Markkinoilla oleva käytetty kalusto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvela
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"Taktinen" kuljetus yleensä tarkoittaa sitä että kuljetuksia tuodaan operaatioalueen lähelle, usein joko pienelle, huonokuntoisemmalle kentälle tai jopa ilmapudotuksena. Tällaisia keikkoja ei voi tehdä isolla (ja kalliilla) kuljetuskoneella kuten C-5:llä. Tosin sellaisia isompiakin kuljetuskoneita on joilla tarpeen vaatiessa voidaan tehdä 'taktisia' kuljetuksia (C-17, C-141 jne).

Itse en näe ero kuljetuksella ja kuljetuksella, näin entisenä kuljetuspuolen johtana. Ilmapudotus sitten erikseen. Voihan sitä termejä viskoa miten haluaa, mutta koneen sisämitat, kantavuus ja kentän koko siellä ratkaisevat. Kapasiteetti koostuu kertakeikan kapasiteetista kerrottuna keikkojen lukumäärällä. Ei ole rakettitiedettä, toisin kuin varastointi ja JIT toimitusten ohjaus.

Muuten olisi kohteliasta lainata viestiä jos haluaa viestiinsä vastauksen. Tai jättää lainaamatta jos ei halua...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
@KymJP2K kai sillä nyt on eroa, pääseekö kuljetuksella perille pienelle hiekkakentälle vai tarvitseeko kuorma jättää kauemmaksi? Tämä on se "taktisen kuljetuskoneen" idea.

Tämä on pienemmän kuljetuskoneen idea ja toimii ihan samalla tavalla muussakin lentorahdissa ja esim satamissa. Isoimmat konttilaivat välilastaavat balttian rahdin hollannissa, koska sataman syväys ei riitä periferiassa eikä materiaalivirta riitä infrainvestointeihin. Kaikki ilmakuljetus on mielestäni taktista kun koneeseen mahtuu 1kpl abrams, näillä armeijakunnan siirtäminen vaatii pidempään kuin laivan kelluminen USAsta esim eteläafrikkaan.

Oikea strateginen kuljetuskapasiteetti kulkee on laivoissa, joista lentotukialus ja LHA luokan kehitysmaakellistimet ovat tärkeimmät. Myös kiinalaisten landing dock kapasiteetilla voisi olla strategista merkitystä.

edit: Yksi hiekkakentälle saapunut kone vastaa yhtä lastattua misua tai maksimissaan yhtä lastattua yhdistelmärekkaa. Muutamalla tonnilla on tietysti taktista merkitystä, jos koneita saadaan kentälle 10min välein esim 4 päivää putkeen yötä päivää. Tämä vaatii kalustoa 24 konetta ja tuottaa tonneja päivässä 6*(tonnit*fillrate)*24. Fillrate viittaa vajaaseen lastiin, koska konetta ei ikinä saada täyteen. Tonnisto viittaa koneen maksimikuormaan, joka riippuu käytettävissä olevasta kalustosta ja kentän leveydestä. Liian pienen koneen lennättäminen suurelle kentälle laskee järjestelmän kapasiteettia, koska slotteja on rajattu määrä.

Vedin 6 per tunti hatusta ja luku voi olla todellisuudessa alle 0.5 per tunti jos koneet joudutaan purkamaan kiitoradalle.

Yksi tavarajuna 45 vaunun konfiguraatiossa vastaa noin 30 C17 lentoa. Junanradalle mahtuu 10 junaa per tunti.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin uusimmat brittimyyjien listaamat ylijäämät.

Lisää (4 kpl) DROPS-ajoneuvoja (näitähän me jo ostimmekin):



Panssari-Mersu (8 kpl), ratti on oikealla eli väärällä puolella, vm. 2008 ja ajokilometrit 50-100 tkm. Varustus joko 5 istuinpaikkaa ja runsaasti säilytystilaa taikka ambulanssivarustus.


1669223490500.png


Panssarilantikoita (30 kpl), istuinpaikkoja 1+5, ratti oikealla, ajoneuvotekniikka peruskunnostettu täysin v. 2005 (Otokarin toimesta?!) ja lähinnä varastoitu sen jälkeen, ajokilometrit 10-30 tkm:


1669224089400.png


Tämän voisi ostaa testiin, evaluoidaan kevyiden tela-ajoneuvojen käyttömahdollisuudet pohjoisessa (vm. 2015, 72 käyttötuntia):


1669224916800.png


90-lukulaisia 8X8 KAT A1 15T MANneja (20 kpl), 5-40 tkm:

 
Back
Top