Hösseli kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Hölmönä ja tietämättömänä kysyn että olisiko nykypäivänä tolla BMP-1 vaunulla muuta taisteluteknistä arvoa kuin luotettava miehistön kuormajuhta (varsin ahdas semmoinen)? Kun vaunu on tietääkseni lähes puolivuosisataa vanha konstruktio ja 73 mm matalapainetykin sirpaleammuksella ei juuri tehoa ole kuin pehmeisiin maaleihin sekä runko kestää vain kevyet aseet ja sirpaleet, niin eipä tekisi mieleni pistää moiseen jalkaani kun tehtävänä on vastahyökkäys vihollisen mekanisoitua muodostelmaa vastaan.
Kuljetuskalustona ykkösbemarit olisivat olleet käyttökelpoisia vielä pitkään ilman juuri minkäänlaista lisäpanostusta. Jostain syystä meillä on katsottu, että pyörätraktorin peräkärry on parempi kulkuväline kuin panssarisuojattu tela-ajoneuvo.
Tykin tilallehan olisi voinut istuttaa vaikka NSV:n Reiskan verstaalla.
Tarkoitatko, että olisi hedelmällisempää keskustella traktorinperäkärryjen eri valmistajien tuottamien yksilöiden suoja-arvoista? Onko Tuhdissa parempi suoja-arvo kuin Vilskeellä vai pitäisikö olla normi, jonka mukaan velvoitettaisiin jokainen maan tonkkaöykkäri hankkimaan Pöttingerin perävaunu, koska sen laitojen ainevahvuus on jämäkin?
Sitäpaitsi kaikissa nykytraktoreissa on kattoluukku, siihen voisi asentaa vaikka jonkun pyssyn ja ampuja istuisi kuskin hartioilla pää ulkona luukusta. Millainen kuski pitäisi olla, että nykyressun aiheuttaman paineen kestäisi kuskin niskat? Painija tai judoka nyt ainakin.