Koko leffan voi katsoa
tästä linkistä.
PV osallistui elokuvan tekemiseen. Suomesta löytyi vielä ilmavoimien lentäjiä, jotka osasivat lentää DC-3-koneilla pudotusmuodostelmassa.
Suomen ilmavoimat lainasivat elokuvan tekijäyhtiölle samanlaisia Dakota-lentokoneita, joita käytettiin toisen maailmansodan aikana, josta elokuvakin kertoo. Täältä lähti kuvauksiin Hollannin Eindhoveniin neljä konetta miehistöineen.
HS:n "Torsti" kirjoitti joskus:
"Dakotoja eli Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3) -koneita haalittiin kuvauksiin ympäri maailmaa. Se on kiinteäsiipinen, yksitasoinen ja kaksimoottorinen matkustaja- ja kuljetuslentokone. DC-3-koneet ja sen sotilasversiot (C-47 ja C-53) palvelivat toisessa maailmansodassa muun muassa Yhdysvaltain armeijan ilmavoimissa, Englannin RAF:ssa ja Neuvostoliiton ilmavoimissa.
Suomessa Dakotoja oli vielä 1970-luvulla aktiivisessa palveluskäytössä. Niitä oli hankittu Ilmavoimille Utissa majailleen silloisen kuljetuslentolaivueen tarpeisiin.
Koneilla oli ihan oikeaa maailmansotakokemusta. Esimerkiksi yksi kuvauksiin lainatuista koneista, Suomen ilmavoimien tunnuksella DO-7 kulkenut kone, oli mukana Normandian maihinnousussa. Se kuljetti silloin Utah Beachille Easy-komppanian miehiä - jotka olivat esikuvana Taistelutoverit-televisiosarjan laskuvarjojoukoille.
Joka tapauksessa Uttiin tuli sitten keväällä 1976 ohjeet filmiyhtiöltä: koneet piti maalata sodanaikaisiin väreihin ja tunnuksiin - lukuun ottamatta kansallisuusmerkkiä. Kymenlaakson asukkaat soittelivatkin tuolloin Uttiin ja kyselivät, onko pojille hankittu vallan uusia koneita.
Suomalaisilta pyydettiin apua myös siksi, että suomalaiset lentäjät olivat tottuneet lentämään Dakotoilla ns. osastolentoa. Filminteko vaati täsmällistä lentämistä, ja koneita oli paljon. Laskuvarjokohtauksia kuvatessa koneista ehdittiin pudottaa maahan tuhat avustajaa.
Jälkeenpäin elokuvan tekijät kiittelivät suomalaisia lentäjiä kovasti hyvästä suorituksesta."
Lue lisää aiheesta.
www.hs.fi