Markkinoilla oleva käytetty kalusto

MANin kuorma-autoja näkyy kyllä liikenteessä sen verran että huoltoverkosto tuskin on ongelma. Olisiko Saksa vain yksinkertaisesti kaupitellut niitä ensisijaisesti NATO-maille ja ovat menneet kaupaksi sen verran hyvin ettei ole tarvinnut "ukopuolelle" kaupitella?
 
MANin kuorma-autoja näkyy kyllä liikenteessä sen verran että huoltoverkosto tuskin on ongelma. Olisiko Saksa vain yksinkertaisesti kaupitellut niitä ensisijaisesti NATO-maille ja ovat menneet kaupaksi sen verran hyvin ettei ole tarvinnut "ukopuolelle" kaupitella?

Tuossa olen maininnut useaan kertaan kun erinäisillä ylijäämä firmoilla on ollut MAN 8x8 alustoja myynnissä, esim. sama firma joka myi taannoin ne DAF kuorkit PV:lle myi myös noita. Joku taisi huomauttaa, että alustojen tiedoissa oli maininta "suunniteltu 30 vuoden "lifespanille"". Eli voi olla, että valmistaja on jo pessyt kätensä noiden osalta, kun olivat -80-luvulta lähtöisin. En tiedä olisiko niille ollut käyttöä, mutta siellä oli myynnissä 20-30 nuppia ja 30 kuution polttoaineperävaunua. Hintaa en tiedä tai kuntoa, mutta kuulostaa sopivalta valmiusvarastoa varten.
 
Isoilla supistuskierroksilla lähtee myyntiin myös uudempaa tavaraa, aivan kuten vaikkapa Alankomaiden Leo 2A6:t. Tämähän on fantasiointia. Realismin puoleen olet toki oikeassa.

Nojoo, mutta en silti usko että F-35 olisi myyntilistalla kun vanhempaa kalustoa on leikattavana yllin ja kyllin. Jos siellä ruvettaisiin ihan pakon edessä vähentämään tavaraa niin voisin kuvitella että Tornado on pölkyllä melko nopeasti, vaikka ne onkin vasta modernisoitu.
 
Tänä vuonna Sveitsin Elbit Hermes 900 järjestelmän pitäisi saavuttaa operatiivinen valmius, aikovat luopua RUAG Ranger järjestelmästä kokonaan.
Niitä on jäljellä 15 kpl, en tiedä moneenko maayksikköön jaettuna mutta ovat muodostaneet tähän asti oman laivueensa.

Tulevaisuudessa tarvitsemme itsekin uusia järjestelmiä mutta itse näen Rangerin edelleen kuranttina järjestelmänä, se on päivitettävissä ja ottaa hyvin erilaisia hyötykuormia.
Erityisesti sensorien kehittyessä ominaisuuksiltaan ja niiden painon pudotessa näkisin näillä edelleen monenlaista käyttöä meillä.
 
Tänä vuonna Sveitsin Elbit Hermes 900 järjestelmän pitäisi saavuttaa operatiivinen valmius, aikovat luopua RUAG Ranger järjestelmästä kokonaan.
Niitä on jäljellä 15 kpl, en tiedä moneenko maayksikköön jaettuna mutta ovat muodostaneet tähän asti oman laivueensa.

Tulevaisuudessa tarvitsemme itsekin uusia järjestelmiä mutta itse näen Rangerin edelleen kuranttina järjestelmänä, se on päivitettävissä ja ottaa hyvin erilaisia hyötykuormia.
Erityisesti sensorien kehittyessä ominaisuuksiltaan ja niiden painon pudotessa näkisin näillä edelleen monenlaista käyttöä meillä.
Aivan, äkkiä nuo meille.
 
Tänä vuonna Sveitsin Elbit Hermes 900 järjestelmän pitäisi saavuttaa operatiivinen valmius, aikovat luopua RUAG Ranger järjestelmästä kokonaan.
Niitä on jäljellä 15 kpl, en tiedä moneenko maayksikköön jaettuna mutta ovat muodostaneet tähän asti oman laivueensa.

Tulevaisuudessa tarvitsemme itsekin uusia järjestelmiä mutta itse näen Rangerin edelleen kuranttina järjestelmänä, se on päivitettävissä ja ottaa hyvin erilaisia hyötykuormia.
Erityisesti sensorien kehittyessä ominaisuuksiltaan ja niiden painon pudotessa näkisin näillä edelleen monenlaista käyttöä meillä.

Miksipäs ei? Lennokki jossa on IP kamera ja pitkä lentomatka pitäisi olla varsin käyttökelpoinen vaikka ei kovimpaan vääntöön kykenisikään. Aina meillä sivustoja löytyy. Ja sitten on elektronisen tiedustelun tarpeet.
 
Tulevaisuudessa tarvitsemme itsekin uusia järjestelmiä mutta itse näen Rangerin edelleen kuranttina järjestelmänä, se on päivitettävissä ja ottaa hyvin erilaisia hyötykuormia.
Erityisesti sensorien kehittyessä ominaisuuksiltaan ja niiden painon pudotessa näkisin näillä edelleen monenlaista käyttöä meillä.
Aivan, äkkiä nuo meille.
Miksipäs ei? Lennokki jossa on IP kamera ja pitkä lentomatka pitäisi olla varsin käyttökelpoinen vaikka ei kovimpaan vääntöön kykenisikään. Aina meillä sivustoja löytyy. Ja sitten on elektronisen tiedustelun tarpeet.
Pohjanmaan Jääkäripataljoona tosiaan operoi vielä ns. isoilla lennokeilla. Nykyäänhän tilanteet kehittyvät monella tavalla ja niiden alkuvaiheissa lennokeilla olisi tosiaan vielä käyttöä. Siiitä huolimatta että niiden sensorit ovat vieläkin enemmän vanhentuneet kun itse koneet. Sveitsi ei ehkä vempeleillään ole mahdottomasti lentänyt, joten sieltä voisi saada ainakin korvaajat parille tuhoutuneelle Rangerille. Sotatilanteessa niille ei ehkä enää käyttöä löydy, sillä jos se tehtävälle lähtee niin lennokki menetetään. Näkyi tutkassa jo silloin kun ne hankittiin.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjanmaan Jääkäripataljoona tosiaan operoi vielä ns. isoilla lennokeilla. Nykyäänhän tilanteet kehittyvät monella tavalla ja niiden alkuvaiheissa lennokeilla olisi tosiaan vielä käyttöä. Siiitä huolimatta että niiden sensorit ovat vieläkin enemmän vanhentuneet kun itse koneet. Sveitsi ei ehkä vempeleillään ole mahdottomasti lentänyt, joten sieltä voisi saada ainakin korvaajat parille tuhoutuneelle Rangerille. Sotatilanteessa niille ei ehkä enää käyttöä löydy, sillä jos se tehtävälle lähtee niin lennokki menetetään. Näkyi tutkassa jo silloin kun ne hankittiin.

Näkisin, että sotatilanteessakin noilla olisi käyttöä sivustojen tarkkailussa. Hankala kenenkään hiippailla sivustojen tai valvomattoman uran kautta edes tiedusteluajoneuvoa, oli sensorit vanhentuneita tai ei. Ja jos tuollaisen ampuu alas, niin sekin paljastaa asioita.
 
Olin varusmiesaikana, silloin joskus, jonkun verran noiden Rangerien kanssa tekemisissä vaikka periaatteessa kapiaiset noita ainakin silloin ainoastaan operoivat. Sensoreihin en ota kantaa, mutta järjestelmähän on tämän päivän mittapuulla suorituskykyynsä nähden melkoisen massiivinen, joka kuvastaa hyvin sen 90-lukulaisuutta. Samantasoista suorituskykyä saisi nyt 20 vuotta myöhemmin varmaan esim Orbiter 3:lla, jota voi lennättää melkoisesti kevyemmällä organisaatiolla ja maakalustolla. Ranger piti/pitää myös omiin korviini melkoisesti meteliä ja ilmeisesti loistaa hyvin myös tutkassa.
 
Viimeksi muokattu:
USA:n armeija kehittelee uutta tähtäintä. Nykyinen on ilmeisesti Elcan SpecterOS3.4x. Meille käytettyä tähtäintä?

 
Tänä vuonna Sveitsin Elbit Hermes 900 järjestelmän pitäisi saavuttaa operatiivinen valmius, aikovat luopua RUAG Ranger järjestelmästä kokonaan.
Niitä on jäljellä 15 kpl, en tiedä moneenko maayksikköön jaettuna mutta ovat muodostaneet tähän asti oman laivueensa.

Tulevaisuudessa tarvitsemme itsekin uusia järjestelmiä mutta itse näen Rangerin edelleen kuranttina järjestelmänä, se on päivitettävissä ja ottaa hyvin erilaisia hyötykuormia.
Erityisesti sensorien kehittyessä ominaisuuksiltaan ja niiden painon pudotessa näkisin näillä edelleen monenlaista käyttöä meillä.

Tuollaisessa laitoksessa eniten varmaan maksaa sensorit ja viestintäelektroniikka? Ts. rungon ja moottorin kierrättämisen hyödyt voivat jäädä aika rajallisiksi.
 
Olin varusmiesaikana, silloin joskus, jonkun verran noiden Rangerien kanssa tekemisissä vaikka periaatteessa kapiaiset noita ainakin silloin ainoastaan operoivat. Sensoreihin en ota kantaa, mutta järjestelmähän on tämän päivän mittapuulla suorituskykyynsä nähden melkoisen massiivinen, joka kuvastaa hyvin sen 90-lukulaisuutta. Samantasoista suorituskykyä saisi nyt 20 vuotta myöhemmin varmaan esim Orbiter 3:lla, jota voi lennättää melkoisesti kevyemmällä organisaatiolla ja maakalustolla. Ranger piti/pitää myös omiin korviini melkoisesti meteliä ja ilmeisesti loistaa hyvin myös tutkassa.

Nostalgiamuisteloita ajalta silloin joskus: Pääsin seuraamaan Rangerin kenttäkokeita 1990-luvun alussa Täktomin kentällä. Kone lensi avomerellä, ja hyvin näkyi näytöllä videokuva Tallinnan satamasta, jossa vielä tuolloin oli itänaapurimme pinta-aluksia. Tiedon perusteella olisi mainiosti kyennyt ampumaan esim MTO85:n..
 
USA:n armeija kehittelee uutta tähtäintä. Nykyinen on ilmeisesti Elcan SpecterOS3.4x. Meille käytettyä tähtäintä?


Jaa-a. Mikäköhän lie PKM:n tähtäintilanne? BDC ei taida osua ihan kohdalleen, vaikka ballistiikka karkeasti samaan suuntaan onkin (7,62x51 vs 7,62x54R). Kyllä kai tuo silti avotähtäimet aina voittaa, jos uloskantohintaan saa.

Lisäys:

Ei kun hetkinen, siis ne korvattavat aseet ovat 5,56 mm? No, sitten on kyllä vähän turha vehje, niin eri kaliberi käytössä, vaikka kaipa huonokin kiikari voittaa hyvät avotähtäimet.
 
Viimeksi muokattu:
Olin varusmiesaikana, silloin joskus, jonkun verran noiden Rangerien kanssa tekemisissä vaikka periaatteessa kapiaiset noita ainakin silloin ainoastaan operoivat. Sensoreihin en ota kantaa, mutta järjestelmähän on tämän päivän mittapuulla suorituskykyynsä nähden melkoisen massiivinen, joka kuvastaa hyvin sen 90-lukulaisuutta. Samantasoista suorituskykyä saisi nyt 20 vuotta myöhemmin varmaan esim Orbiter 3:lla, jota voi lennättää melkoisesti kevyemmällä organisaatiolla ja maakalustolla. Ranger piti/pitää myös omiin korviini melkoisesti meteliä ja ilmeisesti loistaa hyvin myös tutkassa.

Mitkä sen suoritusarvot ovat Rangerin vastaaviin?

  • Weight
    • Maximum take-off weight: 285 kg (628 lb)
    • Payload: 45 kg (99 lb)
  • Flight performance
    • Speed: 240 km/h (130 kts) max.
    • Service ceiling: up to 18'000 ft
    • Range: up to 180 km (110 mi)
    • Endurance: up to 9 hours
 
Olin varusmiesaikana, silloin joskus, jonkun verran noiden Rangerien kanssa tekemisissä vaikka periaatteessa kapiaiset noita ainakin silloin ainoastaan operoivat. Sensoreihin en ota kantaa, mutta järjestelmähän on tämän päivän mittapuulla suorituskykyynsä nähden melkoisen massiivinen, joka kuvastaa hyvin sen 90-lukulaisuutta. Samantasoista suorituskykyä saisi nyt 20 vuotta myöhemmin varmaan esim Orbiter 3:lla, jota voi lennättää melkoisesti kevyemmällä organisaatiolla ja maakalustolla. Ranger piti/pitää myös omiin korviini melkoisesti meteliä ja ilmeisesti loistaa hyvin myös tutkassa.
Se ei vielä tarkoita, että heti tulee ammutuksi alas, jos näkyy tutkassa. Ensinnäkin voidaan lentää tiettyjä osuuksia hyvin matalalla, käyttää maastonmuotoja hyväksi ja kiertää esim tunnetut it:t. IT:n kyky on kuitenkin aika rajoittunutta, eikä hävittäjiäkään ihan joka paikkaan riitä lennokkejamme jahtaamaan. Esim merialueella voidaan toimia vastustajan it:n kantaman äärirajalla ja ehkä silti vielä nähdä kohde?
 
Tuollaisessa laitoksessa eniten varmaan maksaa sensorit ja viestintäelektroniikka? Ts. rungon ja moottorin kierrättämisen hyödyt voivat jäädä aika rajallisiksi.

Ilmassa olevien sensorien määrän kasvattaminen minulla olikin mielessä, ne kehittyvät koko ajan.
Ei alustaa vaihdeta jatkuvasti vaan päivitetään sensoreita, RQ-7 Shadow on Yhdysvaltain vastaava järjestelmä ja edelleen käytössä.


 
Pohjanmaan Jääkäripataljoona tosiaan operoi vielä ns. isoilla lennokeilla. Nykyäänhän tilanteet kehittyvät monella tavalla ja niiden alkuvaiheissa lennokeilla olisi tosiaan vielä käyttöä. Siiitä huolimatta että niiden sensorit ovat vieläkin enemmän vanhentuneet kun itse koneet. Sveitsi ei ehkä vempeleillään ole mahdottomasti lentänyt, joten sieltä voisi saada ainakin korvaajat parille tuhoutuneelle Rangerille. Sotatilanteessa niille ei ehkä enää käyttöä löydy, sillä jos se tehtävälle lähtee niin lennokki menetetään. Näkyi tutkassa jo silloin kun ne hankittiin.

Jos kone käyttää sensoreitaan rintaman omalla puolella ei sen menetys ole mikään automaatio.
 
Miksipäs ei? Lennokki jossa on IP kamera ja pitkä lentomatka pitäisi olla varsin käyttökelpoinen vaikka ei kovimpaan vääntöön kykenisikään. Aina meillä sivustoja löytyy. Ja sitten on elektronisen tiedustelun tarpeet.

ELSO oli minullakin mielessä ja uudet pitkän kantaman muut sensorit.
 
Kuvitellaanpa, että Italiasta ja Espanjasta avautuu Korona-ale sotakalustolle, mitä Suomi voisi hankkia jos tarjolla olisi? Italiasta tulee mieleen F-35 koneet, jos tilausta supistetaan. Bandvagneja, jos saadaan. Espanjasta Santa Barbara 155/52 -kanuunoita korvaamaan 122 H 63:t, Iveco LMV:tä miehistönkuljetusajoneuvoksi.


Palaan tähän. Parastahan sieltä ei olisi saatavissa, mutta...

Italia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Italian_Army

Puma APC:t, jotka on valmistettu 2000-luvun alkuvuosina, kuulemma poistetaan kokonaan. Automaattivaihteisto ja Fiatin moottori. Variantit ovat 4x4 ja 6x6, Italian asevoimilla hankittuna 250 ja 330 kpl, joitakin kymmeniä jo myyty/lahjoitettu kehitysmaille. Kuljetuskapasiteetti 4x4:ssä 2+2, 6x6:ssa 2+4. Jalkautumismahdollisuus sivuille sekä taakse. Panssarointi (etenkin miinoja vastaan) on varmaan aika köykäinen, sillä ajoneuvoilla on painoa vain n. 7-8 tonnia ja korkeutta vajaa 1,7 metriä.

4x4 voisi soveltua partiokohtaiseksi ajoneuvoksi ja kahteen 6x6:een mahtuisi koko ryhmä. Siitä tuleville paikallisjoukoille?
 
Vähän epäilen, kun kotimaassakin tehdään jo kolmea kutakuinkin saman kokoluokan APC:tä (no okei, Patria 6x6 on vähän isompi). Alkaa tyyppikirjavuus kohta kasvaa kohtuuttomaksi jos käytännössä samoja ajoneuvoja ostetaan tusinasta eri kirpputorista.
 
Back
Top