Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Vähän epäilen, kun kotimaassakin tehdään jo kolmea kutakuinkin saman kokoluokan APC:tä (no okei, Patria 6x6 on vähän isompi). Alkaa tyyppikirjavuus kohta kasvaa kohtuuttomaksi jos käytännössä samoja ajoneuvoja ostetaan tusinasta eri kirpputorista.

Käytetyllä käytetyn hinta, uudella uuden. Ja juuri tuollaista isoa, satojen ajoneuvojen eräähän pitäisi lähteä hakemaan. Jokin 62 kpl AMV on juuri sellaista tyyppikirjavuutta, liikkeelle saadaan vahvennettu pataljoona.

Olettaen tietysti, että kalusto ei kaipaa täysremonttia, vaan tekniikka pelaa ja öljynvaihdoilla päästään pitkälle. Tiedä toki sitten, olisiko noissa esim. riittävästi maastoliikkuvuutta. Ei näytä kovin lupaavalta.
 
Käytetyllä käytetyn hinta, uudella uuden. Ja juuri tuollaista isoa, satojen ajoneuvojen eräähän pitäisi lähteä hakemaan. Jokin 62 kpl AMV on juuri sellaista tyyppikirjavuutta, liikkeelle saadaan vahvennettu pataljoona.

Olettaen tietysti, että kalusto ei kaipaa täysremonttia, vaan tekniikka pelaa ja öljynvaihdoilla päästään pitkälle. Tiedä toki sitten, olisiko noissa esim. riittävästi maastoliikkuvuutta. Ei näytä kovin lupaavalta.
Harvoin vain taitaa olla myynnissä hyvin pidettyä, nykyaikaista ja kunnossa olevaa kalustoa.
Joskus tietysti lykästää, mutta kyllähän jokainen joka myy (pakosta) omiaan pois aloittaa sen myynnin siitä heikoimmasta päästä.
 
Harvoin vain taitaa olla myynnissä hyvin pidettyä, nykyaikaista ja kunnossa olevaa kalustoa.
Joskus tietysti lykästää, mutta kyllähän jokainen joka myy (pakosta) omiaan pois aloittaa sen myynnin siitä heikoimmasta päästä.

Noinhan se taitaa pitkälti olla, että huonoa myydään pois. Toisaalta sotilaspuolella korvataan välillä hyvinkin toimivaa kalustoa, kun se ei ole enää uusinta huutoa tai tarpeet muuttuvat.

Vaikea siis sanoa, ovatko Pumat lopussa vai halutaanko vain paremmin panssaroitua kalustoa, koska tappiot ovat ikävä asia kv-operaatioissa. Onhan 20 vuotta palvelusta paljon autolle kuin autolle. Toisaalta kun ei tiedä kilometrejä ja maastoajon osuutta ajosta, niin palvelusta voi olla paljon myös edessä.

Tarkemmin ajateltuna kiihottuminen taisi kyllä olla vähän ennenaikaista. Maastoajossa nuo Pumat eivät varmaan ole juuri Hiluxia kummempia vehkeitä, miehistä meillä ei tule ensimmäisenä pula (kuten monesti todettua) ja kuljetuskapasiteetti jää vaatimattomaksi verrattuna esim. maastokuorma-autoon. Samaan aikaan vaatimukset huollon, koulutuksen ja varastoinnin osalta vaatimukset lienee kuitenkin enemmän siellä maastokuorma-auton luokassa kuin Hiluxin.
 
Käytetyllä käytetyn hinta, uudella uuden. Ja juuri tuollaista isoa, satojen ajoneuvojen eräähän pitäisi lähteä hakemaan. Jokin 62 kpl AMV on juuri sellaista tyyppikirjavuutta, liikkeelle saadaan vahvennettu pataljoona.

Olettaen tietysti, että kalusto ei kaipaa täysremonttia, vaan tekniikka pelaa ja öljynvaihdoilla päästään pitkälle. Tiedä toki sitten, olisiko noissa esim. riittävästi maastoliikkuvuutta. Ei näytä kovin lupaavalta.

AMV-ostos olikin hölmön hommaa, vaunuja olisi pitänyt hankkia 30 mm tykkitornilla vaikka pienin erin vuosittain ja vahvuudeksi useita satoja ajan mittaan. Nyt saatiin lähinnä 62 Pasia 200 Pasin hinnalla ja ylimääräiset ylläpito- huolto- ja koulutuskustannukset.

Tietysti jos oikein hyvään hintaan saataisiin, niin kohtuukuntoiset APC:t olisivat toki tervetulleita. Ei se maailma tietenkään kaadu yhteen ylimääräiseen ajoneuvotyyppiin, onhan kuorma-autojakin toista kymmentä eri mallisarjaa. Panssaroidulle partioajoneuvolle vaan ei Suomessa oikein ole tarvetta ja sen mitä tarvitsee, olisi kokonaisuutta ajatellen varmaankin fiksuinta hankkia Sisu GTP:nä (mersun kuorma-atuojen osia käyttävänä se on suht helppo sulauttaa huoltojärjestelmiin ja varaosia on hyvin saatavilla). Erityiseti Ivecojen miinasuojaus partiotehtäviä ajatellen epäilyttää, kotimaisissa se on tyypillisesti hyvin hoidettu. 2+6 on jo aika alarajoilla että onko se käyttökelpoinen APC:n roolissa, sellaisen kyydissä pitäisi kulkea koko ryhmä. Näistä syistä hinnan pitäisi olla todella edullinen, että siinä olisi järkeä. Siihen päälle vielä ajoneuvojen kunto, se voi olla mitä vain varastossa seisseestä loppuun ajettuun.

Lisäksi voisin kuvitella, että noita ajoneuvoja havittelisivat itä-Euroopan maat, joilla on varat vielä tiukemmassa ja itäblokin aikainen kalusto pahasti happanemassa tai panssaroituja ajoneuvoja ei ole tietyille osille lainkaan. Noin strategisesti ajatellen Italian kaltainen keski-Euroopan maa lujittaa omaa puolustustaan ilmaiseksi myymällä vanhaa kalustoaan itäiseen liittolaismaahan polkuhinnalla.

Näin hirtehisesti ajatellen vaunuthan tulisi luovuttaa Suomeen vastineetta, mehän olemme maksaneet niistä jo ajat sitten. Samasta syystä HX:ssä tulisi valita Typhoon tai Rafale, jotta voimme takavarikoida Italialta, Espanjalta ja Kreikalta SUomen syliin kaatuvia velkoja vastaan yhteensopivaa kalustoa o_O
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Miten öljyhiekka maiden kalustoa? Täälläkin luki jossain vähän käytetyistä. Miten olis Esim. BMP- 2 tai 3?

Ei niillä ole tarvetta rahalle. Usein tykkäävät muutoinkin lahjoittaa kamansa uskonveljille.
 
Eiköhän täälläkin joku fantasioi Kuwaitin M-84:sia T-72:n korvaajaksi... :D
 

Siitä muutama pienempi ja pari isompaa Suursa.. siis tarkoitan Ahvenanmaan koskemattomuuden turvaamiseksi. Kaikki Kalat, Vänöt ja Kampelat varmaan jo romutettu, joten ottokalustoon nykytilanteessa nojataan?
 
Onko tämä voinut mennä foorumin silmien ja korvien ohitse???

UK on luopunut/luopumassa isosta määrästä pyöräalustaisia kuljetusajoneuvoja. Joukossa on Mastiff, Ridgback ja Wolfhound -ajoneuvoja, tosin nämä ovat MRAP-tyyppisiä ja palvelleet Afganistanin ja Irakin operaatioissa. Lsäksi poistoon on menossa Pantherit - Panther on siis brittiläinen nimike Iveco LMV:lle, joita hankittiin 400 kpl yhteys- ja johtamiskäyttöön.


Tuomio lienee tosin, että liian kulunutta, liian eksoottista, ei toimi Suomessa ja muut perinteiset argumentit...
 
Onko tämä voinut mennä foorumin silmien ja korvien ohitse???

UK on luopunut/luopumassa isosta määrästä pyöräalustaisia kuljetusajoneuvoja. Joukossa on Mastiff, Ridgback ja Wolfhound -ajoneuvoja, tosin nämä ovat MRAP-tyyppisiä ja palvelleet Afganistanin ja Irakin operaatioissa. Lsäksi poistoon on menossa Pantherit - Panther on siis brittiläinen nimike Iveco LMV:lle, joita hankittiin 400 kpl yhteys- ja johtamiskäyttöön.


Tuomio lienee tosin, että liian kulunutta, liian eksoottista, ei toimi Suomessa ja muut perinteiset argumentit...
Ratti väärällä puolella. Tästä olisi jotain haittaa.
 
Ratti väärällä puolella. Tästä olisi jotain haittaa.

Kyllä se Pantherissa on ihan oikealla puolella (eli vasemmalla). Eivät varmaan viitsineet muuttaa briteille, kun kuitenkin erikoisajoneuvo kyseessä ja kun suurin osa maailmasta osaa ajaa oikealla puolella tietä. Foxhoundissa on kylläkin näköjään väärällä puolella, lienee brittien oman kehityksen työtä eikä Foxhoundit muutenkaan olleet poistettavien listalla.

 
Noiden ajoneuvojen luokassa on myös käytännössä riittävän lähelle osuvat kotimaiset vastineet, eli GTP ja 6x6, tiukaan MRAP-rooliin myös Misu. Voi olla, että KTM olisi vähän nihkeä, varsinkin kun 6x6:tta on tulossa satoja vaunuja.

Aivan erityisesti, voisin kuvitella että näitä autoja kaivattaisiin nyt kipeimmin Ukrainassa. Mikähän lie niiden kohtalo ollut, pussitettu varikolle?
 
Ukrainaan Molokin kitaan nuo voi kaataa. Sillä on loputon ruokahalu....
 
Saksan ( Rheinmetall) 200kpl MArder 1A3 vaunuja hintaan 500.000€. Aika halpa olisi telavehkeiden hinta? EI ne uutta korvaa,mutta olisi hinta- laatusuhteeltaan aika hyviä.
Uuden IFVn (Puma) hinta taitaa olla 17 miljoonaa. CV90 en usko saavan alle 5 miljoonan. Voisiko olla 10miljoonaa kpl?
Marder 1A3 200kpl=100 miljoonaa
Uuden hinta?
5 miljoonaa: 20kpl= 100 miljoonaa tai miljardin 100kpl.
10 miljoonaa: 10kpl = 100 miljoonaa tai miljardin 100kpl
Tietenkin jonkunmoinen koulutus ja päivitys, huolto/ varaosa, jne.. 50 miljoonaa. ehkä jopa 100miljoonaa.
Vieläkin saisimme rahaa vasten paljon telakalustoa, josta meillä on kuitenkin puuttetta.
Näin ajateltuna 200kpl tuplaa meidän IFV lukumäärän ja rahaa uusiin säästyy 800miljoonaa tai reippaasti enempi. Voisi ostella jotain muuta lisää K9, pst-aseet, ilmatorjunta, 6x6,
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Saksan ( Rheinmetall) 200kpl MArder 1A3 vaunuja hintaan 500.000€. Aika halpa olisi telavehkeiden hinta? EI ne uutta korvaa,mutta olisi hinta- laatusuhteeltaan aika hyviä.
Uuden IFVn (Puma) hinta taitaa olla 17 miljoonaa. CV90 en usko saavan alle 5 miljoonan. Voisiko olla 10miljoonaa kpl?
Marder 1A3 200kpl=100 miljoonaa
Uuden hinta?
5 miljoonaa: 20kpl= 100 miljoonaa tai miljardin 100kpl.
10 miljoonaa: 10kpl = 100 miljoonaa tai miljardin 100kpl
Tietenkin jonkunmoinen koulutus ja päivitys, huolto/ varaosa, jne.. 50 miljoonaa. ehkä jopa 100miljoonaa.
Vieläkin saisimme rahaa vasten paljon telakalustoa, josta meillä on kuitenkin puuttetta.
Näin ajateltuna 200kpl tuplaa meidän IFV lukumäärän ja rahaa uusiin säästyy 800miljoonaa tai reippaasti enempi. Voisi ostella jotain muuta lisää K9, pst-aseet, ilmatorjunta, 6x6,
Hinta- laatusuhde väite olisi tietysti uskottavampi jos vertailtaisiin muutakin kuin hintaa.

Ovatko ne käytettyt ja pitkään säilötyt Marderit mekaanisesti missä kunnossa?
Saksan asevoimat on ollut pitkään alirahoitettu ja olemme saaneet lukea kuinka kalustoa on ollut pois rivistä kun niihin ei ole varaosia. Marder on ollut pitkään poistolistalla, eikähän niihin ole tehty se absoluuttinen minimi huoltoja ja korjauksia. Varaosa tuotanto kysymysmerkki kaikkien järjestelmien osalta.
Suorituskyky, jos nyt vertaa Marderia ja jotain modernia rynnäkkövaunua paljastuneen syy miksi Saksa luopui Mardereista.
Koulutus, meillä ei ole olemassa olevaa koulutus-, tai huoltojärjestelmää vaunulle, kaikki pitäisi luoda tyhjästä, ei ilmaista.
 
Hinta- laatusuhde väite olisi tietysti uskottavampi jos vertailtaisiin muutakin kuin hintaa.

Ovatko ne käytettyt ja pitkään säilötyt Marderit mekaanisesti missä kunnossa?
Saksan asevoimat on ollut pitkään alirahoitettu ja olemme saaneet lukea kuinka kalustoa on ollut pois rivistä kun niihin ei ole varaosia. Marder on ollut pitkään poistolistalla, eikähän niihin ole tehty se absoluuttinen minimi huoltoja ja korjauksia. Varaosa tuotanto kysymysmerkki kaikkien järjestelmien osalta.
Suorituskyky, jos nyt vertaa Marderia ja jotain modernia rynnäkkövaunua paljastuneen syy miksi Saksa luopui Mardereista.
Koulutus, meillä ei ole olemassa olevaa koulutus-, tai huoltojärjestelmää vaunulle, kaikki pitäisi luoda tyhjästä, ei ilmaista.
Eli Ei kannata ostaa lähes pilkkahintaan. Eikä varaa ole parempaan. Onko parempi olla ilman? Entäs tela APC hommissa, ei osteta IFVn tehtävään?
 
Siinä on edelleen ne vaihtoehtoiskustannukset, eli olisiko wanhojen Marderien ylläpitoon, koulutukseen ja kaikkeen tilpehööriin uppoava raha tehokkaammassa käytössä jotenkin muuten. Uutta huolto- ja koulutusjärjestelmää tuskin on järkeä alkaa rakentamaan, jos vaunut eivät kestä vähintään vuosikymmentä aktiivista käyttöä, vaikka 500 KE onkin ihan houkutteleva hinta suht hyvin suojatusta telavehkeestä. Mutta sen hankintahinnan päälle tulee kaikkea muutakin, ja APC-rooliin voisi olla saatavilla edullisempaakin ja ennenkaikkea edullisemmin ylläpidettävää telakalustoa, kuten käytetyt M113:t, eli samalla rahalla saa paljon enemmän, tai rahaa jää johonkin muuhun kriittiseen (esmes pimeänäkövehkeiden ja PST:n kanssa meillä taitaa olla vielä paljon paikattavaa). Marder ei ole koskaan ollut mitenkään päin edullisen vaunun maineessa. Lisäksi 20 mm tykki on aika köpöinen nykymittapuulla, mitä tietysti pakkaa venäläisten IFV-vaunujen tyypillisesti heikko suojaus. Tosin ainakin BMP:n kyljistä taidetaan räimiä myös M113:n .50 calilla.

Ukrainalle tällä hetkellä kriittistä on sitten saada edes jotain - ihan mitä tahansa - kalustoa, koska heikkokin kama on parempi, kuin ei kamaa lainkaan. Sotatilaa käyvässä maassa ei tarvitse miettiä kustannustehokkuuta tai vaihtoehtoiskustannuksia, lisäksi tavaraa saadaan ilmaiseksi ja lahjahevosen suuhunhan ei katsota. Ei Ukraina varmaan edes haaveilekaan ajelevansa jollain Mardereilla joskus 2030, riittää että ne kestävät jonnekin ensi kevääseen, tai vähän hirtehisemmin, kunnes vihollinen osuu niihin.
 
Back
Top