Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oman aikansa erikoisolosuhdesotakone.
Olipas mainio Saukosta on kirjoitettu melko kattava tutkimus, jossa veneen taival ja ongelmat käydään läpi kohtuullisella tarkkuudella. Laatokalla ei arveltu tietenkään pärjättävän yhdellä veneellä, vaan niitä oli tarkoitus hankkia 6-8. Siellä sitä ei käytetty, koska kun sota syttyi niin merellekään ei ollut tarpeeksi veneitä.
@SatSotHist on laatinut videon sukellusvene Saukosta.
Ennakkoon ainakin oma tietämys rajoittui siihen että muista meikäläisistä suklareista poiketen Saukko rakennettiin Helsingissä ja oli sisävesikäyttöön suunniteltu erikoisvekotin joka oli puolitettavissa kuljetuksen ajaksi.Sellainen sivuhuomio että Saukko -video on kerännyt aika normaaliin tapaan katselua ja tykkäyksiä, mutta kommentteja poikkeuksellisen vähän.
Lienee aika tuntematon alus, sotilashistoriasta kiinnostuneet pystyvät suurinpiirtein vain nimeämään että Suomella oli Saukko-niminen sukellusvene.
Tuolla kanavalla paljonkin kiinnostavaa jos Iowa luokan taustat kiinnostavat. Voin suositella
Mikä tutkimus? Kuka kirjoittanut? Mistä saatavissa?Olipas mainio Saukosta on kirjoitettu melko kattava tutkimus, jossa veneen taival ja ongelmat käydään läpi kohtuullisella tarkkuudella. Laatokalla ei arveltu tietenkään pärjättävän yhdellä veneellä, vaan niitä oli tarkoitus hankkia 6-8. Siellä sitä ei käytetty, koska kun sota syttyi niin merellekään ei ollut tarpeeksi veneitä.
Kokonaisuutena varmaan epäonnistuneimpia merivoimien hankintoja. Jälkikäteen on tietenkin helppo osoittaa ongelmia - miinakapasiteetti liian pieni, Laatokalla vähän maaleja sukellusveneille, pieni vene on liian hidas - mutta jos ei veikkaa niin ei voi voittaa. Mitä em. tutkimuksesta jäi mieleen, niin pääkoneen ongelmat olivat eräs suurimmista kannoista kaskessa. Saksalaiset tunnetusti osaavat dieseleitä tehdä, mutta jostain syystä Saukon kone ei oikein koskaan kunnolla pelittänyt. Myös muita probleemeja oli, periskooppi ainakin vuoti.
Sitä en tiennyt että saksalaiset olivat osoittaneet myöhemmin kiinnostusta veneeseen. Mustanmeren suunta on mahdollinen, mutta voi myös olla että saksalaiset halusivat kokemuksia myöhempiä minisukellusvene-ohjelmia varten (vaikka kuten todettiin, Saukko ei varsinaisesti ollut sellainen). Nämä saksalaisten minisuklarit ei tosin olleet yhtä onnistuneita kuin Saukko.
Tack!Akseli Sopasen gradu "Itämeren pieni vaanija", Itä-Suomen yliopisto 2019, luettavissa mm tuolta.
Sopasen gradusta tämä piti tarkistaa, ja tosiaan raivaaja Rautu hinasi Saukon Turkuun heinäkuussa 1930. Ehkä siksi että isotkin veneet kokeiltiin siellä?14:05 Jos koeajot suoritettiin todella Airistolla, olisi alus pitänyt ensin hinata sinne. Miksi niin olisi tehty, kun meri löytyi Hesankin edustalta?
Iku-Turson 'upottama' neuvostovene on jäänyt epäselväksi, todennäköisesti siksi ettei torpedo todellisuudessa osunut. Stš-320 se ei voinut olla, koska se oli lähtenyt purjehdukselle 1. lokakuuta, eikä siitä sen jälkeen oltu kuultu mitään: Iku-Turson kohtaaminen neuvostoveneen kanssa tapahtui 27. lokakuuta, eikä Stš-320 voinut olla 4 viikkoa merellä ottamatta yhteyttä kotitukikohtaansa. Veneen hylky löydettiin 2017 Tytärsaaren läheltä, todennäköisesti se oli osunut saksalaisten miinakenttään jo menomatkalla.Iku-Turso: suv. Sts-320
Tämän laivan upotti siis sama vene (U 9) ja sama kippari (Otto Weddigen) joka oli vain 4 viikkoa aiemmin upottanut kolme brittien panssariristeilijää. Kertarysäyksellä siis nousivat sukellusveneet kuriositeetista ensilinjan aseiksi.HMS Hawken hylky mahdollisesti löydetty ja suhteellisen hyväkuntoisena. Saksalaisen sukellusveneen 1914 upottama ja 1800-luvun suunnittelua edustanut panssarikansiristeilijä on yli 500 miehistön jäsenen hauta.
Sotahistoria | BBC: Pohjanmerestä löytyi hämmästyttävän hyväkuntoinen panssarikansiristeilijä
Skotlannin rannikolta löytyneen aluksen epäillään olevan saksalaisen sukellusveneen upottama HMS Hawke.www.hs.fi