Merisodan historiasta

Ja kun maa-ammuntamenetelmä oli pulma vielä tykkiveneidemme aikaan, niin mites panssarilaivojemme upseerit asian ratkaisivat? Vai ratkaisivatko?

Panssarilaivoilta puuttui sekä maa-ammuntamenetelmä että soveltuva ammus.

1941 Panssarilaivat tulittivat muutaman kerran piiritettyä Hankoa, eli aika karkeasti tähdättiin alueille jossa tiedettiin olevan neukkujen rakennelmia. Tulta pyrittiin suuntaamaan mm lentokentän, varastoalueiden ja satamaman suuntaan. Tarkkuus ei olisi riittänyt epäsuoran tulituen antamiseen omille joukoille.

Ammuntoihin tuli vielä kuukauden keskeytys kun huomasivat ettei ole soveltuvaa ammusta. RT:n avustuksella kehittivät sitten tehtävään paremmin sopivan miinakranaatin.

Ylipäätään laivoilta suoritettava epäsuora tykkituli maihin on vaikeaa. Ampuma-alusta liikkuu ja keinuun moneen suuntaan, ja WW2 tyyliin tulen johtaminen märssytornista iskemien perusteella on vaikeampaa kuin merelle ammuttaessa.

Jatkosodan saaristotaisteluissa merivoimat ampui tykeillä maamaaleja, mutta se oli lähinnä suorasuuntaus-ammuntaa vihollisen rantakaistaletta kohti.


sehän oli Talvisodassa aika hilkulla, etteivät rintamat murtuneet. Panssarilaivat olisivat maaliskuussa sitten osallistuneet viimeisen rintaman tukemiseen.

Panssarilaivoja oltiin tosiaan lähettämässä Talvisodan loppuhetkillä Viipurinlahdelle. Se kariutui niinkin erikoiseen syyhyn että saattajaksi tarvittavat jäänmurtajat olivat hiilikäyttöisiä, eli savuttivat niin isosti että liikkumista olisi ollut mahdoton salata.
 
Ammuntoihin tuli vielä kuukauden keskeytys kun huomasivat ettei ole soveltuvaa ammusta. RT:n avustuksella kehittivät sitten tehtävään paremmin sopivan miinakranaatin.
Maalla on minunkin helppo olla viisas, kun merellä tuulee ja muita sopivia sananlaskuja tähän kohtaan, mutta sopivan ammuksen puutteeseen havahtuminen vasta toisen sodan astuessa päälle tuntuu erikoiselta. Kun tosiaan laivaston toimintaympäristöön liittyy keskeisesti maaelementti rannikon läheisyyden vuoksi. Voisiko spekuloida, että kun tiedettiin maa-ammuntamenetelmän puute, niin ei ammustakaan tutkittu.
Milläköhän ne meinasivat tulittaa Viipurinlahdella, ja jos sopivan miinakraatin puute havaittiin vasta Hankoniemellä, niin silloinhan sopii olettaa, ettei maa-ammuntaa oltu tätä ennen kokeiltu. Viimeistään Talvisodan kokemusten perusteella pitäisin selviönä, että asia olisi tutkittu etukäteen. Tähänhän harjoittelu juuri tähtää sotilaspiireissä.

Se kariutui niinkin erikoiseen syyhyn että saattajaksi tarvittavat jäänmurtajat olivat hiilikäyttöisiä, eli savuttivat niin isosti että liikkumista olisi ollut mahdoton salata.
Heh, ehkäpä savu olisi suojannut liikkujia, joiden eteneminen jäissä olisi varmasti havaittu vihollisen vilkkaan ilmatoiminnan ansiosta. Toteutumattomassa skenaariossa panssarilaivamme olisivat kokeneet oman Yamato-hetkensä. Pirulliseksi asian olisi tehnyt se, että jäänmurtajat olisivat varmasti olleet nopeammin pois pelistä, jolloin laivat olisivat kuin ansaan jääneitä. En tosin osaa sanoa mitään panssarilaivojen kyvystä liikkua maaliskuun loppupuolen jäissä Suomenlahdella tuohon aikaan.

Tämä on mitä mielenkiintoisin aihe!
 
Panssarilaivoilta puuttui sekä maa-ammuntamenetelmä että soveltuva ammus.

1941 Panssarilaivat tulittivat muutaman kerran piiritettyä Hankoa, eli aika karkeasti tähdättiin alueille jossa tiedettiin olevan neukkujen rakennelmia. Tulta pyrittiin suuntaamaan mm lentokentän, varastoalueiden ja satamaman suuntaan. Tarkkuus ei olisi riittänyt epäsuoran tulituen antamiseen omille joukoille.

Ammuntoihin tuli vielä kuukauden keskeytys kun huomasivat ettei ole soveltuvaa ammusta. RT:n avustuksella kehittivät sitten tehtävään paremmin sopivan miinakranaatin.

Ylipäätään laivoilta suoritettava epäsuora tykkituli maihin on vaikeaa. Ampuma-alusta liikkuu ja keinuun moneen suuntaan, ja WW2 tyyliin tulen johtaminen märssytornista iskemien perusteella on vaikeampaa kuin merelle ammuttaessa.

Pikaisen googlailun mukaan panssarilaivat harjoittelivat maa-ammuntaa välirauhan aikana, ja tuloksia pidettiin ainakin silloin hyvinä:

Tykistön ampumaharjoituksissa aluksista panssarilaivat otti-
vat osaa tulitoimintaan maamaaleja kohtaan rannikkojoukkojen kanssa. Tulokset olivat roh-
kaisevia, sillä laivatykistön tulenkäyttö maalle oli ollut hyvin tarkkaa ja nopeaa.95 Tästä oli
konkreettista hyötyä, sillä alusten raskasta tykistöä käytettiin tehokkaasti sodan aikana Han-
gon tukikohdan sotilaskohteita vastaan.


Gradu tämäkin, tekijänä Markus Tarkka, v. 2013.

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/92322/SM 785.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mahdollisesta harjoittelusta ennen sotia en löytänyt tietoja, liekö sitä sitten tehty.

Rannikkotykkikirjani on #toisaalla, enkä muista millaisia kranaatteja Durlacheriin oli, mutta muistelisin että maamaalikranaatti oli valmiina.

Panssarilaivoihin oli alunperin tarkoitus kehittää 260mm tykki, kunnes joku huomautti että voisiko 6mm tinkiä, että saadaan yhteensopivat kranaatit rannikkotykistön kanssa...?

Maalla on minunkin helppo olla viisas, kun merellä tuulee ja muita sopivia sananlaskuja tähän kohtaan, mutta sopivan ammuksen puutteeseen havahtuminen vasta toisen sodan astuessa päälle tuntuu erikoiselta. Kun tosiaan laivaston toimintaympäristöön liittyy keskeisesti maaelementti rannikon läheisyyden vuoksi. Voisiko spekuloida, että kun tiedettiin maa-ammuntamenetelmän puute, niin ei ammustakaan tutkittu.

Sanoisin että käytännön kokemuksen puute, mutta olihan rt:llä jo kokemusta maamaalien ampumisesta kymppituumaisilla. Ehkä ajateltiin että tavanomainen miinakranaatti on aivan riittävä.

Heh, ehkäpä savu olisi suojannut liikkujia, joiden eteneminen jäissä olisi varmasti havaittu vihollisen vilkkaan ilmatoiminnan ansiosta. Toteutumattomassa skenaariossa panssarilaivamme olisivat kokeneet oman Yamato-hetkensä. Pirulliseksi asian olisi tehnyt se, että jäänmurtajat olisivat varmasti olleet nopeammin pois pelistä, jolloin laivat olisivat kuin ansaan jääneitä. En tosin osaa sanoa mitään panssarilaivojen kyvystä liikkua maaliskuun loppupuolen jäissä Suomenlahdella tuohon aikaan.

Uskoisin että panssarilaivat olisivat siitä selvinneet, punailmavoimien kyky alusmaaleja vastaan oli 1940 melko huono, ja jäissä ei olisi voinut käyttää torpedokoneitakaan. Kesällä 1944 olisikin ollut sitten aika lailla kuumemmat paikat. Silloinkin tehtiin esitys Väinämöisen käytöstä Viipurinlahdella, mutta ajatus torpattiin. Myös saksalaiset kyselivät, että tuleeko ps.laiva kehiin.
Käsittääkseni yksi syy miksi laivaa ei käytetty Kannaksen suunnalla, oli että sitä haluttiin pitää pääkaupungin lähellä siltä varalta että saksalaiset yrittävät vallankaappausta. Tämä ei aivan tuulesta temmattu uhka ollutkaan, vaikka saksalaiset aika pian tulivat siihen tulokseen ettei sellainen voisi onnistua.
 
Uskoisin että panssarilaivat olisivat siitä selvinneet, punailmavoimien kyky alusmaaleja vastaan oli 1940 melko huono, ja jäissä ei olisi voinut käyttää torpedokoneitakaan.
Jäissä ei myöskään pysty väistelemään. Punapommittajat olisivat tulleet jonossa ja päälle olisi tullut kymmeniä tonneja vähintään sirpalepommeja. Hävittäjien rynnäköinti olisi puolestaan kuluttanut miehistöä it-tykeillä.
Minulla ei ole tietoa, olisiko lentokoneilla ollut millaisia panssaripommeja käytössä. Ja olisiko niitä saatu nopeasti esim. laivatykistön kranaatteja muuntamalla lentopudotukseen. Mikseipä olisi, maalihan olisi ollut ykkösprioriteetin kohde.

Myös jäänmurtajien tuholla olisi saatu vaikutusta, eli hyvä mahdollisuus saada panssarilaivat juuttumaan ahtojäihin, ja sitten vasta istuvia maalejakin olisivatkin olleet. Operaatiota ei toteutettu hyvästä syystä.

Mutta tämä nyt on toki todellakin nojatuolispekulointia, kukaan hullu lähde jäissä ryömimään siten että on päivänvalolla kymmenien lentolaivueiden päämaali, ja kentätkin täydennystä varten todella lähellä. Montako hyökkäyskierrosta joku pommikonelaivue olisikaan ehtinyt tehdä, jääkö edes puoleen tusinaan...
 
Jäissä ei myöskään pysty väistelemään.
Ei pysty ei, mutta eihän ne talvisodassa osuneet satamassakaan istuviin laivoihin. Myös maaliskuinen sää olisi voinut suojata laivoja.
Kuitenkin on varmaan totta että jos neukut olisi nähneet laivojen tulevan jo kaukaa, olisi niille vastaanottoa pystytty järjestämään.
 
eihän ne talvisodassa osuneet satamassakaan istuviin laivoihin.
Juu, hyvinkin totta. Pohdin kuitenkin sitä, että Loviisan edustalla hitaasti puskeva letka olisi houkutellut iskemään sadoilla lentosuorituksilla. Ja ympärillä pörräävien hävittäjien tulitus olisi lamauttanut väistämättä tehokasta ii-tulta. Mikä puolestaan olisi mahdollistanut matalalla tehdyt pommitukset.
Määrä korvaa laadun osumien suhteen, mutta tietysti enemmän todennäköistä, että osumaprosentti olisi silti jäänyt melko alhaiseksi. Mutta onneksi tuota ei tarvinnut kokeilla.
Näky olisi kuitenkin ollut kerrassaan eeppinen :):uzi:
 
Ei pysty ei, mutta eihän ne talvisodassa osuneet satamassakaan istuviin laivoihin.
Osui, jäänmurtaja Tarmoon Kotkan satamassa tammikuuussa 1940. Silloin 39 kaatunutta ja 11 haavoittunutta tappioina, mutta tämä siis paikoillaan olevaan laivaan. Liikkuvaan jäänmurtaja Jermakiin eivät omat FK:t puolestaan osuneet edes syöksypommituksella.

Loppujen lopuksi, sehän oli Talvisodassa aika hilkulla, etteivät rintamat murtuneet. Panssarilaivat olisivat maaliskuussa sitten osallistuneet viimeisen rintaman tukemiseen.
Panssarilaivoja oltiin tosiaan lähettämässä Talvisodan loppuhetkillä Viipurinlahdelle. Se kariutui niinkin erikoiseen syyhyn että saattajaksi tarvittavat jäänmurtajat olivat hiilikäyttöisiä, eli savuttivat niin isosti että liikkumista olisi ollut mahdoton salata.
Tilanne Viipurinlahdella oli ihan epätoivoinen. Vihollinen oli menossa kahta puolta Viipurin ohi, kaupungissa puolustus vielä kesti. Viipuri-Hamina valtatie oli poikki melkein 10 km matkalta ja Viipurinlahden paksun jään yli lappoi miestä, kuorma-autoa ja panssarivaunua. Talvisodan Historia osa 4 eli Sotatieteen laitoksen laatima virallinen historia kertoo asiasta, kuva alla:

Panssarilaivoja ei oltu jäävahvistettu, joten potkurit olisivat hajonneet jäissä. Jäänmurtajaksi olisi tarvittu neukuille jatkosodan jälkeen sotakorvauksena luovutettu Jääkarhu, joka ainoana murtajana oli riittävän leveä aukaisemaan panssarilaivoille uomaa. Se oli öljykäyttöinen, joten paljastavaa mustaa savua ei olis tullu mutta olisihan tällainen jäänmurtajarynnäkkö tietysti muutenkin paljastunut kauan ennen kohdetta.
Jääkarhu piti väyliä auki Turku-Ahvenanmaan alueella eikä sitä katsottu voitavan irroittaa.

Pommitettu Tarmo korjattiin ja sille oli suunniteltu tehtäväksi avata uoma Viipurinlahden poikki. Huonostihan siinä olisi käynyt; onneksi rauha tuli aluksen ollessa vasta matkalla tehtävälle. Jäänmurtajarynnäkköä suunniteltiin vielä uudemmankin kerran. Suursaaren nolon menetyksen jälkeen Merivoimat teki näköisensä suunnitelman saaren takaisin valtaamiseta: Hiihtäminen on lällärihommaa, joten joukot olisi tuotu paikalle keskellä kirkasta päivää kahdella jäänmurtajalla. Päämaja ei kuitenkaan hyväksynyt huimaa ajatusta ja antoi homman Pajarille. Jäänmurtajarynnäkkö jäi siten näkemättä.

IMG_0059 – kopio.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Osui, jäänmurtaja Tarmoon Kotkan satamassa tammikuuussa 1940. Silloin 39 kaatunutta ja 11 haavoittunutta tappioina, mutta tämä siis paikoillaan olevaan laivaan. Liikkuvaan jäänmurtaja Jermakiin eivät omat FK:t puolestaan osuneet edes syöksypommituksella.

Totta pöriset, mielessäni oli yritykset pommittaa panssarilaivoja Turussa, jotka menivät ihan vihkoon, hyvä jos pommit osui samalle paikkakunnalle.
Talvisodassa NL:llä ei ollut syöksypommittajia tai rynnäkkökoneita, ei tainnut olla hävittäjäpommittajiakaan. Torpedopommittajia ei olisi voinut käyttää. Vaakapommittajien rekordi laivoja vastaan oli surkea (eikä vain neukuilla, vaan muillakin).

Panssarilaivoja ei oltu jäävahvistettu, joten potkurit olisivat hajonneet jäissä.

Tähän voisi liittyä - tai sitten ei - "Meidän panssarilaivamme" -kirjassa mainittu hassu yksityiskohta: koneistoa mietittäessä esitettiin sellainen epäily, ettei dieselsähkö sovi jäihin "koska suuret pyörivät massat katkaisevat akselin, jos potkuri osuu jäihin". En tiedä oliko 1939 enää tällaisia huolia, olihan silloin tehty jo dieselsähköisiä jäänmurtajiakin.
 
Koska tykistötaito ei taannu, niin loogisesti ajatellen sama dilemma on aiheuttanut päänvaivaa myös 30-luvun merimiehille, joiden tehtävänä oli puolustaa Ahvenanmaata ja sen saaristoa. Ja kun maa-ammuntamenetelmä oli pulma vielä tykkiveneidemme aikaan, niin mites panssarilaivojemme upseerit asian ratkaisivat? Vai ratkaisivatko?
Panssarilaivojen päätehtävä oli merimaalien torjunta, mutta olisihan maa-ammuntaakin ollut tarjolla. Hangon tulitukset tehtiin maalta suoritetun tähystyksen avulla, ampumateknisiä detailjeita en tiedä. Niitä pidettiin ihan hyvin sujuneina, vaikkei mitään ihmeellisiä tuloksia saavutettukaan. Olihan panssarilaivoissa myös korkea taistelumärssy, josta pystyi tähystämään paljon kauemmas kuin sodanjälkeisen ajan laivoilta.
Ylipäätään laivoilta suoritettava epäsuora tykkituli maihin on vaikeaa. Ampuma-alusta liikkuu ja keinuun moneen suuntaan, ja WW2 tyyliin tulen johtaminen märssytornista iskemien perusteella on vaikeampaa kuin merelle ammuttaessa.
Jotta tähän pystyy kunnolla vastaamaan, on ensin kerrattava, kuinka ne laivat ylipäänsä ennen GPS- ja tietokoneaikaa määrittivät ampuma-arvonsa.

Epäsuora ammuntahan määritelläänn niin, että siinä maali ei näy suuntaimelle, suorassa taas näkyy. Laivojen ammunta oli puolittain suora-ammuntaa; maalia seurattiin koko ajan keskussuuntaimella (engl direcor). Näin saatiin mitatuksi suhteellinen suunta sekä etäisyys maaliin, joka tavallisesti oli toinen laiva. Saattoi olla maamaalikin, jolloin mikään ei muuttunut, jos se suoraan nähtiin keskussuuntaimelta. Helpompaa oli tietysti, kun maali pysyi paikoillaan. Keskussuuntain sijaitsi isoissa laivoissa korkealla märssyssä, pienemmissä risteilijöissä komentosillan katolla. Analogiset laskimet muuttivat nämä suhteelliset arvot ampuma-arvoiksi, jälleen isommilla aluksilla paremmin ja monipuolisemmin, pienet hävittäjät ei taas osunu oikein mihinkään. Laivan keinuntakin kyettiin hallitsemaan, jälleen sitä paremmin, mitä isompi laiva oli kyseessa.

Maa-ammunnoissa ei tätä maalin ja laivan suhteellista etäisyyttä ja suuntaa kyetä määrittelemään, jos maalia ei nähdä laivalta. Tulenjohtajan ilmoittamat koordinaatit ei auta mitään, kun laivan sijainti voitiin mitata riittävän tarkasti vasta GPS-aikakautena. Panssarilaivojen Hangon tulittamisesta olen joskus nähnyt yhden kuvan: Laivat ajoivat pitkää suoraa linjaa ja tekivät sen päässä aina uukkarin. Siten ammunta lienee perustunut tykkien laukaisemiseen ennalta määritellyissä karttapisteissä, jolloin ampuma-arvot saatiin laskettua, kuten rt:n maa-ammunnassa. Arkistoistahan tämä selviäisi, mutta kelvollista tutkimusta panssarilaivoista ei ole. On vain kiistelty vuosikymmenet lähinnä alusten tarpeellisuudesta. Selvää on kuitenkin, että mitään maa-ammuntamenetelmiä ennen sotia ei ollut, kun ei ollut sopivia kranaattejakaan.

Tarkkuus ei olisi riittänyt epäsuoran tulituen antamiseen omille joukoille.
Ammuntoihin tuli vielä kuukauden keskeytys kun huomasivat ettei ole soveltuvaa ammusta. RT:n avustuksella kehittivät sitten tehtävään paremmin sopivan miinakranaatin.
Panssarilaivojen ammunta Hangossa oli tykkimiesten kielellä ns. kartta-ammuntaa, jossa iskemiä tuskin pystyttiin korjaamaan maaliin. Eihän missään ympäristössä ollut sopivia tähystyspaikkoja, kun ammuttiin aika lailla niemen kärkeen. Mutta em metodilla osuttiin ainakin sinnepäin ja jotain tuloksiakin väitetään saadun. Rt:n 254 mm Durlacher-tykkien tavalliset kuulat ei kovin hyvin sopinu tällaiseen ammuntaan, kun ne oli miinakranaatteja. Mutta jälleen ei ole tietoa, mitä asialle tehtiin, kun panssarilaivat valjastettiin maa-ammuntoihin.

Nämä Durlacher-tykit poistettiin käytöstä 1960-luvulla. Niiden yli 3.000 kranaattia ehdotettiin käytettäviksi tähysmiinoina; siis ihan parhaiden MpNet-perinteiden mukainen ehdotus! Siitä kertoo alla kuvat 1 ja 2. Tähän ei kuitenkaan menty, koska miinakranaateista ei tule sirpaleita! Kuvat 3 ja 4. Paksukuorisen kranaatin tarkoitus on aiheuttaa painetta. Se hajoaa isoiksi kappaleiksi, kun sisus räjähtää ja kuoren ulkopinnan vetojännitys ylittää teräksen muodonmuutoskyvyn. Oli kuitenkin "pieni määrä sirpalekranaatteja", joiden tyypiksi kerrottiin "254/50 B". Alleviivattu teksti kuvassa 1. B on Bofors, mutta sekä panssarilaivojen että Durlacherien 254-tykkien putken pituus oli 45 eikä 50 kaliberia. Tällaista tykkiä ei pikaisella KVG lla löytynyt mistään. Dokumenteissa ei yleensä oo painovirheitä nimikkeissä, kun niitä ihmiset koko uransa tilaili ja lähetteli. Mikä siis olisi tämä mystinen "254/50 B", onko sellainen tykki joskus ollut olemassa? Ruotsi suunnitteli panssarilaivaluokkaa, joka oli kuin suurennettu Väinämöinen, uppouma yli 7.000 tn. Tykit oli 254 mm, olisiko Boforsilla ollut tekeillä siihen uusi putki.

Romuksi ne siis myytiin, ostajana oli tiettävästi Hämeenlinnalainen romukauppias. Siihen aikaan valtiovarainministeriö ei vielä ominut kaikkia valtion pieniä tuloja, vaan hallintokunnat saattoivat pitää varat omassa käytössään. 1950-luvun vähäiset aseostot olivat mahdollisia lähinnä tästä syystä. Mutta varikon porukalle sattui fiba: Olivat pyytäneet tarjouksia ainoastaan (tosi) isosta erästä romuterästä. Kranaatinkuoret olivat kuitenkin kallista erikoisterästä, jolla ne bulkkitavaran hinnalla ostanut romumies teki myydessään ison tilin.

IMG_0694– kopio.JPG
Kuva 1

IMG_0695 – kopio.JPG
Kuva 2

IMG_2068– kopio.jpg
Kuva 3

IMG_2091 – kopio.jpg
Kuva 4
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Durlacher-tykit poistettiin käytöstä 1960-luvulla. Niiden yli 3.000 kranaattia ehdotettiin käytettäviksi tähysmiinoina; siis ihan parhaiden MpNet-perinteiden mukainen ehdotus! Siitä kertoo alla kuvat 1 ja 2. Tähän ei kuitenkaan menty, koska miinakranaateista ei tule sirpaleita! Kuvat 3 ja 4. Paksukuorisen kranaatin tarkoitus on aiheuttaa painetta. Se hajoaa isoiksi kappaleiksi, kun sisus räjähtää ja kuoren ulkopinnan vetojännitys ylittää teräksen muodonmuutoskyvyn. Oli kuitenkin "pieni määrä sirpalekranaatteja", joiden tyypiksi kerrottiin "254/50 B". Alleviivattu teksti kuvassa 1. B on Bofors, mutta sekä panssarilaivojen että Durlacherien 254-tykkien putken pituus oli 45 eikä 50 kaliberia. Tällaista tykkiä ei pikaisella KVG lla löytynyt mistään. Dokumenteissa ei yleensä oo painovirheitä nimikkeissä, kun niitä ihmiset koko uransa tilaili ja lähetteli. Mikä siis olisi tämä mystinen "254/50 B", onko sellainen tykki joskus ollut olemassa? Ruotsi suunnitteli panssarilaivaluokkaa, joka oli kuin suurennettu Väinämöinen, uppouma yli 7.000 tn. Tykit oli 254 mm, olisiko Boforsilla ollut tekeillä siihen uusi putki.

Romuksi ne siis myytiin, ostajana oli tiettävästi Hämeenlinnalainen romukauppias. Siihen aikaan valtiovarainministeriö ei vielä ominut kaikkia valtion pieniä tuloja, vaan hallintokunnat saattoivat pitää varat omassa käytössään. 1950-luvun vähäiset aseostot olivat mahdollisia lähinnä tästä syystä. Mutta varikon porukalle sattui fiba: Olivat pyytäneet tarjouksia ainoastaan (tosi) isosta erästä romuterästä. Kranaatinkuoret olivat kuitenkin kallista erikoisterästä, jolla ne bulkkitavaran hinnalla ostanut romumies teki myydessään ison tilin.

Katso liite: 90593
Kuva 1

Katso liite: 90594
Kuva 2

Katso liite: 90595
Kuva 3

Katso liite: 90596
Kuva 4

Veikkaisin rohkeasti, että 254/50 B tarkoitti olla 234/50 Be, joka wikin mukaan oli 1960-luvun lopulla edelleen käytössä.


 
FK:t vs. Jermak: Syy huonoon tulokseen lienee ollut pelko. Näet kun vertailee suomalaisten syöksypommittajien ja esimerkiksi japanilaisten tai amerikkalaisten vastaavien pommien irrotuskorkeutta laivamalleja vastaan, niin ei ihmekään jos ei suomalaiset eivät osu: Pommit pudotettiin huomattavasti korkeammalta kuin japsit/jenkit.
 
FK:t vs. Jermak: Syy huonoon tulokseen lienee ollut pelko. Näet kun vertailee suomalaisten syöksypommittajien ja esimerkiksi japanilaisten tai amerikkalaisten vastaavien pommien irrotuskorkeutta laivamalleja vastaan, niin ei ihmekään jos ei suomalaiset eivät osu: Pommit pudotettiin huomattavasti korkeammalta kuin japsit/jenkit.
Mitkä nämä eri korkeudet olivat? Joskus miettinyt itsekin, että miltä tasalta lähti pommit.
 
Veikkaisin rohkeasti, että 254/50 B tarkoitti olla 234/50 Be, joka wikin mukaan oli 1960-luvun lopulla edelleen käytössä.
Ehkä siinä tosiaan tarkoitettiin järeän rannikkotykistön ammustilannetta yleisesti ja oli tullut lyöntivirhe? Mutta eikö 12-tuumaisilla ollut myös sirpalekranaatteja?
 
Mitkä nämä eri korkeudet olivat? Joskus miettinyt itsekin, että miltä tasalta lähti pommit.
Muistelen joittenkin FK-syöksypommitustaistekukertomusten perusteella laivamalleja pommitettaessa pommit pudotetun selvästi yli 1000 m korkeudesta. Vastaavasti ainakin joissain tapauksissa olisi tuolla isolla merellä painuttu luokkaa 500 m irrotuskorkeuteen.
 

Pansarfartyget Ilmarinen töms på olja i sommar​


Miksiköhän suomenruotsissa on oma nimitys panssarilaivalle, kun emokielessä niitä olisi ollut valmiina kaksi: pansarskepp ja pansar(kanon)båt?
 
Mitkä nämä eri korkeudet olivat? Joskus miettinyt itsekin, että miltä tasalta lähti pommit.
Saamieni tietojen mukaan esimerkiksi kun japsit upottivat HMS Dorsetshiren ja Cornwallin, Aichi D3A:t tulivat paikalle n. 4000 m korkeudessa ja syöksyivät niin, että pommit pudotettiin n. 400 m korkeudesta. Tämä siis ristelijöiden kokoisia maaleja vastaan. Ei ihme, jos ei osuta pienempiin maaleihin, kun pudotetaan yli 1000 m korkeudesta.
 
Prange sanoo kirjassaan, että Midwayn taistelussa SBD:t pudottivat 2500 jalan (760m) korkeudesta japanilaisten tukialuksiin. Pommit olivat 1000 tai 500 naulaisia (450-225kg).
Ero tulee siitä, että eturivistä lähtevillä oli lyhyempi kansi käytettävissä--> 500 naulainen.
Rudel taas sanoo, että pudotti tonnin pomminsa 300m korkeudesta Maratiin, vaikka ohje oli 1000m.
 
Lisätietoa sain: Brittien havainnot tuossa risteilijätapauksessa viittasivat jopa alle 300 m pommituskorkeuteen. Stenmanin Junkers-laivue
-kirjassa taas soomipojat aloittivat oikaisut jopa 2500 m korkeudessa. Ja pommittivat vielä yöllä. Ei ihme, ettei osumia voitu usein edes havaita.
 
Back
Top