Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Raskaat pommikoneet, rynnäkkökoneet ja hävittäjä-pommittajat. Taitaa olla n. tuhat. Tässä lista https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_military_aircraft
En minä siltikään pääse ihan tuhanteen, ja joka tapauksessa noin puolet siitäkin tulisi Su-24:stä ja Su-25:stä, joita torjuu vielä Sergeilläkin. Toisaalta epäilen niiden lentokuntoisuutta aika tavalla, ja kun tiedetään paikannusratkaisujenkin olevan kuvan mukaisia purkkaviritelmiä...
1247964316885102951.jpg
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/these-russian-attack-jets-use-walmart-grade-gps-systems-1703048443
 
Jos mennään tästä kuitenkin asialinjalle, niin mitähän it-kaluston hankintamahdollisuuksia olisi ollut jotka ovat jääneet - hyvistä ja huonoista syistä - välistä. Nythän tilanne valitettavasti on se, että ilmatorjuntakalustoa ei taida olla tarjolla.
Eri tasoisia Hawk-pattereita lienee vielä varastoissa happanemassa siellä täällä. Siitähän myy Hawk-21 - päivitystä vanha tuttumme Kongsberg, ja systeemin osat ovat ilmeisesti puoleksi samat NASAMSin kanssa. Voi olla että meille tarvitsisi hankkia vain ohjuksia, laukaisimia ja AN/MPQ-61 HPI-tulenjohtotutkia. Maalinosoituksen hoitaa tuttu AN/MPQ-64 Sentinel ja FDC on kai myös sama kuin NASAMS:ssa. Toinen vaihtoehto on sitten MPQ-61:ä, pidempiä kannuja NASAMS-laukaisimiin ja ESSM:iä. AMRAAM-ER tai ESSM block 2 varmaan poistaisi tarpeen HPI-tutkalle. Mutta tietysti lisää kaikkia palikoita olisi kiva saada.
 
Ukraina tuunaa Pechora ohjuksia niin että kantaa 25km korkeuteen. Eli parempi kuin Buk tältä osin. Ei varmaan maksa miljardia. Hyvä jos muutaman millin. https://en.uos.ua/produktsiya/tehnika-pvo/66-zenitniy-raketniy-kompleks-s-125m
Noh, ei pelkkää pahaa ettei jotain hyvääkin. Ukrainalaiset tietävät kyllä miten rakennetaan ohjuksia ja raketteja, se täytyy jokaisen myöntää. Ja nykyään rakentavat ne myös varmasti niin että eivät väistä Venäläistä :sneaky:
 
Teoriassa Gepard-jaos voi korvata lähes Sergei-patteriston tulivoiman puolesta, käytännössä patterin. Ajoneuvojen määrä laskisi myös huimasti ja tätä kautta ylläpitokulut.

Tuskin Sergei-joukoille on varattu juurikaan valtion ajoneuvoja. Ottoajoneuvot ovat puolustusvoimille edullisia.
 
Korkeatorjunnan osalta Patriot-järjestelmä, joita Saksa kaupitteli taannoin. Korea esimerkiksi osti 8 patterin kaluston 2007 hintaan n. 1mrd USD sisältäen ohjusten hankinnan Saksasta (Suomen kautta, kuten muistetaan...) sekä järjestelmien upgreidauksen.

Suomihan neuvotteli aikanaan Saksan kanssa Patriot-kaupasta. Jostain syystä ei hankittu. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa miksi ei.
 
Suomihan neuvotteli aikanaan Saksan kanssa Patriot-kaupasta. Jostain syystä ei hankittu. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa miksi ei.

Kerron varmaan ainakin toiseen kertaan, mutta käsitykseni on, että Patriot oli tuohon aikaan "umpikuja". MEADS oli silloin kehitysasteella ja sen piti korvata Patriot.

Nythän me tiedämme, ettei asia ollut lähellekään näin yksinkertainen. Mutta tämä varmaan näyttäytyi aika isona tekijänä. Henkilökohtaisesti arvelisin lisäksi järjestelmän raskauden olleen yksi tekijä, samoin kuin NASAMS:n silloin kirkkaalta näyttäneen tulevaisuuden (mm. pidemmän kantaman ohjuksen kehitystyö, joka katkesi ja nyt vuosien jälkeen jatkuu taas).
 
Hys, se on naamioitu valmiusyksikkö! Siellä on kanssa se 88 ItK 37 valmiina strategisen iskun torjuntaan!
Ilmeisesti PST-käyttöä varten?

Toivottavasti minua ei ole sjoitettu johtamaan sitä.
 
Laitan tämän klassikkovideon Bradleyn etenemiskyvystä lumessa tähän. Kohdasta 1:17 alkaen.

Tottakai Bradley on yleisesti ottaen huonompi vaunu kuin cv90 lukuunotta panssarointia ja tulivoimaa. Jos noita saisi käytettynä halvalla olisi se hieno juttu, vaikka maastoliikkuvuudessa häviää mtlb:ole selvästi.
 
Jos mennään tästä kuitenkin asialinjalle, niin mitähän it-kaluston hankintamahdollisuuksia olisi ollut jotka ovat jääneet - hyvistä ja huonoista syistä - välistä. Nythän tilanne valitettavasti on se, että ilmatorjuntakalustoa ei taida olla tarjolla.

Matalatorjunnan osalta mieleen tulee Gepard-kalusto, joka olisi toki vaatinut resurssien uudelleensuuntaamista. Toisaalta näitä olisi ollut saatavilla riittävästi korvaamaan ja suorituskyvyn osalta ehdottomasti ylittämään koko Sergei-kalusto. Haaveunissa voisi pohtia myös järjestelyä, jossa Gepard-tornin voisi asettaa siirtolava-alustalle ja kuorma-auton selkään telakaluston ylläpitohankaluuksien poistamiseksi.

Korkeatorjunnan osalta Patriot-järjestelmä, joita Saksa kaupitteli taannoin. Korea esimerkiksi osti 8 patterin kaluston 2007 hintaan n. 1mrd USD sisältäen ohjusten hankinnan Saksasta (Suomen kautta, kuten muistetaan...) sekä järjestelmien upgreidauksen.
Tuo Patriot järjestelmä on jäänyt minua kismittämään. Hinta olisi ollut 200M ja päivitettyjä ohjuksia olisi tullut mukana iso kasa. Olikohan CEM päivitys.
 
Bradley on monilta osin aika kyseenalainen ajoneuvo eikä sellaisista todellakaan tarvitse kenenkään unelmoida, mutta toi videon tilanne ei välttämättä ollut ihan tasaväkinen.

Onhan se ihan selvä myös että jos toinen uppoaa lumihankeen enemmän kuin toinen niin kyllä se matkanteko saattaa siihen tyssätä. Minkälainen ero noilla kahdella on telan pintapaineen suhteen? Painonjakautuminen lumihangessa saattaa myös olla jonkinlainen tekijä ja tietty maavara.

Muista,että bradleyt tappoi enemmän Irakin tankkeja kuin Abraham tankit. Montako tankkia hieroen vaunuilla tuhottu?
 
Back
Top