mechanicus
Kenraali
Pitää kuitenkin muistaa, että tämän ketjun otsikon mukaisen kaluston ensisijainen suorituskyky on helikopterilentäjien alkeis- ja jatkokoulutus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näin syvässä rauhanajassa aika moni puolustusvoimien laite on vajaakäytöllä (onneksi). Tilanne on toinen, kun mietitään sotatilannetta ja kopteritarvetta silloin. Kopteriasiakkaita olisi huomattavasti enemmän tyrkyllä kuin pv:llä ja rajalla on koptereita. MD500:n korvaamisessa ollaan ilmeisesti hakemassa myös suorituskyvyn nostoa eli kevyttä kopukkaa, joka kuljettaa tarvittaessa partion-ryhmän verran porukkaa, johon saa kiinni erilaista sensoria ja miksei myös jotain ammuttavaa.NH90:ssä on se hyvä puoli, että ne ovat jo olemassa ja nykyisellään vajaakäytöllä. Nykyisillä lentotuntimäärillähän ei juuri vaihtomiehistöjä kouluteta, vaan kopteri jää parkkiin, kun miehistö menee nukkumaan.
Olen joskus maininnutkin, että olin muutama vuosi sitten harjoituksessa, jossa meidän SA-joukkoa tuettiin pari vuorokautta yhdellä NH90:llä. Minusta se vaikutti kokeilulta, jossa pv etsi/tunnisti hekojen käyttömahdollisuuksia. Pari vuorokautta oli tietenkin rajallinen aika, mutta tuolloin käytössä olleelle kopterille tuli lentotunteja varsin paljon. Käyttökohteita oli useita:En näe asiaa ihan tuolla tavalla. Meillähän on niitä isompiakin koptereita eikä edes ihan pientä määrää. Lasketaan kuljetuskapasiteetti sitten 14 tai 20 miehen mukaan, niin NH90-kalustolla voidaan joka tapauksessa liikuttaa useita satoja taistelijoita kertasiirtona. Ei tässä ole kyse siitä, ostetaanko viisi kappaletta AW119 vaiko nolla kappaletta NH90.
Mikä taas on sitten se porukka, jota koptereilla oikeasti liikuteltaisiin? Tuoko se mitään lisäarvoa, että konventionaaliseen taisteluun koulutettua, vuosia sitten kotiutunutta rivijääkäriä siirrellään helikopterilla, kun reserviläisiä on satoja tuhansia? Lisäarvo on parhaimmillaankin pieni.
Ammattilaiserikoisjoukkoja puolestaan on vain vähän, luultavasti muutamia satoja miehiä. Erikoisjoukkokoulutuksen saaneita reserviläisiä on vähän enemmän, mutta nähtävästi esim. kotiutuvien laskuvarjojääkärien määrä liikkuu vuositasolla n. 100 luokassa. Sukeltajat ovat marginaaliporukkaa (10-15 vuodessa tai jtn.) ja erikoisrajajääkäreitä koulutettaneen siitä välimaastosta. Paljonko kuljetuskapasiteettia oikeasti tarvitaan? Loppuuko NH90-laivastosta kapasiteetti? Epäilen.
Näin syvässä rauhanajassa aika moni puolustusvoimien laite on vajaakäytöllä (onneksi). Tilanne on toinen, kun mietitään sotatilannetta ja kopteritarvetta silloin. Kopteriasiakkaita olisi huomattavasti enemmän tyrkyllä kuin pv:llä ja rajalla on kopetereita. MD500:n korvaamisessa ollaan ilmeisesti hakemassa myös suorituskyvyn nostoa eli kevyttä kopukkaa, joka kuljettaa tarvittaessa partion-ryhmän verran porukkaa, johon saa kiinni erilaista sensoria ja miksei myös jotain ammuttavaa.
Olen joskus maininnutkin, että olin muutama vuosi sitten harjoituksessa, jossa meidän SA-joukkoa tuettiin pari vuorokautta yhdellä NH90:llä. Minusta se vaikutti kokeilulta, jossa pv etsi/tunnisti hekojen käyttömahdollisuuksia. Pari vuorokautta oli tietenkin rajallinen aika, mutta tuolloin käytössä olleelle kopterille tuli lentotunteja varsin paljon. Käyttökohteita oli useita:
- kriittisten henkilöryhmien siirrot (PSTO-partiot, TJ-partiot, yms.)
- "haavoittuneiden" evakuointi - kyseessä oli tietysti harjoitus, joten haavoittuneita ei onneksi tullut
- vihollisen erikoisjoukkojen metsästys (Tässä työssä NH90 sensoreineen ja miniguneineen oli erityisen näppärä)
- huollon tukilennot. Harjoituksessa oli järjestetty tilanteen kehittyminen sellaiseksi, että yksi yksikkö jäi erilleen / lähes saarrostuksiin eikä normaali huolto olisi ollut kaikkein helpointa. Tässä tapauksessa hekolla huolto onnistui näppärästi.
- Jo yksittäinen heko nosti toiminnan tehokkuutta ja tempoa merkittävästi!
Hekoilla on erittäin tärkeä rooli nykyajan ja lähitulevaisuuden taistelukentillä. Suomessa on tässäkin asiassa välttämättömyydestä tehty hyve. Kun koptereita ei ole ollut käytössä, niitä ei erikoisolosuhteissa tarvita! Samaan aikaan Venäjä hankkii 1000 uutta kopteria ja korpteritoiminnan laajuus vaikkapa Ruotsissa ja Norjassa on aivan eri tasolla kuin Suomessa.
Minusta on aivan selvää, että Suomessa(kin) tulee valmistautua jalkaväen osan ilmamekanisointiin. Joukkomäärät pienenevät väkisinkin ja on entistä tärkeämpää, että avainpaikkoihin voidaan toimittaa tarvittava joukko nopeasti. Joukko voi olla pieni, vaikka JTAC- tai ITO-partio, mutta toiminnan kannalta kriittinen. Tällainen joukko liikkuu helposti kevyellä kopukalla. Toisaalta voi olla tarve esimerkikisi ottaa haltuun maaston avainkohde, vaikka tärkeä tienristeys, esimerkiksi komppanian voimin. Tuolloin tarvitaan useamman kopterin operaatio ja tässä NH90 on omiaan.
Ydinjuttu kai onkin, että puolustusvoimat haluaisivat (ainakin mm. Sotilasaikakauslehden mukaan) monikäyttöisempää kykyä. MD500 on varmasti hyvä kopukka, mutta sen käyttö rajoittuu pelkästään koulutukseen. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.MD-500 kalusto on palvellut meillä maavoimien heko-pilottien koulukoneena yksinomaan. Lisäksi sillä on tehty maalilentoja sotaharjoituksissa tiettävästi, mutta mitään muuta sotilaallista käyttöä siellä ei ole ollut. Nyt kalusto päivitetään instrumenttien osalta NVG-kelpoiseksi ja tukemaan koulutusta moderneja NH-90 koneita silmälläpitäen.
MD-500 mustamaalaus on jännä juttu. En tiedä aletaanko tutkia korvaajan tai ylipäätään pienen heko kykyä toimia anti-terroritehtävissä tai erikoisjoukkojen tukena oikeasti. Ehkäpä tuo Eurocopterin ratkaisu on todennäköisin, mutta epäilen että meillä laajennettaisiin kevyen hekon roolia sotilaallisesti. Mahdollisia tehtäviä on niin vähän ja kalusto sekä lentotunnit kalliita.
Koko muutaman koneen resurssi menee koulutukseen.
MD-500 kalusto on palvellut meillä maavoimien heko-pilottien koulukoneena yksinomaan. Lisäksi sillä on tehty maalilentoja sotaharjoituksissa tiettävästi, mutta mitään muuta sotilaallista käyttöä siellä ei ole ollut. Nyt kalusto päivitetään instrumenttien osalta NVG-kelpoiseksi ja tukemaan koulutusta moderneja NH-90 koneita silmälläpitäen.
Totta, pintavalvontatutkan lavetiksi MD500 soveltuu varmastikin varsin hyvin!Tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi pintavalvontatutka oli MD500 jo ainakin 2000-luvun vaihteessa ja MD:t näkee lähes aina kun on isompia erikoisjoukkoharjoituksia toiminnassa NH90 kanssa.
Ydinjuttu kai onkin, että puolustusvoimat haluaisivat (ainakin mm. Sotilasaikakauslehden mukaan) monikäyttöisempää kykyä. MD500 on varmasti hyvä kopukka, mutta sen käyttö rajoittuu pelkästään koulutukseen. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.
Tätä on käsitelty täällä.. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.
Kyllähän ainakin Pv itse ilmoittaa noille kuuluvan myös lentotiedustelun. Ja tietysti yhteyslennot mikä nyt ei vaadi kalustolta enempää kuin koululennot.Mihin perustuu väite siitä, että MD500 olisi vain koulukone?
Tätä on käsitelty täällä.
Otin tuohon yhden kohdan .Tuolla selvityksessä enemmänkin tästä. Lopputulos tulee olemaan se, että joku yritys operoi valtion omistamia kopuja, joilla annetaan peruskoulutus, niin siviili kuin sotilas ja rajan lentäjille. Kneebadimiehet joutuu tyytymään landcruiseriin.
Katso liite: 45856
Katso liite: 45858
Nämä molemmat kuulostavat oikein järkeviltä asioilta. Koulutuksen yhdistämisessä olisi varmasti synergiaa saatavissa, Patria olisi (yksi) luonteva taho koulutuksen järjestäjäksi ja EC-135 olisi varsin luonteva kandidaatti MD500:n korvaajaksi. EC-135 tarjoaisi jo ryhmän kuljetusmahdollisuuden tai parin paaripotilaan evakuointikyvyn. Muun muassa US Army korvaa vanhoja Kiowoja UH-72 Lakotalla, joka on käytännössä kopterin vihreäksi maalattu versio.^ Villi veikkaus : Patria pilot training, Utti ja EC-135. Tukisi valtiollista ilmailutoimintaa niin FinnHemsissä kuin PV:lläkin.
Näinpä. Päivitysprojektiin liittyen maavoimat kertoo muuten seuraavaa.Kyllähän ainakin Pv itse ilmoittaa noille kuuluvan myös lentotiedustelun. Ja tietysti yhteyslennot mikä nyt ei vaadi kalustolta enempää kuin koululennot.
Suomessa sen rooli on ollut hyvin pitkälti tuollainen.Mihin perustuu väite siitä, että MD500 olisi vain koulukone?
Tulin näille lisää elinkaarta?Näinpä. Päivitysprojektiin liittyen maavoimat kertoo muuten seuraavaa.
”
MD500-helikopterin ohjaamopäivityksellä lisätään merkittävästi helikopterin operatiivista suorituskykyä. Päivityksen myötä kaikkien koneiden ohjaamot mahdollistavat pimeänäkölaitteilla lentämisen.
Lisäksi MD500-kaluston johtamiskyky päivitetään vastaamaan erikoisilmailun vaatimuksia. Koneisiin asennetut järjestelmät mahdollistavat salatun puheyhteyden sekä tietoliikenteen muiden koneiden sekä maajoukkojen välillä. Johtamisjärjestelmissä on otettu huomioon yhteensopivuus kaikkien puolustushaarojen sekä muiden viranomaisten kanssa. Ohjaamossa lennonvalvontamittarit on korvattu elektronisella monitoiminäytöllä, mikä helpottaa tulevaisuudessa ohjaajien koulutusta siirryttäessä NH90-kalustoon.
MD500-kevythelikoptereita käytetään Puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutuksessa, henkilökuljetuksessa ja erilaisissa taktisissa tehtävissä sekä muiden viranomaisten tukena etsintätehtävissä”