Huhta
Greatest Leader
Internet loihe lausumahan, että 1,1 miljoonaa USD, mikä tuskin lienee paljoa hutiin. MD500 on kuitenkin jo ajat sitten kehitetty kopteri, jota on valmistettu viitisen tuhatta konetta, eli investoinnit on aikaa sitten kuoletettu. Toki myös MD500 vaatii ohjaajat ja huoltohenkilökuntaa, mutta kuten sanoin, ne tarvitaan joka tapauksessa, sillä koptereita tarvitaan jo koulutuksen takia. Lisäksi kevyen kopterin ylläpito on suht triviaali kuluerä (varsinkin kun puhutaan näin yleisestä koneesta, joka on yhä tuotannossa - varaosien saatavuus on varmasti hyvä), kun samaan aikaan ylläpidetään 20 NH90:n laivuetta. MD500:aa on tällä hetkellä 7 kopteria, eikä määrän vaikkapa kaksinkertaistaminen mitenkään mahdotonta lovea vuotuiseen budjettiin loisi. Huoltojärjestelmänkin kannalta on lähinnä järjestelykysymys, että ylläpidetäänkö 7 vai 14 kopteria.
Siksi pohdinkin ääneen, että miksi kevytkoptereiden käyttö on jäänyt Suomessa näinkin vähäiseksi. Sellaisia tehtäviä on paljon, missä kevytkin kopteri on paljon enemmän kuin ei kopteria lainkaan.
MD500:n kaltaiset enemmän tai vähemmän siviilimalliset kopterit ovat varmaan sellaista materiaalia, että sitä saa tarvittaessa maailmalta lisääkin? Ts. ei ehkä kannata ostaa 14 kopteria, jos 7 riittää rauhanajan toimintoihin.