettiin ja hetkenä jolloin separatistit uskoivat alas ammutun koneen olleen Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskone:

“In the area Torez we just hit down An-26, it’s lying somewhere in the mine ‘Progress’.

“We warned you — do not fly in ‘our sky’. And here is the video confirmation of the ‘bird dropping’.” (4)

* * *

Lennon MH17 alas ampumisesta epäiltyyn Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatiin liittyy vielä eräs mielenkiintoinen havainto, kyseisen ilmatorjuntaprikaatin luutnantti Konstantin Mishkin on palkittu Venäjällä Pyhän Yrjön ristillä. (5)

Pyhän Yrjön ristin myöntämisehtoja ovat mm. seuraavat:

-puolustaessa Isänmaata ulkoista hyökkääjää vastaan, osoittaessaan palvelussaan rohkeutta, omistautumista ja sotilaallista taitoa.

-taistellessa muiden valtioiden alueella kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden säilyttämiseksi, osoittaessaan palvelussaan rohkeutta, omistautumista ja sotilaallista taitoa.

Kysymys kuuluu, että mistä ansioista Mishkin sai Pyhän Yrjön ristin, ukrainalaisen Sukhoi Su-25 rynnökkökoneen vaiko ukrainalaisen Antonov An-26 kuljetuskoneen pudottamisesta, vai kenties lennon MH17 pudottamisesta.

Kun tarkastelee tapahtunutta, esitettyjen suorien ja välillisten todisteiden määrää, on mahdotonta uskoa sellaisia väitteitä, joita venäläismedia ja -propaganda on esittänyt yrittäessään vierittää syyn Ukrainan tai jonkin länsimaisen tahon niskoille. Voidaan osoittaa lennon MH17 pudotukseen osallistunut yksikkö - Venäjän 53. ilmatorjuntaprikaati, jonka sijoituspaikka on Kursk ja siihen kuuluvia yksiköitä siirrettiin Etelä-Venäjälle Rostovin alueelle ja lopulta Itä-Ukrainaan, jossa Buk 3x2 on se yksikkö, josta ammuttiin lennon MH17 pudottanut ohjus. Selvittämättä on, kuka antoi käskyn pudottaa lento MH17 ja ketkä viimekädessä sen toteuttivat. Onko tässä kuviossa luutnantti Mishkinillä suurikin rooli?

vlad

1. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000000947375.html
2. http://ukraineatwar.blogspot.fi/2016/03/one-soldiers-vk-album-gives-more-info.html
3. http://maanpuolustus.net/attachments/grikin-on-vk-jpg.7964/
4. http://www.news.com.au/world/prorus...t/news-story/be76f273256c9b428c50b4dcf57a3c3f
5. https://informnapalm.org/en/jan08-mh17-donbas-cross/


*: MH17.3.jpg
 
Putin halukas keskustelemaan MH17-koneen alasampumisesta Malesian pääministerin kanssa! Hmm, mahtaa tulla monologi?



http://www.svd.se/putin-redo-att-prata-om-nedskjutna-mh17/i/senaste

”Putin redo att prata om nedskjutna MH17”
Rysslands president Vladimir Putin är beredd att diskutera Malaysian Airlines-planet MH17 som sköts ner över Ukraina 2014 med Malaysias premiärminister Najib Razak. Det uppger Kremls talesperson Juri Usjakov på tisdagen, skriver Reuters.


– Om malaysiska representanter önskar att diskutera Boeing-planet, är vi givetvis redo att prata om det, säger han.
 
Putin halukas keskustelemaan MH17-koneen alasampumisesta Malesian pääministerin kanssa! Hmm, mahtaa tulla monologi?



http://www.svd.se/putin-redo-att-prata-om-nedskjutna-mh17/i/senaste

”Putin redo att prata om nedskjutna MH17”
Rysslands president Vladimir Putin är beredd att diskutera Malaysian Airlines-planet MH17 som sköts ner över Ukraina 2014 med Malaysias premiärminister Najib Razak. Det uppger Kremls talesperson Juri Usjakov på tisdagen, skriver Reuters.


– Om malaysiska representanter önskar att diskutera Boeing-planet, är vi givetvis redo att prata om det, säger han.


Onko tietoa siitä, onko Putte kenties jo halukas keskustelemaan samasta aiheesta myös Hollannin pääministerin kanssa ?
 
MH17 analyysin puhtaaksikirjoitus ei huvita, jospa tekis kompaktimman....

"
Harrastelevan onnettomuustutkijan analyysi lennon MH17 turmasta 17Heinäkuuta2014.
Tämä versio olisi tarkoitus pitää 3000 kirjaimen mittaisena per kappale

*************
Kappaleet / sisällysluettelo.
1) Ukrainan tilanne 2014 16 Heinäkuuta asti. (ketkä johtaa, kuka hallitsee alueita, kuka aseistaa, ilmatilan tapahtumia)
2) Lento MH17. (aiemmat lentoreitit, kohtalokkaan päivän lentoreitit)
3) MH17 tuho. (tapahtumat aikajanalla) (v.27Tou2016-1)
4) Todisteet ampujasta. (aiemmat alasampumiset, kuvat, videot, äänitallenteet, silminnäkijät)
5) Valheet osoittavat syyllisyyden tai osallisuuden? (SBU, UA, RU MOD, RU Almaz-Antey, RUE, jne...)
6) Selvittämätöntä. (humalassa, vahingossa, tahallisesti, ???)
7) vastineita propaganda huuhteluihin. (missä on tallenteet, missä on PSR raakadata, jne...)
8) Teknistä taustatietoa, perusteluita.(SSR/PSR, BUK M1 TELAR, BUK M1 ohjus, Boeing777)
9) Salaliittoteoriat.
10) Lähteet ja linkit.
***************

Kirjoittelija on vaan yksi insinöörinretale jota aihe kiinnostaa ja propaganda ärsyttää.
Kompetenssia on vuoden harmaa koulutus ohjusjärjestelmiin ja oma opiskelu aiheesta.
Vahvuutena fysiikka, 3D ajattelu, hahmotuskyky ja puutteena ajoittainen sinisilmäisyys?

Mahdollista palautetta yritetään ottaa vastaan osoitteissa www.maanpuolustus.net
(kts "Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella")
Sekä sähköpostitsuuniin sotilaspassi ättiä suomikakskytnel piste fi.
"

----------Esim------------
Kappale 3: MH17 Aikajana (lennonjohdon kellon mukaan), koostettuna ATC keskustelusta, tutkasta, CVR/FDR tiedoista yms. (yhdenmukaiset keskenään.)
v.27Tou2016-1

12:53:29 MH17 on lentänyt suunniteltua reittiään. Lennonjohto kysyy pystyykö MH17 siirtymään ylemmäksi lentotasolle FL350. Lentäjät kieltäytyvät ja jatkavat tasolla FL330. (lennonjohto ohjaa muut koneet pois samalta lentotasolta)

13:00:02 Lentäjät pyytävät lupaa väistää etelämpänä näkyvää myrskyaluetta. (Boeing 777 koneessa on säätutka) Lennonjohto antaa luvan.

13:00:52 lentäjät kysyvät onko lentotaso FL340 vapaana. Lennonjohto sanoo että ei ole, jatkettava tasolla FL330.

13:05:00 MH17 on siirtynyt lentoreitiltään sovitusti muutaman kilometrin (6km?) pohjoisemmaksi.

13:15:00 Koneen keula osoittaa kartalla suuntaan 123 astetta ja lentoreitti on kartalla suuntaan 119 astetta. Sivutuulen johdosta keula osoittaa siis 4 astetta enemmän kohti etelää vs lentorata.

13:19:21 Rostovin lennonjohto pyytää Ukrainan lennonjohtoa ohjaamaan MH17:n kohti pistettä RND.

13:19:30...35 Ohjus laukaistaan kohti MH17 konetta.

13:19:56 MH17 kehoitetaan lentämään kohti reittipistettä RND. Lentäjät kuittaavat.

13:20:03 Räjähdyksen paineaalto tallentuu MH17 ohjaamon ääninauhuriin (CVR)
13:20:03 MH17 elektroniikan virta katoaa. (MEC tila jossa virtalähde on sijaitsee ohjaamon takana/sen alapuolella, ohjuksen sirpaleet näyttäisivät tuhonneen sen.)
13:20:03 Koneen CVR ja FDR (lentodatan tallennin) sammuvat, SSR lähetin sammuu.

13:20:04...05 keula irtoaa koneen keskirungosta
13:20:05...06 paristovarmennettu hätäsingnaalin lähetin käynnistää 30 sekunnin viiveen huomattuaan kriittisen suuria G voimia
13:20:18 Ukrainan SSR indikoi MH17 koneen lähettimen sammuneen
13:20:35...36 hätäsignaali vastaatotetaan satelliiteissa
13:20:36 Ukrainan ATC näyttö näyttää ennustettua MH17 lentoreittiä.
13:20:47 Rostovin PSR havaitsee MH17 koneen kappaleita ilmassa
13:20:58 Rostovin SSR/PSR indikoi MH17 kohteen kadonneen, tutkalla näkyy vain lentokoneen romua.
13:21:00... perä irtoaa
...13:21:30 keskirunko moottoreineen iskeytyy maahan ja räjähtää
13:25:58 MH17 koneen romut putoavat pois Rostovin PSR:n näkökentästä.

Noin +1 tunti: ITAR-TASS uutisoi silminnäkijähavainnoista joiden mukaan kapinalliset ampuivat ohjuksella alas jälleen yhden Ukrainan armeijan AN26 koneen.
(Ainoa 17 Heinäkuuta 2014 alasammuttu kone on MH17.)

Sosiaalisessa mediassa ilmoituksia, kuvia ja videoita alueella liikkuneesta BUK ampumalaitteesta ja havaintoja ohjuslaukaisusta.

Noin 5 tuntia myöhemmin USA kertoo satelliittiensa havainneen ohjuslaukaisun kohti MH17:a.
Seuraavan päivän valokuvista näemme MH17 ohjaamon jäänteissä sadoittain 6...20mm reikiä, täten iso ohjus vahvistui syypääksi MH17 tuhoon.

DSB/ICAO tutkinta vahvisti 2015: syyllinen on MH17 lentoreitiltä edestäpäin ammuttu BUK M1 ohjus.

(PSR = lennonvalvonnan primääritutka, SSR = sekundääritutka)
 
"Harrastelevan onnettomuustutkijan analyysi lennon MH17 turmasta 17Heinäkuuta2014.
Tämä versio olisi tarkoitus pitää 3000 kirjaimen mittaisena per kappale"

---------------------------------------------
Kappale 1: Ukrainan tilanne 16.7.2014 asti.
Ukrainassa tutkittiin tiiviinpää yhteistyötä EU:n kanssa ja vaihtoehtoisesti Venäjän kanssa. Venäjämyönteinen presidentti päätti ottaa vastaan Venäjän tarjouksen. EU myönteinen väestö (ilmeisimmin pieni enemmistö) alkoi protestoida presidenttiä vastaan. Ääriliikkeet käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja syntyi asellisia yhteenottoja mm. venäjämyönteisten ja ääriioikeiston välillä. Näytti siltä että myös presidentin berkut sotilasryhmä osallistui siviilien ampumiseen. Tilanteen rauhoittamiseksi sovittiin uusista vaaleista.

Ennen vaaleja presidentti pakeni maasta, valta siirtyi väliaikaishallinnolle. Vaaleihin asti. Venäjä käytti sekasortoa hyödykseen ja miehitti Krimin. Myöhemmin venäjä liitti Krimin osaksi Venäjää.

Igor Girkin siirtyi Krimiltä muiden sotilaallisten toimijoiden kanssa järjestelemään asellista kansannousua Donbasin alueelle. Igor Girkin omien sanojensa mukaan aloitti miehineen sodan Ukrainaa vastaan. Heinäkuussa Igor Girkin (venäjän kansalainen, venäjän tiedustelupalvelun kenraali) toimi ylinpänä johtajana kapinallisalueella. Donetskin alueellisena johtajana toimi Alexander Borodai (venäjän kansalainen, Moskovasta). Muita venäläisiä johtajia alueella oli mm. Vladimir Antyufeyev ja Igor Bezler (useiden vuosien kokemus mm. venäläisen BUK joukkueen johtamisesta).

Sotakalustona kapinallisilla oli muutama tankki (3kpl), muutama miehistönkuljetusvaunu, henkilöautoja, kuorma-autoja sekä busseja. 29.Kesäkuuta kapinaliset väittivät saaneensa haltuunsa BUK TELAR laitteen mutta Ukraina kertoi laitteiden olleen tuhottuja romuja. Kapinalliset eivät kyenneet esittämään kuvaa haltuunsa saamistaan laitteista.

Kesän 2014 kuluessa nähtiin kaluston kuitenkin lisääntyvän, oli ilmeistä että yön tunteina valvomattoman rajan yli ajoi lisää sotakalustoa, Krimillä Venäjän haltuun jäämiä T64 panssareita ja Venäjän asevoimien T72 panssareita yms. Aleelle virtasi myös mm. Strela10 IT-kalustoa.

Heinäkuussa Ukrainan puolustus oli saanut hieman ryhtiä ja oli saanut kapinallisjoukot perääntymään, mm ilmavoimien tuella, runsaista tappioista huolimatta. Itäisen ukrainan eteläosissa Ukraina pyrki katkaisemaan kapinallisten huoltoyhteyden Venäjälle. Ja kapinalliset koettivat voimallisesti pussittaa rajan pinnassa olleet Ukrainalaisjoukot, onnistuen siina 16.7.

16.7 kapinalliset saivat Snizhnen eteläpuolella valloitettua alueet Venäjän rajalle asti. Kyseisen päivän taistelussa he myös ampuivat alas useammankin Ukrainan lentokoneen. Ukrainan lentokoneet koettivat pommittaa korkeampaa pysyäkseen Strela10 ohjusten kantaman ulkopuolella. Siitä huolimatta kapinalliset onnistuivat ampumaan yli 6km korkeudessa lentäneen SU25 koneen, UA väitti sen ammutun ohjuksella venäjän puolelta.

Kuvalliset todisteet osoittavat, viimeistään 17.7 kapinallisilla oli toimivan näköisen BUK TELAR laite ohjuksineen.
----------------------------------------------------
Kertokaas jos on oleellisia virheitä, kiitos.
 
@kimmoke

Tuli mieleen, että tuolloin kesäkuussa 2014 olin Kiovassa parin viikon ajan. Kyseiseen ajanjaksoon sisältyi kaksi merkittävää tapahtumaa:

-Luhanskin lentokentälle laskeutumassa ollut Ukrainan Ilmavoimien Ilyushin Il-76 kuljetuskone pudotettiin useammalla MANPADS:illa.

-Ukrainan ilmoituksen mukaan ensimmäistä kertaa rajan yli Venäjältä tuli Itä-Ukrainaan raskasta kalustoa ml. panssarivaunuja ja IFV:tä. Tätä ennen oli liikkunut vain huhuja kalustosiirroista valvomattoman rajan yli (ts niiltä alueilta, jotka eivät olleet Ukrainan hallinnassa).

Valitettavasti reissusta en voi antaa eksakteja päivämääriä jälkimmäiseen tapahtumaan.

vlad
 
Minun vähäinen heinäntekojärkeni kertoo seuraavaa:

onneton kohde ammuttiin alas BUKohjuksella. Kenellä niitä on ja kuka niitä operoi? Olisiko BUK luovutettu separatisteille kaikkine hyvineen ohjeella: ampukkee, jos tulloo tarvis. ? Ei olisi, se ei todellakaan ole mikään sotilaskäytäntö missään armeijassa, että tuon laatuisia aseita luovutellaan kenellekään, ne ovat taatusti omistajansa tiukassa ohjauksessa ja omissa käsissä.

Valemyllyä pyörittämällä pyritään saavuttamaan tilanne, jossa toinen osapuoli väsähtää ja hyväksyy tapahtuneen tosiasian, ennen pitkää. Kun mitään ei myönnetä, niin voidaan säilyttää ns. poliittiset kasvot tuonnemmin.....

Jos olisin Keisari Herodes, neuvoisin sitä toista osapuolta toteamaan kuivakkaan tapaan sen, mitä yllä kirjoitin. Piste. En lähtisi mihinkään "todisteluun", se on menetelmä, joka pelaa ampujan pussiin.
 
Minun vähäinen heinäntekojärkeni kertoo seuraavaa:

onneton kohde ammuttiin alas BUKohjuksella. Kenellä niitä on ja kuka niitä operoi? Olisiko BUK luovutettu separatisteille kaikkine hyvineen ohjeella: ampukkee, jos tulloo tarvis. ? Ei olisi, se ei todellakaan ole mikään sotilaskäytäntö missään armeijassa, että tuon laatuisia aseita luovutellaan kenellekään, ne ovat taatusti omistajansa tiukassa ohjauksessa ja omissa käsissä.

Valemyllyä pyörittämällä pyritään saavuttamaan tilanne, jossa toinen osapuoli väsähtää ja hyväksyy tapahtuneen tosiasian, ennen pitkää. Kun mitään ei myönnetä, niin voidaan säilyttää ns. poliittiset kasvot tuonnemmin.....

Jos olisin Keisari Herodes, neuvoisin sitä toista osapuolta toteamaan kuivakkaan tapaan sen, mitä yllä kirjoitin. Piste. En lähtisi mihinkään "todisteluun", se on menetelmä, joka pelaa ampujan pussiin.

Vaikka tuota edellä mainittua BBC:n dokumenttia aluksi parjattiin Venäjän propagandan toistamisesta, katselin silti tuon Youtube-linkin eilen. Itse asiassa ihan vakuuttavaa työtä. Käsitteli itse aihetta tasapuolisesti. Ääneen pääsivät mm. Russia Todayn propagandistit sekä Bellingcatin porukka. Ei liene vaikeata arvata kumman versio (venäläisillä useammatkin eri versiot) tapahtuneesta murhenäytelmästä tuntui uskottavammalta ? Itse asiassa tuossakin todettiin osuvasti, että sillä hetkellä kun separatistit ja Venäjä tajusivat ampuneensa alas matkustajakoneen, käynnistyi äkkiä kasaan pieraistu sumutusoperaatio. Ei ollut hirveästi väliä sillä millaista sontaa telkkariin ja nettiin suollettiin. Sen valtavalla määrällä yritettiin vain ottaa tilanne haltuun, tai edes sekoittaa tiedotuskenttää ja häivyttää omat jäljet.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top