-Hankintahinta. Vaikka saisi käytettynä veikkaisin että se ei olisi niin halpa että peittoaisi lähes saman suorituskyvyn omaavat vaihtoehdot (esim. HILUX)
Hankintahinnaltaan (osto+kuljetus) käytetty HMMWV olisi uskoakseni halvempi. Uusikaan panssari-HMMWV ei maksa kuin toistasataa tuhatta dollaria, joten käytettynä hinta pudonnee joihinkin kymppitonneihin, kun US Army päättää luopua ajoneuvosta laajassa mittakaavassa. Lisäksi suorituskyky mielestäni eroaa, kun Hiluxista puuttuu panssarointi (tästä lisää viestin lopussa).
-Käyttökustannukset. Polttoaineenkulutus, muut nesteet, huolto (ei valmiina suomessa), varaosat (ei valmiina suomessa)
Pitää osittain paikkansa. Paljonko sotilasajoneuvoilla kuitenkaan ajetaan, jos ajatellaan, että ajoneuvoa käytetään ainoastaan koulutustarkoituksessa ja yhdelle ajoneuvolle koulutetut käyttäjät ovat sijoitettuja noin vuosikymmenen? Ajoneuvolla voitaneen ajattaa useita tuhansia kilometrejä varusmiesaikana - kenties 10 000 km - ja sen jälkeen keskimäärin 1000 km vuodessa kertausharjoituksissa. Vuosikymmenessä kilometrejä tulee 2 000 km vuodessa. Puhutaan reilun 1000-2000 euron erosta vuositasolla, oli kulutus sitten 10 tai 50 litraa sadalla kilometrillä.
Varaosien ja huollon hinnassa HMMWV on varmasti moninkertaisesti Hiluxia kalliimpi, siitä minulla ei ole epäilystäkään. Onko se sitten kynnyskysymys, se on toinen juttu.
-Koulutus (huolto, käyttö)
Hilux on siviilitekniikkaa. Se on moderni, ja siinä on paljon tietotekniikkaa. Vanhetessaan tämä voi muodostua ongelmaksi huollossa, kuten sotilaskalustossakin. Rauhan aikana kyseessä on toki erittäin kätevä ominaisuus, kun auto kertoo itse, mikä on vikana.
HMMWV taas pohjaa loppuviimein 1980-luvun tekniikkaan. HMMWV on suunniteltu sotilasajoneuvoksi. Ohjaamon ollessa alla olevaa tasoa voi olettaa ajoneuvon olevan rakenteeltaan varsin yksinkertainen muutenkin.
Vertaisinkin huoltokysymystä siihen, kuinka moni kykenee rassaamaan autotallissaan 1980-luvun Ford Escortia ja 2010-luvun Toyota Aurista? Escortille voi tehdä melkein mitä hyvänsä kuka tahansa mekaniikasta jotakin ymmärtävä, mutta Aurista en antaisi nojatuolimekaanikon käsiin kovin mielelläni. Uskon siis, että HMMWV on yleisesti ottaen helpompi huollettava vaadittavan osaamisen puolesta.
Käyttöpuolella voit ollakin oikeassa, onhan Hiluxissa kaikki vempaimet - on mäkilähtöavustinta, hätäjarrutustehostinta, lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä. Kolme viimeistä ovat ehdottoman hyödyllisiä rauhan aikanakin, tiedän sen kokemuksesta. Kyseiset "vempaimet" ovat kuitenkin riskipaikka, josta ajoneuvo voi hajota kriittisellä hetkellä. Lisäksi ilmankin ko. vempaimia on pärjätty ihan hyvin, joten sikäli asia tuskin on kovin iso ongelma - Suomen tiestö ei ole muuttunut vallankumouksellisesti viimeisten 30 vuoden aikana.
-Luotettavuudesta en tiedä mutta käyttämäni verrokki ei ainakaan ole huonompi
Olet varmasti oikeassa ainakin normaalikäytön suhteen. Tosin itse epäilen, että hankalissa olosuhteissa HMMWV voi olla luotettavampi. Tästä ei taida olla tilastotietoa kumpaankaan suuntaan, mutta perustan arvioni siihen, että Hilux on suunniteltu pääasiassa siviilikäyttöä ajatellen. Tällöin on jouduttu kehittämään ajoneuvosta myös taloudellinen, mukava ja helppo ajettava. HMMWV:ssä ei ole tarvinnut tehdä niin paljoa kompromisseja.
-Maastoliikkuvuus ei käyttämässäni verrokissa ole ainakaan huonompi
Suunnilleen samasta tasosta puhuttaneen. Äkkiseltään ei löytynyt hyviä vertailuvideoita Youtubesta.
-Panssarointia ja aseistusta noissa ei ole siinä määrin että merkittävää hyötyä saavutettaisiin
Jyrkästi eri mieltä! Sirpaleet ovat merkittävin tappioiden aiheuttaja perinteisissä konflikteissa, ja niitä vastaan vähäinenkin panssari on huomattavasti parempi kuin ei mitään. Ei Pasikaan ole mikään rynnäkköpanssarivaunu, vaan suojattu kuljetusväline, jossa matkustavilla on parempi mahdollisuus selvitä hengissä jouduttaessa odottamatta tulen alle. Panssaroitu HMMWV vain olisi eräänlainen "köyhän miehen Pasi".
-------
Ei minulla kuitenkaan ole mitään HMMWV-fetissiä. Miten olisi, jos ostettaisiin
panssaroituja Hiluxeja? Olisiko se taloudellisempi valinta? Voinemme
jatkaa yksityiskohdista keskustelua täällä.