Yleisön pyynnöstä siirretty Laivue2020 -ketjusta tähän Laivue1920-ketjuun...
Hävittäjien puuttuminen on muodostunut sodan jälkeen lähes mystiseksi unelmaksi...totuus on että kun 1920-luvun laivasto-ohjelmia laatiessa tajuttiin ettei kaikkeen ole rahaa, niin hävittäjät leikattiin niistä ensimmäisenä. Näin teki muuten myös puolustusrevisioni, eli se kuuluisa Hornborgin komitea. Miksi? Syynä oli taktilliset näkökulmat. Jos katsottiin lähtökohdaksi että vihollisen raskaiden alusten torjuntaan (eli risteilijät, ehkä taistelulaivatkin) piti pystyä ainakin jotenkin, niin hävittäjät eivät siihen yksinään pystyneet. Torpedohyökkäys hävittäjillä varmistettuja raskaita aluksia vastaan on lähinnä merellinen versio Kevyen prikaatin hyökkäyksestä. Todella vahvasti aseistetussa 1000 tonnin hävittäjässä voisi olla 10 torpedoputkea. Sama määrä saadaan viidellä moottoritorpedoveneellä, jotka maksavat murto-osan hävittäjän hinnasta. Hävittäjä on yksinkertaisesti kustannustehoton torpedoalus, ja tykistöllä se ei luonnollisesti pysty isompia aluksia torjumaan. Siksi katsottiin paremmaksi antaa prioriteetti panssarilaivoille, ja hankkia niille saattoaluksia (hävittäjiä tai mitä lieneekin) sitten myöhemmin.
Jos jälkiviisaudella mietitään mitä hävittäjillä olisi talvi- ja jatkosodassa saatu aikaan, niin tuskin sen enempää kuin panssarilaivoilla. Kuten sanoit, 20-luvun hävittäjissä ei ollut vielä yleistykistöä. Vasta sodan aikaan ne muodostuivat standardiksi. Niinpä niiden ilmatorjuntakyky olisi ollut heikko, eivätkä ne ainakaan siihen kuuluisaan Turun ilmatorjuntaan olisi lisänneet juuri mitään. Vaikka sellaiset hävittäjät mitä Ruotsi rakensi tuohon aikaan eivät olisi olleet sodissa kovinkaan hyödyllisiä. Lähinnä ne olisivat olleet hyviä nopeita miinanlaskijoita.
Omasta mielestäni 30-luvulla olisi pitänyt rakennuttaa samantapaisia aluksia kuin saksalaisten maineikkaat M-veneet. Vajaa 1000 tonnin uppouma, nopeus 18-20 solmua, 2-3 105mm yleistykkiä. Niitä olisi voinut käyttää niin miinanlaskuun kuin -raivaukseenkin, panssarilaivojen saattoaluksina, itsenäisinä tykkiveneinä, sukellusveneiden metsästäjinä...koneistoksi olisi riittänyt mäntähöyrykone joka olisi ollut halvempi hankkia ja käyttää kuin hävittäjien vaatimat turbiinit. Olen oikeastaan yllättynyt ettei Suomi hankkinut näitä aluksia Saksasta sodan aikana. Romania valmisti niitä itselleen neljä ja ainakin yksi näki vielä 2000-luvun.
Kun lähtökohtana on Ahvenanmaalle suuntautuvan Gangut-luokan taistelulaivojen tukeman operaation torjuminen Ahvenanmaalla - olet osin oikeassa. Kuitenkin, ilman saattoaluksia ps-laivojen käyttömahdollisuudet olivat rajatut tuossakin skenaariossa. Kompetentti laivasto - mitä NL:llä onneksi ei ollut - olisi toiminut agressiivisesti kevyillä yksiköillä lentokoneiden tiedustelutiedon avulla saariston suojissakin olleita panssarilaivoja vastaan - ehkä onnistuen, ehkä ei. Panssarilaivojen suojaamiseenhan oli käytössä lähinnä vain VMV:tä...
Ennen kaikkea, ps-laivat olivat puolustuksellinen ase joka ei tarjonnut mahdollisuuksia aloitteen ottoon, toisin kuin hävittäjät joita olisi voinut käyttää hyökkäykselliseen miinoitukseen sekä myös muihin tehtäviin, kuten meriliikenteen suojaamiseen, kevyiden yksiköiden torjumiseen ym. Toisin sanoen hävittäjät olisivat omalta osaltaan mahdollistaneet torjunnan aloittamisen Kronstadtin rediltä eteenpäin Ahvenanmaalla odottelun sijaan.
Vertailu mtv vs hävittäjä ei ole realistinen, sillä tuon ajan mtv:t olivat hyvän sään aluksia joiden operatiivinen liikkuvuus oli kehno. 12 tonnin uppouma, 450mm kevyttorpedot, 3000m teoreettisella kantamalla, Maxim-konekivääri, avovene, 60hv matkamoottori - vs. hävittäjäalus jolla oli raskaat torpedot, joka sään toimintakyky, torpedojen tulenjohtolaitteisto ym.
Niiden elinkaari oli myös lyhyt - realistisesti 10 vuotta - kun taas jo tuon ajan hävittäjäalukselle 20-30 vuotta oli realistinen arvio. Kuten muistetaan, 1920-luvun veneet olivat jo talvisodassa elinkaarensa lopussa fyysisestikin ja niiden toiminta talviolosuhteissa oli äärimmäisen haastavaa. Mtv:den operointi vaati myös - ilman hyvin suurta paikallista lukumäärää - saattoalusten, niin vihollisen vartioveneiden kuin myös hävittäjien, vartioalusten suojakerroksen läpi pääsemistä, eli käytännössä mtv:n operointikin toimi hyvin lähinnä yhteistyössä hävittäjäalusten kanssa. Myöhemmin sotavuosina saksalaisten S-veneillä oli tietyssä määrin kyky ampua itsensä läpi, liittoutuneet taas hyödynsivät moottoritykkiveneitä.
M-Bootit tms. olisivat toki olleet myös hyödyllisiä, mutta käyttökelpoisia vain puolustuksellisissa tehtävissä sekä kevyitä yksiköitä vastaan rajatuissa tilanissa, aivan kuten Ruotsinsalmi, Riilahti sekä Turunmaa ja Karjala.
Mitä tulee Ruotsin mallin hävittäjiin, mitä kutsuttiin yleensä lähinnä torpedoveneiksi, operoivat saksalaisten käsissä hyvinkin menestyksekkäästi Englannin kanaalissa. (Torpedoboot 35 -luokka oli sitten susi)
Hypoteettissa toteutuneessa historiankulussa hävittäjät / torpedoveneet olisivat olleet käyttökelpoisia meriliikenteen suojaamisessa ja hyökkäyksellisessä miinanlaskussa talvisodassa, jatkosodassa puolestaan hyökkäyksellisessä ja puolustuksellisessa miinanlaskussa, erinäisissä pienemmissä kahakoissa Venäjän torpedoveneitä ja vartioveneitä vastaan ja mahdollisesti jopa Viipurinlahden kahakassa 1944. Panssarilaivojen tehtävistä suorittamatta olisi jäänyt Turun ilmatorjunnan vahventaminen.
Jos ihan optimiratkaisua haetaan jälkiviisaudella, niin varmaan paras yhdistelmä olisi voinut olla kevyiden laivastovoimien kehittäminen, sukellusveneiden hankinta (mikä tehtiin) sekä liikkuvan, no, oikeastaan siirrettävän, rannikkotykistön kehittäminen.
Viimeksi muokattu: