Vonka
Supreme Leader
Aluksen koneisto- ja asejärjestelmät olivat aikansa huipputekniikkaa. Aluksen pääkoneena oli Rolls-Royce Olympus kaasuturbiini ja risteilykoneina kolme dieselkonetta. Aluksen molempia koneita voitiin käyttää yhtä aikaa ja näin saavuttaa huomattava matkanopeus. Rolls Royce antoi 16 000 hv / kiintolapapotkuri tunnelissa 24 000 hv.Palvelin varusmiesaikana Karjalalla ja muistelen että niissä tykistösyöksyissä nopeus jäi aina alle 30 solmun, yleensä jotain 28 paikkeilla.
Laivalla kyllä puhuttiin että koeajoissa olisi ajettu jopa yli 50 solmun nopeudella. Samoissa puheissa mainittiin että rauhan aikana turbiinikoneiston perässä oleva potkuri on sellainen ettei suuriin nopeuksiin päästä mutta sodan tullessa perään laitettaisiin sellainen härpäke että vauhtia löytyy???
37,5 solmua oli varmaan potkurin perusasetuksilla teoreettinen huippu.
2000 varusmiestä se koulutti.
Tämä (kansainväliseltä luokitukseltaan) korvetti oli varusteltu sekä pintamaalien että sukellusveneiden torjuntaan. Aikanaan se palveli niin vartio-, koulutus- kuin johtoaluksenakin. Se osallistui myös kansainvälisiin laivastovierailuihin, kuten täällä on sanottu.
Kun se pääsi tykkilaivueesta, se sijoitettiin ohjuslaivueen johtoalukseksi.
Forum Marinumiin vain katsomaan sitä kesällä.