Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Tuo on hyvä lisäys! Unohdin nuo tyystit, vaikka olen joskus nähnyt niistä maininnan foorumilla.

Rauma-luokan MLU:n olisi voinut jättää väliin ja ostaa suoraan kyvykkäämmän korvetin. Wikipedian mukaan alukset vaihtoivat omistajaa 1/5 alkuperäisestä kauppahinnasta. Liekö sitten kauppaan kuulunut missä määrin aseistusta vai lähinnä pelkät alukset? Kauppahan olisi melkein tullut kalliiksi, jos meritorjuntaohjukset, it-ohjukset, suto-torpedot, kranaatit jne. olisi pitänyt ostaa erikseen. Kenties alusten miehistövaatimus (79 - järkyttävää) oli suurin turn-off suomalaisille amiraaleille. :(

Aseistus on kyllä melko persoonallinen, siis Sea Dart? 2000-luvulla? Voi pyhä Antonius! Ajatelkaapa, jos Pohjanmaa-luokkaankin tulee Sea Dart... meidän ei siis ehkä sittenkään kannata halveksua Umkhontoa. Tilanne voisi olla huonompikin, vaikkei sitä äkkiseltään ajattelisi. :rolleyes:



Missäköhän määrin nimenomaan aseistus muodostaa ongelman? Epäilen. Muodostaisiko Hornetin aseistaminen "epästandardilla" ohjusaseistuksella (ts. ei ennestään meillä käytössä olevalla) suuret kustannukset? En usko.

Muodostaisiko uusi alusluokka sitten kokonaisuutena päänvaivaa huollolle? Luultavasti. Uusi runko, uusi propulsiojärjestelmä, uudet sensorit, uusi taistelunjohtojärjestelmä... Tuotakin kustannusta voidaan silti ajatella kompensoitavan aluksen/alusten edullisella hankintahinnalla. Jos siis kaupan oleva alus on myynnissä alennuksella.

SeaWolf siellä pitäisi lukea. Dartista tuskin on VLS-versiota?
 
SeaWolf siellä pitäisi lukea. Dartista tuskin on VLS-versiota?

:salut:

Seison korjattuna. Mutta ei aluksen ilmatorjuntakyky ainakaan parantunut tämän korjauksen myötä... :(
 
Missäköhän määrin nimenomaan aseistus muodostaa ongelman? Epäilen. Muodostaisiko Hornetin aseistaminen "epästandardilla" ohjusaseistuksella (ts. ei ennestään meillä käytössä olevalla) suuret kustannukset? En usko.

F2000 aseistus:
Meillä ei ole mitään noista käytössä. Sensorit, järjestelmät, niistäkään meillä ei ole mitään käytössä. Sama Karel Doormaneihin, konekivääreiden kaliiberiä lukuunottamatta.

Olemassa olevien rinnalle noihin pitäisi rakentaa käyttö-, huolto- ja koulutusosaaminen, varaosat, huolto-ohjelmat, päivitykset...

Ei kiitos.
 
F2000 aseistus:
Meillä ei ole mitään noista käytössä. Sensorit, järjestelmät, niistäkään meillä ei ole mitään käytössä. Sama Karel Doormaneihin, konekivääreiden kaliiberiä lukuunottamatta.

Olemassa olevien rinnalle noihin pitäisi rakentaa käyttö-, huolto- ja koulutusosaaminen, varaosat, huolto-ohjelmat, päivitykset...

Ei kiitos.

Ohjusaseistuksesta kirjoittaessani viittasin lähinnä siihen, että ohjukset ovat käsittääkseni suhteellisen huoltovapaata materiaalia. Toki niidenkin kanssa tarvitaan tietty määrä työkaluja, testivälineistöä ja ammattitaitoa, mutta ohjukset eivät silti vikaannu kovin usein eikä niille yleensä tehtäne kovin suuria huoltotoimenpiteitä paikallisesti. Jos testivälineistöllä havaitaan jonkin hajonneen, niin viallinen moduli tai koko ohjus lähetettäneen tehtaalle vaihdettavaksi/korjattavaksi. (@Sardaukar taisi pelata aikanaan Iglan huollon kanssa, ehkäpä voi valottaa asiaa minua paremmin?)

Sea Wolf ja Exocet ovat kieltämättä meille täysin uutta ja "turhaan" erilaista kuin nykyinen kalusto, mutta eri ohjustyypit voivat olla myös etu. Entäpä jos vihollinen on oppinut häiritsemään ruotsalaista RBS-15:ttä? Silloin on hyvä, jos on käytettävissä toinenkin ohjustyyppi. Sama periaatteessa Sea Wolfin kanssa, tosin Sea Wolfia en halua markkinoida minään huippuohjuksena. Hakeutumismenetelmä ei oikein suosi kovin usean maalin yhtäaikaista tulittamista, kantama on surkea (vaakasuunnassa 10 km ja pystysuunnassa 3 km) ja ohjus on vanhahtava, mutta Sea Wolf on kuitenkin testattu taistelussa ja sillä on tehty pudotuksia.

Torpedoputket ovat standardikokoa, niihin sopii useimmat länsimaiset torpedot ongelmitta. Toki käytettävät torpedot pitää integroida aluksen taistelunjohtojärjestelmän kanssa, mutta datalinkittömän torpedon integroinnin ei luulisi olevan kovin vaivalloista/kallista. Näin ollen aluksissa voisi hyvin käyttää samaa torpedotyyppiä kuin muissakin merivoimien aluksissa (huom. meillä ei ole nykyisellään mitään SUTO-torpedoa käytössä eikä ollut 10 vuotta sittenkään).

Tykit vaatisivat toki jonkin verran huoltoa, ne kun ovat pitkälti automatisoituja ja [paikallaan] liikkuvia mekaanisia laitteita. Meidän olosuhteissahan aluksesta voisi kuitenkin poistaa DS 30B REMSIG -tykit, vaikka kaliberi lieneekin jo maavoimien käytössä CV90:ssä. Nuo 30 mm tykit on alkujaan asennettu piraattien veneitä vastaan käytettäväksi eivätkä luultavasti tehoa kovinkaan hyvin esimerkiksi vihollisen ohjuksiin. 76 mm Oto Melara jää tietysti jäljelle, mutta onhan meillä nykyiselläänkin useampaa tykkiä käytössä. On useampaa sukupolvea 57 mm Boforsia ja sitten vielä Raumoissa 40 mm Boforsit. Jos Raumat olisi paalattu ja hankittu F2000:t tilalle, niin siinähän olisi samalla poistunut yksi tykkimalli käytöstä uuden tullessa tilalle ja suorituskyky kasvanut isomman kaliberin myötä.

Kalliimpi lasku tulisi luullakseni kaikesta muusta, jonka mainitsin jo aiemmassa viestissäni. Eli nimenomaan (osin sinunkin esille nostamat) sensorit, taistelunjohtojärjestelmä, aluksen rakenteet, koneisto...

Nykypäivänähän F2000 on mahdoton ostos, koska Indonesia on ostanut ne jo vuosikymmen takaperin. Mutta aikanaan se ei olisi ollut ihan mahdoton hankinta, tosin ison miehistön aiheuttamat käyttökulut olisivat varmasti muodostuneet ylivoimaiseksi ongelmaksi käytölle, ellei lisärahoitusta olisi saatu.
 
Ohjusaseistuksesta kirjoittaessani viittasin lähinnä siihen, että ohjukset ovat käsittääkseni suhteellisen huoltovapaata materiaalia. Toki niidenkin kanssa tarvitaan tietty määrä työkaluja, testivälineistöä ja ammattitaitoa, mutta ohjukset eivät silti vikaannu kovin usein eikä niille yleensä tehtäne kovin suuria huoltotoimenpiteitä paikallisesti. Jos testivälineistöllä havaitaan jonkin hajonneen, niin viallinen moduli tai koko ohjus lähetettäneen tehtaalle vaihdettavaksi/korjattavaksi. (@Sardaukar taisi pelata aikanaan Iglan huollon kanssa, ehkäpä voi valottaa asiaa minua paremmin?)

Sea Wolf ja Exocet ovat kieltämättä meille täysin uutta ja "turhaan" erilaista kuin nykyinen kalusto, mutta eri ohjustyypit voivat olla myös etu. Entäpä jos vihollinen on oppinut häiritsemään ruotsalaista RBS-15:ttä? Silloin on hyvä, jos on käytettävissä toinenkin ohjustyyppi. Sama periaatteessa Sea Wolfin kanssa, tosin Sea Wolfia en halua markkinoida minään huippuohjuksena. Hakeutumismenetelmä ei oikein suosi kovin usean maalin yhtäaikaista tulittamista, kantama on surkea (vaakasuunnassa 10 km ja pystysuunnassa 3 km) ja ohjus on vanhahtava, mutta Sea Wolf on kuitenkin testattu taistelussa ja sillä on tehty pudotuksia.

Torpedoputket ovat standardikokoa, niihin sopii useimmat länsimaiset torpedot ongelmitta. Toki käytettävät torpedot pitää integroida aluksen taistelunjohtojärjestelmän kanssa, mutta datalinkittömän torpedon integroinnin ei luulisi olevan kovin vaivalloista/kallista. Näin ollen aluksissa voisi hyvin käyttää samaa torpedotyyppiä kuin muissakin merivoimien aluksissa (huom. meillä ei ole nykyisellään mitään SUTO-torpedoa käytössä eikä ollut 10 vuotta sittenkään).

Tykit vaatisivat toki jonkin verran huoltoa, ne kun ovat pitkälti automatisoituja ja [paikallaan] liikkuvia mekaanisia laitteita. Meidän olosuhteissahan aluksesta voisi kuitenkin poistaa DS 30B REMSIG -tykit, vaikka kaliberi lieneekin jo maavoimien käytössä CV90:ssä. Nuo 30 mm tykit on alkujaan asennettu piraattien veneitä vastaan käytettäväksi eivätkä luultavasti tehoa kovinkaan hyvin esimerkiksi vihollisen ohjuksiin. 76 mm Oto Melara jää tietysti jäljelle, mutta onhan meillä nykyiselläänkin useampaa tykkiä käytössä. On useampaa sukupolvea 57 mm Boforsia ja sitten vielä Raumoissa 40 mm Boforsit. Jos Raumat olisi paalattu ja hankittu F2000:t tilalle, niin siinähän olisi samalla poistunut yksi tykkimalli käytöstä uuden tullessa tilalle ja suorituskyky kasvanut isomman kaliberin myötä.

Kalliimpi lasku tulisi luullakseni kaikesta muusta, jonka mainitsin jo aiemmassa viestissäni. Eli nimenomaan (osin sinunkin esille nostamat) sensorit, taistelunjohtojärjestelmä, aluksen rakenteet, koneisto...

Nykypäivänähän F2000 on mahdoton ostos, koska Indonesia on ostanut ne jo vuosikymmen takaperin. Mutta aikanaan se ei olisi ollut ihan mahdoton hankinta, tosin ison miehistön aiheuttamat käyttökulut olisivat varmasti muodostuneet ylivoimaiseksi ongelmaksi käytölle, ellei lisärahoitusta olisi saatu.

Ei olisi poistunut tykkimalli Raumojen myötä. Sama tykki on Katanpään keulalla. En kyllä usko että 40mm Boforsin käyttö olisi kohtuuton rasite huoltojärjestelmälle. Ei myöskään 76mm tykin.

Aikamoinen operaatio tuon F2000-kolmikon käyttöönotto olisi ollut ja varmaan tullut yllättävän kalliiksi näennäisesti halvan ostohinnan päälle. Taitavat kuitenkin olla ainoat edes lähellä Suomen uushankintaa olevat alukset markkinoilla viime vuosina.
 
Ei olisi poistunut tykkimalli Raumojen myötä. Sama tykki on Katanpään keulalla. En kyllä usko että 40mm Boforsin käyttö olisi kohtuuton rasite huoltojärjestelmälle. Ei myöskään 76mm tykin.

Kehveli, pirulainen on kerinnyt moneen paikkaan! :)

Aikamoinen operaatio tuon F2000-kolmikon käyttöönotto olisi ollut ja varmaan tullut yllättävän kalliiksi näennäisesti halvan ostohinnan päälle. Taitavat kuitenkin olla ainoat edes lähellä Suomen uushankintaa olevat alukset markkinoilla viime vuosina.

Joo. Käyttökuluilla on aika iso merkitys kaluston elinkaaren aikaisia kustannuksia ajatellen. Laivat muistuttavat paljolti lentokoneita tässä suhteessa.

Oletetaan 50 hengen miehistö, 80 000 euroa (palkka + sivukulut) per nuppi per vuosi. Vuodessa yksinomaan miehistö nielee 4 miljoonaa euroa, aluksen 30 vuoden elinkaaren aikana 120 miljoonaa euroa. 100 hengen miehistö kustantaa vastaavasti 240 miljoonaa euroa ja 150 hengen miehistö jo 360 miljoonaa euroa. Henkilöstökulujen karsimiseen on siis suuri intressi, vaikka sitten hankkimalla hieman kalliimpi paatti.

Yksi hyvä esimerkki voisi olla Singaporen laivaston uusi Independence-luokka. Aseistus on toki lähinnä tykki ja IT-ohjukset, mutta tonnistoa on 1200 ja aluksen perusmiehitys on 23 henkilöä. Jos tuosta alkaa ynnäilemään, niin Pohjanmaa-luokan aluksen henkilöstötarve saattaa hyvinkin jäädä alle 50 henkilön. Vastaavasti Singaporen jo kymmenisen vuotta käytössä ollut Formidable-luokka liikkuu 71 hengen perusmiehityksellä per alus.

Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää, voisiko vanhemmissa aluksissa käyttää enemmän varusmiehiä ja reserviläisiä? Kenties F2000 on myös suunniteltu vähän tällä silmällä, eli automaation sijaan käytetään sikäläisittäin halpoja koulutettuja apinoita (rumasti sanottu, mutta tällainen vaikutelma tulee). Tällöin suuri miehistö ei olisi meilläkään niin iso ongelma, mikäli vaikkapa puolet miehistöstä voisi täyttää päivärahan kustannuksella.
 
Virkoja on jo vuosikymmeniä ollut käytettävissä niukalti. Isompi määrä runkoja tarkoittaisi väistämättä varusmiesten osuuden lisäämistä. Palkinto tulisi henkilökunnalle päällikkyyksien muodossa.
 
M113A armored personnel carriers from Israel Defense Forces surplus.
These armored military vehicles are for sale in different models from IDF surplus and most of them are combat ready. Some are modified for use as an armored ambulance, anti-aircraft, for carrying a radar system, and some other uses.
Some of the M113 APC’s for sale can be seen in the photos.

http://contact-kalia.com/product/m113a-apc-from-military-surplus/
 
Ohjusaseistuksesta kirjoittaessani viittasin lähinnä siihen, että ohjukset ovat käsittääkseni suhteellisen huoltovapaata materiaalia. Toki niidenkin kanssa tarvitaan tietty määrä työkaluja, testivälineistöä ja ammattitaitoa, mutta ohjukset eivät silti vikaannu kovin usein eikä niille yleensä tehtäne kovin suuria huoltotoimenpiteitä paikallisesti. Jos testivälineistöllä havaitaan jonkin hajonneen, niin viallinen moduli tai koko ohjus lähetettäneen tehtaalle vaihdettavaksi/korjattavaksi. (@Sardaukar taisi pelata aikanaan Iglan huollon kanssa, ehkäpä voi valottaa asiaa minua paremmin?)

.....

Hyvin pitkälle noin se menee. Ohjukset ovat sellaista kamaa ja yleensä sellaisessa paketissa, että korjaustoimet ovat yleensä varikkotasoa vähintään. Normaali käyttöhuolto on sitten erikseen, mutta se ei mene kovin monimutkaisiin asioihin, vaan on testausta, liittimien tms. tarkastusta ja tarvittaessa korjausta jne.
 
Tänne voisi varmaan linkata tämän, alkuperäinen kunnia @salama-anteri :

http://www.dailymail.co.uk/news/art...-including-ships-dumped-knockdown-prices.html

Barmy Army fire sale: Anger as military hardware including ships, helicopters and aircraft carriers is dumped at knockdown prices
  • Money is needed to plug an estimated £20 billion black hole in defence finances
  • Sale includes a £175 million fleet of troop carriers and the Royal Navy flagship
  • Equipment has been brought together in a Ministry of Defence sales catalogue
By Mark Nicol for The Mail on Sunday

Published: 00:50 BST, 24 September 2017 | Updated: 10:38 BST, 24 September 2017


  • e-mail
272 shares
309

View comments

British Forces’ ships, planes and vehicles are going at bargain prices in the country’s biggest-ever sell-off of military equipment.

Experts fear the sale agreed by top brass will reduce Britain’s ability to conduct military operations, but the money is desperately needed to plug an estimated £20 billion black hole in defence finances.

The fire sale includes a £175 million fleet of armoured troop carriers, the Royal Navy flagship – which is currently leading UK hurricane relief operations – and a fleet of Special Forces helicopters.


SEA: At least 50 ships are up for sale, including HMS Ocean, pictured, and HMS Scott, which produces maps used by the UK's nuclear submarines. It was bought for £180m, on sale for £80m


The equipment, which is expected to be sold at a huge loss according to industry insiders, has been brought together in a Ministry of Defence sales catalogue distributed to representatives of armed forces from around the world at a recent arms fair in London.

The Warthog armoured troop carriers now on sale entered service in 2010 as an urgent operational upgrade and were immediately praised for saving the lives of UK troops in Afghanistan.

RELATED ARTICLES
  • Previous
  • 1
  • 2
  • Next
  • 44A36DF100000578-0-image-m-25_1506206542289.jpg
    Diana was a 'dynastic disaster': Jaw-dropping letter reveals...
    44A3C5A000000578-0-image-a-6_1506202231771.jpg
    BBC crew member was MINUTES from death after being bitten by...
  • 44A1472200000578-0-image-m-21_1506259908201.jpg
    The CLERK who went to war: He fought guerrillas, drank...
Share this article
Share
Some 17 Warthogs were blown up by Taliban roadside bombs, but not a single soldier travelling inside the vehicles was killed.

Yet just seven years later, and with no armoured troop carriers to replace them, 85 Warthogs have been made available to foreign buyers alongside thousands of British Army vehicles at an estimated cost of £500,000 per vehicle.

HOW CAN THEY OFFLOAD HMS OCEAN... THE HERO OF THE HURRICANES?
Remarkably the Royal Navy is casting aside its versatile flagship just two years after the 22,000-ton helicopter carrier received a hugely expensive refit.

Senior officers are incredulous about the move, which reduces the UK’s ability to mount amphibious operations.

The Brazilian navy is expected to buy HMS Ocean for a knockdown price when she completes her Hurricane Irma relief mission in the Caribbean.

The Navy’s sell-off includes helicopter carrier HMS Ocean, which arrived in the Caribbean last week to lead the UK’s relief effort following Hurricanes Irma and Maria.

The ship’s 650 crew brought with them 60 tons of aid, including construction equipment, hygiene kits and water purification tablets.

HMS Ocean, which cost £150 million when it entered service, is also equipped with Wildcat and Merlin Mk3 helicopters.

The ship, which underwent a £65 million refit in 2014, is expected to be sold for £80 million early next year.

The Royal Navy is also selling its only ocean survey vessel, The Mail on Sunday can reveal. HMS Scott was refitted in 2015 and is today equipped with the latest sonar and hydrographic equipment, which is used to map the sea bed.

Last night, former head of the Royal Navy Admiral Lord West said: ‘I am appalled by the loss of HMS Ocean, which is bound to be sold for a knockdown price.

'Her departure means we cannot conduct any large-scale amphibious operations and she represents quite a coup for whoever buys her.

‘I am both surprised and concerned about HMS Scott because she does a lot of oceanographic work on behalf of Britain’s nuclear [submarine] deterrent and this is a capability we need to retain.


AIR: Lightweight and agile Gazelle helicopters, pictured, are up for grabs in the sale of up to 70 aircraft, which also includes the Queen's private jets. Bought for £5m, on sale for £110k

'Overall, this sale represents the hollowing-out of Britain’s Armed Forces and a significant loss of capability. These aren’t efficiencies, these are cuts.

'This is affecting us at the sharp end of what we can do on land, by sea and by air yet people still seem to be in denial about how bad the situation is.’

The RAF’s kit sell-off includes 50 Tucano T1 training aircraft, gliders used to train air cadets and executive-style jets flown by the RAF’s Royal Squadron.

VIP passengers using the BAE 146 include the Queen and Defence Secretary Sir Michael Fallon.

The RAF is also selling six C-130J transport aircraft, but these are being replaced by Airbus A400Ms.


LAND: Up to 85 Warthog troop carriers, pictured, which cost £175 million - are among 1,100 vehicles being offered on the cheap to other armies. Bought: £1.8m, on sale for £500k

Vast quantities of ammunition are also on the sales list. This follows the scaling-back of military exercises and reduction in size of the Army, down to 79,407 fully trained soldiers, according to latest figures.

The slowdown in UK military activity has also convinced Army chiefs to sell 700 support trucks, 100 pick-up trucks, 100 Vector light protected patrol vehicles, 50 Snatch Land Rovers and as yet unconfirmed numbers of Spartan, Scimitar, Samson, Sultan and Samaritan combat reconnaissance vehicles, as well as Gazelle and Lynx helicopters, which were flown by the Army Air Corps and Royal Navy.

The MoD defended the sell-off, saying: ‘The revenue generated can be reinvested to support cutting-edge technology for our Armed Forces.

'Sales do not compromise the capabilities of our Forces and are undertaken when equipment is surplus to UK requirements.’

Sitten omat kommenttini aiheeseen:

Warthogit ovat yllättävän hinnakaita puolen miljoonan punnan hintalapullaan, ovathan ne nähneet Afganistanin karut olot. Mutta kyllä niille voisi silti löytyä käyttöä.

Snatch Land Roverit menisivät varmaan hyvin nykyiseen organisaatioon. Lantikoita on käytössä jo ennestään, ja jollekin sotilaspoliisikomppanialle kyseessä olisi täysin kelpoiset ajoneuvot. Elleivät ne sitten ole teknisesti ihan lopussa.

Herculeet voisivat kiinnostaa ilmavoimia, mutta rahaa tuskin löytyy. Valitettavasti, ja ehkä hyväkin näin.

Lisätään sen verran, että onhan Super Hercules (C-130J) suurempi kuin C-295, mutta Casa-optioita on yhä neljä käyttämättä. Ainakin kolme konetta (myynnissä kuusi) varmaan löytäisivät paikkansa täältä, tosin onko siinä sitten taloudellista järkeä, se on ihan toinen kysymys. Kyllähän noilla roudaa tavaraa ympäri maata (ja jopa maailmaa), tankkeriksi konvertointiakin voisi ajatella, jos ei sotakäyttöä niin lentäjien koulutusta varten. Mutta raha voi olla tiukassa, enkä pitäisi kuljetuslentokoneiden lisähankintoja ykkösprioriteettina.
 
Kyllähän noilla roudaa tavaraa ympäri maata (ja jopa maailmaa)

Minusta tuon "rauhan pitamisen" DRC:ssa tai jossain muussa vastaavassa paikassa voisi luovuttaa vientielinkeinona jo Bangladeshille (ja antaa vaikka ruotsalaisten lentaa kamat heille, jos USAF saa uusia kiireita tassa jo ihan lahiaikoina:eek:).
- ruvetaan me ostamaan kamaa, jolla maata puolustetaan
- esim. RG-32 partioautot (yhteensopivuus ruotsalaisten kanssa, jotta saadaan yhdessa Suuri Pohjan Sota vaikkapa Jugoslavian syrjaseuduilla estettya yhdessa) voisivat monoque-runkorakenteensa ja muunkin hyvan suojauksen kanssa siirtya esim. meidan monilukuisten (40+?) tst-osastojen pioneereille reittien varmistamiseen ja aukipitamiseen (route clearing)
- onhan niissa ihan hyva huippunopeus ja erikoisjaakarit ehtivat paikalle granukk:lla desanttietujoukkoja rykimaan, mutta, mutta... pitaiskohan valmiuden ohella luoda myos syvyytta tahan "hommaan"?
 
Voihan noissa warthogien hinnoissa olla tinkaamisen varaa. Olen kyllä kuullut etteivät ne ole alan piireissä missään hyvässä maineessa. Eikä kenelläkään ei varmaan ole mitään tietoa mitä versioita nuo jäljelle jääneet 85 ovat ja mitä niiden huolto maksaisi. Toisaalta uudet panssaritekat ovat maksaneet jopa miljoonia kappale, Patrialta on tilattu Paseihin satojen tuhansien modernisoinnit per vaunu eikä käyttökuntoisia ällitällejä taida enää lojua missään myynnissä. Samalla joku sotaherra on päättänyt suuressa viisaudessaa antaa pohjoisen joukkojen käyttöön Leopardeja, kai niille panssaritekat kavereikisi kelpaisivat?
 
Toisaalta uudet panssaritekat ovat maksaneet jopa miljoonia kappale, Patrialta on tilattu Paseihin satojen tuhansien modernisoinnit per vaunu eikä käyttökuntoisia ällitällejä taida enää lojua missään myynnissä.
Niinkuin nuokin uutena, tosin puntina... ja parannukset paalle.

L-T on kokenut renesanssin, uudessa mallissa leveammat telat, budjettimallia oleva 1-miehen "auto"kanuunatorni yms. mutta nehan tehdaan vaarassa maassa, eli hyotyajoneuvojen tapaan niihin laitettaisiin varmaan johonkin piiloon GPS-chippi, liitopommia ohjaamaan:(

Mitas tehdaan; tallakin puolella massavanheneminen kolkuttelee ja pohojosen tst-osastoilla tuon sortin vehkeet olisivat erityiseen tarpeeseen. Kaiken mallisia BV-takseja voisi pitaa enemman kuosissa, jos nuo etelan metsaliikkuvat tst-osastot saisi hoidettua erikseen "kuntoon".
 
Venäjältä tai Kiinasta ei saa EU maa tällä hetkellä edes ostaa aseita. Eikä näemmä myöskään Pohjois-Koreasta, Irakista, Libyasta, Somaliasta tai Syyriasta. Iranista ostettaessa on rajoituksia, tosin ei sieltä kait käytännössä kukaan mitään muutenkaan ostaisi.
 
Ei muuta kun ostohousut jalkaan, taas saa hyvää tavaraa pilkkahintaan. Laihialaiset vaan tinkaamaan hintaa vielä alaspäin :)
 
Tuli vielä sellainenkin villi idea, että entäpä jos Super Hercules muokattaisiiin tutkavalvontalentokoneeksi? Israelilaisilla lienee valmiita paketteja, ja antennin virittely koneen päälle tuskin on mikään mahdottomuus. Otetaan kaikki kuusi, kaksi kuljetuskäyttöön ja neljä muunnetaan toimimaan tuollaisina sensorialustoina.

Vai menikö liian lennokkaaksi? Maasijoitteisia tutkiahan saisi samalla rahalla vinon pinon paljon pienemmillä käyttökustannuksilla.
 
Back
Top