Markkinoilla oleva käytetty kalusto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvela
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"Taktinen" kuljetus yleensä tarkoittaa sitä että kuljetuksia tuodaan operaatioalueen lähelle, usein joko pienelle, huonokuntoisemmalle kentälle tai jopa ilmapudotuksena. Tällaisia keikkoja ei voi tehdä isolla (ja kalliilla) kuljetuskoneella kuten C-5:llä. Tosin sellaisia isompiakin kuljetuskoneita on joilla tarpeen vaatiessa voidaan tehdä 'taktisia' kuljetuksia (C-17, C-141 jne).

Itse en näe ero kuljetuksella ja kuljetuksella, näin entisenä kuljetuspuolen johtana. Ilmapudotus sitten erikseen. Voihan sitä termejä viskoa miten haluaa, mutta koneen sisämitat, kantavuus ja kentän koko siellä ratkaisevat. Kapasiteetti koostuu kertakeikan kapasiteetista kerrottuna keikkojen lukumäärällä. Ei ole rakettitiedettä, toisin kuin varastointi ja JIT toimitusten ohjaus.

Muuten olisi kohteliasta lainata viestiä jos haluaa viestiinsä vastauksen. Tai jättää lainaamatta jos ei halua...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
@KymJP2K kai sillä nyt on eroa, pääseekö kuljetuksella perille pienelle hiekkakentälle vai tarvitseeko kuorma jättää kauemmaksi? Tämä on se "taktisen kuljetuskoneen" idea.

Tämä on pienemmän kuljetuskoneen idea ja toimii ihan samalla tavalla muussakin lentorahdissa ja esim satamissa. Isoimmat konttilaivat välilastaavat balttian rahdin hollannissa, koska sataman syväys ei riitä periferiassa eikä materiaalivirta riitä infrainvestointeihin. Kaikki ilmakuljetus on mielestäni taktista kun koneeseen mahtuu 1kpl abrams, näillä armeijakunnan siirtäminen vaatii pidempään kuin laivan kelluminen USAsta esim eteläafrikkaan.

Oikea strateginen kuljetuskapasiteetti kulkee on laivoissa, joista lentotukialus ja LHA luokan kehitysmaakellistimet ovat tärkeimmät. Myös kiinalaisten landing dock kapasiteetilla voisi olla strategista merkitystä.

edit: Yksi hiekkakentälle saapunut kone vastaa yhtä lastattua misua tai maksimissaan yhtä lastattua yhdistelmärekkaa. Muutamalla tonnilla on tietysti taktista merkitystä, jos koneita saadaan kentälle 10min välein esim 4 päivää putkeen yötä päivää. Tämä vaatii kalustoa 24 konetta ja tuottaa tonneja päivässä 6*(tonnit*fillrate)*24. Fillrate viittaa vajaaseen lastiin, koska konetta ei ikinä saada täyteen. Tonnisto viittaa koneen maksimikuormaan, joka riippuu käytettävissä olevasta kalustosta ja kentän leveydestä. Liian pienen koneen lennättäminen suurelle kentälle laskee järjestelmän kapasiteettia, koska slotteja on rajattu määrä.

Vedin 6 per tunti hatusta ja luku voi olla todellisuudessa alle 0.5 per tunti jos koneet joudutaan purkamaan kiitoradalle.

Yksi tavarajuna 45 vaunun konfiguraatiossa vastaa noin 30 C17 lentoa. Junanradalle mahtuu 10 junaa per tunti.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin uusimmat brittimyyjien listaamat ylijäämät.

Lisää (4 kpl) DROPS-ajoneuvoja (näitähän me jo ostimmekin):



Panssari-Mersu (8 kpl), ratti on oikealla eli väärällä puolella, vm. 2008 ja ajokilometrit 50-100 tkm. Varustus joko 5 istuinpaikkaa ja runsaasti säilytystilaa taikka ambulanssivarustus.


1669223490500.png


Panssarilantikoita (30 kpl), istuinpaikkoja 1+5, ratti oikealla, ajoneuvotekniikka peruskunnostettu täysin v. 2005 (Otokarin toimesta?!) ja lähinnä varastoitu sen jälkeen, ajokilometrit 10-30 tkm:


1669224089400.png


Tämän voisi ostaa testiin, evaluoidaan kevyiden tela-ajoneuvojen käyttömahdollisuudet pohjoisessa (vm. 2015, 72 käyttötuntia):


1669224916800.png


90-lukulaisia 8X8 KAT A1 15T MANneja (20 kpl), 5-40 tkm:

 
Hankkisin C130J Superhercules sarjaa, päivitettyjä lasiohjaamolla ja tehokkaimmilla mopolla, flipflop lattialla, loadmasterille aktiivicomputing system, joka on niin yksinkertainen kuormanhallintasysteemi, jonka jopa minä hallitsen riittävässä määrin, että voi kahteen pekkaan lastata ja purkaa kuorman vaikka maantielle.
Erittäin matala laskeutumisnopeus, hyötykuormaa n. 22-35 tonnia, riippuen kipparin kiveksistä, kentästä ja löpökuormasta. Tämän kokoluokan koneista halvin operoida.
Erittäin varmat ominaisuudet, turvallinen lentää ja käsitellä rajussakin ylikuormassa, lentää vaikka olisi lastattu niin täyteen, ettei ramppi mene kiinni. Olen livenä nähnyt moisen tempun, niin on se uskottava.
Pystyy ilmatankkaamiseen tarvittaessa, ilmapudotuksiin, jopa pelto kentille, koska laskuteline on aika fiksusti suunniteltu. Saa myös suksivarustukselle.
 
Briteiltä eläköityy lähivuosina monia ajoneuvomalleja: Warrior IFV:t (2027), FV432 Bulldog APC:t (2030) ja BvS10 Viking -panssaritelakuorma-autot (2029). Näistä Suomea voisi kiinnostaa viimeksimainittu, lähinnä jos FAMOUS kokee viivästyksiä ja vanhat TEKA:t alkavat tulla tiensä päähän.

British Army reveals armoured vehicle retirement dates​

By
Craig Langford
-
May 8, 2025
72

The British Army has outlined projected retirement dates for several of its armoured fighting vehicles, according to a recent response from the Ministry of Defence.​

In a written question, James Cartlidge MP inquired about the out of service dates (OSD) for the Jackal 2 reconnaissance vehicle and the Viking personnel armoured vehicle. Responding on behalf of the Ministry of Defence, Minister of State Maria Eagle provided a table detailing the expected withdrawal dates for several key vehicles.

The Jackal 2 reconnaissance vehicle is set to remain in service until 2030, while the Viking personnel armoured vehicle is expected to be retired a year earlier, in 2029. Other vehicles listed include the Bulldog Armoured Personnel Carrier, with an OSD of 2030, and the Warrior Infantry Fighting Vehicle (IFV), which is expected to leave service in 2027.

These dates indicate that the British Army will continue to rely on a mixed fleet of legacy armoured vehicles over the next decade, even as modernisation efforts continue. The phased retirement of these vehicles, say the MOD, will align with the introduction of newer platforms, ensuring ‘continuity of capability as the Army adapts to evolving operational requirements’.
 
Briteiltä eläköityy lähivuosina monia ajoneuvomalleja: Warrior IFV:t (2027), FV432 Bulldog APC:t (2030) ja BvS10 Viking -panssaritelakuorma-autot (2029). Näistä Suomea voisi kiinnostaa viimeksimainittu, lähinnä jos FAMOUS kokee viivästyksiä ja vanhat TEKA:t alkavat tulla tiensä päähän.


Eiköhän nuo brittien BvS10 ole melkoisen loppuun ajettuja, ne ovat olleet käytössä mm. Afganistanissa ja siellä maasto ei ole erityisen hellä kalustolle. Parempi loppukäyttäjä olisi Ukrainassa.
 
Ja autokuskitkin pääsisivät opettelemaan oikelta puolelta ohjaamista. Tosin samahan se on maastossa, kummalla puolella ratti on.
 
Eiköhän nuo brittien BvS10 ole melkoisen loppuun ajettuja, ne ovat olleet käytössä mm. Afganistanissa ja siellä maasto ei ole erityisen hellä kalustolle. Parempi loppukäyttäjä olisi Ukrainassa.

Moukarit oli käytössä Korean niemimaalla eikä mekaanikot olleet siellä kovin helliä kalustolle. ;)

Ja noihin Vikingeihin sentään saanee vielä varaosia tehtaalta, toisin kuin meidän viime vuosituhannen Nasuihin ja Bankkuihin...
 
Moukarit oli käytössä Korean niemimaalla eikä mekaanikot olleet siellä kovin helliä kalustolle. ;)

Ja noihin Vikingeihin sentään saanee vielä varaosia tehtaalta, toisin kuin meidän viime vuosituhannen Nasuihin ja Bankkuihin...
Juu ja niissä on ollut paljon enemmän kuntoon laittamista kuin PV ajatteli.

Nasuja ei taida enää olla inventaariossa?! Mutta bankun osia riittää..
 
Juu ja niissä on ollut paljon enemmän kuntoon laittamista kuin PV ajatteli.

Nasuja ei taida enää olla inventaariossa?! Mutta bankun osia riittää..

Bensa-Nasuista luovuttiin, mutta luulin diesel-Nasujen jatkavan yhdessä Bankkujen kanssa? No, sitä suuremmalla syyllä voisi olla syytä saada lisää arktiseen käyttöön soveltuvia vaunuja. Vikingeissä olisi panssarointikin...
 
Hankkisin C130J Superhercules sarjaa, päivitettyjä lasiohjaamolla ja tehokkaimmilla mopolla, flipflop lattialla, loadmasterille aktiivicomputing system, joka on niin yksinkertainen kuormanhallintasysteemi, jonka jopa minä hallitsen riittävässä määrin, että voi kahteen pekkaan lastata ja purkaa kuorman vaikka maantielle.
Erittäin matala laskeutumisnopeus, hyötykuormaa n. 22-35 tonnia, riippuen kipparin kiveksistä, kentästä ja löpökuormasta. Tämän kokoluokan koneista halvin operoida.
Erittäin varmat ominaisuudet, turvallinen lentää ja käsitellä rajussakin ylikuormassa, lentää vaikka olisi lastattu niin täyteen, ettei ramppi mene kiinni. Olen livenä nähnyt moisen tempun, niin on se uskottava.
Pystyy ilmatankkaamiseen tarvittaessa, ilmapudotuksiin, jopa pelto kentille, koska laskuteline on aika fiksusti suunniteltu. Saa myös suksivarustukselle.

Norskit ainakin tykkää.

 
Bensa-Nasuista luovuttiin, mutta luulin diesel-Nasujen jatkavan yhdessä Bankkujen kanssa? No, sitä suuremmalla syyllä voisi olla syytä saada lisää arktiseen käyttöön soveltuvia vaunuja. Vikingeissä olisi panssarointikin...
Oli Nasuja ainakin Sodankylässä ajossa viime vuonna kun siellä piipahdin.
 
Oli Nasuja ainakin Sodankylässä ajossa viime vuonna kun siellä piipahdin.
Ikinä en oo nasua Sodankylässä nähnyt. Bankkuja siellä on vahva paikallinen populaatio. Osa varmaan karannut ja villiintynyt luontoon. Mutta liikkuuhan nuo paikasta toiseen jos tarve on.

Luulisin että ainakin KRH-Nasut pidetään inventaariossa ”aina”

EDIT: Vikingit ostaisin kyllä heti meille, jos hinta on mitenkään järkevä. Tekoista on aina pula ja varsinkin jos naapuri kutsuu humppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ikinä en oo nasua Sodankylässä nähnyt. Bankkuja siellä on vahva paikallinen populaatio. Osa varmaan karannut ja villiintynyt luontoon. Mutta liikkuuhan nuo paikasta toiseen jos tarve on.

Luulisin että ainakin KRH-Nasut pidetään inventaariossa ”aina”
Joo Bankkuja suurin osa, mutta kyllä siellä asusteli ja ajeli muutama Nasu seassa. Kyselin kertauksen vetäjältä asiasta, mutta eri alan miehenä ei tiennyt aiheesta mitään. Kun siis itse olin kanssa siinä uskossa, että Nasut on jo kuopattu.

Mut mitä tuohon uutiseen Brititen kalustosta tulee, niin onko Briteillä varaa koko ajan ulostaa kalustoa kun jo nyt määrät on pienet ja juurihan sitä uutisoitiin kuin Britit varautuu pahoihin aikoihin. Vai onko se varautuminen sitä, että ostetaan uutta useiden vuosien toimitusajoilla ja odotellessa uutta ollaan sitten ilman vanhaa.
 
On Kajaanissa näkynyt vielä tavallisia Nasujakin mutta selvästi bankkuvoittoiseksi on mennyt. Erikoisversioita esim viesti ja krh on vielä laajasti käytössä.

Ennen vanhaanhan oli kolmijako. Bankut Sodankylä, diesel-Nasut Kajaani ja bensa-Nasut Kontiolahti.
 
Back
Top