tulikomento
Supreme Leader
Brittien uutisfilmi viimeisten U-veneiden antautumisista 1945.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varsin mielenkiintoinen ainakin alun perusteella.Opinnäytetyö, jonka teema vaikuttaa tutustumisen arvoiselta.
Tässä tutkielmassa selvitetään, millaista taktiikkaa sukellusveneet käyttivät ja miten taktiikka kehittyi sotien aikana. Tähän tutkimuskysymykseen vastaamiseksi tutkielmassa tarkastellaan kolmea taktiikan kehitykselle tärkeimmäksi nostettua aihealuetta: alusten tekninen kunto ja suorituskyky, miehistön koulutus, sekä alusten käyttö ja tehtävät sotien aikana.
Saattueet kootaan ja ajetaan läpi mitä tiukimpien salaamis- ja harhauttamistoimien vallitessa. Ja suojaamis.
Yön, sumun ja sateen suojassa, täydellisessä tutka- ja radiohiljaisuudessa. Miehistölle ei ole kerrottu sanallakaan minne mennään ja mitä tehdään.
On. Tuosta jos saisi terävän A2-kokoisen julisteen.Harvinaisen hieno kuva
Nagato and her entire crew in 1937 on the recently installed pagoda mast.
Tuolle kirjalle on myös jatkoa, käsittää vuodet 1928-1944.Silläkin uhalla, että on jo ollut tässä vitjassa. Sotamuseon julkaisema teos itsenäisyyden alkuajan laivastosta. Aluspuoli oli Venäjän vallan peruja hyvin pitkälti.
Suomalaiset sota-alukset 1918-1927
www.doria.fi
Afrikan kiertävä reitti taisi huoltaa myös Brittien 8. armeijan Pohjois-Afrikassa ja Kaakkois-Aasian joukkojakin josta syystä Madagaskarin joutuminen Japanin haltuun ja voimakkaan Japanilaisen laivastotukikohdan luominen sinne olisi vaikuttanut voimasuhteisiin koko sodassa.Afrikan kiertävää Persian reittiä pitkin vietiin itärannikolta enemmän Lend-Leasea kuin Muurmannin kautta.
Sitä ei valitettavasti ole tuon toisen tapaan sähköisenä tarjolla, vaan kiinnostuneet joutuvat hankkimaan paperiversion.Tuolle kirjalle on myös jatkoa, käsittää vuodet 1928-1944.
Länsirannikolta sitten tuplat lyhyempää reittiä.
On ainakin sellainen varma tieto, että v 1968 laadittu luettelo PV:n itäajoneuvoista tuntee muutaman Ilmavoimien tarpeisiin hankitun GAZ-63:n. Nämä olivat hapen ym kuljetusajoneuvoja. Listalta löytyy ainoastaan yksi Merivoimille tarkoitettu GAZ-63. Mutta sitä ei kuitenkaan ollu nimetty "hapen-" vaan haponkuljetusajoneuvoksi. 1966 hankittujen sen ajan nimityksillä Styx ohjusten (P-15 Termit) täyttämiseen tuli kaksi kuorma-autoa, Zil-157 ja Gaz-63. Ohjusten ajoaineet olivat varsinaisia myrkkyjä, joiden kanssa touhuaminen edellytti huolellista sonnustautumista avaruuspukuja muistuttaviin suojavarusteisiin. Kun aineet oli kerran ohjukseen pumpattu, oli vempele myös laukaistava eli niitä ei saanut sieltä enää pois.Kysymys: Olisiko tietoa/arvausta mikä oli tuon hapensiirtoauton suunniteltu käyttötarkoitus?
On ainakin sellainen varma tieto, että v 1968 laadittu luettelo PV:n itäajoneuvoista tuntee muutaman Ilmavoimien tarpeisiin hankitun GAZ-63:n. Nämä olivat hapen ym kuljetusajoneuvoja. Listalta löytyy ainoastaan yksi Merivoimille tarkoitettu GAZ-63. Mutta sitä ei kuitenkaan ollu nimetty "hapen-" vaan haponkuljetusajoneuvoksi. 1966 hankittujen sen ajan nimityksillä Styx ohjusten (P-15 Termit) täyttämiseen tuli kaksi kuorma-autoa, Zil-157 ja Gaz-63. Ohjusten ajoaineet olivat varsinaisia myrkkyjä, joiden kanssa touhuaminen edellytti huolellista sonnustautumista avaruuspukuja muistuttaviin suojavarusteisiin. Kun aineet oli kerran ohjukseen pumpattu, oli vempele myös laukaistava eli niitä ei saanut sieltä enää pois.
Ajoaineita oli varsinainen polttoaine, joka varastoitiin tynnyreissä sekä hapetin (typpeä), joka taas oli säiliöissä. Näin ollen kuvittelen, että pienempi Gaz-63 oli tarkoitettu polttoaineen kuljettamiseen ja Zil taas ottaa lavalleen typpisäiliön. Mäkipirtin kirja ei tältä osin siis ole tarkka, joka on ominaista kaikille kokoomateoksille. Pekka Kantakosken täälläkin arvosteltu "Punaiset panssarit" on hyvä esimerkki.
Lisää tietoa on tarjolla 16.12., siis ensi kuussa, kun Forum Marinum julkaisee pitkään tekeillä olleen Tuima-luokan historian.
Säämäsen tutkimuksessa 'Suurmaihinnousun uhkasta kaappaushyökkäyksen torjuntaan' ainakin kerrotaan SS-11 ja Termit-ohjusten hankinnasta s. 260 eteenpäin. Tällaisen gradun myös löysin, mutten päässyt lataamaan.Kiitos tästä. Omistajan mukaan toisessa kirjassa oli maininta "Turun laivastoaseman haponkuljetusauto", se viittaisi tosiaan noihin ohjuksiin.
BTW vasta viime kesänä minua valistettiin että rantapyssyllä on ollut noita P-15 Termit -ohjuksia ennen Tuima-luokan hankintaa. Jostakin syystä asia ei ole tullut vastaan missään. Voisitko vinkata jonkun lähteen jossa asiasta olisi mitään tietoa?