TomiDude
Kapteeni
Oma tulkintani on, että V-2-hyökkäysten vuoksi tämä Market-Garden polkaistiin pikavauhtia käyntiin. Liittoutuneethan olivat juuri saaneet neutraloitua V-1-asemat Pohjois-Ranskasta ja heti perään alkoivat nämä uuden kaltaiset ballistiset rakettihyökkäykset, joita vastaan ei ollut puolustuskeinoa. Brittienhän virallinen kanta V-aseisiin oli/on ettei niillä ollut merkitystä, mutta satummoisin hyökkäys koilliseen pitkin Hollannin rannikkoa lopettaisi nämä iskut. Jenkeille se vaan piti myydä sodan voittavana operaationa, iskuna Ruhrille. Ja samaan aikaan etelässä Patton kirosi, kun rajalliset resurssit annettiin Montylle, vaikka Pattonilla oli momentumia. Monty puolestaan oli tekemässä ekaa kertaa(?) elämässään mitään "epävarmaa", joten mahtoi olla poliittista painetta?
Tein V-aseista gradun 2000-luvun alussa ja ainakaan siihen astinen tutkimuskirjallisuus, jota minulla oli käytössäni, ei sanallakaan maininnut Market-Gardenia ja V-2:ta samassa yhteydessä. Internetkin oli silloin melkoinen vitsi, ei sieltä silloin mitään löytynyt, joten paperipohjalla mentiin kirjoitettuihin lähteisiin. Myöskään The London Times -lehti, joka työssäni oli varsinainen tutkimuskohde, ei mm. maininnut lainkaan näitä V-2-hyökkäyksiä edes olevankaan ennen kuin saksalaiset itse olivat julkaisseet aiheesta kommunikean. Siihen meni muistaakseni parikin kuukautta. Ilmeisesti V-2 sattui enemmän kuin haluttiin/halutaan yhä tunnustaa...
Tein V-aseista gradun 2000-luvun alussa ja ainakaan siihen astinen tutkimuskirjallisuus, jota minulla oli käytössäni, ei sanallakaan maininnut Market-Gardenia ja V-2:ta samassa yhteydessä. Internetkin oli silloin melkoinen vitsi, ei sieltä silloin mitään löytynyt, joten paperipohjalla mentiin kirjoitettuihin lähteisiin. Myöskään The London Times -lehti, joka työssäni oli varsinainen tutkimuskohde, ei mm. maininnut lainkaan näitä V-2-hyökkäyksiä edes olevankaan ennen kuin saksalaiset itse olivat julkaisseet aiheesta kommunikean. Siihen meni muistaakseni parikin kuukautta. Ilmeisesti V-2 sattui enemmän kuin haluttiin/halutaan yhä tunnustaa...
Viimeksi muokattu: