Jos nykyisten miinalaivojen historia kiinnostaa foorumia lukevia, niin Tiede ja ase-julkaisussa oli 1994 kirjoitus niiden hankintaprosessista.Voi lähestyä asiaa ns. blokin täyteläisyyden kannalta. Kerro aluksen vesiviivan pituuden, leveyden vesiviivalla ja syävyksen keskenään, niin saat blokin tilavuuden. Sitten katsot paljonko aluksen uppouma on siitä blokista. Esim Hämeenmaa (netistä saadut mitat), pituus vesiviivalla vaikka 68 m, leveys 11,3 m ja syväys 3,2 m, blokin tilavuus 2495 m3. Uppouma on 1440 tonnia joten täyteläisyyskerroin on 0,58. Se on niin iso, ettei alus kulje mihinkään. Nopean aluksen blokin täyteläisyyden pitäisi olla lähempänä 0,5 kuin 0,6.
Ja lisäksi vielä jäänmurtokeula, joka työntää puolta Itämerestä edessään. Verrataan tykkiveneeseen ero ehkä 5% mutta tykkiveneen linjat on eri sutjakkaat, vastus varmaan puolet miinalaivan kokonaisvastuksesta. Tietenkin tässä on vielä monta muuttujaa kuten potkurit jne jne...
Vanhojen miinalaivojen suunnitelmat eivät käy yhtään mihinkään muuhun kuin museoon tai alan kirjaan.
Liikkeelle lähdettiin todella vaatimattomasta ruuhesta. Ei taistelunjohtojärjestelmää, pelkkä optroninen tulenjohto jne. Pieni positiivinen pilkahdus olivat miinalaivoille,
MLU nosti alusten suorituskyvyn ihan eri tasolle, mutta silti ne ovat edelleen vain miinalaivoja.
Vol 52 (1994)
Sotatieteellisen seuran vuosijulkaisu; Annual publication of the Finnish Society of Military Science
journal.fi
Korjaus
Asiavirhe yliviivattu
Viimeksi muokattu: