Merisodan historiasta

Asiaa en tunne tai ymmärrä joten tukeudun yksittäiseen kirjallisuuslähteeseen kotikirjaston rajallisesta valikoimasta:

Insinöörikomentaja Eero Sairanen kirjassa "Mikroaalloilla laivastossa". (sivu 147)

"Järjestelmän ilmastoidussa ja paineistetussa antennipallossa sijaitsi vakautettu antennipilari sisältäen tulenjohtotutkan monopulssi- ja valvonta-antennit."

img114-044-01.jpg


Tämä tieto/käsitys oli itsellänikin.
 
Tämä tieto/käsitys oli itsellänikin.
Toisaalla samaisessa kirjassa on tykkiveneen tutkien mittausetäisyydeksi ilmoitettu erittäin vaatimaton 30km. Ei tuota oikein voi perinteisessä merkityksessä ilmavalvontatutkaksi sanoa.

Verrokkina saattajien valvontatutkan 75mpk/140km ja tulenjohtotutkan 24mpk/40km.

Samalla tietysti ymmärrämme että taulukoidut etäisyydet ovat tutkien kohdalla vain osa totuutta.
 
Tämä tieto/käsitys oli itsellänikin.

Ehkä dokumenteissä on esitetty asia vähän epätarkasti? Kaksi eri antennia samassa mastossa ei ole sinänsä erikoinen järjestely (tunnetuin esimerkki NL:n isojen laivojen "Top Pair"). 30km mittausetäisyys on toki vaatimaton, etenkin sitten kun lentokoneet alkoi käyttämään ohjuksia.
Saattajissa oli isompi tutka, joka edusti Neukkulaivaston uusinta teknologiaa silloin, ja tietenkin korkeampi masto.
 
Esittämäsi tiedot Turunmaa lkan taistelunjohtojärjestelmästä olivat minulle osittain uutta. Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä, että Signaalin WM22-järjestelmässä olisivat olleet sekä valvonta- että tulenjohtotutka (se kananmunan mallinen radomi = kaksi tutkaa päällekkäin). Em järjestelmä oli periaatteessa sama kuin mitä Ruotsi käytti omassa Spica I luokassaan.
Toisaalla samaisessa kirjassa on tykkiveneen tutkien mittausetäisyydeksi ilmoitettu erittäin vaatimaton 30km. Ei tuota oikein voi perinteisessä merkityksessä ilmavalvontatutkaksi sanoa.
Verrokkina saattajien valvontatutkan 75mpk/140km ja tulenjohtotutkan 24mpk/40km.
Samalla tietysti ymmärrämme että taulukoidut etäisyydet ovat tutkien kohdalla vain osa totuutta.
No ei ollut "epätarkkuutta" virkavastuulla laadituissa asiakirjoissa! HSA n järjestelmän toimintaperiaate selviää paremmin Janesin asejärjestelmäkirjasta v: lta 1978. Valvonta- ja tulenjohtotutka oli yhdistetty, joka tarkoitti että maalin löydyttyä sähköteho ohjattiin tulenjohtotutkalle. Tämä tj-tutkan ja minikokoisen valvontatutkan kombo oli tarkoitettu pienille veneille, kuten Ruotsin Spicat olivat, uppouma 235 tn. Isommille aluksille tarjottiin asennusta, jossa järjestelmä sai dataa erilliseltä valvontatutkalta. Meille kuitenkin hankittiin pienempi "veneluokan" järjestelmä, arkistoasiakirjoista ei selviä miksi. Samoin jäi hankkimatta saaristossa välttämätön liikkuvan maalin ilmaisin, jota olisi tarvittu maalin erottamiseen saarien seasta. Miksi; oma arvaus on että kumpaakaan ei riittänyt rahat.

IMG_0045 – kopio.JPGNäyttökuva 2023-12-24 233254.png

Tutkan mittausetäisyys riippuu reippaasti yksinkertaistaen tutkan tehosta sekä antennin koosta. Turunmaan kombossa minikokoisen valvontatutkan teho oli 200 kW kilpailijan Thomsonin yltäessä 1 MW iin, jota ei tarvinut jakaa tj-tutkan kanssa jälkimmäisen alkaessa seurata maalia. Lisäksi vaikuttaa antennikorkeus sekä maalin lentokorkeus ja tutkakelit. Ilmoitetut luvut ovat max etäisyyksiä, usein kerrotaan kaksi arvoa. Turunmaan ollessa tuliterä v. 1971 kirjattiin valvontatutkan puute raporttiin, jossa luetettiin Merivoimin ilmatorjunnan puutteita seuraavin sanoin:

Uusimaa-luokka: Melko tehokas 10 cm [aallonpituudella] valvontatutka. Käytännön mittausetäisyydet taistelukoneisiin ovat 40-60 km, mitä on pidettävä hyvänä
KL Matti Kurki: Malliltaan vanhentunut mutta kohtalaisen tehokas valvontatutka. Mittausetäisyydet ovat vastaavasti 25-35 km
Turunmaa-luokka: Uudenaikainen digitaalinen yhdistetty valvonta- ja maalinosoitustutka. Mittausetäisyydet n 20-30 km

Uusimmasta, tehokkaimmasta tykistöaluksestamme puuttuu siis varsinainen valvontatutka. Yhdessäkään laivaston valvontatutkassa ei ole MTI-näyttöä (liikkuvan maalin ilmaisin), joka heikentää ratkaisevasti niiden käyttöarvoa saaristossa.


Suomellahan oli tämän aikakauden länsialus, Matti Kurki. Yleisesti ottaen laivasto kai piti Rigoja selvästi modernimpana. Brittifregattiin ei oltu erityisen tyytyväisiä ja siitä hankkiuduttiin eroon heti kun kehdattiin.

Näin siis Merivoimien raportti, joka laadittiin ennenkuin Turunmaat oli edes ehtiny operatiivisesti käyttövalmiiksi. Lainauksen lihavoidut kohdat oli raportissa alleviivattu. Selvennykseksi vielä laskutoimitus: Havaintoetäisyys 25 km tarkoittaa, että 300 m/s lähestyvää maalia pitäisi tulittaa runsaan minuutin päästä sen havaitsemisesta, 600 m/s nopeudella taas reilu 30 sek. Jokainen ymmärtää, ettei tämä onnistu vaikka laivan aseet olisi miehitetyttyinä.

Mites tällainen on ylipäänsä mahdollista? II MS tekniikkaa edustava brittifregatti (josta tosiaan "hankkiuduttiin pian eroon") hakkaa uudenaikaiseksi ja tehokkaksi julkisuudessa ylistetyn uusimman sota-aluksemme keskeisessä ja tärkeässä suorituskyvyssä. Ei sen pitäisikään olla mahdollista, sillä merivoimien asettamissa suorituskykyvaatimuksissa oli valvontatutkalta vaadittavaksi havaintoetäisyydeksi asetettu 50 km. Vaatimukset alla ympyröitynä ylimmässä kuvassa. Lisäksi lainaus pitkästä vertailuasiakirjasta, josta ympyröin PEsähtötekn-os suositteleman Thomsonin ja tuntemattomien vaiheiden jälkeen valitun HSA n, jotta vertailu on helpompaa. Melko selvää tekstiä, eikö totta? Hinta sekä kotimaisuusaaste olivat asiakirjojen mukaan samat. Merivoimien komentaja Jouko Pirhonen piti kaikesta huolimatta molempia järjestelmiä sopivina laivastomme käyttöön sekä teknisesti samanarvoisina!

IMG_5096 – kopio.JPG

IMG_5104 – kopio.JPGIMG_5105 – kopio.jpeg

Miksi vasta MpNet taas "kertoo asioista, joista muut vaikenevat", on myös vaikea ymmärtää. Keväällä julkaistiin tuore gradu (Haataja 2023 MPKK ss. 65-72 ja 89-93), jonka laatija oli lukenut samat lähteet, joita edellä siteerasin. Mutta ei tästä gradusta löydy mitään mainintaa puuttuvasta valvontatutkasta tai olemattomista havaintoetäisyyksistä. Kirjoittaja vain kiertelee asiaa ja puhuu "havaintoetäisyyksistä Starfigteriin." Hänellä oli vielä edelleen salattuihin lähteisiin tutkimuslupa, joita aikaisemmin ei gradun tekijöille ole myönnetty. Lähdeapparaatti on myös laadittu huolimattomasti, sillä keskeisiä lähteitä ei löydy tutkijan ilmoittamista arkistoyksiköistä, miksi? Juuso Säämäsen väikkäri ulottui ajallisesti 1980-luvulle, mutta hän varmuuden vuoksi skippasi koko Turunmaat, kuten olen täällä jo kertonut.

Jätämme omaan arvoonsa forumin "asejärjestelmäasiantuntijan" tykkiluettelon; eikö voi vaikka tehdä omaa lankaa jos maailman monet eri laivatykkimallit kiinnostaa. Sen verran voi sanoa, että tykki optimoidaan tärkeimpään tehtävään: Lähtönopeus ei it-tykeissä olekaan niin merkittävä ominaisuus kun pintatorjunnassa. Jokainen osaa kuvitella, mitä tarkoittaa jos ilma-alivoimaisena tarvisi lyhyen kantaman johdosta yrittää päästä 10 km lähemmäksi tulenkäyttöaluetta. Enää ei voi kysyä Viipurinlahdelle kesäkuussa 1944 pyrkineiden tykkiveneiden miehistöiltä. Jos kaikki ei muista, tämä urhoollinen yritys päättyi ilmahyökkäyksiin jo menomatkalla. Alukset selvisivät sentään vaurioituneina takaisin. Brittitykkien ominaisuudet johtuivat myös ruudeista, jotka heillä oli ihan omia. Kaksi agentiksi pestautunutta evp-upseeria nimittäin pölli Nobelin keksinnön, savuttoman ruudin, heti tuoreeltaan, kuten joskus oon täällä kertonut.

Lopuksi vielä väärien tietojen oikaisu:
Aika moni laivasto haksahti ´kelvottomaan´taistelujärjestelmään, joten olimme hyvässä seurassa

Kuten edellä tuli ilmi, oli HSA taistelunjohtojärjestelmiä monia versioita ja edellä varmaan tuli selväksi, mitä kelvottomalla tarkoitin. Kertomasi Kanadan laivaston Iroquis-hävittäjien "sama" HSA-järjestelmä oli asiantuntemattomuudestasi johtunut väärinymmärrys tai tahallinen harhautus: 4200 tn hävittäjä ei käytä 20-30 km kantavaa valvontatutkaa, jonka antenni on lätkämaalivahdin mailan kokoinen. Valokuvissa näkyy kaksikin isoa antennia. HSA n taistelujärjestelmän kanukit valitsivat sen hyvien suto-ominaisuuksien vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Teesi on siis, että Turunmaa oli valmistuessaan aseistukseltaan ja myös tutkalaitteistoiltaan vanhentunut.

Jokainen osaa kuvitella, mitä tarkoittaa jos ilma-alivoimaisena tarvisi lyhyen kantaman johdosta yrittää 10 km lähemmäksi tulenkäyttöaluetta. Enää ei voi kysyä Viipurinlahdelle kesäkuussa 1944 pyrkineiden tykkiveneiden miehistöiltä.

Yhden kirjoituksen verisine kuvineen voi lukea Kansa taisteli -lehden numerosta 7/1983. Löytyy verkosta.
 
Teesi on siis, että Turunmaa oli valmistuessaan aseistukseltaan ja myös tutkalaitteistoiltaan vanhentunut.
Ihan hyvä tutka se kai olisi ollut 230 tonnin alukseen. Ehkä Turunmaan suunnittelu sössittiin eikä siihenkään mahtunut isompaa valvontatutkaa. Tai se perinteinen eli rahat loppuivat. Tai jotain muuta.
 
. Tai se perinteinen eli rahat loppuivat.
Tämä voisi olla. Tietenkin on mahdollista, että jopa vara-amiraalin tuliterin kompetenssi oli jäänyt osittain 1940-luvun moottoritorpedoveneisiin ja hämäävän tehokkaisiin hyökkäyksiin.

En tiedä tykeistä enempää kuin sika tinalusikasta, mutta 25 vuotta olen saanut maanpuolustuskentällä aika ajoin touhuta muissa koulutusasioissa laivahousujen kanssa, ja se on ollut aina yhtä mielenkiintoista. Joku kulttuuriero on. Välillä kaikki on oikein hyvin, ja välillä aivan tuskastuttavaa säätämistä ja yliherkkiä tunteita.

Ehkä tästä en minä kuitenkaan jatka yhtään enempää.
 
Epäilen vaikenemisen syyksi oman pesän likaamisen aiheuttamaa urahäiriötä...

"Vaikeneminen" lienee kirjoittajan omia johtopäätöksiä ;) huonoiksi todetut hankinnat on yleensä poistettu hyvissä ajoin, joskus erilaisten kiertoilmauksien saattelemana "kaluston elinkaaren jatkaminen ei ollut enää kustannustehokasta", "muuttuneet operatiiviset vaatimukset" y.m.s. Tykkiveneet palveli yli 30 vuotta, pitkä aika tuon kokoluokan ja aikakauden laivoille.
 
Teesi on siis, että Turunmaa oli valmistuessaan aseistukseltaan ja myös tutkalaitteistoiltaan vanhentunut.
Turunmaa-tarina jatkui kulisseissa sillä aikaa, kun aluksia rakennettiin telakalla. Israelin hävittäjä Eilatin upottaminen Styx-ohjuksilla v. 1967 oli merisodan nykykielellä game-changer, joka teki tykit vanhanaikaisiksi pintataistelussa. Tästä huolimatta halusi laivastomme vielä 1969 kaksi Turunmaata lisää. Tämä muistuttaa 1930-luvun kolmannen panssarilaivan hankintayritystä, joka tosin pysähtyi jo Mannerheimin johtamaan puolustusneuvostoon. Silloin menivät mukana tärkeät saattoraivaajatkin. Jo valmistuessaan vanhanaikaisten Turunmaa-tykkiveneiden lisähankinnalle oli ehkä tärkein syy tyhjän panttina lojuneet kaksi ylimääräistä Boforsin kallista tykkiä. Niitä oli jouduttu tilaamaan 4 kpl, muuten Bofors ei olisi ruvennut koko yhteiseen kehitysprojektiin.

Ohjuksillekin olivat silloiset merimiehemme vihdoin lämmenneet, sillä samaan hankintaohjelmaan oli kirjattu kahden Turunmaan lisäksi 4 kpl ohjusveneitä. Kotimainen vaihtoehto oli pitkäaikaisen tavan mukaan laskettu hinnaltaan edullisemmaksi. Tälle ei löytynyt mitään perusteita, joten laskelman oikeellisuuteen ei voi ottaa kantaa. Neukut kuitenkin sitä ihmetteli ja kommentoivat asiakirjojen mukaan: "Meillä on ohjusvene valmiina, miksi teidän pitäisi nähdä vaivaa ja rakentaa oma?" Kuten tiedämme, hanke konkretisoitui lopulta 4 n Osa eli meillä Tuima-luokan veneen hankintaan.

Ohessa kuva 1 kustannuslaskelmat toteutumattomasta Turunmaa-lisähankinnasta sekä kuva 2 ohjusveneiden vertailuhinnat:

IMG_9272 – kopio.JPG

IMG_9273 – kopio.JPG

Epäilen vaikenemisen syyksi oman pesän likaamisen aiheuttamaa urahäiriötä...
Tässä epäilyssä on ainakin sen verran perää, että sotakouluissa on turvallisinta laatia lopputyön johtopäätökset vastaamaan sitä, mitä koulussa on opetettu. MPKK n opettama virallinen sotahistoria tuskin poikkeaa siitä kiiltokuvasta, jonka Merivoimat on antanut julkisuuteen. Opettaja lopputyön arvostelee ja koulun arvosanat vaikuttaa urakehitykseen. Kunnolista historiaahan merivoimista tai sen aluksista ei ole vielä ehditty julkaista. Esimerkiksi viimeksi ilmestynyt 100 v juhlateos on pitkästä ja monessa ansioituneesta kirjoittajajoukosta huolimatta epähistoriallinen mainosjulkaisu. Turunmaa-luokasta löytyy kirjasta yksi lause:

"Merivoimat siirtyi digitaalitekniikan aikakaudelle tykkiveneiden Turunmaa ja Karjala myötä. Kotimaassa suunnitellut ja rakennetut nopeat alukset olivat valmistuessaan vuonna 1968 niin rakenteeltaan, koneistoltaan kuin ammunnanhallinta- ja asejärjestelmiltään maailman huippuluokkaa. Tykkiveneet oli varusteltu pinta- ja sukellusveneentorjuntaan. Aluksilla oli myös vahva ilmatorjunta-aseistus. "

"Maailman huippuluokkaa" ollut ase- ja ammunnanhallintajärjestelmä oli todellisuudessa ruotsalaisille käsiin jäänyt pari vuosikymmentä aikaisemmin vanhentunut ilmatorjuntatykki. Tässä jälkimmäisessa tehtävässä tykki olikin "vahva" mutta purkeista löytyi myös kelvottomat Hispano-Suizan it-tykit. Nämä olivat niin vikaherkkiä ja vaikeita käyttää, ettei tälle aseelle koulutettu varusmiehiä kun ammusmiehksi.

Saaristotaistelujen (lähinnä tärkeällä Ahvenanmaalla) tukeminen oli yksi Turunmaan päätehtävistä, mutta kunnollisia maa-ammuntamenetelmiä ei ollut. Tämä tykkimiesten kapulakieli tarkoittaa, miten laivan tuli saadaan osumaan maakohteesen. Tehtävä on nyt GPS- ja tietokoneaikana helppo, mutta 50 v sitten miltei mahdoton metsien peittämillä saarilla. Merikortit ja peruskartat olivat eri projektiossa (Mercator- ja Gauss-Krüger), joten niitä ei laivalla saada 1960- ja 70-luvun tekniikalla mitenkään samaan koordinatistoon ampuma-arvojen laskemiseksi.

Tulenjohtojärjestelmissä käytettiin ns. apumaalia, johon ensin määritettiin tutkalla jatkuvat suunta- ja matkatiedot, jotka koko ajan muuttuivat laivan liikkuessa. Tästä apumaalista käsin määritettiin laivalla taistelutasoa käyttäen suunta ja matka varsinaiseen maaliin. Nämä arvot olivat muuttumattomia ja laivan ammunnanhallinta osasi laskea tämän perusteella jatkuvasti ampuma-arvoja. Apumaalin tuli kuitenkin sijaita likipitäen varsinaisen maalin ja laivan väisellä linjalla, koska muuten tulern korjaaminen meni mahdottomaksi. Ongelmana oli, ettei rannoilla ollut sopivia tutkassa erottuvia karttapisteitä apumaaleiksi. Sama maa-ammuntametodien puute oli myös saksalaisilla syksyllä 1944, kun piti laivojen raskaalla tykistöllä tukea maataisteluja Baltiassa. No Problem...anteeksi, keine Probleme! Saksalaiset kehittivät pikavauhtia kirkontorneihin perustuvan maa-ammunta menetelmän. Ahvenanmaalla ei kuitenkaan näitä kirkontorneja ollut. Jos päästiin tarpeeksi lähelle, voitiin laivatykistöllä siis ampua lähinnä vihollisen miehittämiä saaria ja maihinnousurantoja, mutta ei siten lähelle omia joukkoja. Ei siis kyetty suoraan tukemaan jalkaväen taistelua, vaan ainoastaan nykykielellä operatiiviseen tulenkäyttöön. Tästä mielestäni varsin isosta ongelmasta ei kuitenkaan näy pohdintoja arkistoissa. Olisiko tämä maa-ammuntatehtävä ajateltu ainoastaan argumentiksi alusten rahoittamiseksi ja unohdettu sen jälkeen kokonaan?

huonoiksi todetut hankinnat on yleensä poistettu hyvissä ajoin, joskus erilaisten kiertoilmauksien saattelemana "kaluston elinkaaren jatkaminen ei ollut enää kustannustehokasta", "muuttuneet operatiiviset vaatimukset" y.m.s. Tykkiveneet palveli yli 30 vuotta, pitkä aika tuon kokoluokan ja aikakauden laivoille.
Näin kävi esim Gnat-kevythävittäjälle mutta täälläkin laajasti käsitelty 55 S 55 oli käytössä kokonaista 40 v. Siksi tulisi olla huolellinen, kun vähiä varojamme käytetään uudishankintoihin. Ikäloppu brittifregatti ei käynyt laivaston lippulaivaksi eikä neukkusaattajatkaan. Siksiköhän Turunmaat haluttiin rakenteille hinnalla millä hyvänsä; tässä tapauksessa hintana olivat aluksen ominaisuudet ja käyttökelpoisuus tehtäviinsä? Sitten kävi kuten sadussa kissa hiiren räätälinä. Ei tullut takkia eikä kaiketi liivejäkään.
Suomen PV:n hankkeissa usein tätä ennen on ollut: kun on lähdetty takkia tekemään, on saatu liivit.
Tämä jäsen @Analysti n kommetti ei liity Turunmaa luokkaan. Osallistuit näkyvästi aikaisempiin Turunmaa-meritaisteluihin. Nyt olisi kovaa faktaa laivaston omien asiakirjojen muodossa eikä tarvitse tyytyä meidän maavoimien miesten (joskaan ei "puuperäläisten", mitä sillä sitten tarkoititkaan) mielipiteisiin. Vastaväitteet ovat loppuneet, ne olisivat tarpeen keskustelun jatkamiseksi. Vaitiolo taas tulkitaan usein myöntymisen merkiksi.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ollut "epätarkkuutta" virkavastuulla laadituissa asiakirjoissa! HSA n järjestelmän toimintaperiaate selviää paremmin Janesin asejärjestelmäkirjasta v: lta 1978. Valvonta- ja tulenjohtotutka oli yhdistetty, joka tarkoitti että maalin löydyttyä sähköteho ohjattiin tulenjohtotutkalle. Tämä tj-tutkan ja minikokoisen valvontatutkan kombo oli tarkoitettu pienille veneille, kuten Ruotsin Spicat olivat, uppouma 235 tn. Isommille aluksille tarjottiin asennusta, jossa järjestelmä sai dataa erilliseltä valvontatutkalta. Meille kuitenkin hankittiin pienempi "veneluokan" järjestelmä, arkistoasiakirjoista ei selviä miksi. Samoin jäi hankkimatta saaristossa välttämätön liikkuvan maalin ilmaisin, jota olisi tarvittu maalin erottamiseen saarien seasta. Miksi; oma arvaus on että kumpaakaan ei riittänyt rahat.

No sehän on vallan hyvä syy: nykyään tällaista menettelyä, jota ennen vanhaan rahapulaksi väitettiin, kutsutaan "Design to cost" -periaatteeksi 🙂 Haatajan yhteenveto viittaisi siihen että epävarmuus- ja kustannustekijät vaikuttivat Signaalin järjestelmän hyväksymiseen. Siinä myös mainitaan ettei Thomsonin järjestelmää oltu koskaan varsinaisesti tehty, vaikka toimittajaa pidettiinkin luotettavana.

Uusimaa-luokka: Melko tehokas 10 cm [aallonpituudella] valvontatutka. Käytännön mittausetäisyydet taistelukoneisiin ovat 40-60 km, mitä on pidettävä hyvänä
KL Matti Kurki: Malliltaan vanhentunut mutta kohtalaisen tehokas valvontatutka. Mittausetäisyydet ovat vastaavasti 25-35 km
Turunmaa-luokka: Uudenaikainen digitaalinen yhdistetty valvonta- ja maalinosoitustutka. Mittausetäisyydet n 20-30 km

Uusimmasta, tehokkaimmasta tykistöaluksestamme puuttuu siis varsinainen valvontatutka. Yhdessäkään laivaston valvontatutkassa ei ole MTI-näyttöä (liikkuvan maalin ilmaisin), joka heikentää ratkaisevasti niiden käyttöarvoa saaristossa.

Kokonaisuutena tykkiveneiden it-kyky arvioitiin tuossa raportissa kuitenkin hyväksi, valikoiva siteeraaminen tuo mieleen sanonnan vanhasta vihtahoususta pyhää kirjaa lukemassa...
Kanukkilehden mukaan MTIn tarina oli semmoinen, että Signaal lupasi kehittää sellaisen kunhan saa kynnysmäärän tilauksia: kanukit sopivat maksavansa kehittelykustannukset saman tien, ja Signaal maksaisi ne heille takaisin sitten kun saisivat maailmalta riittävän määrän lisätilauksia: näin kävikin. Luulisi että meille tuo ominaisuus olisi peruskorjauksessa sitten lisätty, mutta en tietenkään tiedä.

Näin siis Merivoimien raportti, joka laadittiin ennenkuin Turunmaat oli edes ehtiny operatiivisesti käyttövalmiiksi. Lainauksen lihavoidut kohdat oli raportissa alleviivattu. Selvennykseksi vielä laskutoimitus: Havaintoetäisyys 25 km tarkoittaa, että 300 m/s lähestyvää maalia pitäisi tulittaa runsaan minuutin päästä sen havaitsemisesta, 600 m/s nopeudella taas reilu 30 sek. Jokainen ymmärtää, ettei tämä onnistu vaikka laivan aseet olisi miehitetyttyinä.

Ei varmaan olisi onnistunut, jo siitäkin syystä ettei 600m/s (Mach 1.7) ilmamaalia olisi missään ollutkaan. Rynnäkkökoneiden hyökkäysnopeus olisi ollut lähempänä 200m/s kuin 600, ylisoonisia ohjuksiakaan tuskin olisi Itämerellä tarvinnut murehtia ennen 80-luvun loppupuolta - ja turha niitä silloinkaan olisi ollut murehtia, koska hyvin harva alusit-järjestelmä missään olisi niistä selvinnyt. Ohjuksia vastaan suomalaisten alusten paras suoja ennen Umkhontoa oli Barricade.

Jätämme omaan arvoonsa forumin "asejärjestelmäasiantuntijan" tykkiluettelon; eikö voi vaikka tehdä omaa lankaa jos maailman monet eri laivatykkimallit kiinnostaa. Sen verran voi sanoa, että tykki optimoidaan tärkeimpään tehtävään: Lähtönopeus ei it-tykeissä olekaan niin merkittävä ominaisuus kun pintatorjunnassa.

Tuosta oli ainakin vielä 2.MS aikana päinvastaisiakin näkemyksiä, etenkin britit ja amerikkalaiset tarkoituksella laskivat laivatykkien lähtönopeuksia, jotta lentorata kaareutuisi ja ne purisivat kansipanssariin paremmin. Ja tietenkin putkien rihlausten elinikä kasvoi. Euroopassa, ja aivan erityisesti itänaapurissa, uskottiin taas suurempiin lähtönopeuksiin.
Anyhoo, Boforsin 120mm tykissä tämä ei tietenkään ollut suunnitteluperuste vaan näiltä osin oli kuten kirjoitit.

"Tykkiluettelo" on tärkeä sellaiselle, joka haluaa arvioida, miten takapajuinen Boforsin 120TAK olikaan. Siitä esimerkiksi selviää, että Yhdysvaltojen tuonaikainen huippumoderni 5 tuuman Mark 42 -tykki omasi saman lähtönopeuden, 800m/s. Des Moines-luokan risteilijöiden "täysautomaattinen" 8 tuuman tykki vaati taas 44 hengen miehistön per kolmoistorni.

Kuten edellä tuli ilmi, oli HSA taistelunjohtojärjestelmiä monia versioita ja edellä varmaan tuli selväksi, mitä kelvottomalla tarkoitin. Kertomasi Kanadan laivaston Iroquis-hävittäjien "sama" HSA-järjestelmä oli asiantuntemattomuudestasi johtunut väärinymmärrys tai tahallinen harhautus: 4200 tn hävittäjä ei käytä 20-30 km kantavaa valvontatutkaa, jonka antenni on lätkämaalivahdin mailan kokoinen. Valokuvissa näkyy kaksikin isoa antennia. HSA n taistelujärjestelmän kanukit valitsivat sen hyvien suto-ominaisuuksien vuoksi.

Em. artikkelin mukaan M22 päätyi kanukkihävittäjille lähinnä tykin ja Sparrow-ohjusten tulenohjaukseen. Tosin Wikipedian mukaan se ei viimeksi mainitussa roolissa toiminut kovin hyvin, vaikka muisteluartikkelin kirjoittaja kertookin projektin menestykseksi.
 
Kokonaisuutena tykkiveneiden it-kyky arvioitiin tuossa raportissa kuitenkin hyväksi, valikoiva siteeraaminen tuo mieleen sanonnan vanhasta vihtahoususta pyhää kirjaa lukemassa...
Just joo...
Kuka siis siteeraa valikoiden, minäkö? Raportin otsikko on "Merivoimien it:n nykyinen tilanne ja tehtävien suorittamista vaikeuttavat pahimmat puutteet" kuva 1 alla. Raportin sivulta 5 löytyy taulukko sekä tieto Turunnmaan kunnollisen valvontatutkan puutteesta, kuva 2 alla. Haataja ei gradussaan kerro näistä yhtään mitään vaan hyppää suoraan sivuille 9-10, jossa oli täälläkin käsitelty kevyen it:n kytkentä/kytkemättömyys keskustulenjohtoon. Eikö tämä, jos mikä ole valikoivaa lähteiden käyttöä? Haatajahan ei ole lainkaan "huomannut" koko "kunnollisen valvontatutkan puutetta." Viimeinen lainaus oli sanat, joilla virkavastuulla laadittu merivoimien raportti asian ilmaisi. Ja tämä rapotti kirjoitettiin ennenkuin upouudet tykkiveneet edes oli ehtiny operatiiviseen käyttöön!

BTW Olet siis itsekin lukenut 27-sivuisen raportin, kun kerrot sen sisällöstä. Etkö? Aivan, sanoisi forumin pitkäaikainen jäsen @baikal

Haluaisitko siis kertoa meille, mistä kumpuaa noin vahva usko laivastomme erehtymättömään kykyyn luotsata merivoimia läpi kaikkien kylmän sodan karikoiden. Selität täällä kirjaimelliseti vuosikymmenestä toiseen mustankin valkoiseksi eikä mikään perusteltu argumentti tai alkuperäinen dokumentti horjuta uskoa, joka on vahva kuin kallio. Aivan kun yrittäisin afgojen mullaheille todistella kympin tyttöjen hyödyllisyyttä yhteiskunnassa muuhunkin kun synnytyskoneiksi ja kotiäideiksi. Yhteistä tämän kaukaisen esimerkin kanssa on ainakin luja usko pyhiin teksteihin, kunhan ne vaan on joku merivoimataustainen laatinut.

IMG_2078 – kopio.JPG
Kuva 1

IMG_2084 – kopio.JPG
Kuva 2

Old Boy: Mikä olisi ollut tykkivalintasi ja millaisessa tornissa?
Vastaan minulle osoitetuihin kysymyksiin, mutta joskus siihen saaattaa mennä vähän aikaa. Kysymys ei ole tykin valinnasta vaan koko konsepti oli virheellinen, jolloin lopputulos soveltui huonosti aluksille ajateltuihin tehtäviin. Alla ylimmässä kuvassa 3 on perustiedot alkuperäisestä 1.150 tn saaristofregatista ja kuvassa 4 taas riisuttu "säästöversio", jonka tunnemme Turunmaa-luokkana. Se on näiden virkavastuulla laadittujem laivaston omien asiakirjojen mukaan vain "ylisuuri moottoritykkivene," jonka "varastojen ja huoltotilojen määrä on supistettu minimiin." Aluksen vanhanaikaisen taistelujärjestelmän lisäksi se ei siten kovin hyvin soveltunut edes puolueettomuuuden ja kauppamerenkilun suojaamiseen, koska varastot olivat pienet pitkille partiomatkoille. Polttoaineen puolesta toimintamatkaa riitti, kokonaista 5000 mpk. 120 TAK tykistä nyt voidaan vielä sanoa, ettei ollut kovin järkevää hankkia tykkiä, joiden käytäjäksi jää ainoastan oma laivastomme ja jolle emme itse kykene valmistamaan panoksia. Ne oli pakko ostaa lempinimellä "dyra B" tunnetulta valmistajalta.

Kun puolustusmäärärahat olivat tuolloin aivan liian pienet, on aika selvää kumpi tällä tavalla esitetyistä kahdesta vaihtoehdosta tulee valituksi. Saaristofregatti pysähtyi jo pääesikuntaan. Eihän päättäjillä ole mahdollisuuksia arvioida esitysten käyttökelpoisuutta. He arvioivat, että halvempikin ve täyttää minimivaatimukset ja sillä selvä!

IMG_1551 – kopio.JPG
Kuva 3

IMG_1552 – kopio.JPG
Kuva 4

Ei varmaan olisi onnistunut, jo siitäkin syystä ettei 600m/s (Mach 1.7) ilmamaalia olisi missään ollutkaan.
Ihailen toisten kirjoittajien kykyä tuhlata forumin seuraajien aikaa sivuasioihin. Yksi jäsen postasi tähän Turunmaa-keskusteluun koko Ruotsin 60-luvun laivaston...
Mulla oli lähteenä Ian Allan kustantamon 1972 ilmestynyt "Missiles of the World", jonka mukaan tuolloin jo "in service" olleen italialaisen Sea Killer Mk 1 ohjuksen max nopeus oli 1,9 M.

"Tykkiluettelo" on tärkeä sellaiselle, joka haluaa arvioida, miten takapajuinen Boforsin 120TAK olikaan. Siitä esimerkiksi selviää, että Yhdysvaltojen tuonaikainen huippumoderni 5 tuuman Mark 42 -tykki omasi saman lähtönopeuden, 800m/s.
Ja tietenkin putkien rihlausten elinikä kasvoi
Olen ennenkin kirjoittanut, että netistä löytyvät ominaisuus- ja numerotiedot eivät tee kenestäkään asejärjestelmien asiantuntijaa, jos ei ymmärrä mitä numerot tarkoittavat. Tykin suunnittelussa pyritään suureen lähtönopeuteen, sillä saadaan pidempi kantama sekä lyhyempi ennakko pinta- ja ilmamaaliin. Tämä lienee helppoa maallikonkin ymmärtää. Ilmatorjunnassa on kuitenkin myös ammuttava mahdollisimman suurella tulinopeudella, koska maalin tulitusaika on aina lyhyt. Silloin tykki kuumenee liikaa ja kuluu nopeasti. Kuluminen tapahtuu panoskammion etuosan ylimenokartion alueelta, johon ei vesijäähdytyskään auta. Tykki ei siis kulu rihloistaan, kuten maallikot usein kuvittelee. Rihlat ei kulu, koska johtorenkaiden kupari pehmenee plastiseen muotoon ja toimii voiteluaineena. Ilmatorjuntaan suunnitellulla tykillä voidaan mitoittaa ruuti antamaan pienemmän lähtönopeuden, jolloin kuumenemista tapahtuu vähemmän. Pinta-ammuntahan ei jenkeillä ollu 5 tuuman tykkien tehtävä, kun siihen oli runsaasti raskaampaa kalustoa.

120 TAK in tulinopeudelle on kaksi arvoa: 80 ls/sek kuulostaa nykyaikaiselta, mutta 60 ls/tunnissa taas ei varmaan kenestäkään ole kovin modernia. Silti molemmat tulinopeudet ovat oikeita lukuja. It-tykillä tämä ainoastaan 60 kpl tunnissa ei haittaa; lekomaalit tulee kerralla ja pyrkii aseiden irrotuksen jälkeen nopeasti pois tulilinjalta. Mutta sen sijaan maa-ammunnoissa se on todella vähän: kahdella Turunmaalla ainoastaan 120 ls. Tosin löytyy vahvoja perusteita epäillä, että maa-ammunta oli vain "myyntikikka" alusten rahoittamiseksi. Eihän sitä panssarilaivoillakaan koskaan harjoiteltu, vaikka aikaa olisi ollut yli 10 vuotta.

Des Moines-luokan risteilijöiden "täysautomaattinen" 8 tuuman tykki vaati taas 44 hengen miehistön per kolmoistorni.
Automaattinen se jenkkitykki kuitenkin oli, ei tarvinu ladata ekaa kranaattia käsin. Käytti vaan erillistä panosta, jonka käsittelyä varten tornissa piti olla miehiä. "Täysautomaatti" ei tarkoita, ettei käsityötä tarvittaisi; tornin alla ammustilassa merisotilaat laittavat käsin patruunakranaatit hissiin tai lippaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Merivoimat onnistui Kylmän sodan aikana hankkimaan kotimaasta seitsemän (7) oikean sotalaivan mitat täyttävää alusta (Turunmaat, Helsinki-lk ja Pohjanmaa). Turunmaat olivat laivateknisesti hienoja kuten Finnjet. Itselläni silmät aukesivat kun pääsin ekaa kertaa vierailemaan aluksella pyörittyäni sitä ennen ensin vähän nuorena kauppalaivastossa, laivastovierailujen yhteydessä ulkomaan sotalaivoissa vierailuja tehden ja sitten lähdettyäni akateemiselle uralle. Ne tykkiveneet olivat minulle joku käsittämätön sekoitus upeaa laivatekniikkaa koneiston ja rungon muodossa ja samalla jotain täysin epäergonomista ja täyteen ahdettua wanhan maailman sotalaivaa. Enemmän prototyyppejä kun mitään muuta. Joku Martin Saarikangas ehkä osaisi vielä jotain kertoa.
Mulle tuli tarkalleen sama vaikutelma, hitek-laitteita keskellä jotain menneen maailman teknologiaa. Jotenkin kun tykkiveneet oli olleet käytössä niin pitkään, niin ne ajatteli modernimmiksi kuin ne olikaan.
Tuolta näkee sisäkuvia sillalta ja taistelukeskuksesta saman aikakauden jenkkialuksesta, Charles F Adams-luokasta. Eihän sekään nykysilmään näytä enää modernilta (2.MS tekniikkaa näkyy sielläkin), mutta toki väljemmältä ja siistimmin suunnitellulta.
On totta että kun nuorna poikana plaraili JFS:ää ja Leijonalippu Merellä-opusta, niin 120mm päätykin huikea tulinopeus pomppasi silmille. Silloinhan sitä mielikuvitteli että se ruuttaa kranaatteja pitkin päivää 80lks/min kuin Maxim-konekivääri. Sellainen pikkujuttu, kuin että tykki tarvitsisi jäähdytystä, ei tietenkään pieneen mieleen pälkähtänyt.
 
Turunmaa-tarina jatkui kulisseissa sillä aikaa, kun aluksia rakennettiin telakalla. Israelin hävittäjä Eilatin upottaminen Styx-ohjuksilla v. 1967 oli merisodan nykykielellä game-changer, joka teki tykit vanhanaikaisiksi pintataistelussa. Tästä huolimatta halusi laivastomme vielä 1969 kaksi Turunmaata lisää. Tämä muistuttaa 1930-luvun kolmannen panssarilaivan hankintayritystä, joka tosin pysähtyi jo Mannerheimin johtamaan puolustusneuvostoon. Silloin menivät mukana tärkeät saattoraivaajatkin. Jo valmistuessaan vanhanaikaisten Turunmaa-tykkiveneiden lisähankinnalle oli ehkä tärkein syy tyhjän panttina lojuneet kaksi ylimääräistä Boforsin kallista tykkiä. Niitä oli jouduttu tilaamaan 4 kpl, muuten Bofors ei olisi ruvennut koko yhteiseen kehitysprojektiin.

Kuten ehkä muistat, 60-luvun alussa hyväksyttyyn hankintaohjelmaan kuului kuusi "vartiolaivaa" ja 24 "vartiovenettä" joista 1969 oli hankkimatta kaksi vartiolaivaa ja 9 -venettä :) korkealla taholla hyväksytty hankintaohjelma ei tietenkään ole jääkaapin oveen kiinnitetty kauppalista, josta hetken mielijohteesta ruksitaan tarvikkeita yli, vaan muutokset pitää perustella.

Ohjuksillekin olivat silloiset merimiehemme vihdoin lämmenneet, sillä samaan hankintaohjelmaan oli kirjattu kahden Turunmaan lisäksi 4 kpl ohjusveneitä. Kotimainen vaihtoehto oli pitkäaikaisen tavan mukaan laskettu hinnaltaan edullisemmaksi. Tälle ei löytynyt mitään perusteita, joten laskelman oikeellisuuteen ei voi ottaa kantaa.

Tässä lienee taustalla moottoritorpedoveneiden hankintakokemukset, joissa Nuolien rakentaminen kotimaassa osoittautui halvemmaksi kuin ulkomailta tehdyt uudishankinnat. Arvio oli ehkä optimistinen, koska hinta-arvio näyttää hyvin ylimalkaiselta. Eihän tuossa mainita edes tutkia, vai sisältyikö ne "viestikalustoon"?
Isku oli tuolloin vielä keskeneräinen, ja sehän taisi osoittaa ettei ohjuksia niin vain pultatakaan laivan kannelle (tai ei ainakaan raskaita Termittejä). Tämä ehkä vaikutti siihen että ostettiin suosiolla valmista.

Ohessa kuva 1 kustannuslaskelmat toteutumattomasta Turunmaa-lisähankinnasta sekä kuva 2 ohjusveneiden vertailuhinnat:

Äärettömän kiinnostavaa, varsinkin kun näkee toisen tykkiveneparin aseistuskaavailua:
-ohjusjärjestelmä "neljällä lähetinjalustalla". Luulin ensiksi, että tällä viitataan Seacattiin, mutta mihin olisi saanut neljä laukaisinta (lähetysalustaa)? Sitten huomasin että kpl-hinta on tarkalleen sama kuin "kotimaisen ohjusveneen" pääaseistuksessa. Ohjusaseistus tarkoittanee Termittiä?? Mihin ne olisi tykkiveneellä mahtuneet, vaikka toinen pari olisi ollut jotain pidennettyäkin mallia? Vai oliko tarkoitus hankkia joku köykäisempi länsimainen ohjus? Mutta olisiko sekään mahtunut. En ymmärrä tätä kohtaa laisinkaan.
-40mm Boforseja vain yksi per alus, mutta Hispanoja kaksi. Merimaaliohjukset olisi menneet tässä säästyneeseen tilaan?
-Hispanoihin oli kova luotto, ne olisi laitettu raivaajiinkin. Miksihän maavoimat piti tykin varauksissa niin paljon pitempään, kun laivasto näyttää luopuneen siitä melkein samoin tein?

En muista nähneeni missään alkuperäisen tykkiveneparin hintaa, varmaan se jossain aikalaislähteessä sanottaisiin. Haatajan gradussa mainittiin neljän tykkiveneen kokonaiskustannus 66 miljardia (!!) jonka täytyy olla jonkunmoinen pilkkuvirhe.

Saaristotaistelujen (lähinnä tärkeällä Ahvenanmaalla) tukeminen oli yksi Turunmaan päätehtävistä, mutta kunnollisia maa-ammuntamenetelmiä ei ollut. Tämä tykkimiesten kapulakieli tarkoittaa, miten laivan tuli saadaan osumaan maakohteesen. Tehtävä on nyt GPS- ja tietokoneaikana helppo, mutta 50 v sitten miltei mahdoton metsien peittämillä saarilla. Merikortit ja peruskartat olivat eri projektiossa (Mercator- ja Gauss-Krüger), joten niitä ei laivalla saada 1960- ja 70-luvun tekniikalla mitenkään samaan koordinatistoon ampuma-arvojen laskemiseksi.

Jaha. Tämäkin on sellainen juttu, mikä maallikolle tuntuisi ihan triviaalilta jutulta (etenkin GPS-ajan lapselle). Koordinaatit kartasta vaan ja tulta siihen, helppo homma. Sota-aikana meillä taidettiin ampua lähinnä suorasuuntauksella (paitsi panssarilaivat), mutta sodanjälkeisenä aikana se olisi ollut riskialttiimpaa, kun kevyilläkin joukoilla olisi voinut olla vaikkapa pst-ohjuksia. Falklandin sodastahan on tapaus, kun mariinit ampuivat argentiinalaista tykkivenettä Carl Gustavilla.

Tuhertelin pikaisesti taulukkoon hintatietoja eri tutkimuksista, ja Old Boyn skannaamista dokumenteista. Hinnat sitten muutin Tilastokeskuksen laskurilla vuoden 2022 rahaan:
hinnat.jpg
Tuosta näkee mm. miten käytettyjen alusten hinnat putosi vuosien varrella, Darkkeja olisi saanut lopulta liki ilmaiseksi, jos tuo tieto pitää kutinsa. En löytänyt alkuperäisten Vasamien hankintahintaa, mutta aika lähellä tuota 1958 hintaa se olisi varmasti ollut. Hinnat ei välttämättä ole keskenään aivan vertailukelpoisia, sillä osassa voi olla enemmän varustelua mukana. Tykkiveneen hinnasta 1969 puuttuu päätykit, koska ne oli jo hankittu. Flowerit 1949 näyttää käsittämättömän halvoilta.

Vuosikymmenien yli tehdyt hintavertailut ei tietenkään täysin päde, koska kansantalouden rakenne on muuttunut. Vuonna 1965 käytettiin puolustusmenoihin jokseenkin sama osuus bkt:sta kuin nyt, mutta se oli nykyrahassa vain 930 miljoonaa euroa. Viime vuonna käytettiin pelkästään materiaalihankintoihin 1.6mrd€.
 
kun nuorna poikana plaraili JFS:ää ja Leijonalippu Merellä-opusta, niin 120mm päätykin huikea tulinopeus pomppasi silmille. Silloinhan sitä mielikuvitteli että se ruuttaa kranaatteja pitkin päivää 80lks/min kuin Maxim-konekivääri. Sellainen pikkujuttu, kuin että tykki tarvitsisi jäähdytystä, ei tietenkään pieneen mieleen pälkähtänyt.
Olishan se ollu mukava nähdä, kun umpirehellinen ylipursimies olisi laittanut Merivoimien vuosipäivänä oikean käytännön tulinopeuden esittelytauluun: 60 ls/tunti
Noista aikaisemmista keskusteluista vielä sen verran, etä olet kaivanut ansiokkaasti tietoa netistä, paljon tähänkin lankaan. En tietenkään tarkoita, että se olisi jotenkin huono asia vaan päinvastoin näin tulee lisää tietoa keskusteluun, kun joku viitsii sen tehdä. Konekääntäjät on nykyisin laadukkaista, niin venäjän ja ranskankieliset lähteetkin on ulottuvilla.

hankintaohjelma ei tietenkään ole jääkaapin oveen kiinnitetty kauppalista, josta hetken mielijohteesta ruksitaan tarvikkeita yli, vaan muutokset pitää perustella.
Arkistojen valossa asia oli päinvastoin: Kerran hyväksytystä hankintaohjelmasta huolimatta löytyi monta sivua perusteluja, miksi Turunmaat 3 ja 4 piti hankkia . Kaksi vuotta aikaisemmin v. 1967 kiukuteltiin MerivE n muistiossa, ettei "1500 km rantaviivalle" riittänyt resursseja, kun laivoille ei silloin tullut rahaa. Puolustushaarat kamppailivat verisesti liian pienistä hankintamäärärahoista eikä hallituksetkaan sitoutuneet edeltäjiensä hyväksymiin ohjelmiin. Tämän vuoksi aloitetiin Parlamentaaristen Puoluskomiteoiden aika seuraavan vuosikymmenen alussa.

Minkäänlaisia merimaaliohjuksia ei Turunmaalle olisi mahtunut, kirjoitti täällä aikanaan laivatekniikan tuntija jäsen @Analysti. Tässä valossa on molempien ajateltujen ohjusten tarkalleen sama hinta todella kiinnostava havainto! 4 kpl Italian Sea Killer-ohjusta olisi painoltaan paljon Termitejä vähemmän. Tähän asti olen ajatellut, että uudet Turunmaat olisivat saaneet it-ohjukset, joiden määränä ite pidin 2 asemaa/laiva eli yhteensä 4 kpl. Seacateja käytiin briteissä katsomassa eikä mistään muusta tyypistä löydy arkistosta mainintoja. Uudenmallisten Seacatien lähetysalusta oli muutettu 3 n ohjuksen setiksi ja tehty pääosin alumiinista, jolloin se oli huomatavasti edeltäjää kevyempi. Käsikäyttöinen ohjausjärjestelmä oli vaihdettu tutkaohjaukseen ja näitä järjestelmiä oli monien laivastojen käytössä, jolloin hankinta olisi varmaan ollut onnistunut. Kallistun siten Seacatien kannalle, olisi perusteluihin kirjoitettu jos Turunmaat muutettaisiin ohjusveneiksi.

Hispano-Suiza oli moottoritehdas, joka onnistui ennen II MS saamaan valmiiksi ekan V-moottorin hävittäjään. Syntyneeseen tyhjään tilaan mahtui 20 mm tykki, joka ampui potkurin läpi. Suunnittelivat sitten pikavauhtia sellaisenkin, mutta eivät koskaan oppineet tekemään toimivia tykkejä. Maailman maineeseen noussut 20 mm H.S. lekotykki tehtiin briteissä, jonne Hispanon lisenssitehdas koneineen ehdittiin Ranskasta evakuoida. Meillä jalkaväen it kuului pitkään sille itselleen ja 1950-60 lukujen vaihteessa lähitorjunta-aseeksi hankittiin Hispano-tykkejä. Eihän niillä tehny mitään joten kelvottomat aseet dumpattiin rt:lle, joka usein sai toimia epäkurantin kaluston kaatopaikkana. Hienoa mekaanista työtä olleet tykit ruostuivat pian pilalle meri-ilmastossa asiantuntevan hoidon puutteessa. Tästä ei puolustusvalmius toki kärsinyt, kun tykeillä ei muutenkaan tehnyt mitään.

Alla alkuperäisten tykkiveneiden hintatietoja. Kuva 1 on hankintaesitys, josta näkee hintaerittelyitä ja kuva 2 alempana on rahoitussuunnitelma tehtyjen sopparien mukaan. V. 1964 meni varattavan rahoituksen lisäksi miljoona aluksen suunnitteluun, näkyy oikeassa sarakkeessa. Tämä potti annettiin Wärtsilälle ilman muita tarjouksia. Ei varmaan olis ollu muita rakentamiseen pystyviä telakoitakaan.

IMG_1553 – kopio.jpg
Kuva 1

IMG_5390 – kopio.JPG
Kuva 2
 
Viimeksi muokattu:
Saaristotaistelujen (lähinnä tärkeällä Ahvenanmaalla) tukeminen oli yksi Turunmaan päätehtävistä, mutta kunnollisia maa-ammuntamenetelmiä ei ollut. Tämä tykkimiesten kapulakieli tarkoittaa, miten laivan tuli saadaan osumaan maakohteesen. Tehtävä on nyt GPS- ja tietokoneaikana helppo, mutta 50 v sitten miltei mahdoton metsien peittämillä saarilla. Merikortit ja peruskartat olivat eri projektiossa (Mercator- ja Gauss-Krüger), joten niitä ei laivalla saada 1960- ja 70-luvun tekniikalla mitenkään samaan koordinatistoon ampuma-arvojen laskemiseksi.
Vaihdan nyt tässä lennossa vuosikymmentä, ja palaan panssarilaivojemme aikakauteen.
Koska tykistötaito ei taannu, niin loogisesti ajatellen sama dilemma on aiheuttanut päänvaivaa myös 30-luvun merimiehille, joiden tehtävänä oli puolustaa Ahvenanmaata ja sen saaristoa. Ja kun maa-ammuntamenetelmä oli pulma vielä tykkiveneidemme aikaan, niin mites panssarilaivojemme upseerit asian ratkaisivat? Vai ratkaisivatko?
 
Panssarilaivojen päätehtävä oli merimaalien torjunta, mutta olisihan maa-ammuntaakin ollut tarjolla. Hangon tulitukset tehtiin maalta suoritetun tähystyksen avulla, ampumateknisiä detailjeita en tiedä. Niitä pidettiin ihan hyvin sujuneina, vaikkei mitään ihmeellisiä tuloksia saavutettukaan. Olihan panssarilaivoissa myös korkea taistelumärssy, josta pystyi tähystämään paljon kauemmas kuin sodanjälkeisen ajan laivoilta.
 
Panssarilaivojen päätehtävä oli merimaalien torjunta, mutta olisihan maa-ammuntaakin ollut tarjolla.
Aivan, my bad, mahdollisimman huonosti kysytty. Ei pitäisi kesken muiden hommien kirjoitella mitään. Lisäksi minulla on paha tapa keskittyä siihen, mitä pidän käytännön lopputuloksena.

Merimaalien torjunta kyllä, mutta käytännössä epäilen, että maihinnousu olisi ennätetty tehdä. Ennakkovaroitusta siltä osin en usko olevan tarjolla kyllin nopeassa aikataulussa. Vaikka maihinnousun jälkeen olisi epäilemättä merimaalejakin ollut paljonkin tarjolla, mutta epäilen, että raskaimpina paikalla olevina tykistöaluksina maa-ammunnan tukipyyntöjäkin olisi tullut panssarilaivoille.

Mielestäni alkuperäisen doktriinin tekijöiden olisi tullut ottaa maa-ammuntatehtävät huomioon realistisena eteen tulevana varautumistehtävänä.
Loppujen lopuksi, sehän oli Talvisodassa aika hilkulla, etteivät rintamat murtuneet. Panssarilaivat olisivat maaliskuussa sitten osallistuneet viimeisen rintaman tukemiseen.

Se on sinänsä sitten ihan oma spekulaationsa what if -osastolla, että jos panssarilaivat olisivat oikeasti joutuneet taisteluun Punalippuista laivastoa vastaan. Jo yksinomaan moottoritorpedoveneiden parvet olisivat tehneet pinnalla pysymisen vaikeaksi.
 
Kuka siis siteeraa valikoiden, minäkö? Raportin otsikko on "Merivoimien it:n nykyinen tilanne ja tehtävien suorittamista vaikeuttavat pahimmat puutteet" kuva 1 alla. Raportin sivulta 5 löytyy taulukko sekä tieto Turunnmaan kunnollisen valvontatutkan puutteesta, kuva 2 alla. Haataja ei gradussaan kerro näistä yhtään mitään vaan hyppää suoraan sivuille 9-10, jossa oli täälläkin käsitelty kevyen it:n kytkentä/kytkemättömyys keskustulenjohtoon. Eikö tämä, jos mikä ole valikoivaa lähteiden käyttöä? Haatajahan ei ole lainkaan "huomannut" koko "kunnollisen valvontatutkan puutetta."

Hmm, nyt taidat muistaa väärin, Haatajan gradu s.90:
"M22-järjestelmässä oli yhdistetty valvonta- ja maalinosoitustutka, jossa oli elektronisen häirinnän vastatoimenpiteisiin tarvittavat laitteet. Tutkan havaitsemisetäisyydeksi oli ilmoitettu
23 kilometriä hyppivällä taajuudella ja 26 kilometriä kiinteällä taajuudella. Valvontatutkan
valvontakorkeus oli noin kaksinkertainen merenkulkututkaan verrattuna. Tykkiveneiltä puuttui kokonaan varsinainen ilmavalvontatutka, mikä nähtiin yhdeksi merivoimien ilmatorjunnan
keskeisimmistä puutteista. Merivoimien taisteluvälineosastolla vuonna 1971 laaditun muistion
mukaan johtoaluksen ilmavalvontatutkan kantaman olisi tullut olla vähintään 30 kilometriä."

Haluaisitko siis kertoa meille, mistä kumpuaa noin vahva usko laivastomme erehtymättömään kykyyn luotsata merivoimia läpi kaikkien kylmän sodan karikoiden.

En usko merivoimien(kaan) olleen erehtymättömiä, mutta uskon että taktinen analyysi on vähän perusteellisempi kuin "valvontatutkan kantama on 26km eikä 30km -> laivalla ei tee mitään".

Vastaan minulle osoitetuihin kysymyksiin, mutta joskus siihen saaattaa mennä vähän aikaa. Kysymys ei ole tykin valinnasta vaan koko konsepti oli virheellinen, jolloin lopputulos soveltui huonosti aluksille ajateltuihin tehtäviin. Alla ylimmässä kuvassa 3 on perustiedot alkuperäisestä 1.150 tn saaristofregatista ja kuvassa 4 taas riisuttu "säästöversio", jonka tunnemme Turunmaa-luokkana. Se on näiden virkavastuulla laadittujem laivaston omien asiakirjojen mukaan vain "ylisuuri moottoritykkivene," jonka "varastojen ja huoltotilojen määrä on supistettu minimiin." Aluksen vanhanaikaisen taistelujärjestelmän lisäksi se ei siten kovin hyvin soveltunut edes puolueettomuuuden ja kauppamerenkilun suojaamiseen, koska varastot olivat pienet pitkille partiomatkoille. Polttoaineen puolesta toimintamatkaa riitti, kokonaista 5000 mpk.

Saaristofregatin speksejä ei olekaan aikaisemmin missään näkynyt, ja hyvin harvoja mainintoja siitä on missään ollut. Uskoisin että tapahtumien kulku oli päinvastainen, eli se lienee luonnosteltu jälkikäteen koepalloksi, ja ehkä myös "taktiseksi vaihtoehdoksi": kuten muistamme, muutama vuosi aiemmin laivastolle oli määrätty 450 tonnin raja uudelle alustyypille. Ei tunnu todennäköiseltä että yhtäkkiä 1150 tonninen laiva olisi hyväksytty.
Tietenkin tykkiveneiden sijasta olisi voitu rakentaa yksi isompi fregatti, mutta yksittäisen, ominaisuuksiltaan uniikin laivan lisääminen kalustoon ei ole käytännöllistä. (Tosin tässä tapauksessa ei täysin uniikin, mittasuhteet ja nopeus ovat lähes identtiset Rigojen kanssa, ei varmaan täysin sattumaa).

Ihailen toisten kirjoittajien kykyä tuhlata forumin seuraajien aikaa sivuasioihin. Yksi jäsen postasi tähän Turunmaa-keskusteluun koko Ruotsin 60-luvun laivaston...
Mulla oli lähteenä Ian Allan kustantamon 1972 ilmestynyt "Missiles of the World", jonka mukaan tuolloin jo "in service" olleen italialaisen Sea Killer Mk 1 ohjuksen max nopeus oli 1,9 M.

Olisiko kirjassa lyöntivirhe, JFS sekä nykyiset nettilähteet listaavat Mk2:n nopeudeksi Mach 0.9. Mk1 ei varmaan ollut kaksi kertaa nopeampi, vaikka se käytännössä eri ohjus olikin.

Kuluminen tapahtuu panoskammion etuosan ylimenokartion alueelta, johon ei vesijäähdytyskään auta. Tykki ei siis kulu rihloistaan, kuten maallikot usein kuvittelee. Rihlat ei kulu, koska johtorenkaiden kupari pehmenee plastiseen muotoon ja toimii voiteluaineena. Ilmatorjuntaan suunnitellulla tykillä voidaan mitoittaa ruuti antamaan pienemmän lähtönopeuden, jolloin kuumenemista tapahtuu vähemmän. Pinta-ammuntahan ei jenkeillä ollu 5 tuuman tykkien tehtävä, kun siihen oli runsaasti raskaampaa kalustoa.

120 TAK in tulinopeudelle on kaksi arvoa: 80 ls/sek kuulostaa nykyaikaiselta, mutta 60 ls/tunnissa taas ei varmaan kenestäkään ole kovin modernia. Silti molemmat tulinopeudet ovat oikeita lukuja. It-tykillä tämä ainoastaan 60 kpl tunnissa ei haittaa; lekomaalit tulee kerralla ja pyrkii aseiden irrotuksen jälkeen nopeasti pois tulilinjalta. Mutta sen sijaan maa-ammunnoissa se on todella vähän: kahdella Turunmaalla ainoastaan 120 ls. Tosin löytyy vahvoja perusteita epäillä, että maa-ammunta oli vain "myyntikikka" alusten rahoittamiseksi. Eihän sitä panssarilaivoillakaan koskaan harjoiteltu, vaikka aikaa olisi ollut yli 10 vuotta.

PT Kekkonen luennoi joskus kiväärien rihlauksista: "Piippu ei kulu pilalle, vaan palaa pilalle". -Tämän enempää en aiheesta tiedä.

Jos tuomitsee jonkun laitteen vanhanaikaiseksi, niin on vastuu osoittaa joku vastaava, joka on sitten moderni. Oliko jossain tuonaikaisessa tykissä merkittävästi parempi jatkuva tulinopeus? Minun tietääkseni ei - voin toki olla väärässäkin. Kyseessä on nähdäkseni perustavanlaatuinen rajoitus laivatykeille, eikä joku Boforsin puute tai jälkeenjääneys. Esimerkiksi nykyiselle USN:n 5 tuuman tykille mainitaan jatkuva tulinopeus 2lks minuutissa. Ja tietämättä veikkaan, ettei sitäkään tuntia pysty jatkamaan ennenkuin putki kaipaa taukoa. NL suunnittelikin 130mm kaksoistornin, kun tarvitsi uuden tulitukiaseen korvaamaan Stalinin ajan tykistöalukset.

Se että Bofors oli ensisijaisesti it-tykki, on minun kirjoissani hyvä asia, koska paitsi että se oli alusten pääasiallinen omasuoja-ase, niin sitä olisi myös tarvittu suojaamaan omia keveitä voimia, tai rannikkojoukkoja ilmaiskuilta.

Noista aikaisemmista keskusteluista vielä sen verran, etä olet kaivanut ansiokkaasti tietoa netistä, paljon tähänkin lankaan. En tietenkään tarkoita, että se olisi jotenkin huono asia vaan päinvastoin näin tulee lisää tietoa keskusteluun, kun joku viitsii sen tehdä. Konekääntäjät on nykyisin laadukkaista, niin venäjän ja ranskankieliset lähteetkin on ulottuvilla.

Joskus 15 vuotta sitten kun Google-käänsi vaikka jonkun mielenkiintoisen näköisen venäläissivun englanniksi, niin lopputuloksesta ymmärsi ehkä puolet. Suomeksi ei kannattanut yrittääkään. Nykyään lukija ymmärtää jo lähes kaiken, vaikka terminologiassa usein tuleekin käännösvirheitä ja joutuu arvailemaan. ChatGPT:n sanotaan olevan vielä parempi kääntäjä, mutta en ole sitä kokeillut.

Meillä jalkaväen it kuului pitkään sille itselleen ja 1950-60 lukujen vaihteessa lähitorjunta-aseeksi hankittiin Hispano-tykkejä. Eihän niillä tehny mitään joten kelvottomat aseet dumpattiin rt:lle, joka usein sai toimia epäkurantin kaluston kaatopaikkana. Hienoa mekaanista työtä olleet tykit ruostuivat pian pilalle meri-ilmastossa asiantuntevan hoidon puutteessa. Tästä ei puolustusvalmius toki kärsinyt, kun tykeillä ei muutenkaan tehnyt mitään.

Lontoonkieliset lähteet ei yleisesti mainitse mitään siitä, että Hispanoa olisi pidetty erikoisen huonona aseena: mutta ulkomailla se tunnetaan yleensä Oerlikonin nimellä. Olisiko he sitten parannelleet tykkiä ostettuaan Hispanon asedivisioonan, sitä kuitenkin jonkun verran myytiin länsimaisille laivastoille ja armeijoillekin.
 
Back
Top