Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Voit hyvinkin olla oikeassa, mutta mihin perustat kommenttisi?

Ikivanha Skyhawk kelpasi myos noihin hommiin, hyvan liikehtimiskykynsa vuoksi.

Skyhawk laitettiin alunperin adversary-hommiin simuloimaan MiG-17 -tason koneita. Tämä uhka lakkasi 80-luvulla olemasta relevantti jonka jälkeen Skyhawkitkin siirrettiin eläkkeelle. Yksityiset harjoitusvastustaja-firmat käyttävät kyllä vielä Skyhawkia mutta pääasiassa Projekti Kahu-version koneita, joissa on tutkat ja muutkin avioniikat F-16 -tasoa.
Kaartotaisteluhommat ovat nykyään vain pieni osa adversary-toimintaa, siksi niissä ei suosita tutkattomia koneita, tai koneita joiden avioniikat ovat ikivanhat (MiG-21). Uusinta hottia ovat Mirage F.1:n viimeiset versiot.
 
Ennemmin Sina kuin mina... kiitos vinkista kuitenkin. Ennenkuin edes puhutaan varsinaisista turvaohjelmista, kannattaa kayttaa, mita ilmaiseksi saa:
SSL spinning is a technique of embedding certificate inside the application, by doing this, web browser or application can detect man-in-the-middle attack (this is method of mitm – it installs a certificate), this technique is used by twitter, google ...

SSL or not, websites are someone else's computer(s), they should not be trusted
- the point is that the software on my computer should not betray me and it's relatively easy to tell if it could.
 
Pahoittelut offtopicista, mutta oli nyt pakko tulla jakamaan hieman faktoja.
Jatinpa tuon linkkisi aukaisematta:
This site is not secure

This might mean that someone’s trying to fool you or steal any info you send to the server. You should close this site immediately.
- etko kayta turvaohjelmistoja?
Ennemmin Sina kuin mina... kiitos vinkista kuitenkin. Ennenkuin edes puhutaan varsinaisista turvaohjelmista, kannattaa kayttaa, mita ilmaiseksi saa:
SSL spinning is a technique of embedding certificate inside the application, by doing this, web browser or application can detect man-in-the-middle attack (this is method of mitm – it installs a certificate), this technique is used by twitter, google ...

SSL or not, websites are someone else's computer(s), they should not be trusted
- the point is that the software on my computer should not betray me and it's relatively easy to tell if it could.
SSL pinning (ei siis spinning) ei liity nettiselailun turvaamiseen. Sen on tarkoitus turvata sovellusten kuten kännykän verkkopankin yhteys pankin palvelimelle.

Ilman SSL:ää/TLS:ää selaaminen on turvallista kunhan muistaa ettei sivuston dataan voi välttämättä luottaa. Eli ei lataa sivulta mitään koneelleen tai syötä tietoja sivulle. (pl. joku hakukenttä)

Tässä tapauksessa kyseistä sivua on tuskin tarkoitettu selattavaksi salatun yhteyden yli, vaikka nykyään käytäntö on käyttää salausta kaikkialla. Herja serftikaatista tulee koska se on vanhentunut ja allekirjoitettu itsellään. Tämä viittaa siihen, että joskus on testattu salausta muttei otettu sitä kunnolla käyttöön.
 
Vaan ajatteles jos Hägglundin aikaan olisi käyty käytetyn kaluston markkinoilla...

Siinä tapauksessa nyt tuskailtaisiin montaa vanhenevaa kalua.

Ajatellaan, että merivoimat olisi ostanut kaksi Zwaardvis-luokan sukellusvenettä, jotka oli modernisoitu 80-luvun lopulla. Osapuilleen näillä main merivoimilla olisi viimein valmiina useaan otteeseen myöhästynyt, yli miljardin arvoinen korvaava sukellusvenehanke, SV2010. Itku olisi kova, etenkin Argentiinassa tapahtuneen onnettomuuden myötä.

Ajatellaan, että ilmatorjunta olisi löytänyt Gepardin useiden eurooppalaisten armeijoiden ylijäämästä. Olisi ostettu Gepardia kunnon satsi Belgialta, jolla ei ollut supistusten myötä varaa rahoittaa vaunujen päivitystä. Tällöin olisi jäänyt hankkimatta ASRAD-R ja myös mieskuljetteiset Bolidet, sillä vanhenevien vaunujen ylläpito olisi syönyt niin paljon resursseja. Parhaillaan ihmeteltäisiin, miten korvataan yli 50 vanhenevaa ilmatorjuntapanssarivaunua ensi vuosikymmenellä, kun Gepardeja puunaavat kantapeikot eivät halua luopua saavuttamistaan eduista hankintabudjetin hyväksi.

Ajatellaan, että Uuden-Hollannin panssarijoukot olisivat löytäneet Hollannin jo 90-luvulla! Suomeen olisi hankittu isohko erä AIFV-rynnäkköpanssarivaunuja Hollannista, sellaiset 400 kpl. Nyt nekin olisivat vanhenemassa ja tilalle olisi ostettu 44 kpl käytettyjä CV9035-rynnäkköpanssarivaunuja Hollannista. Foorumilla kuuluisi iso parku... Samalla muisteltaisiin kaiholla BMP-2:ia, jotka stenattiin 10 vuoden käytön jälkeen uudenveroisina, koska Nato-yhteensopivuus puuttui.
 
Siinä tapauksessa nyt tuskailtaisiin montaa vanhenevaa kalua.

Ajatellaan, että merivoimat olisi ostanut kaksi Zwaardvis-luokan sukellusvenettä, jotka oli modernisoitu 80-luvun lopulla. Osapuilleen näillä main merivoimilla olisi viimein valmiina useaan otteeseen myöhästynyt, yli miljardin arvoinen korvaava sukellusvenehanke, SV2010. Itku olisi kova, etenkin Argentiinassa tapahtuneen onnettomuuden myötä.

Ongelmana on, että puolustusvoimat eivät tiedä, alkaako sota huomenna, viiden vuoden päästä, kymmenen vuoden päästä tai koskaan. Kaikki kalustohankinnat 1945-2017 ovat olleet turhia, sotaahan ei ole tullut!

Jos nuo sukellusveneet olisi vaikkapa hankittu, kuten mainitset, Suomella olisi ollut käytössään vuosikausia kovan luokan sukellusvenekapasiteetti ja kyky arvioida tarvittaisiinko sellaista tulevaisuudessa (omasta mielestäni toki ei.). Jos Suomeen olisi hankittu Keskiketteriä (Gepard), olisi Maavoimien ilmatorjunta ollut ihan eri iskussa ja olisi edelleen - olisihan luiskaan voitu laittaa iso kasa Sergeitä.... AIFV:n sijaan olisi kannattanut ehkä käydä Itä-Euroopan varastoaroilla kiltisti kyselemässä MT-LB -ajoneuvoja, ehkä myös BMP-2:ta...
 
Ongelmana on, että puolustusvoimat eivät tiedä, alkaako sota huomenna, viiden vuoden päästä, kymmenen vuoden päästä tai koskaan. Kaikki kalustohankinnat 1945-2017 ovat olleet turhia, sotaahan ei ole tullut!

Jos nuo sukellusveneet olisi vaikkapa hankittu, kuten mainitset, Suomella olisi ollut käytössään vuosikausia kovan luokan sukellusvenekapasiteetti ja kyky arvioida tarvittaisiinko sellaista tulevaisuudessa (omasta mielestäni toki ei.). Jos Suomeen olisi hankittu Keskiketteriä (Gepard), olisi Maavoimien ilmatorjunta ollut ihan eri iskussa ja olisi edelleen - olisihan luiskaan voitu laittaa iso kasa Sergeitä.... AIFV:n sijaan olisi kannattanut ehkä käydä Itä-Euroopan varastoaroilla kiltisti kyselemässä MT-LB -ajoneuvoja, ehkä myös BMP-2:ta...

Koetin lähinnä havainnollistaa tilannetta. Kalusto voi olla halpaa hankkia, sopivan sauman sattuessa, mutta ei välttämättä halpaa operoida. Tai sitten kalusto vain on tarjolla väärään aikaan väärässä paikassa.

Suomen kannaltahan asiaa voi ajatella siten, että oli vastikään tehty massiiviset ostokset DDR:n jäämistöstä. Oli ostettu monenlaista tykkiä, oli rynnäkköpanssarivaunuja ja taistelupanssarivaunuja. Samaan aikaan oli päällä Hornetien maksatukset, kotimaiset ajoneuvohankinnat ja lamasta toipuminen meneillään.

Esimerkiksi sukellusveneiden hinta olisi helposti ollut Laivue 2000, ja tämäkin vain virkojen riittävyyden osalta. Käyttökulut kokonaisuudessaan olisivat hyvinkin saattaneet olla isommat kahdella sukellusveneellä kuin neljällä ohjusveneellä. Lisäksi olisi pitänyt hankkia jostakin vielä pelastusalus mahdollisen sukellusvene-onnettomuuden varalta.

Gepardin hankinnan mahdollistamiseksi olisi pitänyt löytää varsin innovatiivisia säästökohteita. Gepardien sodanajan käyttöön vaadittu henkilöstömäärä olisi arvatenkin ollut murto-osa Sergeiden vaatimasta, samalla kun kaluston koulutus ja ylläpito olisivat vaatineet suurempia henkilöstöresursseja palkollisten osalta. Eli mistä olisi nipistetty, kun koko ikäluokka täytyy kuitenkin kouluttaa, tarvittiin heitä tai ei? Ei ainakaan varusmieskoulutuksesta eikä kaluston varastoinnista/huollosta, ehkä sitten hankinnoista? Joo ei...

Sinällään on toki mielenkiintoinen ajatus, että Hollannista Egyptiin 90-luvulla myydyt YPR-765/AIFV rynnäkköpanssarivaunut olisivat löytäneet tiensä Suomeen, edes osittain. Siihen aikaan noita myytiin n. 250-500 k€ hintalapulla varustettuna, nykyeuroiksi käännettynä. Toisaalta olisi pitänyt laittaa silloista kalustoa pataan resurssien vapauttamiseksi uuden kaluston hellimiseen, vahvuuksien laajentamiseen ei olisi ollut varaa. Olisiko YPR-765 ollut edes iso parannus tässä suhteessa? Panssarointi olisi ollut samaa tasoa itäkaluston kanssa, kuljetuskyky samaten. Ehkä pimeänäkökyky olisi ollut aavistuksen parempi tai sitten ei (versus BMP-1), valonvahvistimien varassa se kuitenkin olisi ollut. Konetykki olisi tietysti ollut matalapainekanuunaa käyttökelpoisempi ase jalkaväen tukemiseen. Toimintakyky talviolosuhteissa kysymysmerkkinä, M113-sukuisia ei kai ole varsinaisesti kehuttu tässä suhteessa.

Noin yleisemmin halpojen Bemarien metsästys Ukrainasta ja Valko-Venäjältä olisi kieltämättä ollut kiinnostavaa. Tiedä tosin sitten, miten ne olisivat vertautuneet esimerkiksi Mardereihin ja YPR-765:een sekä CV9030:een. Tästä olisi mielenkiintoista lukea tarkempiakin arvioita.
 
Koetin lähinnä havainnollistaa tilannetta. Kalusto voi olla halpaa hankkia, sopivan sauman sattuessa, mutta ei välttämättä halpaa operoida. Tai sitten kalusto vain on tarjolla väärään aikaan väärässä paikassa.

Suomen kannaltahan asiaa voi ajatella siten, että oli vastikään tehty massiiviset ostokset DDR:n jäämistöstä. Oli ostettu monenlaista tykkiä, oli rynnäkköpanssarivaunuja ja taistelupanssarivaunuja. Samaan aikaan oli päällä Hornetien maksatukset, kotimaiset ajoneuvohankinnat ja lamasta toipuminen meneillään.

Esimerkiksi sukellusveneiden hinta olisi helposti ollut Laivue 2000, ja tämäkin vain virkojen riittävyyden osalta. Käyttökulut kokonaisuudessaan olisivat hyvinkin saattaneet olla isommat kahdella sukellusveneellä kuin neljällä ohjusveneellä. Lisäksi olisi pitänyt hankkia jostakin vielä pelastusalus mahdollisen sukellusvene-onnettomuuden varalta.

Sukellusveneitä on tainnut Suomeen hinkua vain Pekka Haavisto, ei Merivoimat. Sinänsä sukellusveneillä olisi voitu korvata pinta-alusten kykyjä. Sukellusvenehän kykenee pitkäaikaiseen aluevalvontaan (toisin kuin ohjusveneet), sukellusveneentorjuntaan (toisin kuin Merivoimien kalusto käytännössä), pintatorjuntaan torpedoin ja ohjuksin, tiedusteluun (toisin kuin pinta-aluskalusto), hyökkäykselliseen miinanlaskuun (toisin kuin pintakalusto) ja toki myös kv-toimintaan. Eli tuskinpa Laivue 2000:n väliin jääminen olisi huono asia ollut. Ehkäpä Raumat olisi voitu varustaa tälloin paremmin MLU:ssa, ohjukset pois, Umkhontot ja suto-torpedot tilalle, mene ja tiedä. Suve-pelastuksen osalta FIN-SWE.

Gepardin hankinnan mahdollistamiseksi olisi pitänyt löytää varsin innovatiivisia säästökohteita. Gepardien sodanajan käyttöön vaadittu henkilöstömäärä olisi arvatenkin ollut murto-osa Sergeiden vaatimasta, samalla kun kaluston koulutus ja ylläpito olisivat vaatineet suurempia henkilöstöresursseja palkollisten osalta. Eli mistä olisi nipistetty, kun koko ikäluokka täytyy kuitenkin kouluttaa, tarvittiin heitä tai ei? Ei ainakaan varusmieskoulutuksesta eikä kaluston varastoinnista/huollosta, ehkä sitten hankinnoista? Joo ei...

Enemmän kuuden kuukauden varareserviläisiä koulutukseen jossa orientaationa sisäpalveluohjesääntö, nuotion teko ja rk-ammunnat, case closed.

Teoriassa Gepard-jaos voi korvata lähes Sergei-patteriston tulivoiman puolesta, käytännössä patterin. Ajoneuvojen määrä laskisi myös huimasti ja tätä kautta ylläpitokulut.

Olisiko YPR-765 ollut edes iso parannus tässä suhteessa? Panssarointi olisi ollut samaa tasoa itäkaluston kanssa, kuljetuskyky samaten. Ehkä pimeänäkökyky olisi ollut aavistuksen parempi tai sitten ei (versus BMP-1), valonvahvistimien varassa se kuitenkin olisi ollut. Konetykki olisi tietysti ollut matalapainekanuunaa käyttökelpoisempi ase jalkaväen tukemiseen. Toimintakyky talviolosuhteissa kysymysmerkkinä, M113-sukuisia ei kai ole varsinaisesti kehuttu tässä suhteessa.

Noin yleisemmin halpojen Bemarien metsästys Ukrainasta ja Valko-Venäjältä olisi kieltämättä ollut kiinnostavaa. Tiedä tosin sitten, miten ne olisivat vertautuneet esimerkiksi Mardereihin ja YPR-765:een sekä CV9030:een. Tästä olisi mielenkiintoista lukea tarkempiakin arvioita.

MT-LB olisi varmaan ollut parempi valinta. Venäjältähän noita olisi varmaan riittänyt muutamia tuhansia 1990-luvulla. Itä-Euroopasta mm. Bulgariasta. BMP-2 vaunuja ehti tulla Itä-Eurooppaan hieman vähemmän, mutta esim. Puola myi pois viisi vuotta vanhat BMP-2 vaununsa (62kpl) 1994.
 
Viimeksi muokattu:
Sukellusveneitä on tainnut Suomeen hinkua vain Pekka Haavisto, ei Merivoimat. Sinänsä sukellusveneillä olisi voitu korvata pinta-alusten kykyjä. Sukellusvenehän kykenee pitkäaikaiseen aluevalvontaan (toisin kuin ohjusveneet), sukellusveneentorjuntaan (toisin kuin Merivoimien kalusto käytännössä), pintatorjuntaan torpedoin ja ohjuksin, tiedusteluun (toisin kuin pinta-aluskalusto), hyökkäykselliseen miinanlaskuun (toisin kuin pintakalusto) ja toki myös kv-toimintaan. Eli tuskinpa Laivue 2000:n väliin jääminen olisi huono asia ollut. Ehkäpä Raumat olisi voitu varustaa tälloin paremmin MLU:ssa, ohjukset pois, Umkhontot ja suto-torpedot tilalle, mene ja tiedä. Suve-pelastuksen osalta FIN-SWE.

Merivoimat väläytteli sukellusveneen hankintaa 90-luvulla perustelunaan juuri aluevalvonta, etenkin syvänteiden osalta. Mitään virallista sitä ei tainnut koskaan alkaa, ajatus olisi ollut lama-aikana erittäin epäsuosittu. Sinänsä käyttökelpoisia veneitä olisi ollut varmaan edullisesti saatavilla mm. Ruotsista.
Ilmavoimat heitti vastaavaa koepalloa, tutkakonetta. Sekään ei sen pidemmälle edennyt samoista syistä. Ruotsista olisi ehkä EriEye irronnut, tai USN:lta Hawkeyeja?
 
Jos ilmatila menetetään edes kahdeksi päiväksi, niin maa- tai merivoimien isompaa kalustoa ei kauheasti ole. Tuhat pommaria pudottaa halpoja rautapommeja, ja sadat helikopterit metsästää liikkuvia kohteita. Minä siis hankkisin sen buk-korvaajan välittömästi käytettynä, ja hankkisin lisenssin valmistaa omiakin puikkoja. Amraam-d tai david sling. Molemmat käy nasams johtokeskukseen, joita myös lisää.
 
Jos ilmatila menetetään edes kahdeksi päiväksi, niin maa- tai merivoimien isompaa kalustoa ei kauheasti ole. Tuhat pommaria pudottaa halpoja rautapommeja, ja sadat helikopterit metsästää liikkuvia kohteita. Minä siis hankkisin sen buk-korvaajan välittömästi käytettynä, ja hankkisin lisenssin valmistaa omiakin puikkoja. Amraam-d tai david sling. Molemmat käy nasams johtokeskukseen, joita myös lisää.

Mitkä "tuhat pommaria"? Koptereita saattaa olla naapurilla tarpeeksi että niitä on yli 200, mutta mikähän olisi käyttökelposten määrä yhdellä hetkellä? Eikä kopterien torjumiseen tarvita buk:ia.
 
Päätit sitten pistää ihan kaikki kerralla lentokuntoon ja vielä siirtää könttänä Suomen rintamalle. Pikkuisen epäilisin, että tuolloin Venäjän puolustus voisi vuotaa ihan pikkuisen IHAN KAIKKIALLA MUUALLA!
 
Sisävesijäänmurtajat ja karttaruutupommit kohta taas kehissä....
 
Täälläkin samalla linjalla? Vähän on sellainen olo että joku on tainnut katsoa viimeaikoina liikaa elokuvia :cool:
 
Jos mennään tästä kuitenkin asialinjalle, niin mitähän it-kaluston hankintamahdollisuuksia olisi ollut jotka ovat jääneet - hyvistä ja huonoista syistä - välistä. Nythän tilanne valitettavasti on se, että ilmatorjuntakalustoa ei taida olla tarjolla.

Matalatorjunnan osalta mieleen tulee Gepard-kalusto, joka olisi toki vaatinut resurssien uudelleensuuntaamista. Toisaalta näitä olisi ollut saatavilla riittävästi korvaamaan ja suorituskyvyn osalta ehdottomasti ylittämään koko Sergei-kalusto. Haaveunissa voisi pohtia myös järjestelyä, jossa Gepard-tornin voisi asettaa siirtolava-alustalle ja kuorma-auton selkään telakaluston ylläpitohankaluuksien poistamiseksi.

Korkeatorjunnan osalta Patriot-järjestelmä, joita Saksa kaupitteli taannoin. Korea esimerkiksi osti 8 patterin kaluston 2007 hintaan n. 1mrd USD sisältäen ohjusten hankinnan Saksasta (Suomen kautta, kuten muistetaan...) sekä järjestelmien upgreidauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Bradley on monilta osin aika kyseenalainen ajoneuvo eikä sellaisista todellakaan tarvitse kenenkään unelmoida, mutta toi videon tilanne ei välttämättä ollut ihan tasaväkinen.

Onhan se ihan selvä myös että jos toinen uppoaa lumihankeen enemmän kuin toinen niin kyllä se matkanteko saattaa siihen tyssätä. Minkälainen ero noilla kahdella on telan pintapaineen suhteen? Painonjakautuminen lumihangessa saattaa myös olla jonkinlainen tekijä ja tietty maavara.
 
Back
Top