Tämä oli kovin mielenkiintoista minusta. Mutta miten tuota on harjoiteltu, kun sukellusvenettä meillä ei ollut? Siis etäisyyden ja oikean syvyyden määrittämistä karkuun pyristelevään kohteeseen, siten että liikkuvasta aluksesta saadaan haluttu peitto maalin päälle oikeaan syvyyteen. Periaatteessa kiinteä äänilähde tiettyyn syvyyteen, sitä kohti sitten vaihtelevalla nopeudella ja ammukset päälle, tässä voisi käyttää kovia.
Kohteen seuraamista olisi voitu harjoitella ohikulkevilla neukkuveneillä, mutta en tiedä suhtautumista tähän.
Britit tarjosivat meille joskus 1960 paikkeilla simulaattoria tähän tarkoitukseen. Tietokoneita ei vielä ollut, joten laite oli sijoitettu kuorma-auton lavalle. Operaattori istui siellä umpinaisessa kopissa etsien kohteita. Harjoitusmaalina toimi sopivaa signaalia lähettävä oli toinen auto. Molemmat ajoneuvot cruisailivat isolla kentällä ja kun maali saatiin hollillie, laukaistiin harjoitusraketit. Ne teki taivaalla lyhyen ilmalennon ja laskeutuivat ihannetapauksessa maaliauton eteen sen nopeuden sekä "kulkusyvyyden" mukaan määräytyvän ennakon verran. Harmi, ettei tätä kiinnostavan tuntuista järjestelmää ilmeisesti meille ostettu.
Toinen mikä tuli mieleen, niin miten tykkiveneillä oli tarkoitus taistella? Pystyisikö joku tätä avaamaan?
Tykistösyöksyistä on puhuttu, ja epäilemättä tässä on käytetty suurinta mahdollista nopeutta, mutta tutkien aikakaudella pimeys tai huono sää ei ole suojannut.
Tullessaan esiin saariston tarjoaman tutkavälkkeen suojasta, niin neukkujen maihinnousulaivastoa suojaavat yksiköt olisivat aloittaneet vastatoimenpiteet; ohjusveneet laukaisseet lastinsa ym. Puhumattakaan väistöliikkeistä. Minkälainen tulenjohtojärjestelmä tykkiveneissä oli, kun ajateltiin saatavan osumat noille etäisyyksille 35-37 solmun nopeuksissa? 15 kilsassa puhutaan jostain 29 sekunnista, ennen kuin murkula on maalissa. Tässä ajassa käsittääkseni vihollisen alus kerkiää kyllä jonkin verran ajamaan mutkaa.
Mehän ruvettiin rakentamaan 1960-luvulla merellistä puolustuskykyä ensin yllätyshyökkäystä vastaan. Se olisi alkanut maihinnousulla, joka ei olisi ollut Normandian kaltainen, vaan laivat olisivat ajaneet suoraan satamaan. Sodanjulistukset eivät ole kuuluneet neukkujen eikä Venäjän doktriiniin, vaan hyökkäys olisi ollut Krimi-tyyppinen. Siten vihu ei olisi voinut käyttää suuria voimia, koska niiden kokoaminen olisi huomattu. Ensimmäinen puolustuslinja ovat laivat merellä rt:n ohella. Tykistötaistelu ei taas ollut muuttunut Bismarcin ja Hoodin ajoista: Turunmaa ampuu esim 2-3 ls sarjan ja odottaa sen jälkeen lentoajan verran, että saadaan havainnot. Sitten korjataan tulta ja kun se on tykkimiesten kielellä peittävä (osumia mol puolin maalia), voidaan aloittaa vaikutusammunta.
Kun suunnitellaan sotalaivan taistelujärjestelmää, kannattaisi valita laivatykki. Turunmaan monella suulla täälläkin kehuttu TAK 120 ei ole sellainen, vaan it-tykki. Se suunniteltiin 1950-luvulla tiputtamaan Tu-4 (neukkujen B-29 kopio) lauttoja 8.000 m korkeudesta. Paha kyllä pommikoneet kehittyivät nopeasti eikä kukaan proton valmistuttua halunnu enää ostaa järeää isolla rekalla liikuteltavaa it-tykkiä. Suomalaisille esiteltiin tätä asetta Ruotsissa v. 1960 yhdessä muiden naapurimaan tuotteiden kanssa. Ase kiinnosti, meidän kun piti pystyä laivamaalien tuhoamisen lisäksi rantapommituksiin eikä ollu varaa risteilijään. Ruotsista olisi kyllä sellaisenkin saanut; kaksikin edullisesti käytettynä.
Ilmatorjuntatykille on tärkeää suuri hetkellinen tulinopeus, siksi Boforsin 120 mm 80 ls/min edusti tykkikehityksen huippua. Laivatykille tästä ei ole oikeastaan paljon hyötyä, Boforsin aikaisemman m44 version 40 ls/min olisi riittäny mainiosti. Tämä johtuu siitä, että tykki kuumenee ammuttaessa. Siksi Turunmaat sai ampua tykillään ainoastaan 60 ls tunnissa, joka ei nyt paljoa ole. Laivalla kun on vain yksi tykki, on se max myös alusta kohti. kaksi Turunmaata ampuu rannalle tunnissa 120 ls kun taas 12 tykkinen 122 mm patteristo tuliannoksen eli 720 ls. Ja kun niitä Tu-4:ia ei enää ollut maaleiksi, olisi it-tykkinä 76 mm tai 57 mm ollut paljon tehokkaampi. Toinen it:stä periytynyt ominaisuus oli käsilataus, automaatti ainoastaan syötti lisää kuulia rk:n tapaan, kunnes lipas oli tyhjä. Ilmatorjuntatykiksi alumperin rakennetulle TAK L46:lle ei myöskään ole laivojen tuhoamisessa välttämättömiä ns. puolipanssarikranaatteja, jotka räjähtävät viiveellä aluksen uumenissa.
Pääesikunnassa oli palaveri 5.2.1964, jossa (ptk mukaan) Boforsin edustaja huijasi meikäläisiä kertomalla, että heillä on meille sopivia aseita kaksikin mallia: 120 mm L46 ja L50. L46 automaattitorni oli protona it-aseena mutta laivatykkinä Boforsin mukaan käytössä ”mm. Östergötland-luokan hävittäjissä.” Paskan marjat, näissä 2.600 tn aluksissa oli vanhemmat m44 tykit, joiden tulinopeus 40 ls/min. Pidempikantamainen L50 täysautomaattitorni oli myös Boforsin suunnittelupöydällä. Siinä olisi ollut 300 kpl ammustila kannen alla ja kranaatit nousivat hissillä tykille. Torni painoi kuitenkin yli 60 tn, joten ei voitu Turunmaahan valita. Svedut lupasivat toimittaa laivoja tuhoavien puolipanssarikranaattien sijaan ”panssarisirpalekranaatteja”, joista ei varmaan kaupanteon jälkeen enää kuultu mitään.
Keskeneräistä ei kannata ostaa, on vanha hyvä periaate. Kaupat L46 ”valmiista” tornitykistä syntyivät; valtioneuvosto teki tilauksen joulukuussa 1964. Suomalaiset eivät epäilleet edes pitkää 4 v toimitusaikaa (puolet kului todellisuudessa tykin suunnitteluun) eikä sitä, että minimitilaus oli vähintään 4 kpl. Samoihin aikoihin talvella 1965 suunniteltiin rt:lle automaattista tornitykkiä. Boforsin 105 mm TAK oli kuitenkin rannikkotykkimiesten mielestä tehokkaampi laivoja vastaan!
Aikaisemmassa viestissä olen postannut "Merivoimmienme pahimmat it-puutteet" raportin.
https://maanpuolustus.net/threads/merisodan-historiasta.5621/post-1384050 Se on vuodelta 1971 eli 2 v Turunmaiden käyttöönotosta. Raportissa todetaan aluksesta puuttuvan valvontatutkan, joten se kykeni havaitsemaan vihun suunnilleen yhtä kaukaa kun antiikkinen Matti Kurki; Riga-saattajat olivat Turunmaahan nähden ihan ylivoimaisia vm 1950 kopioituine II MS tekniikoineen. Tähän vaikutti osaltaan Turunmaan ainoastaan 8 m antennikorkeus. Tälläkin forumilla hehkutettu taistelujärjestelmä olikin tarkoitettu veneluokan aluksiin, eihän Turunmaa kauempaa sivulta katsottuna edes muistuta sota-alusta
Jos jostain ylimaallisesta syystä Karjala ja Turunmaa olisivat selvinneet ehjänä takaisin, niin miten tukeutumispaikkojen ilmapuolustus ennen ohjusaikaa? Siinä olisi ollut Suhoi poikineen etsimässä maaleja, ja helikopterit olisivat voineet tiedustella ne esiin naamioinnista huolimatta. Olisihan siellä tietysti veivi-Boforssia ollut vastassa...
Erillinen suojasavutusosasto?
Ilmapuolustus nähtiin ongelmaksi myös rt:ssä, jossa tornitykkipatterin puolustukseksi kaipailtiin automaattipatteria. Ehkä ei kannata liikaa muistella II MS tehokkaita meri-ilmavoimia; siis jenkkejä tai vaikka Nioben upttamista...
Lv2020 on tarjonnu sitä pitkään seuranneilla sotalaivan rakennuksen "sivuaineopinnot" joita on voinut syventää täällä MpNetissä. Yksi oppi on rakennettavien alusten koko, jossa tulee olla tilaa nykyisille järjestelmille, hyvä vaurionkestävyys sekä varautua tuleviin MLU-tarpeisiin. Toinen keskeinen oppi oli kustannusten kasvu, eli miljardilla ei purkkeja saatu, vaan lopullinen lasku on jotain 1,5-2 miljardin välillä. Turunmaat meni viimeistään pilalle, kun niiden koko säästösyistä puolitettiiin 600 tonniin. 1150 tonnin saaristofregatit olis kantanu saman aseistuksen ja jääny laajennusvaraakin. Puolustusteollisuuden Teija Tiilikaisen sanoin: "Jos ei ole rahaa kunnollisiin aluksiin, niin kannattaako niitä silloin tehdä lainkaan."
Olen nyt osoittanut Puolustusvoimien omien asiakirjojen avulla, ettei keisarilla ole vaatteita. Eli selväkielellä: Turunmaat olivat tarkoitukseensa huonosti sopivia sotalaivoja, jotka viivästyttivät Merivoimiemme kehitystä mm. siten, että taisimme olla viimeinen ohjuksiin siirtynyt länsilaivasto. Alkuperäinen 1150 tn saaristofregatti olisi saattanut olla toimivakin konsepti, mutta laivan koon puolittaminen tuhosi tämän ajatuksen. Tuntematomien vaiheiden, mahdollisen poliittisen ohjauksen, jälkeen valittu taistelujärjestelmä, jossa ei olut valvontatutkaa lainkaan, sitten varmisti lopputuloksen.
On ihan turhaa puhetta, että Turunmaa-lk olisi jotenkin ylispeksattu
Tämä oli forumin järjestyksessä kolmas Turunmaa-meritaistelu. Edellinen päättyi vasta-argumenttien loppumiseen kuten tämäkin. Esitän vielä julkisen haasteen forumilla ansioituneelle laivatekniikan tuntijalle: Kenties jotain on jäänyt huomaamatta, ammattimies varmaankin osaisi täydentää tarpeen vaatiessa. Tähän astihan kommenttisi ovat lähinnä vähätelleet muita keskustelijoita; kenties kovaa faktaakin olisi vielä jossain kirjahyllyn kätköissä.
Ja jos ei, niin voinemme todeta: Osui ja upposi!